powrót; do indeksunastwpna strona

nr 08 (CCX)
październik 2021

Ballady i impro-romanse
Piotr Schmidt Quartet ‹Dark Forecast›
Choć swoje kolejne płyty trębacz Piotr Schmidt nagrywa pod szyldem Kwartetu, to jednak chętnie zaprasza do współpracy gości, za sprawą których zespół przeistacza się z cztero- w pięcioosobowy. Na „Dark Forecast" są to gitarzysta i saksofonista „sprowadzeni” z drugiej strony Atlantyku. Można podejrzewać, że za ich sprawą lider formacji będzie chciał dokonać – na razie ograniczonego z powodu pandemii – desantu na Amerykę Północną.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
‹Dark Forecast›
‹Dark Forecast›
Piotr Schmidt to nie tylko ceniony muzyk (jeden ze współczesnych mistrzów polskiej trąbki), ale także wykładowca oraz wydawca i promotor młodych wykonawców jazzowych. Od dziesięciu lat prowadzi wytwórnię SJ Records, która ma już na swoim koncie kilkadziesiąt albumów. W tym również płyty jego Kwartetu. O dwóch z nich pisaliśmy już wcześniej: to zarejestrowany z gościnnym udziałem wybitnych saksofonistów znad Wisły krążek „Saxesful” (2018), który parę miesięcy temu doczekał się doskonałej kontynuacji, oraz dedykowany gigantowi światowego jazzu „Tribute to Tomasz Stańko” (2018). Zespół od początku istnienia występuje w tym samym składzie: obok lidera i głównego dostarczyciela muzyki Kwartet tworzą jeszcze: pianista Wojciech Niedziela („Dark Morning”, 2017) oraz kontrabasista Maciej Garbowski i perkusista Krzysztof Gradziuk (związani na co dzień z triem RGG).
Choć w przypadku omawianego wydawnictwa w sześciu utworach zespół rozrósł się do kwintetu. Do współpracy zaproszono bowiem dwóch gości zza Atlantyku: kanadyjskiego gitarzystę Matthew Stevensa (który zagrał w „Don’t Know What You Got (Till It’s Gone)”, „Little Leo” i „Sharks, Fat Cats and Other Whales”) oraz amerykańskiego saksofonistę tenorowego Waltera Smitha III (który z kolei swoją grą uświetnił tytułowy „Dark Forecast”, „Floating in the Wind” i „Ballad for Bernt” z repertuaru Krzysztofa Komedy). Obaj przybysze z Ameryki Północnej znają się od lat; ich drogi po raz pierwszy skrzyżowały się mniej więcej dekadę temu, gdy znaleźli się w składzie formacji NEXT Collective („Cover Art.”, 2013). Sesja do „Dark Forecast” odbyła się w październiku ubiegłego roku w studiu MAQ Records w podkatowickich Wojkowicach, w których Schmidt jest stałym gościem (tam pracował również nad poprzednimi płytami Kwartetu). Do sprzedaży wydawnictwo trafiło w ekspresowym tempie, ponieważ jego premiera miała miejsce już pod koniec listopada.
I choć od tego momentu minie niebawem prawie rok (w tym czasie zdążył ukazać się kolejny longplay grupy – „Saxesful, Vol. 2”), warto mimo wszystko wrócić do „Dark Forecast”, bo ta płyta to idealna emanacja współczesnego europejsko-amerykańskiego jazzu. Doskonała pod każdym względem – wykonawczym i edytorskim. Trafiły na nią głównie kompozycje Schmidta, ale są również trzy improwizacje zespołowe („A Melancholy Time”, „Psychkinetic Time” i „Shadows of Darkness”) oraz dwa nieśmiertelne standardy Krzysztofa Komedy wyjęte ze ścieżki dźwiękowej do „Noża w wodzie” Romana Polańskiego („Ballad (from Knife in the Water)” i „Ballad for Bernt”). Sięganie po Komedę to w ostatnich latach z jednej strony niemal patriotyczny obowiązek polskich jazzmanów (zwłaszcza jeżeli w składzie mają pianistę – i to tak dobrego, jak Niedziela), z drugiej – kryje się za tym wielkie zagrożenie, bo przecież Komedę gra każdy. Trudno więc wymyśleć proch (chyba że się jest braćmi Olesiami bądź EABS).
Kwartet Schmidta zresztą nawet tego nie próbował. Oba utwory są odpowiednio nastrojowe i kontemplacyjne; dużo w nich przestrzeni do improwizacji – głównie fortepianowych; instrumenty dęte pełnią natomiast rolę wspomagającą, pojawiają się w introdukcjach i kodach. Ortodoksyjni wielbiciele Komedy będą na pewno tymi wersjami zachwyceni. Kompozycje własne lidera utrzymane są z kolei w stylu lat 60. i 70. XX wieku; z pietyzmem odnoszą się do jazzowej (modalnej, post- i hardbopowej) klasyki. Warto podkreślić również, że to właśnie w nich Schmidt postanowił zrobić miejsce dla dodatkowych instrumentów – gitary i saksofonu. Stevens pod wieloma względami przypomina swoim stylem zmarłego przed czterema laty Johna Abercrombiego, ale zahacza też o Pata Metheny’ego z płyt wydanych w latach 80. (przede wszystkim w najbardziej zróżnicowanym i optymistycznie dynamicznym „Don’t Know What You Got (Till It’s Gone)”). Smith III też dostaje szansę na zaprezentowanie swoich umiejętności, choć jednak jego instrument pozostaje w cieniu trąbki.
Najbardziej nieoczywiste i intrygujące są jednak trzy wspomniane powyżej zespołowe improwizacje Kwartetu, w których – to na pewno nie jest przypadek – nie ma żadnych gości. W nich poziom intensywności jest największy, a poszczególni muzycy pozwalają sobie na dalekie odejście od standardu: Garbowski sięga po smyczek („A Melancholy Time”, „Shadows of Darkness”), Gradziuk wybija szamański rytm („Psychkinetic Time”), a Niedziela narzuca samemu Schmidtowi awangardowo minimalistyczną formę narracji („Shadows of Darkness”). Swoją drogą ciekawe, jak brzmiałaby cała płyta zespołu wypełniona taką właśnie muzyką – wymykającą się wszelkim szufladkom. Może kiedyś Piotr Schmidt zdecyduje się i na taki eksperyment. Zwłaszcza że ma w grupie wirtuozów, którzy bez najmniejszych trudności udźwignęliby temat.
Skład:
Piotr Schmidt – trąbka
Wojciech Niedziela – fortepian
Maciej Garbowski – kontrabas
Krzysztof Gradziuk – perkusja

gościnnie:
Matthew Stevens – gitara solowa (2,6,8)
Walter Smith III – saksofon tenorowy (4,5,10)



Tytuł: Dark Forecast
Wykonawca / Kompozytor: Piotr Schmidt Quartet
Data wydania: 27 listopada 2020
Wydawca: SJ Records
Nośnik: CD
Czas trwania: 63:01
Gatunek: jazz
Zobacz w:
W składzie
Utwory
CD1
1) Ballad [from Knife in the Water]: 05:58
2) Don’t Know What You Got [Till It’s Gone]: 04:50
3) A Melancholy Time: 06:38
4) Dark Forecast: 05:54
5) Floating in the Wind: 06:22
6) Little Leo: 06:34
7) Psychkinetic Time: 05:04
8) Sharks, Fat Cats and Other Whales: 05:01
9) Shadows of Darkness: 05:43
10) Ballad for Bernt: 05:44
11) A Place of Hope: 05:07
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

107
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.