powrót; do indeksunastwpna strona

nr 5 (CLXXXVII)
czerwiec 2019

Krótko o grach: Nie tylko Mars i Wenus
Jacob Fryxelius, Isaac Fryxelius ‹Terraformacja Marsa: Kolonie›
Nie wiem do końca, co myśleć na temat „Kolonii”. Z jednej strony dodatek ten wprowadza o wiele więcej ciekawych rozwiązań niż „Wenus”, ale z drugiej strony znacząco zaburza balans rozgrywki.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
W „Koloniach” otrzymujemy zupełnie nową mechanikę pozwalającą graczom na zakładanie tytułowych placówek na księżycach Jowisza, ziemskim Księżycu czy Plutonie oraz prowadzenie międzyplanetarnego handlu. Na początku, obok zestawu startowego, każdy dostaje zgrabnie wyglądający stateczek reprezentujący jego flotę handlową, a obok planszy głównej należy wyłożyć odpowiednią liczbę obiektów Układu Słonecznego. Raz na pokolenie, po wydaniu odpowiedniej ilości zasobów, będzie możliwe wysłanie naszej floty na jedną z kilku (losowanych przed grą) pozaziemskich lokacji. Każda przynosi nam odmienne bonusy, a ich wartość rośnie z czasem. Oczywiście do momentu, aż któryś z graczy zdecyduje się na akcję handlu, wtedy znaczniki produkcji danego miejsca spadają do zera i trzeba trochę poczekać, nim wyprawa w to miejsce będzie się ponownie opłacała.
Inną możliwością jest założenie kolonii – to już o wiele większy koszt, który przynosi nam dwojakie korzyści. Po pierwsze otrzymujemy premię za samo jej ulokowanie (odmienną dla każdego miejsca); po drugie, za każdym razem, gdy któryś z graczy wykona akcję handlu z miejscem, na którym znajduje się nasza kolonia, otrzymujemy dodatkowy bonus.
Obok dodatkowych mechanik należy wspomnieć o kartach projektów. Nie da się ukryć, że wpasowują się w klimat tego dodatku, modyfikując pewne ograniczenia związane z nowymi elementami mechaniki. Ale to właśnie w nowych projektach tkwi największy mankament związany z „Koloniami” – z niewielkimi wyjątkami są to karty opatrzone symbolami przestrzeni kosmicznej. W efekcie jakakolwiek inna strategia (nie opierająca się na produkcji jednego surowca) okazuje się skazana na porażkę. I nawet bonusy wynikające z zakładania kolonii czy handlowania nie są w stanie uratować sytuacji.
Podobnie jak w przypadku „Wenus": można sięgnać po ten dodatek, ale równie dobrze można go sobie darować.



Tytuł: Terraformacja Marsa: Kolonie
Tytuł oryginalny: Terraforming Mars: Colonies
Data produkcji: listopad 2018
Producent: FryxGames
Wydawca: Rebel.pl
EAN: 5902650612754
Info: 1-5 osób; od 12 lat
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

116
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.