powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (CLXXXIII)
styczeń-luty 2019

50 najlepszych filmów 2018 roku
ciąg dalszy z poprzedniej strony
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
10. Over the Limit
(2017, reż. Marta Prus)
Mimo, że dokument Marty Prus przypomina rasowy thriller, kwestie mogące wzmacniać to wrażenie zostają niemalże pominięte. Nie ma tu mowy ani o aferach dopingowych, jak choćby w niedawno nagrodzonym Oscarem „Ikarze”, ani społeczno-politycznym nacisku wynikającym z faktu, że Rosja stanowi mekkę gimnastyki artystycznej. Co prawda trenerka i pani prezes jak mantrę powtarzają swojej podopiecznej, że walczy dla kraju, ale wydaje się to jedynie pustym frazesem. Cała ta maszyneria związana z „produkowaniem” przyszłych mistrzów olimpijskich ogranicza się wyłącznie do postaci Rity. To na niej niemal przez cały film skupia się kamera Adama Suzina, zaś wszystko dookoła jest – często dosłownie – zamazane. Jego bliskie ujęcia zza pleców bohaterki sprawiają, że mamy wrażenie, jakbyśmy oglądali jeden z „niskobudżetowych” filmów Darrena Aronofsky′ego albo braci Dardenne. Największe wrażenie robią jednak bezwstydne najazdy kamery na twarz Rity, kiedy trenerki mieszają ją z błotem. To niezwykle intymne obcowanie z pustym, pełnym skumulowanych emocji spojrzeniem, wywołuje pewien rodzaj skrępowania, niezgody na takie traktowanie oraz zmusza do zadania sobie pytania o to, czy faktycznie cel uświęca środki.
Trudno uwierzyć, że „Over the limit” to pełnometrażowy debiut, gdyż posiada on wszelkie zalety dojrzałego dzieła. Reżyserce i operatorowi udało się za pomocą kamery uchwycić osobowość gimnastyczki, bez zbędnego komentarza, bez dopowiadania. Uczynić historię ze wszech miar uniwersalną. Pokazać niebezpiecznie cienką granicę wytrzymałości psychicznej, po której przekroczeniu nic już nie pozostaje. Może dlatego największego wrażenia nie robi scena, kiedy bohaterce w końcu puszczają nerwy i ze złością ciska przyrządami o matę, ale gdy zapytana o cele na przyszłość, reaguje tym samym pustym spojrzeniem, co na treningach. Kiedy czujemy, że tytułowy limit zostaje osiągnięty, ujęcie pokoju pełnego pucharów i medali zamiast podziwu wywołuje w nas jedynie smutek i współczucie.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
9. Dziedzictwo. Hereditary
(2018, reż. Ari Aster)
Abstrahując od wątków stricte demonicznych, szczególnie interesujące jest „Dziedzictwo” właśnie na poziomie relacji rodzinnych. A dokładniej – ich stopniowego rozpadu. Oniryczna makabra rozgrywająca się na ekranie może funkcjonować jako zmyślna metafora kryzysu rodziny ogółem, szczególnie tej modelowej, opartej na tradycyjnych wartościach. W „Dziedzictwie” krewni ze sobą nie rozmawiają, a wszelkie próby szczerej, oczyszczającej wymiany zdań ucinane są już na wstępie. Pomocy szuka się na zewnątrz: czy to w kręgu wsparcia dla osób borykających się z utratą najbliższych, czy w końcu u przypadkowo poznanej tam – pozornie poczciwej, ale wiemy, że takie są najgorsze – kobieciny, która ot, przypadkiem, okazuje się być specjalistką od spirytyzmu. Bliskość to strój przybierany tylko na czas wspólnego posiłku, aby potem móc w spokoju zaszyć się we własnym pokoju albo pobliskim domku na drzewie, i milczeć. To swoiste novum w ikonosferze kina grozy, w którym rodzina stanowiła dotychczas konsekwentnie wystawianą na próbę, ale jednak stabilną opokę. Być może to właśnie ów brak jakiegokolwiek oparcia w najbliższych jest w tym filmie najstraszniejszy. Być może to właśnie z owego tytułowego dziedzictwa, które, chcąc nie chcąc, dostaje się z DNA po przodkach, wynika destrukcyjne fatum. Jest to tym wyraźniejsze, gdy opowiedzianą przez debiutanta historię potraktuje się jako projektowany na ekran zbiorowy fantazmat: kryzys więzi rodzinnych może być wtedy sygnałem zakorzenionego głęboko lęku przed niestałością niegdyś niepodważalnych, dających poczucie bezpieczeństwa wartości. Jeśli dodać do tego dokuczliwą warstwę audialną autorstwa saksofonisty Colina Stetsona oraz niepokojące zdjęcia Pawła Pogorzelskiego, który potrafi w magiczny sposób zatrzeć rozróżnienie między dniem a nocą, otrzymamy mrożący krew w żyłach portret rozpadu rodziny. Z seansu płynie też jeszcze jedna lekcja: kiedy usłyszycie w ciemnym pokoju dźwięk, przypominający pojedyncze uderzenie kopyt konia o bruk – wtedy lepiej szybko uciekajcie. Radzę wam szczerze.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
