Obrońcy pierwszego polskiego slashera „W lesie dziś nie zaśnie nikt”, mówią, że został celowo nakręcony w tak sztampowy sposób, by pokłonić się klasykom. Tymczasem to samo można zrobić, tworząc filmy intrygujące, trzymające w napięciu i ciekawe. Poniżej wybór dziesięciu takich przypadków.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Jeśli mówimy o slasherze postmodernistycznym, który świadomie kopiuje utrwalone wzorce gatunku, wyśmiewając je, a jednocześnie tworząc nową jakość, to koniecznie musimy wspomnieć o „Krzyku” Wesa Cravena. Dał nam on nie tylko charakterystycznego mordercę w białej masce, ale także bezczelnie wyśmiał schematy… jednocześnie kurczowo się ich trzymając. Mistrzostwo świata.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
To co mistrz Craven zrobił w „Krzyku”, najpierw przetrenował w siódmej odsłonie przygód Freddy′ego Kruegera. Nie jest to może najlepsza część serii, ale ze względu na pomysł, na pewno warta uwagi. Oto bowiem morderca w filcowym kapelutku atakuje sny aktorów, którzy grali w pierwszym „Koszmarze z ulicy Wiązów”. Można więc powiedzieć, że mamy do czynienia z filmem w filmie.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Rob Zombie od zawsze był miłośnikiem horrorów i makabry. W pewnym momencie nie wystarczyło mu śpiewanie o tym i kręcenie klipów. Postanowił stworzyć pełnowymiarową fabułę i wyszło mu arcydzieło z gatunku gore (pobite następnie przez jeszcze lepszą kontynuację „Bękarty diabła” – trzecią odsłonę cyklu „3 from Hell” możecie sobie darować). Bazując na pomysłach rodem z „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną”, czego wcale nie ukrywał, zaprezentował swoją wariację na temat współczesnego kina grozy z naciskiem na slashery. Wykreował także cudowną postać Kapitana Spauldinga (Sid Haig), będącego mieszanką wulgarności, makabry i groteski.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Trudno mówić o przewrotności tego filmu, nie zdradzając za wiele z jego fabuły. Musicie więc mi uwierzyć na słowo. Alexandre Aja zabawił się utartymi schematami, w których jest morderca i uciekająca przed nim dziewczyna. Warto też dodać, że obraz ten powstał w czasie rozkwitu francuskiego kina gore na początku XXI wieku i stanowi jeden z jego największych osiągnięć.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Quentin Tarantino kocha złe filmy i niejednokrotnie oddawał im hołd. W stworzonym z Robertem Rodriguezem „Grindhouse” wskrzeszają klimat kina eksploatacji. O ile „Planet Terror” to pastiszowa opowieść o zombie, to już „Death Proof” stanowi rasowy thriller, w którym morderca (genialny Kurt Russel jako Kaskader Mike), niczym w słynnym „Autostopowiczu” z Rutgerem Hauerem, prześladuje grupkę atrakcyjnych dziewczyn.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Śmierć nadejdzie dziś” to taki krwawy „Dzień świstaka”. Główna bohaterka w kółko przeżywa ten sam dzień, a żeby wyjść z pętli czasu, musi odkryć, kto jest jej zabójcą. W tle natomiast cała masa nawiązań do klasyki, od zamaskowanego prześladowcy, poprzez krwawe zabójstwa, po smaczki w rodzaju wiszących w tle plakatów z klasycznymi horrorami.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Polscy tłumacze tytułów filmów mają wręcz niewyobrażalną inwencję. Skąd im się wzięły te „Ulice strachu”, zamiast poprawnie „Legendy miejskie”, to nie mam pojęcia. Zwłaszcza, że nijak nie odnoszą się do fabuły filmu, która w pewien sposób przypomina „Krzyk”. Tu również mamy do czynienia z zabawą konwencją, tyle, że główny morderca, zamiast wzorować się na horrorach, robi szybki przegląd miejskich legend.