powrót; do indeksunastwpna strona

nr 3 (CCXV)
kwiecień 2022

Mała Esensja: Stare opowieści na nowo odkryte
Zuzanna Orlińska ‹Współczesny bajarz polski›
We „Współczesnym bajarzu polskim” znajdziemy dwadzieścia polskich legend i baśni, które wprawdzie są w większości dobrze znane czytelnikom, jednak wersje przedstawione przez Zuzannę Orlińską niejednokrotnie mogą nas zaskoczyć.
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
‹Współczesny bajarz polski›
‹Współczesny bajarz polski›
Zbiór został podzielony na cztery części zawierające po pięć opowieści. I tak zaczynamy od historii o polskich pradziejach („Kto ty jesteś”), później poznajemy ludowe demony i potwory („Tam gdzie diabeł mówi dobranoc”) i obserwujemy skutki magicznych zaklęć („Na psa urok”), by wreszcie dotrzeć do podań i legend o dawnych bohaterach i antybohaterach („Skąd mam tę moc”).
Co istotne, autorka nie tylko opowiedziała je wszystkie w równie zajmujący sposób, ale przygotowała w nich też sporo niespodzianek dla czytelników. Zuzanna Orlińska sięgnęła bowiem po mniej popularne warianty znanych baśni, a ponadto potrafiła stworzyć fascynujące współcześnie dziejące się historie, w których z wykorzystała dawne wątki. I tak na przykład smoka wawelskiego nie zabija tutaj żaden szewczyk, lecz synowie Kraka, między którymi następnie dochodzi do bratobójczej walki. Z kolei Wanda nie chce wprawdzie poślubić alemańskiego władcy Rudigera, ale jej śmierć mimo wszystko nie ma tutaj aż tak tragicznej wymowy.
Warto również zwrócić uwagę na sposób przedstawienia kobiet we „Współczesnym bajarzu polskim”. W „Syrenie” to Sawa wykazuje się mądrością i współczuciem, gdy doprowadza do uwolnienia pół kobiety, pół ryby, którą uwięził Wars, w „Siostrzyczce” to dzięki poświęceniu głównej bohaterki ludzką postać odzyskują jej bracia zamienieni w kruki. Z kolei w „Śpiących rycerzach” do tatrzańskiej groty trafia odważna (a może po prostu złakniona przygód) dziewczynka będąca alter ego autorki.
Niewątpliwie najbardziej ryzykownym – ale w tym przypadku całkiem udanym – zabiegiem było stworzenie opowieści, których akcja toczy się w naszych czasach, a jednocześnie pojawiają się w nich znane baśniowe motywy. W „Kwiecie paproci” głównym bohaterem jest ochroniarz w nowoczesnym wieżowcu. Znajduje on tytułowy kwiat nie w lesie, ale w mieszkaniu pewnej staruszki, której często bezinteresownie pomaga. Mimo wielu uwspółcześniających zmian przesłanie tej historii nie odbiega od wynikającego z jej bardziej tradycyjnej wersji. Z kolei w „Kijach-promocyjach” wścibska sąsiadka przywłaszcza sobie cudowne przedmioty o dziwacznych nazwach (oprócz tego tytułowego mamy tu jeszcze „kocyk-banknocyk” i „garnuszek-pasibrzuszek”) otrzymane przez Magdę jako dodatek do wynagrodzenia za pracę po godzinach w sklepiku „Koszałki-Opałki”. No cóż, kije do nordic walking nie obiją skóry pani Karmarczykowej, ale kara dla niej będzie równie dotkliwa, a przy tym zabawna w oczach czytelników.
Jak przystało na pozycję przeznaczoną dla dzieci, „Współczesny bajarz polski” znakomicie prezentuje się również od strony graficznej. W tym solidnie wydanym tomie znajdziemy wspaniałe ilustracje stworzone przez aż cztery artystki (Aleksandra Bujnowska, Katarzyna Kaczor, Katarzyna Bogdańska, Jagna Wróblewska), dzięki którym każda z części zyskuje nieco odmienny, ale zarazem wciąż baśniowy klimat.



Tytuł: Współczesny bajarz polski
Data wydania: 14 października 2021
Wydawca: Polarny Lis
ISBN: 978-83-957940-3-2
Format: 284s. 170×242mm; oprawa twarda
Cena: 39,90
Gatunek: dla dzieci i młodzieży
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%
powrót; do indeksunastwpna strona

20
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.