8. Jestem najlepsza. Ja, Tonya
(2017, reż. Craig Gillespie)
Filmowa biografia Tonyi Harding potrafi zaskoczyć nie jeden raz. Po pierwsze ukazaniem samej bohaterki – do tej pory uważanej za czarną owcę amerykańskiego sportu, łyżwiarkę zaślepioną potrzebą odniesienie sukcesu do tego stopnia, że jest gotowa wynająć zbirów, by połamali nogi jej największej rywalce. Tymczasem twórcy nie tylko próbują zdjąć większość winy z bohaterki (przychylając się do jej wyjaśnień, że sama chciała jedynie nastraszyć Nancy Kerrigan listami, a pomysł fizycznego ataku pochodził od jej byłego męża), ale też przygotowują opowieść mówiącą, że sama Harding w grucie rzeczy sama była ofiarą – swego pochodzenia, biedy czy klaistowskiego podejścia środowiska łyżwiarskiego do utelentowwnej zawodniczki nie spełniającej powszechnie przyjętych kryteriów sportowej gwiazdy. A przy tym sam wizerunek Tonyi Harding nie jest wybielany, jej niekwestionowane wady niczym nie zostają przypudrowane. Sympatia do Harding podczas filmu się nie budzi – ale współczucie już jak najbardziej tak. Drugim zaskoczeniem jest fenomenalne poprowadzenie w połączeniu ze znakomitym aktorstwem oscarowej Allison Janney roli matki Harding – której prawdziwe motywy postępowania nigdy nie zostają do końca odkryte i pozostają w interpretacji widza. Po trzecie wreszcie – „Ja, Tonya” jest nakręcona z jajem, odważnie, z łamaniem czwartej ściany, humorem, energią, w pełni absorbując widza.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
7. Spider-Man Uniwersum
(2018, reż. Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman)
„Spider-Man. Uniwersum” beztrosko whopsał do kin pod koniec roku, aby zachwiać rankingami, box-office’ami oraz układem błędnikowym widzów. Graficznie jest to zupełnie nowy poziom, a na widok sceny kulminacyjnej Andy Warhol zapewne omdlałby z radości.
Fabuła jest dość prosta: należy unieszkodliwić złoczyńcę i wyłączyć maszynę, która spowodowała zawirowanie wymiarów. Wyłączenia trzeba jednak dokonać dopiero po tym, kiedy alternatywni wrócą tam, gdzie ich miejsce – a mają na to ledwie kilkanaście sekund. Oprócz tego ojciec musi zrozumieć syna, syn musi udowodnić reszcie drużyny, że opanował swoje umiejętności – czyli standard kina familijnego. To, co nie jest standardowe, to szata graficzna. Film zaczyna się jak typowa współczesna animacja komputerowa, jednak kiedy pojawiają się postaci rysowane płasko i z konturem, całość zaczyna z lekka wariować. A to mamy elementy konturu dodane do przestrzennej bryły, a to pojawia się raster naśladujący gazetowy druk, to znów kolory tła rozjeżdżają się jak w kinie 3D po zdjęciu okularów. Zaś kulminacyjna scena walki przy akceleratorze to istna orgia pulsujących kolorów, fruwających konturów i całkowitego zaniku perspektywy. Do tego dostajemy jeszcze mnóstwo humoru w najlepszym gatunku, Stan Lee ma swoje obowiązkowe cameo, a ciotka May po prostu wymiata. Więcej takich filmów poproszę.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
6. Zimna wojna
(2018, reż. Paweł Pawlikowski)
Jestem w stanie zrozumieć tych widzów, którym „Zimna wojna” się nie podobała. To przecież obraz – zarówno w warstwie narracyjnej, jak i wizualnej – mocno niedzisiejszy, nakręcony przy użyciu minimalistycznych środków (czarno-biała taśma, brak spektakularnych efektów specjalnych), opatrzony muzyką, której nie uświadczy się dzisiaj ani w radiu, ani w telewizji, na dodatek obdarzony tytułem, który sugeruje zupełną inną zawartość. Ale to, że ich rozumiem, wcale nie oznacza, że się z nimi zgadzam. Przeciwnie! To wielkie szczęście, że Paweł Pawlikowski – Polak od początku lat 70. ubiegłego wieku mieszkający w Wielkiej Brytanii, tym samym potrafiący spojrzeć na swoją ojczyznę chłodnym okiem – postanowił wreszcie na dobre zająć się tematyką polską. Przedsmak tego mieliśmy w „Kobiecie z Piątej Dzielnicy” (2011); w nagrodzonej Oscarem „Idzie” (2013) jego talent w tej materii rozbłysnął już pełnym blaskiem. Natomiast „Zimna wojna”, która przyniosła mu nagrodę indywidualną za reżyserię na festiwalu w Cannes, potwierdziła jedynie, że był to – chodzi o Pawlikowskiego i jego zaangażowanie w rozwikływanie rodzimych zawiłości – wybór ze wszech miar słuszny.