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Zaryzykuję stwierdzenie, że druga odsłona „Drogi bez powrotu” jest najlepszą częścią perypetii zmutowanej rodziny kanibali. A to dlatego, że poza porządną dawką przemocy, mamy w niej do czynienia ze sporą dozą autoironii. Bazując na sprawdzonych schematach przez cały czas lawirujemy między scenami komicznymi, czy wręcz naiwnymi, a jak najbardziej mrożącymi krew w żyłach.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Rzeź” to bardzo niedoceniony obraz w, i tak skromnym, dorobku reżyserskim Davida Arquette′ego. A niesłusznie, ponieważ mamy tu do czynienia z zabawą konwencją slashera i jednocześnie naiwną, choć dobitną wypowiedź polityczną. Świadczy o tym postać mordercy, który przywdziewa maskę z podobizną… Ronalda Reagana. Atakuje on uczestników pewnego rockowego koncertu i robi to w klasycznie rzeźnickim stylu.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Kolejny przykład niekompetencji w kwestii tłumaczenia tytułów. Czemu po polsku, nie mogło być „Mord w czasie nudnego przyjęcia 2”, skoro pierwsza część właśnie tak się nazywała? Ale my nie o tym. Niniejsza produkcja jest przewrotna w każdym słowa tego znaczeniu. Przez większość czasu mamy do czynienia z tytułową imprezą i dziewczyną przeżywającą traumę po spotkaniu z mordercą w porzedniej części. Praktycznie co chwila spodziewamy się jego wejścia, a tymczasem… Dzieje się coś całkiem niespodziewanego. Intrygująca pozycja z czasów zanim zaczęto myśleć o czymś takim jak slasher postmodernistyczny.
Tytuł: Krzyk Tytuł oryginalny: Scream Data premiery: 22 sierpnia 1997 Obsada: David Arquette, Neve Campbell, Courteney Cox, Skeet Ulrich, Rose McGowan, Matthew Lillard, Jamie Kennedy, Drew Barrymore, Liev Schreiber, Linda Blair, Wes Craven, Henry WinklerRok produkcji: 1996 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 111 min Gatunek: groza / horror
Tytuł: Nowy koszmar Wesa Cravena Tytuł oryginalny: New Nightmare Data premiery: 16 czerwca 1995 Rok produkcji: 1994 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 112 min Gatunek: groza / horror
Tytuł: Dom 1000 trupów Tytuł oryginalny: House of 1000 Corpses Rok produkcji: 2003 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 105 min Parametry: Dolby Digital 5.1; format 1.85:1 Gatunek: groza / horror EAN: 5902619128210
Tytuł: Blady strach Tytuł oryginalny: High Tension Rok produkcji: 2003 Kraj produkcji: Francja, Rumunia, Włochy Czas trwania: 91 min Gatunek: groza / horror
Tytuł: Grindhouse vol. 1: Death Proof Tytuł oryginalny: Quentin Tarantino's Death Proof Data premiery: 20 lipca 2007 Obsada: Rose McGowan, Marley Shelton, Quentin Tarantino, Michael Parks, Kurt Russell, Rosario Dawson, Vanessa Ferlito, Jordan Ladd, Tracie Thoms, Mary Elizabeth Winstead, Eli Roth, Sydney Tamiia PoitierRok produkcji: 2007 Kraj produkcji: USA Gatunek: groza / horror
Tytuł: Śmierć nadejdzie dziś Tytuł oryginalny: Happy Death Day Data premiery: 27 października 2017 Rok produkcji: 2017 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 96 min Gatunek: groza / horror, kryminał, thriller
Tytuł: Ulice strachu Tytuł oryginalny: Urban Legend Rok produkcji: 1998 Kraj produkcji: Kanada, USA Czas trwania: 99 min Gatunek: groza / horror, thriller
Tytuł: Droga bez powrotu 2 Tytuł oryginalny: Wrong Turn 2: Dead End Rok produkcji: 2007 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 93 min Gatunek: groza / horror
Tytuł: Rzeź Tytuł oryginalny: The Tripper Rok produkcji: 2006 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 93 min Gatunek: groza / horror, komedia
Tytuł: Masakra na przyjęciu 2 Tytuł oryginalny: Slumber Party Massacre II Rok produkcji: 1987 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 77 min Gatunek: groza / horror, komedia, muzyczny |