Usagi Yojimbo to bez wątpienia ewenement na amerykańskim rynku komiksowym. Stan Sakai snuje swoją skromną opowieść o króliku samuraju już od ponad trzydziestu lat, a jej popularność nie słabnie.  |  | ‹Usagi Yojimbo #31: Piekielne malowidło›
|
Kolejny tom przygód honorowego ronina przemierzającego drogi feudalnej Japonii przynosi nową porcję lekkich a zarazem pełnych mądrości historii. Album składa się z kilku rozgrywających się w strugach deszczu opowieści, ale danie główne stanowi trzyczęściowa, kryminalna historia o upiornym obrazie. Dwa pierwsze opowiadania („Powódź” i „Kyuri”) można potraktować jako całość. Usagi najpierw pomaga wieśniakom w czasie powodzi, a później ściga złodziei kradnących ich dobytek. Jednak to nie oni stanowią realne zagrożenie. Prawdziwe niebezpieczeństwo przynosi żółwiopodobny stwór Kappa, z którym nasz bohater również musi się zmierzyć. Po tych perypetiach Usagi ratuje życie wojowniczce ninja z klanu Komori, co ma dla jego dalszych przygód fundamentalne znaczenie („Kazehime”). No i wreszcie bierze udział w śledztwie dotyczącym tzw. piekielnego malowidła. Ta trzyczęściowa historia to prawdziwy mroczny kryminał trzymający do końca w napięciu. Tajemnicze malowidło wedle legendy zostało obłożone klątwą sprowadzania nieszczęść na tych, którzy chcieliby je zniszczyć. Czy to właśnie to przekleństwo jest przyczyną tajemniczej śmierci kilku osób w świątyni Złotego Buddy? Śledztwo w tej sprawie prowadzi inspektor Ishida, który prosi Usagiego o pomoc. Wyjaśnienie zagadki malowidła okaże się trudne i niebezpieczne… Całość kończy się niezwykle mocnym akcentem. W opowieści zatytułowanej „Los starców” nasz bohater pomaga pewnej staruszce i jej synowi wspiąć się na szczyt góry. Cel tej wyprawy stanowi dla bohatera – i zapewne czytelników – prawdziwe zaskoczenie. Lektura kolejnego tomu serii Stana Sakai znów dostarcza całej gamy rożnych emocji. Napięcie towarzyszące walce z mitycznymi stworami szybko ustępuje miejsca grozie związanej z zagadką upiornego obrazu, by na koniec zamienić się w pełne dezorientacji wzruszenie połączone ze milczącym sprzeciwem. Autor umiejętnie odwołuje się do różnych gatunków, by dostarczyć odbiorcom materiału do rozrywki i refleksji. Poza tym, jak zwykle, komiks stanowi okazję do poznania elementów japońskiej mitologii oraz dostarcza intrygującej wiedzy o pewnych zwyczajach i praktykach. Dodatkowym uzupełnieniem jest tu interesujące posłowie autora. A wszystko to ukazane zostało w doskonale znanym stylu graficznym, łączącym dynamikę i czytelność mangi z kompozycją i rytmem narracji amerykańskiego komiksu. Słowem, które po lekturze tego komiksu na dłużej pozostanie czytelnikowi komiksu w pamięci jest ubasute. Jest to praktyka, która może wydawać się z dzisiejszej, europejskiej perspektywy nie do przyjęcia. Zanim jednak ktoś postanowi osądzać tego typu działania, dając wyraz swojej domniemanej moralnej wyższości, warto byłoby spojrzeć na to zjawisko uwzględniając jego szerszy kontekst społeczno-kulturowy. W zasadzie niemal wszystkie opowieści zebrane w tym tomie (być może historia tytułowa w najmniejszym stopniu) rzucają pewne światło na tę praktykę i czynią ją w jakimś stopniu zrozumiałą. Warto zatem potraktować lekturę tego komiksu jako okazję do namysłu nad tym, jaki jest los starców w naszym, współczesnym społeczeństwie.
Tytuł: Usagi Yojimbo #31: Piekielne malowidło Data wydania: październik 2017 ISBN: 9788328118485 Format: 192s. 145x250 mm Cena: 35,00 Gatunek: fantasy, przygodowy Ekstrakt: 80% |