Przede wszystkim Pawlikowski odrobił na szóstkę lekcję z tematu „Polska szkoła filmowa”. „Zimna wojna” utrzymana jest bowiem idealnie w klimacie dzieł kręconych przez Andrzeja Wajdę, Andrzeja Munka, Wojciecha Jerzego Hasa, Tadeusza Konwickiego, ba! nawet kontrowersyjnego Aleksandra Forda (vide „Ósmy dzień tygodnia”) w latach 50. i 60. XX wieku. Dotyczy to nie tylko wysmakowanych, czarno-białych zdjęć Łukasza Żala („Dowłatow”), ale również muzyki (zwłaszcza jazzowej), a nade wszystko fabuły, konkretnie: skupienia się na skomplikowanych relacjach damsko-męskich, które z dużą maestrią wpisane zostały w realia historyczne powojennej Polski (w nieco innych proporcjach było to już widać w „Popiele i diamencie”, „Pożegnaniach”, „Nikt nie woła” czy „Ostatnim dniu lata”). Co ciekawe, o samych bohaterach wiemy niewiele. Skąd pochodzą? Co robili w czasie wojny? Pojawiają się jedynie plotki i domysły, misternie zresztą zbierane przez Kaczmarka, opiekuna zakładanego od podstaw zespołu pieśni i tańca (w tej roli Borys Szyc), którego związki z Urzędem Bezpieczeństwa są aż nadto oczywiste.
Widać Pawlikowski uznał, że obdarowanie swoich bohaterów – kompozytora Wiktora Warskiego (doskonały Tomasz Kot) oraz pieśniarki i tancerki Zuli Lichoń (zmysłowa Joanna Kulig) – wojennym życiorysem byłoby niepotrzebnym balastem, odwracałoby jedynie uwagę od tego, co wydało mu się najistotniejsze – od opowieści o wielkiej miłości, która zrodziła się w czasie i miejscu najmniej do tego odpowiednich. Powie ktoś: przecież w latach stalinowskich też ludzie się kochali, rodziły się dzieci. Tyle że Wiktor i Zula nie są jak wszyscy, to ludzie o kruchej psychice, o umęczonych artystycznych duszach, niepasujący do otaczającej ich rzeczywistości. Chcą robić to, co kochają i potrafią najlepiej – dla spełnienia tych marzeń gotowi są iść na bolesne kompromisy, wręcz zdrady, które, z czego długo sami nie zdają sobie sprawy, niszczą ich związek, prowadząc nieuchronnie do dramatycznego finału. Zataczają wielkie koło, by zasmakowawszy niemal wszystkiego, wrócić do punktu wyjścia i przekonać się, że – no właśnie, było warto czy też nie?
Z drobnych epizodów, rozrzuconych w czasie na przestrzeni piętnastu lat, Pawlikowski stworzył przejmującą opowieść o miłości. Rodem z kart książek Fiodora Dostojewskiego, o którym jeden z bohaterów Marka Hłaski – Grzegorz w „Ósmym dniu tygodniu” – powiedział: „(…) od jego miłości ucieka się z rękami jak od rozpalonego żelaza. To nie dla dzisiejszego człowieka”. To trochę jak z „Zimną wojną” – widz przyzwyczajony do kina superbohaterskiego czy hollywoodzkich filmów akcji może mieć z nią problem.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
5. Niemiłość
(2017, reż. Andriej Zwiagincew)
Problemy rodzinne małżonków zostają przez Zwiagincewa umieszczone w szerszym kontekście społeczno-politycznym. Echa narastających konfliktów – zarówno wewnętrznego (z opozycją antyputinowską), jak i zewnętrznego (z Ukrainą o Donbas) – docierają z radia i ekranu telewizora. Podkreślają dramatyzm sytuacji, z której nie ma wyjścia. Tym samym stają się symbolicznym odzwierciedleniem tego, co łączy – a raczej dzieli – Borisa i Żenię. Takich symboli jest w filmie oczywiście znacznie więcej. To kolejna zasadnicza cecha twórczości autora „Lewiatana”. Niezwykle przejmująca jest już zresztą scena otwierająca „Niemiłość”, w której pokazany zostaje powrót Alioszy ze szkoły do domu. Widok samotnego chłopca idącego przez Park Tuszynski wzdłuż brzegu rzeki Schodniej nie tylko wprowadza w nastrój dzieła, ale i zapowiada wszystko, co czeka nas w dalszej części. Nie bez powodu też kamera Michaiła Kriczmana zatrzymuje się na dłużej przy potężnym drzewie o spróchniałym pniu. Zwiagincew już przy swoim poprzednim filmie dał potężnego pstryczka w nos państwowym cenzorom. Teraz zabawił się z nimi ponownie. Dość powiedzieć, że „Niemiłość” – wbrew tytułowi – niemal ocieka tępioną ostatnimi czasy w kinie rosyjskim nagością (i seksem). Nie służy ona jednak tylko wywołaniu potencjalnego skandalu; ma swoje głębokie uzasadnienie psychologiczne.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
