powrót; do indeksunastwpna strona

nr 09 (CCXI)
listopad 2021

Pęknięta porcelana
Benjamin Read, Chris Wildgoose ‹Porcelana #3: Wieża z kości słoniowej›
Nie ważne, jak mężczyzna (a w zasadzie dwóch) zaczyna, ale jak kończy. Trzeci, ostatni, tom cyklu „Porcelana” z podtytułem „Wieża z kości słoniowej”, to zarazem najlepsza, jak i najbardziej wstrząsająca odsłona trylogii.
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Od czasu wydarzeń opisanych w tomie drugim minęło dwanaście lat. Mała, która następnie stała się Damą, jest teraz Matką. Zabarykadowała się w ogromnej wieży, gdzie wychowuje dwie córki. Pomagają jej w tym leciwa Babcia i Oni – dusze zmarłych, uwięzione w porcelanowych ciałach. Choć kobieta chce wieść spokojne i bezkonfliktowe życie, to jednak jej monumentalna forteca jest solą w oku władcom otaczającej ją krainy. Ci, którzy pragnęliby jej upadku, oraz wydarcia od niej skrywanych tajemnic, są coraz bliżej i nie cofną się przed niczym, zanim nie zdobędą lub nie zniszczą białej budowli.
To jednak nie jedyne problemy głównej bohaterki. Za, póki co, bezpiecznymi murami, sytuacja robi się napięta. Z jednej strony musi ona radzić sobie z buntowniczymi humorami jej dorastających córek, co jest o tyle trudne, że jedna z nich również przejawia nadnaturalne zdolności, które pozwalają Matce łączyć się z duszami zaklętymi w porcelanie. Z drugiej strony jej nieumarli, ale także przecież nie żyjący pomocnicy powoli zaczynają odczuwać zmęczenie obecną sytuacją. Cichy bunt wszczyna jeden z najbardziej zaufanych towarzyszy Matki – Jarząb.
Od samego początku omawianego komiksu czuć, że jego zakończenie nie będzie należało do najszczęśliwszych. Atmosfera kreowana przez twórców gęstnieje z każdą stroną i nie pozwala oderwać się od lektury. Mimo, że nie mamy do czynienia z pozycją wypełnioną akcją, nie można powiedzieć, by nic się tu nie działo. Choć od pewnego momentu Matka musi radzić sobie z oblężeniem wieży, to jednak najważniejsze wydarzenia rozrywają się na płaszczyźnie emocjonalnej, albowiem najbardziej skrzy w skomplikowanych relacjach między bohaterami.
Siłą „Porcelany” jest bowiem obsadzenie historii całą gamą intrygujących i pełnokrwistych postaci. Już zachowanie i decyzje Matki mogą nas szokować. Kiedyś była naiwną idealistką, jednak teraz, kiedy od jej decyzji zależy życie osób, które jej zaufały, jest zmuszona być twardą i podejmować trudne, kontrowersyjne decyzje, o które byśmy jej nie podejrzewali. Świetnie wypadają jej córki. W momencie, kiedy jedna jest bardziej ułożona i posłuszna Matce, druga nie zamierza się dać tak łatwo okiełznać. Wypełnia ją chęć rozwijania swoich mocy, ale także poznania świata, który skrywa się przed nią za murami wieży. Jej bunt kojarzy się z Matką w młodości, czyli Małą, której kiedyś dopingowaliśmy. Tyle, że teraz realia się zmieniły, więc i nasze postrzeganie nieposłuszeństwa także.
Wreszcie mamy także duchy w porcelanowych ciałach. Jest ich sporo i przeważnie stanowią futurystyczne tło wydarzeń, ale kilka z nich zostało świetnie rozpisanych, jak nieoczywisty w swoich działaniach, wspomniany Jarząb, wyglądający niczym rasowy berserk, ale łagodny Olcha, czy przywódca kultu Porcelanów – Jakaranda.
Wrażenie robi także oprawa graficzna komiksu, za którą odpowiada Chris Wildgoose. Jego delikatna, ale szczegółowa kreska idealnie sprawdza się w takiej historii, jak „Porcelana”, gdzie potrzeba lekkich, jakby, nomen omen, porcelanowych kadrów. Do tego zaprezentował zapierający dech w piersiach wygląd wieży, monumentalnie wznoszącej się nad miastem, które przy niej wydaje się bardzo niepozorne.
Rewelacyjnym rysunkom towarzyszy eleganckie wydanie, o które w należyty sposób zadbało wydawnictwo Non Stop Comics. Komiks otrzymał twardą oprawę i kredowy papier, a także garść bonusów w postaci przedmowy, alternatywnych okładek, krótkich biografii twórców i kilku stron ze szkicami.
„Wieża z kości słoniowej” to wymarzone zamknięcie sagi, którym nie powinien być zawiedziony nikt, kto czytał „Porcelanę” od początku. Co ważne, ponieważ nie mamy do czynienia z bezpośrednią kontynuacją wydarzeń z poprzednich tomów, równie dobrze sprawdza się, jako autonomiczna całość. Polecam więc tę pozycję każdemu, nie tylko tym, którzy poznali wcześniej losy Małej i Damy.



Tytuł: Porcelana #3: Wieża z kości słoniowej
Tytuł oryginalny: Porcelaine, tome 3
Scenariusz: Benjamin Read
Data wydania: 17 maja 2021
Przekład: Paulina Braiter
Cykl: Porcelana
ISBN: 978-83-8230-033-8
Format: 104s. 215×280mm; oprawa twarda
Cena: 57,–
Gatunek: fantasy
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%
powrót; do indeksunastwpna strona

84
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.