powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CLXXXII)
grudzień 2018

Krótko o książkach: Spitfire w kolorze khaki
‹Samoloty które nie zdążyły. Część 1›, Wojciech Mazur ‹Samoloty, które nie zdążyły. Część 2›
„Wielki Leksykon Uzbrojenia Wrzesień 1939” to seria ze wszech miar interesująca, szczególnie dla osób fascynujących się szeroko rozumianą techniką wojskową.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Moją uwagę przyciągnęły dwa zeszyty (bo tak trzeba nazwać poszczególne części cyklu) pod frapującym tytułem „Samoloty, które nie zdążyły” (części 1 i 2). Traktują one o nie tak powszechnie znanym wątku zakupu przez Polskę w przededniu drugiej wojny światowej samolotów wojskowych za granicą. Chodzi o samoloty francuskie (Morane Saulnier 406 – tom 1) oraz brytyjskie (Hawker Hurricane, Fairey Battle i Supermarine Spitfire – tom 2).
Wbrew pozorom Polacy doskonale wiedzieli, że czasy świetności P11C już dawno minęły. Trwały intensywne prace nad nowymi konstrukcjami myśliwców, a gdy wybuch wojny stał się kwestią czasu, zapadła decyzja o zakupach sprzętu zagranicznego. Co ważne, osoby odpowiedzialne za zakupy lotnicze całkiem dobrze rozpoznały rynek pod względem jakości sprzętu i pierwsze kroki skierowały do Londynu, aby rozmawiać o Hurricane′ach i Spitfire′ach. Niestety nasze oczekiwania spotkały się z chłodnym przyjęciem. Opory Brytyjczyków nie brały się z błędnej (z perspektywy czasu) polityki z końca Wielkiej Wojny, kiedy to, kierując się zasadą utrzymywania równowagi na kontynencie, sprzeciwiali się zbytniemu osłabieniu Niemiec (w dużym stopniu kosztem Polski). Wręcz przeciwnie. Już chyba zauważyli skutki tej polityki i wiedzieli, że tych samolotów będą już wkrótce sami potrzebowali.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Książka dosyć precyzyjnie przedstawia proces podejmowania decyzji i prowadzenia negocjacji. Zaprezentowana została też sama historia rozwoju poszczególnych samolotów oraz ich konstrukcja i parametry techniczne. Pokrótce omówiono ich udział w walkach (oczywiście nad Anglią i Francją) i przedstawiono głównego przeciwnika – Bf 109.
Bonusem jest wizualizacja Hawkera Hurricane′a, symbolu bitwy o Wielką Brytanię, w barwach 112 Eskadry Myśliwskiej. Czyli oczywiście w klasycznym kolorze khaki (brązowo-oliwkowy) i z pełnowymiarowymi szachownicami.
Pojawienie się tych zakupionych samolotów na wrześniowym niebie nie zmieniłoby ostatecznego wyniku kampanii. W grę wchodziła jeszcze taktyka walki oraz cały system powiadamiania o zbliżającym się wrogu. Ale bardzo możliwe, że piloci Luftwaffe nie mogliby się czuć tak bezkarni, gdyby tych sto kilkadziesiąt maszyn jednak dotarło do Polski.



Tytuł: Samoloty które nie zdążyły. Część 1
Data wydania: 18 listopada 2017
Wydawca: Edipresse
ISBN: 978-83-794-5657-4
Format: 64s. 170×245mm
Cena: 14,99
Gatunek: historyczna, leksykon / poradnik, non-fiction
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Samoloty, które nie zdążyły. Część 2
Data wydania: 28 listopada 2017
Wydawca: Edipresse
ISBN: 978-83-794-5658-1
Format: 64s. 165×240mm
Cena: 14,99
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

18
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.