4. Tamte dni, tamte noce
(2017, reż. Luca Guadagnino)
Czarująca historia miłosna i przenikliwa opowieść o edukacji sentymentalnej, nie bez powodu kojarząca się z filmami Bernardo Bertolucciego czy Erica Rohmera. Nie jest sztuką nakręcić zmysłowy film, mając do dyspozycji pięknych aktorów, włoskie lato i kilka nowych piosenek Sufjana Stevensa – sztuka, by taki obraz nie obrócił się w kicz. W filmie włoskiego reżysera (ze scenariuszem współautorstwa samego Jamesa Ivory’ego) udaje się to bezbłędnie: choć bijąca z ekranu bliskość między Oliverem a Eliem jest poruszająca, a słoneczna prowincja uwodzi światłem, zielenią, blaskiem wody i architekturą, gdzieś na marginesach „Tamtych nocy…” pojawiają się cienie – choć akcja toczy się w wielokulturowym, liberalnym środowisku, coming out wymaga ponadprzeciętnej odwagi; jedno spełnione pragnienie może prowadzić do kilku złamanych serc. Wreszcie nieoczywista jest sama dynamika relacji bohaterów – właściwie nieustannie zadajemy sobie pytania, o ich intencje, o to, komu zależy bardziej, w którym momencie kończy się wakacyjna przygoda a zaczyna formujące doświadczenie. „Tamte dni, tamte noce” są tak świetne, że nawet gdy w dość jasny sposób Guadagnino wykłada pod koniec filmu jego sens, to robi to w jednej z najlepszych scen: szczera rozmowa ojca z Eliem chwyta za gardło i stanowi kapitalną kodę, a przy tym sprawia, że scenariuszowo niepozorna postać rodzica staje się bohaterem kluczowym dla zrozumienia całej opowieści.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
3. Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
(2017, reż. Martin McDonagh)
Martin McDonagh jest twórcą dobrze odebranej czarnej komedii sensacyjnej „In Bruges”, a potem nieco słabiej odebranej… czarnej komedii sensacyjnej „Siedmiu psychopatów”. Oba te filmy dalekie są od przyziemnych problemów naszego świata, będąc raczej surrealistyczną zabawą gatunkiem. Tymczasem najnowszy film McDonagha, jeden z oscarowych faworytów, „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, mając wciąż elementy czarnego humoru, staje się dziełem zaskakująco realistycznym, dotykającym autentycznych problemów i tematów, mając wręcz wyraźne ambicje oddania ducha współczesnej Ameryki. Film ma poniekąd strukturę klasycznego westernu, gdzie samotny mściciel – w tym wypadku: mścicielka, bardzo adekwatnie do czasów #MeToo – wypowiada wojnę władzom małej mieściny. Z początku spodziewamy się zatem schematu, ale z czasem ani szeryf i jego zastępcy nie okazują się tacy najgorsi, ani nasza „ostatnia sprawiedliwa” nie okazuje się taka szlachetna. Postaci są tu bardzo pocieniowane, McDonagha wyraźnie interesuje szara strefa ludzkich charakterów, a nie płytki podział na dobro i zło. Każdy widz sam będzie musiał sobie wytyczyć granicę, do którego momentu kibicuje tej anielicy zemsty, a od kiedy jej metody uważa już za nie do przyjęcia. Ostatnia scena filmu mówi jasno – to nie jest opowieść o zemście. To nie jest opowieść o triumfie sprawiedliwości. To nie jest krzepiąca opowieść o amerykańskich wartościach. Ale nadal jest to opowieść o Ameryce. O zapomnianych ludziach centralnych Stanów, którzy całe życie harując, nie są już w stanie nawet zbliżyć się do amerykańskiego snu. O pozbawionych perspektyw młodych. O niewydolności aparatu państwowego. O panującym wciąż rasizmie, kulcie przemocy. Ale też o promyczkach nadziei – ukazywanych w tak kojarzonej z USA tradycją sąsiedzkiej pomocy, budowania wspólnoty – nawet tak dziwnej jak ekipa złożona z białej starszej kobiety, jej czarnoskórej przyjaciółki z pracy i karła, którym ostatecznie w sukurs przyjdzie też policjant-rasista. Ta amerykańskość przebija tu z każdej sceny, i to nie tylko na gruncie fabularnym, bo i w sceneriach, dekoracjach, południowym zaciąganiu aktorów czy inspirowanej lokalnym folklorem muzyce Cartera Burwella, skądinąd stałego współpracownika braci Coenów, z którymi teraz McDonagh jest nagminnie porównywany. I jak widać nie tylko z powodu Frances McDormand i wisielczego humoru. Każdy kadr „Billboardów” to Ameryka.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
