Cykl inspirowany twórczością Jacka Dukaja. „Każdy twórca przedstawia swoją prawdę (to co widzi lub wie). Istotą jest system znaków za pomocą których powstaje kompozycja (świat stworzony przez malarza czy rysownika) przeznaczona dla obserwującego.” Strona autora: Jacek Rosiak. Strona facebook: Jacek Rosiak.  | Jacek Rosiak, Okruchy (Lód), 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
1. „Okruchy” „Kłamstwa należy budować z drobnych okruchów rzeczywistości, dodawanych cierpliwie jeden po drugim.”  | Jacek Rosiak, Strach (Serce mroku), 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
2a. „Strach” (pierwszy z dyptyku) „Dżungla stopniowo męczyła me ciało i umysł, jak się meczy nieustającym naciskiem najtwardsze materiały; ciągły zalew bodźców czopował i przytępiał zmysły. Istnieje graniczna ilość świeżych wrażeń, jakie jest w stanie w jednostce czasu wchłonąć człowiek, potem zaczyna już brakować miejsca. Coś tam migało na skraju pola widzenia, przebiegały mi drogę pokraczne dziwadła, zagłuszały własne myśli nagłe erupcji dźwięków z dookolnych chaszczy – nawet nie obracałem głowy. I wtedy, wraz ze zmęczeniem, z powrotem pojawił się strach.” Jacek Dukaj „Król Bólu” (opowiadanie „Serce mroku”)  | Jacek Rosiak, On (Serce mroku), 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
2b. „On” (drugi z dyptyku) „Spojrzałem. Patrzył na mnie. Z twarzy czytałem mu wielkie zmęczenie. Patrzył – i widział. Nie miał noktokularów, miał coś innego, jakaś półprzezroczysta szarość zarosła jego gałki oczne. Roślina? Zwierzę? Niewątpliwie żywy organizm. Nie byłem w stanie wytrzymać długo takiego spojrzenia. Zsunąłem się z krzesła, zwinąłem w kłębek, zasnąłem.” Jacek Dukaj „Król Bólu” (opowiadanie „Serce mroku”)  | Jacek Rosiak, Serce mroku - dyptyk (Serce mroku) , 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
2. „Serce mroku” (dyptyk – całość)  | Jacek Rosiak, Katedra - pierwszy z dyptyku (Katedra), 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
3a. „Katedra” (pierwszy z dyptyku)  | Jacek Rosiak, Katedra - drugi z dyptyku (Katedra), 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
3b. „Katedra” (drugi z dyptyku)  | Jacek Rosiak, Katedra - dyptyk (Katedra), 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
3. „Katedra” (dyptyk – całość) „Bo to jedno o Katedrze rzec mogę na pewno: jest piękna. Nie jest ładna, nie jest dla oka przyjemna, nie uspokaja patrzącego – ale jest piękna. Estetyka bryły różni się od estetyki obrazu dwuwymiarowego lub estetyki ruchu. Nie angażuje jedynie zmysłu wzroku, lecz uruchamia także głębsze procedury. Napiera. Reorganizuje przestrzeń i człowieka w tej przestrzeni.”  | Jacek Rosiak, Dno - pierwszy z tryptyku (Lód), 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
4a. „Dno” (pierwszy z tryptyku)  | Jacek Rosiak, Dno - drugi z tryptyku (Lód), 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
4b. „Dno” (drugi z tryptyku)  | Jacek Rosiak, Dno - trzeci z tryptyku (Lód), 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
4c. „Dno” (trzeci z tryptyku)  | Jacek Rosiak, Dno - tryptyk (Lód), 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
4. „Dno” (tryptyk – całość) „Ci, co upadli na dno, wiedzą, na czym stoją..”  | Jacek Rosiak, Wroniec (Wroniec), 2021 (cykl: wg Dukaja)
|
5. „Wroniec” „A między nimi – dziesiątki, setki Wrońców. – Będzie następny. I następny. I następny. Zawsze następny!” |