„Podniebny orzeł” opublikowany przez wydawnictwo Hanami to opowieść o dwóch samurajach, którzy odnajdują pośród Indian swoje miejsce do życia. Nie jest to jednak życie łatwe. W nowym kraju, podobnie jak w ojczyźnie, muszą bowiem walczyć w obronie wyznawanych przez siebie wartości.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Manzo Shiotsu i Hikosaburo Soma zostali zmuszeni do opuszczenia Japonii i osiedlili się w Stanach Zjednoczonych w stanie Wyoming. Chcą tu wieść proste i spokojne życie, ale nie jest to im jednak dane. Pewnego dnia znajdują w lesie nieprzytomną Indiankę, która właśnie… urodziła dziecko. Na szczęście matkę oraz jej nowonarodzoną córkę udaje się uratować. To zdarzenie sprawia, że losy samurajów zaczynają splatać się z plemieniem Oglalów. Okazuje się, że przybysze z dalekiej Japonii są bardzo podobni do rdzennych mieszkańców Ameryki i doskonale czują się w ich towarzystwie. Zarówno jednych, jak i drugich cechuje ogromna waleczność, niemal szaleńcza odwaga oraz bezwzględna uczciwość i honorowość. Stopniowo zdobywają uznanie Indian oraz przyjaźń ich wodza – Szalonego Konia. Wrastają w życie plemienia do tego stopnia, że przyjmują nawet indiańskie imiona – Podniebny Orzeł i Wietrzny Wilk. W tej mandze, podobnie jak w wielu innych dziełach Taniguchiego, historia nieustannie przeplata się ze zdarzeniami wymyślonymi przez autora. Podniebny Orzeł oraz Wietrzny Wilk aktywnie uczestniczą w walce rdzennych mieszkańców Ameryki z białymi najeźdźcami. Ich losy śledzimy na tle dramatycznych zdarzeń rozgrywających się w latach siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku. Obserwujemy ekspansję białych osadników, budowę kolei, grabienie kolejnych terenów, łamanie umów zawartych z Indianami oraz zamykanie ich w rezerwatach. Kulminacją tej narracji jest wielka bitwa pod Little Bighorn, jaka rozegrała się 25 czerwca 1876 roku. Dowodzeni przez George’a Armstronga Custera żołnierze Siódmego Regimentu Kawalerii Armii Stanów Zjednoczonych starli się z wojownikami prowadzonymi przez Szalonego Konia oraz Siedzącego Byka. Jak wiadomo, konsekwencje tej bitwy miały kluczowe znaczenie dla dalszych działań upokorzonego porażką rządu USA wobec Indian. Pod względem graficznym mamy tu wszystko to, do czego przyzwyczaiły już nas mangi Jirō Taniguchiego. Hiperrealistyczne i zapierające dech w piersiach obrazy dzikiej natury prezentują się jak zawsze wybornie. Na tle przepięknych krajobrazów widzimy bohaterów rysowanych w bardzo charakterystycznym dla tego artysty stylu. Twarze rysowane są w bardziej amerykański niż japoński sposób. Niektóre kadry, szczególnie te większe, ze względu na specyficzne kreskowanie przywołują wręcz skojarzenia z twórczością Johna Romity Juniora. Ogromne wrażenie robią również doskonale skomponowane sceny batalistyczne. Choreografia walk oraz pojedynków jest dopracowana w najdrobniejszych szczegółach. Jirō Taniguchi łączy epicką opowieść o walce w obronie swoich praw z rekonstrukcją zdarzeń historycznych. Trudno nie odczytywać tego komiksu, jako wyrazistego manifestu politycznego, który nabiera szczególnego znaczenia właśnie dzisiaj. Walka Indian wcale się bowiem nie skończyła, zmieniła się tylko jej forma. Ich prawa nadal są łamane, a oni sami wciąż czują obowiązek walki o systematycznie niszczoną od wieków przyrodę. Dowodem na to są chociażby niedawne, brutalnie tłumione protesty przeciwko budowie rurociągu mającego przesyłać ropę z Dakoty Północnej do rafinerii położonej w Zatoce Meksykańskiej. Według protestujących zanieczyści on wodę pitną oraz zbezcześci święte dla nich miejsca. Zgodnie z tradycją „postępowi Amerykanie” nic sobie z tych protestów nie robią. Z uwagi na tę wymowę, można nieco przymknąć oko na nieco przesłodzony charakter opowieści, wyidealizowany obraz relacji indiańsko-japońskich oraz przerysowaną rolę, jaką samurajowie odegrali w ukazanych w komiksie walkach. Nieco złośliwie można byłoby powiedzieć, że gdyby w szeregi indiańskich wojowników trafiło nie dwóch, ale powiedzmy dziesięciu takich samurajów, to spokojnie wygraliby wojnę z wojskami USA. Tak czy inaczej „Podniebny Orzeł” to interesująca, inspirująca i poruszająca opowieść o niezłomnej walce w obronie swoich ideałów. Swoim idealizmem na pewno wyróżnia się na tle znacznie bardziej brutalnych współczesnych opowieści, ale w gruncie rzeczy wpisuje w się podobny nurt krytyki społecznej. Po lekturze warto sięgnąć po inne komiksy rozwijające tę tematykę. Współczesne losy rdzennych mieszkańców Ameryki żyjących w rezerwatach przedstawia seria „Skalp” Jasona Aarona. Z kolei zdarzenia z początków brytyjskiego osadnictwa ukazuje komiks Jacka Widora „Metacom” drukowany na łamach „Świata Młodych” w 1986 roku, a w formie albumowej opublikowany przez wydawnictwo Ongrys w roku 2009.
Tytuł: Podniebny Orzeł Data wydania: październik 2010 ISBN: 978-83-60740-50-7 Cena: 35,00 Gatunek: western Ekstrakt: 90% |