2. Nić widmo
(2017, reż. Paul Thomas Anderson)
„Nić widmo” Paula Thomasa Andersona to rzecz – żeby użyć krawieckiej metafory – perfekcyjnie skrojona, niemal klasyczna w stylu. Dość powiedzieć, że sam film, choć zmysłowości i perwersji pozazdrościć mogłyby mu wszystkie twarze Greya razem wzięte, nie zagląda bohaterom do alkowy i bodaj raz pozwala im na pocałunek. Jak przystało na rzecz o wielkim krawcu, wspaniałe są w „Nici widmo” kostiumy – Oscar dla ich projektanta, Marka Bridgesa, był w pełni zasłużony. Szaleństw nie znajdziemy też na rewelacyjnej ścieżce dźwiękowej Johnny’ego Greenwooda, na której smyki i pianino brzmią niczym w starym melodramacie – i tylko pobrzmiewające tu i ówdzie mroczniejsze tony sugerują, że nostalgiczna ckliwość to ostatnie rzeczy, których należy tu szukać. Zupełnie zasłużona jest również oscarowa nominacja za reżyserię dla samego Andersona, który potrafi zachwycić efektowną sekwencją (np. gdy pokazuje klatkę schodową i wnętrza pracowni Woodckocka, a zastęp krawcowych witanych przez bohatera przychodzi do pracy), ale wie również, że wrażenie na widzu można zrobić nie tylko popisową jazdą kamery czy montażem, ale również oddając pole aktorom. A ci w „Nici widmo” są naprawdę fantastyczni.
W żadnym momencie „Nici widmo” nie wiemy, gdzie film ostatecznie doprowadzi i do jakiej szufladki powinno się go wrzucić: czy to rzecz o targanym wewnętrznymi demonami artyście i jego nieszczęśliwej muzie, czy portret przemocowej relacji, w której kobieta, wobec wieku, płci i pozycji społecznej zdaje się skazana na porażkę, czy dramat – czy może raczej ekscentryczna komedia. Niezwykłe, że w ostatnim akcie okazuje się, że „Nić widmo” jest niby wszystkim tym po trochu, ale tak naprawdę mówi jeszcze o czymś innym (nazwijmy to eufemistycznie „kompromisem w miłości”), a Anderson cały czas tak kapitalnie przesuwał akcenty, że opowieść o udręczonej męskości zamienił właściwie w manifest kobiecej siły. A wszystko to z precyzją, której nie powstydziłby się – skądinąd cytowany w filmie – Stanley Kubrick.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
1. Roma
(2018, reż. Alfonso Cuarón)
Kto by pomyślał, że pięć lat po orbitalnym balecie „Grawitacji”, Meksykanin Alfonso Cuarón nakręci coś tak odmiennego: czarno-biały, utkany z epizodów film o służącej z miasta Meksyk. „Romie” o wiele bliżej do „I twoją matkę też” i „Ludzkim dzieciom” – wybitnym filmom, w którym tło dla fabuły, oddane z okiem i sprawnością świetnego dokumentalisty, okazywało się nie mniej znaczące niż losy głównych bohaterów.
Reżyser zabiera nas w lata siedemdziesiąte – burzliwy czas dla Meksyku, w którym studenckie manifestacje napadane są przez prorządowe bojówki. Napięcia w krajowej polityce zdają się nie mieć bezpośredniego wpływu na życie bohaterki, służącej Cleo (do czasu, bo to, co polityczne potrafi się wedrzeć w sferę prywatną gwałtownie i bez zapowiedzi). „Roma” świetnie oddaje jednak złożoność społecznej sytuacji dziewczyny – bariery klasowe, płciowe czy etniczne (Cleo pochodzi z misteckiej rodziny) są tu wyraźnie zakreślone i to w ich ramach bohaterka szuka sobie przestrzeni wolności (np. plotkując z innymi służącymi w dialekcie, wiedząc, że gospodarze nie zrozumieją, o czym mowa). Film Cuaróna opowiada o codzienności – ta codzienność brzmi już może jak banał, ale niewiele jest filmów, które w równie zachwycający sposób potrafiłyby zanurzyć widza w tak zwyczajny świat, a jednocześnie zbudować z jego elementów przemyślaną konstrukcję (wspaniałą kompozycyjną klamrę stanowi tu woda).
