Jesienią 2019 roku wydawnictwo Egmont wprowadziło na polski rynek znakomitą grę „Pojedynek superbohaterów”. Teraz do sprzedaży trafiła kolejna wersja podstawowa zatytułowana „Wieczne zło” oraz dodatek „Łotrzy”. Zmieniono w nich zupełnie perspektywę – bo gra się łotrami i trzeba pokonywać bohaterów.  |  | ‹Pojedynek Superbohaterów DC: Wieczne zło›
|
Wśród dostępnych łotrów, w których wciela się każdy gracz, są między innymi Deathstroke, Bizarro, Czarna Manta, Harley Quinn, Czarny Adam, Lex Luthor czy Sinestro. Natomiast stos superbohaterów do pokonania tworzą między innymi: Aquaman, Cyborg, Potwór z Bagien, Green Lantern, Superman, Marsjański Łowca, Batman, Wonder Woman czy Shazam! Co się od razu rzuca w oczy, to duża różnorodność cech bohaterów, choć ich ataki przy pierwszym pojawieniu się nie są w większości aż tak dotkliwe jak w przypadku superłotrów z „Pojedynku superbohaterów”. Gdy już pokona się bohatera i ma się go w swojej talii, to okazuje się, że wielu z nich posiada możliwość korzystania ze stosu kart pokonanych. Przykładowo Wonder Woman pozwala na zagranie trzech łotrów o koszcie 6 lub mniejszym ze stosu kart zniszczonych. Pa takim zagraniu wszystkie te karty odkłada się na spód talii głównej. Komponuje się to z głównym założeniem „Wiecznego zła”, które nastawione jest na niszczenie kart. Wiele z nich uaktywnia swoje cechy tylko w momencie zniszczenia. Przykładowo „Słowo mocy” sprawia, że pokonanie superbohatera kosztuje o cztery punkty mocy mniej. Inna rewolucyjna zmiana objęła punkty zwycięstwa. W „Pojedynku superbohaterów” były to tylko te wpisane na kartach. Teraz są też żetony z punktami, które można zdobywać w trakcie rozgrywki, a nawet podkradać rywalom. Talia „Wiecznego zła” zawiera sporo fajnych kart i kilka bardzo silnych, mogących przesądzić o zwycięstwie – jak np. „Ultrasiła” (+3 mocy i dobierasz 2 karty). Jednak prawdziwe kombinowanie i zabawa na całego rozpoczyna się po dodaniu kart z „Łotrów”. Wśród nich jest np. „Worek sztuczek”, dzięki któremu zdobyte wcześniej punkty zwycięstwa wymienia się na punkty mocy i dodatkowe karty do dobrania z własnej talii; natomiast „Abra Kadabra” pozwala na zagranie karty z wierzchu talii głównej i jeśli okaże się fajna – zatrzymanie jej po opłaceniu kosztu w wysokości dwóch punktów zwycięstwa.  | ‹Pojedynek Superbohaterów DC: Łotrzy›
|
Co ciekawe kilka kart polskiej wersji „Wiecznego zła” rożni się od tych oryginalnych i te zmiany nie są czasami dla mnie zrozumiałe. Przykładowo „Moc Bizarro” przy koszcie zakupu 6, daje 2 punkty mocy, ale użycie jej sprawia, że gracz otrzymuje „Słabość”. Co więcej, ta sama karta na koniec gry odejmuje jeden punkt zwycięstwa. Aż się nie chce jej kupować. Tymczasem w wersji oryginalnej dodaje ona aż 4 punkty mocy, co jest odpowiednio dużą wartością, aby zrekompensować pozostałe minusy. Natomiast karta „Green Arrow” przy pierwszym pojawieniu się wymaga odrzucenia dwóch „Kopniaków”, tymczasem w oryginale były to dwa „Ciosy”. I to miało o tyle sens, że każdy gracz ma od początku siedem „Ciosów”, a ponadto właśnie ten bohater wzmacnia „Ciosy” w taki sposób, że każdy z nich daje 2 punkty mocy zamiast jednego. Nie wiem więc na ile te i kilka innych zmian wynikają z chęci lepszego zbalansowania talii. Jednak o ile w przypadku karty „Despero” czy „Broadsword” (polski „Pałasz”) ma to sens, to już wspomniana „Moc Bizarro” staje się kartą, której nikt nie chce kupić (no chyba, że wylosował Bizarro, bo ten superłotr pozwala na szybkie pozbywanie się „Słabości”). „Wieczne zło” to gra nieco słabsza od „Pojedynku superbohaterów”, jednak w połączeniu z dodatkiem „Łotrzy” gra się naprawdę bardzo dobrze i można wymyślać efektowne kombosy. A jeśli ktoś ma „Pojedynek superbohaterów”, to może teraz dzięki „Wiecznemu złu” spróbować zagrać w wariancie „Dobrzy kontra Źli” (został on opisany w instrukcji). Możliwości kombinowania i mieszania kart z różnych dodatków jest tu naprawdę dużo. Zachęcam do eksperymentów, bo karty mogą się łączyć na wiele różnych sposobów. Mam nadzieję, że Egmont wypuści także kolejny zestaw podstawowy pt. „Confrontations”, a także moim zdaniem najlepszy dodatek – czyli „Rivals: Batman vs Joker”. Plusy: - możliwość tworzenia różnych fajnych kombosów
- ciekawe cechy superbohaterów
- możliwość dokopania tym dobrym
Minusy: - zmiany w cechach kart w stosunku do wersji oryginalnej, które nie zawsze są na plus
Krótko: Tym razem gracze wcielają się w superłotrów i zajmują się pokonywaniem superbohaterów. To miła odmiana, pozwalająca dokopać Batmanowi czy Supermanowi.
Tytuł: Pojedynek Superbohaterów DC: Wieczne zło Tytuł oryginalny: DC Comics Deck-Building Game: Forever Evil Data produkcji: 7 października 2020 EAN: 5903707560011 Info: 2-5 osób, od 14 lat Ekstrakt: 90%
Tytuł: Pojedynek Superbohaterów DC: Łotrzy Tytuł oryginalny: DC Comics Deck-Building Game: Crossover Pack 5 – The Rogues Data produkcji: 7 października 2020 EAN: 5903707560028 Info: 2-5 osób, od 14 lat |