powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CLXXXVIII)
lipiec-sierpień 2019

Krótko o muzyce: Promieniowanie z galaktyki Göteborg
Kvasar ‹Kvasar›
Trzeba przyznać, że wybrali sobie spektakularną nazwę – Kvasar. Jest ich pięciu, pochodzą ze szwedzkiego Göteborga i półtora miesiąca temu, wydając – na razie tylko w wersji cyfrowej – debiutancki materiał, postanowili obwieścić swoje istnienie całemu światu. Czy świat zwróci na nich baczniejszą uwagę, trudno na razie przewidywać. Ale jest szansa, że zrobią to wielbiciele rocka psychodelicznego wymieszanego z fusion.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Kvasar›
‹Kvasar›
Chociaż Göteborg w świecie muzyki zasłynął przede wszystkim z melodyjnego death metalu, reprezentowanego przez takie formacje, jak At the Gates, In Flames czy Dark Tranquillity, to jednak krzywdzące byłoby stwierdzenie, że nie może pochwalić się niczym innym. To przecież z tym miastem nad cieśniną Kattegat związane są takie zespoły, jak hardrockowo-psychodeliczny Graveyard czy Goat, który miesza rock z fusion i world music. Muzykom z grupy Kvazar znacznie bliżej jest do tych drugich. O czym świadczy na przykład to, jak prezentują się na zdjęciach, przypominając dzieci-kwiaty rodem z lat 60. ubiegłego wieku. I taka też w dużej mierze jest ich muzyka, czerpiąca pełnymi garściami klasyków psychodelii i progresu.
Grupa istnieje już od paru lat, ale dopiero w czerwcu tego roku zaprezentowała oficjalnie swoje pierwsze nagrania studyjne, rozprowadzając je – przynajmniej na razie – jedynie w wersji cyfrowej. Cztery utwory złożyły się na prawie dwudziestopięciominutową EP-kę zatytułowaną po prostu Kvasar. Nagrano ją w składzie pięcioosobowym: głównym głosem jest Dani Massaad Hellwig, za partie solowe gitar odpowiada William Johnsen (wcześniej w równie enigmatycznej poza Göteborgiem formacji Orkan), na gitarze rytmicznej, klawiszach i – to najważniejsza jego „fucha” – saksofonie gra Caspar Svensson, natomiast sekcję rytmiczną tworzą Arvid Jernstig (bas) i Dominic Nordqvist (perkusja). Wszyscy na tyle młodzi, aby nie pamiętać czasów, w których rodziła się i cieszyła największą popularnością muzyka, jaką postanowili grać.
Kvasar jest bowiem kwintetem zasłuchanym w rocka psychodelicznego i progresywnego z początku lat 70., niestroniącym jednak także od inspiracji bluesem. W jego utworach można więc usłyszeć nawiązania do wczesnego Yes, Paul Butterfield Blues Band, jak również Led Zeppelin (z charakterystycznymi zaśpiewami, na pograniczu krzyku, Roberta Planta). Do tego należy dodać jeszcze wpływy jazzowe i soulowe. Specyficzna mieszanka, prawda? I to wszystko Szwedzi zdołali „upchnąć” w zaledwie czterech utworach. Pierwszym w kolejności jest „Peter”, który zaczyna się od energetycznej partii fortepianu, do którego po kilkunastu sekundach dołącza saksofon. Otwarcie zdaje się więc dalekie od rocka, ale z czasem jest go coraz więcej, aż do finałowej solówki gitarowej Johnsena.
Bluesowo-psychodelicznie robi się w zaśpiewanym przez Hellwiga (i to ze sporym rozmachem) po szwedzku „För att jag älskar någon annan”. Tu słychać najwięcej odniesień do Zeppelinów i Planta, chociaż na szczęście nie są one tak bezpośrednie, jak w przypadku Amerykanów z Greta Van Fleet. Szwedzi przede wszystkim dodają od siebie saksofon, który raz służy jako smaczek (w duecie z gitarą), to znów pełni funkcję instrumentu solowego. W „Absence” z kolei najwięcej jest psychodelii rodem ze Wschodniego Wybrzeża Stanów Zjednoczonych, dzięki czemu jest to także najbardziej przebojowy fragment wydawnictwa (tak, pamiętam, że tylko cyfrowego!). W finałowym „Boxes” zespół nawiązuje natomiast do klasycznego jazzu z lat 60., by następnie przeskoczyć w lata 70. i rozpocząć rockową rewolucję. Nieźle też muzycy radzą sobie od strony aranżacyjnej, kapitalnie wykorzystując patetyczne chórki.
Czy z tej mąki będzie chleb? Jeszcze trochę za wcześnie, aby ferować wyroki. Trzeba poczekać na pełnowymiarowy album. W każdym razie jest potencjał i jest nawet pewna oryginalność w podejściu do muzyki sprzed dekad. Przydałoby się za to więcej konsekwencji.
Skład:
Dani Massaad Hellwig – śpiew, instrumenty klawiszowe
William Johnsen – gitara elektryczna
Caspar Svensson – gitara elektryczna, instrumenty klawiszowe, saksofon
Arvid Jernstig – gitara basowa
Dominic Nordqvist – perkusja, instrumenty perkusyjne



Tytuł: Kvasar
Wykonawca / Kompozytor: Kvasar
Data wydania: 7 czerwca 2019
Nośnik: cyfrowy
Czas trwania: 24:52
Gatunek: blues, jazz, rock
Zobacz w:
W składzie
Utwory
Pliki
1) Peter: 08:02
2) För att jag älskar någon annan: 05:43
3) Absence: 04:43
4) Boxes: 06:24
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

180
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.