Dzieło Cuaróna pełne jest małych-wielkich momentów: fantastyczne są tu sceny przeciskania się olbrzymiego Forda Galaxie rodziny, u której pracuje bohaterka, przez podjazd ich domu, motyw zbierania psich kup. Albo ten moment, gdy Cleo idzie z chłopakiem do kina i na kilka chwil przed końcem seansu mówi mu, że jest w ciąży – tak prosty, a jednocześnie tak rozdzierający (gdy uświadamiamy sobie reakcję mężczyzny), że już za samą tą scenę Cuarón powinien zgarniać wszystkie możliwe reżyserskie nagrody.
Cuarón ma ewidentnie wielką frajdę w zabieraniu widza w świat swojego dzieciństwa (jest tu też autorem zdjęć i na pewno nie ustępuje kunsztem Emmanuelowi Lubezkiemu, z którym pracował w poprzednich filmach). Ale, jak w najlepszych filmach o przeszłości i pamięci, autor nie udaje wszechwiedzącego. Nie ma u niego też lukru czy nadmiernego sentymentalizowania – chwile radości i solidarności przeplatają się tu z goryczą i przemocą.



Tytuł: Atak paniki
Dystrybutor: Akson
Data premiery: 19 stycznia 2018
Reżyseria: Pawel Maslona
Zdjęcia: Cezary Stolecki
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 100 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Pierwszy człowiek
Tytuł oryginalny: First Man
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 19 października 2018
Reżyseria: Damien Chazelle
Zdjęcia: Linus Sandgren
Scenariusz: Josh Singer
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 138 min
Gatunek: biograficzny, dramat, historyczny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: W czterech ścianach życia
Tytuł oryginalny: Insyriated
Dystrybutor: Aurora Films
Data premiery: 16 marca 2018
Reżyseria: Philippe Van Leeuw
Zdjęcia: Virginie Surdej
Scenariusz: Philippe Van Leeuw
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Belgia, Francja, Liban
Czas trwania: 85 min
Gatunek: dramat, wojenny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Bliskość
Tytuł oryginalny: Теснота
Dystrybutor: Nowe Horyzonty
Data premiery: 9 marca 2018
Reżyseria: Kantemir Bałagow
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Rosja
Czas trwania: 113 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Twój Simon
Tytuł oryginalny: Love, Simon
Dystrybutor: Imperial CinePix
Data premiery: 15 czerwca 2018
Reżyseria: Greg Berlanti
Zdjęcia: John Guleserian
Muzyka: Rob Simonsen
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 110 min
Gatunek: dramat, komedia, melodramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: W ułamku sekundy
Tytuł oryginalny: Aus dem Nichts
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 23 lutego 2018
Reżyseria: Fatih Akin
Scenariusz: Fatih Akin, Hark Bohm
Muzyka: Josh Homme
Rok produkcji: 2017
Czas trwania: 106 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Lato 1993
Tytuł oryginalny: Estiu 1993
Dystrybutor: Nowe Horyzonty
Data premiery: 6 kwietnia 2018
Reżyseria: Carla Simón
Zdjęcia: Santiago Racaj
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Hiszpania
Czas trwania: 97 min
Gatunek: dramat, familijny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Śmierć Stalina
Tytuł oryginalny: The Death of Stalin
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 27 kwietnia 2018
Reżyseria: Armando Iannucci
Zdjęcia: Zac Nicholson
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Belgia, Francja, Kanada, Wielka Brytania
Czas trwania: 107 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nie jestem czarownicą
Tytuł oryginalny: I Am Not a Witch
Dystrybutor: Nowe Horyzonty
Data premiery: 20 kwietnia 2018
Reżyseria: Rungano Nyoni
Zdjęcia: David Gallego
Scenariusz: Rungano Nyoni
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Francja, Niemcy, Wielka Brytania
Czas trwania: 93 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Climax
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 19 października 2018
Reżyseria: Gaspar Noé
Zdjęcia: Benoît Debie
Scenariusz: Gaspar Noé
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Francja
Czas trwania: 95 min
Gatunek: dramat, groza / horror, musical, muzyczny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Dziedziczki
Tytuł oryginalny: Las Herederas
Dystrybutor: Aurora Films
Data premiery: 2 listopada 2018
Reżyseria: Marcelo Martinessi
Scenariusz: Marcelo Martinessi
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Brazylia, Francja, Niemcy, Norwegia, Urugwaj
Czas trwania: 98 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Kształt wody
Tytuł oryginalny: The Shape of Water
Dystrybutor: Imperial CinePix
Data premiery: 16 lutego 2018
Zdjęcia: Dan Laustsen
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 123 min
