powrót; do indeksunastwpna strona

nr 07 (CXCIX)
wrzesień 2020

Krótko o muzyce: Dokąd ta droga prowadzi?
Gösta Berlings Saga ‹Konkret Musik›
Nie mam pewności, czy wydany w końcu lipca tego roku najnowszy album studyjny progresywnej formacji Gösta Berlings Saga – zatytułowany „Konkret Musik” – powstawał już w czasie epidemii i ogłoszonego niemal w całej Europie lockdownu. Na to jednak wskazywałyby tytuły niektórych utworów i niekiedy dość klaustrofobiczny charakter kompozycji.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Konkret Musik›
‹Konkret Musik›
Sztokholmska formacja Gösta Berlings Saga zaliczana jest do zespołów rockowo-progresywnych, chociaż po wysłuchaniu jej najnowszej produkcji można nabrać co do tego pewnych wątpliwości. I nie chodzi tu tylko o to, że instrumentami dominującymi na płycie są syntezatory; to także kwestia podejścia do konstrukcji utworów, ich nastroju, w końcu – zaskakująco introwertycznego charakteru. Stąd właśnie myśl, że – podobnie jak muzyka zawarta na zbliżonym stylistycznie w pełni solowym debiucie Mariusza Dudy z Riverside i Lunatic Soul „Lockdown Spaces” (2020) – materiał, jaki znalazł się na albumie „Konkret Musik” może być efektem wywołanego pandemią odosobnienia. I tu od razu dwa zastrzeżenia: pierwsze – że to jedynie domysł (na razie niepotwierdzony żadnymi doniesieniami z obozu zespołu), drugie – że stylistyczne pokrewieństwo z dziełem Polaka nie dotyczy kwestii instrumentacji i rozmachu.
„Konkret Musik” to – bez wątpienia – album koncepcyjny. Historia rozpisana na dwanaście rozdziałów – dłuższych i krótszych, stonowanych i energetycznych, mrocznych i, choć w mniejszym stopniu, poszukujących nadziei. Dużo tu nawiązań do muzyki elektronicznej z lat 80. ubiegłego wieku i współczesnego ambientu; nie brakuje również – jak i u Mariusza Dudy – inspiracji późnym Kraftwerkiem (vide „Basement Traps”). Płytę nagrano w tym samym składzie, co poprzednią – „Et Ex” (2018). Co oznacza, że gitarzysta Rasmus Booberg zdążył już na dobre zadomowić się w zespole. Nową twarzą w studiu był natomiast perkusjonista Jesper Skarin, który w poprzednich latach dał się poznać z występów w stonerowych Fingerspitzengefühl i będącym jego kontynuacją Switch Opens oraz – jako gość – w progresywnym Carptree. Na „Konkret Musik” dane było mu więc wejść w skórę Mattiasa Olssona, który podobną rolę odegrał na „Sersophane” (2016).
Wróćmy jednak do zawartości „Konkret Musik”! Początek jest klasycznie ambientowy („Släpad”), choć już chwilę później – vide „Vinsta guldklocka” – robi się, głównie za sprawą gitary Booberga, progresywnie. Syntezatory ani na moment jednak nie schodzą na drugi plan – do nich należą i Kraftwerkowy „Basement Traps”, i nostalgiczny „Close to Home”, i nawet będący jego przeciwieństwem numer tytułowy. Ponury, pełen sprzężeń „Closing Borders” jest zaś introdukcją do transowego, wspaniale rozwijającego się „To Never Return” (notabene najlepszego fragmentu całej płyty). Dalej też jest – na przemian – dynamicznie i stonowanie: gdy „Instrument VI” łagodzi emocje, to „The Pugilist” je rozpala. Co ciekawe, im bliżej końca tym bardziej marszowo się robi – taki rytm dominuje w „A Fucking Good Man”, przewija się w ciężkim i powolnym „Förbifart Stockholm”, wreszcie zamyka „A Question of Currency”. Pytanie tylko, dokąd i po co tak maszerujemy? Ale na nie odpowiedzi poszukajcie już sami, uważnie wsłuchując się w „Konkret Musik”.
Skład:
Rasmus Booberg – gitara elektryczna, syntezatory
David Lundberg – fortepian elektryczny, organy, mellotron
Gabriel Tapper – gitara basowa, syntezator basowy
Alexander Skepp – perkusja, instrumenty perkusyjne

gościnnie:
Jesper Skarin – instrumenty perkusyjne



Tytuł: Konkret Musik
Wykonawca / Kompozytor: Gösta Berlings Saga
Data wydania: 24 lipca 2020
Nośnik: CD
Czas trwania: 43:23
Gatunek: rock
Zobacz w:
W składzie
Utwory
CD1
1) Släpad: 05:07
2) Vinsta guldklocka: 04:42
3) Basement Traps: 02:39
4) Close to Home: 03:02
5) Konkret Musik: 04:14
6) Closing Borders: 01:00
7) To Never Return: 06:16
8) Instrument VI: 01:58
9) The Pugilist: 04:44
10) A Fucking Good Man: 01:46
11) Förbifart Stockholm: 04:23
12) A Question of Currency: 03:33
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

131
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.