Gatunek: dramat, fantasy, groza / horror, przygodowy, romans, thriller
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Jeszcze nie koniec
Tytuł oryginalny: Jusqu’à la garde
Dystrybutor: Solopan
Data premiery: 16 lutego 2018
Reżyseria: Xavier Legrand
Scenariusz: Xavier Legrand
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Francja
Czas trwania: 93 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Ciche miejsce
Tytuł oryginalny: A Quiet Place
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 13 kwietnia 2018
Reżyseria: John Krasinski
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 90 min
Gatunek: dramat, groza / horror, thriller
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Wieczór gier
Tytuł oryginalny: Game Night
Dystrybutor: Galapagos
Data premiery: 22 sierpnia 2018
Zdjęcia: Barry Peterson
Scenariusz: Mark Perez
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 96 min
Gatunek: akcja, komedia
EAN: 7321909348677
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: The World Is Yours
Tytuł oryginalny: Le monde est à toi
Dystrybutor: Best Film
Data premiery: 26 października 2018
Reżyseria: Romain Gavras
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Francja
Czas trwania: 100 min
Gatunek: komedia, kryminał
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: McQueen
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 20 lipca 2018
Scenariusz: Peter Ettedgui
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Wielka Brytania
Czas trwania: 111 min
Gatunek: dokument
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: I tak cię kocham
Tytuł oryginalny: The Big Sick
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 5 stycznia 2018
Reżyseria: Michael Showalter
Zdjęcia: Brian Burgoyne
Rok produkcji: 2017
Czas trwania: 119 min
Gatunek: dramat, komedia, melodramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Fuga
Data premiery: 7 grudnia 2018
Zdjęcia: Jakub Kijowski
Scenariusz: Gabriela Muskała
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Czechy, Polska, Szwecja
Czas trwania: 100 min
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Donbas
Tytuł oryginalny: Донбас
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 19 października 2018
Reżyseria: Sergei Loznitsa
Zdjęcia: Oleg Mutu
Scenariusz: Sergey Loznitsa
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Francja, Holandia, Niemcy, Rumunia, Ukraina
Czas trwania: 110 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Dogman
Dystrybutor: M2 Films
Data premiery: 14 września 2018
Reżyseria: Matteo Garrone
Zdjęcia: Nicolai Brüel
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Francja, Włochy
Czas trwania: 102 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Czarne Bractwo. BlacKkKlansman
Tytuł oryginalny: BlacKkKlansman
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 14 września 2018
Reżyseria: Spike Lee
Zdjęcia: Chayse Irvin
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 135 min
Gatunek: biograficzny, komedia, kryminał
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Czarna Pantera
Tytuł oryginalny: Black Panther
Dystrybutor: Disney
Data premiery: 14 lutego 2018
Reżyseria: Ryan Coogler
Zdjęcia: Rachel Morrison
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Gatunek: akcja, dramat, SF
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Narodziny gwiazdy
Tytuł oryginalny: A Star Is Born
Dystrybutor: Warner Bros
Data premiery: 30 listopada 2018
Reżyseria: Bradley Cooper
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 135 min
Gatunek: dramat, musical, muzyczny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: The Disaster Artist
Dystrybutor: Warner Bros
Data premiery: 9 lutego 2018
Reżyseria: James Franco
Zdjęcia: Brandon Trost
Muzyka: Dave Porter
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 103 min
Gatunek: biograficzny, dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Assassination Nation
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 23 listopada 2018
Reżyseria: Sam Levinson
Zdjęcia: Marcell Rév
Scenariusz: Sam Levinson
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 108 min
Gatunek: akcja, dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Dusza i ciało
Tytuł oryginalny: Testről és Lélekről
Dystrybutor: Aurora Films
Data premiery: 26 stycznia 2018
Reżyseria: Ildikó Enyedi
Zdjęcia: Máté Herbai
Scenariusz: Ildikó Enyedi
Muzyka: Adam Balazs
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Węgry
Czas trwania: 116 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Wieża. Jasny dzień.
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 23 marca 2018
Reżyseria: Jagoda Szelc
Scenariusz: Jagoda Szelc
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 106 min
Gatunek: psychologiczny, thriller
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Sweet Country
Dystrybutor: Aurora Films
Data premiery: 15 czerwca 2018
Reżyseria: Warwick Thornton
Rok produkcji: 2017
Czas trwania: 113 min
Gatunek: dramat, przygodowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Avengers: Wojna bez granic
Tytuł oryginalny: Avengers: Infinity War
Dystrybutor: Disney
Data premiery: 26 kwietnia 2018
Zdjęcia: Trent Opaloch
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Gatunek: akcja, fantasy, przygodowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Lady Bird
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 2 marca 2018
Reżyseria: Greta Gerwig
Zdjęcia: Sam Levy
Scenariusz: Greta Gerwig
Muzyka: Jon Brion
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 94 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Iniemamocni 2
Tytuł oryginalny: Incredibles 2
Dystrybutor: Disney
Data premiery: 13 lipca 2018
Reżyseria: Brad Bird
Scenariusz: Brad Bird
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 118 min
Gatunek: akcja, animacja, przygodowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Płomienie
Tytuł oryginalny: 버닝 [Beoning]
Dystrybutor: Aurora Films
Data premiery: 28 grudnia 2018
Reżyseria: Chang-dong Lee
Zdjęcia: Kyung-Pyo Hong
Muzyka: Mowg
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Korea Południowa
Czas trwania: 148 min
Gatunek: dramat, kryminał
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Lato
Tytuł oryginalny: Лето [Leto]
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 31 sierpnia 2018
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Francja, Rosja
Gatunek: biograficzny, muzyczny, romans
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Mission: Impossible - Fallout
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 10 sierpnia 2018
Zdjęcia: Rob Hardy
Muzyka: Lorne Balfe
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 147 min
Gatunek: akcja, przygodowy, thriller
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Tajemnice Silver Lake
Tytuł oryginalny: Under the Silver Lake
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 21 września 2018
Zdjęcia: Mike Gioulakis
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 139 min
Gatunek: dramat, komedia, kryminał
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Whitney
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 6 lipca 2018
Reżyseria: Kevin Macdonald
Zdjęcia: Nelson Hume
Muzyka: Adam Wiltzie
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Czas trwania: 120 min
Gatunek: biograficzny, dokument, muzyczny
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Bergman – rok z życia
Tytuł oryginalny: Bergman – ett år, ett liv
Dystrybutor: Nowe Horyzonty
Data premiery: 26 października 2018
Reżyseria: Jane Magnusson
Zdjęcia: Emil Klang
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Norwegia, Szwecja
Czas trwania: 117 min
Gatunek: dokument
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Winni
Tytuł oryginalny: Den skyldige
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 9 listopada 2018
Reżyseria: Gustav Möller
Zdjęcia: Jasper Spanning
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Dania
Czas trwania: 85 min
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Piękna i bestie
Tytuł oryginalny: Aala Kaf Ifrit
Dystrybutor: Aurora Films
Data premiery: 6 kwietnia 2018
Reżyseria: Kaouther Ben Hania
Zdjęcia: Johan Holmquist
Scenariusz: Kaouther Ben Hania
Muzyka: Amin Bouhafa
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Francja, Katar, Liban, Norwegia, Szwajcaria, Szwecja, Tunezja
Czas trwania: 100 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Over the Limit
Dystrybutor: Mayfly
Data premiery: 30 listopada 2018
Reżyseria: Marta Prus
Zdjęcia: Adam Suzin
Scenariusz: Marta Prus
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Finlandia, Francja, Niemcy, Polska
Czas trwania: 74 minuty
Gatunek: dokument
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Dziedzictwo. Hereditary
Tytuł oryginalny: Hereditary
Dystrybutor: Monolith
Data premiery: 22 czerwca 2018
Reżyseria: Ari Aster
Scenariusz: Ari Aster
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 127 min
Gatunek: dramat, groza / horror, kryminał
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Jestem najlepsza. Ja, Tonya
Tytuł oryginalny: I, Tonya
Dystrybutor: Monolith
Data premiery: 2 marca 2018
Reżyseria: Craig Gillespie
Scenariusz: Steven Rogers
Muzyka: Peter Nashel
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 120 min
Gatunek: biograficzny, dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Spider-Man Uniwersum
Tytuł oryginalny: Spider-Man: Into the Spider-Verse
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 25 grudnia 2018
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Gatunek: akcja, animacja, przygodowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Zimna wojna
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 8 czerwca 2018
Reżyseria: Paweł Pawlikowski
Zdjęcia: Łukasz Żal
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Francja, Polska, Wielka Brytania
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Niemiłość
Tytuł oryginalny: Нелюбовь
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 2 lutego 2018
Reżyseria: Andriej Zwiagincew
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Belgia, Francja, Niemcy, Rosja
Czas trwania: 127 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Tamte dni, tamte noce
Tytuł oryginalny: Call Me by Your Name
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 26 stycznia 2018
Reżyseria: Luca Guadagnino
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Brazylia, Francja, USA, Włochy
Czas trwania: 132 min
Gatunek: dramat, melodramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Trzy billboardy za Ebbing, Missouri
Tytuł oryginalny: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Dystrybutor: Imperial CinePix
Data premiery: 2 lutego 2018
Reżyseria: Martin McDonagh
Zdjęcia: Ben Davis
Scenariusz: Martin McDonagh
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Czas trwania: 115 min
Gatunek: dramat, kryminał
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nić widmo
Tytuł oryginalny: Phantom Thread
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 23 lutego 2018
Rok produkcji: 2017
Czas trwania: 130 min
Gatunek: dramat, melodramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Roma
Dystrybutor: Netflix
Data premiery: 14 grudnia 2018
Reżyseria: Alfonso Cuarón
Zdjęcia: Alfonso Cuarón
Scenariusz: Alfonso Cuarón
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Meksyk, USA
Czas trwania: 135 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

105
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.