powrót; do indeksunastwpna strona

nr 4 (CCXVI)
maj 2022

Dwoma torami do celu
Alejandro Montiel ‹Domysł›
„Domysł” to thriller kryminalny, który jest drugą już adaptacją powieści argentyńskiej pisarki Florencii Etcheves z policjantką Manuelą Pelari w roli głównej. Chronologicznie plasuje się jednak przed nakręconą w 2018 roku „Zaginioną”, dlatego – czekając na ciąg dalszy opowieści, zapowiedzianą na ten rok „Pipę” (sic!) – warto od niego właśnie rozpocząć znajomość z funkcjonariuszką z Buenos Aires.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
W ślad za skandynawskimi i włoskimi dramatami kryminalnymi Netflix postanowił uraczyć swoich wielbicieli również thrillerami hiszpańskojęzycznymi – i to zarówno tymi pochodzącymi wprost z Półwyspu Iberyjskiego (vide trylogia o dolinie Baztán, „Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta”), jak i z Ameryki Południowej. „Domysł” Alejandra Montiela jest przykładem tych drugich, powstał bowiem w Argentynie jako adaptacja powieści Florencii Etcheves. Jest ona nie tylko dziennikarką i pisarką, ale także działaczką na rzecz praw kobiet. Nic zatem dziwnego, że kiedy postanowiła pisać powieści sensacyjne, ich główną bohaterką uczyniła właśnie kobietę – policjantkę Manuelę Pelari, potocznie zwaną… Pipą.
W Polsce opublikowano, jak dotąd, dwie powieści Etcheves: „Modlitwę niewiernej” oraz „Cornelię” – druga z nich stała się kanwą pierwszego filmowego thrillera Montiela, zatytułowanego „Zaginiona” (2018). Dwa lata później Alejandro nakręcił „Domysł”, który opowiada jednak o wydarzeniach poprzedzających fabułę „Zaginionej”, jest więc jego prequelem. Pelari (swej twarzy użyczyła jej znana z wielu argentyńskich seriali Luisana Lopilato), która z czasem wyrasta tu na najważniejszą postać, ma bardzo groźnego konkurenta – profilera i detektywa Francisca Juareza (w tej roli Joaquín Furriel). To świetny gliniarz, legenda swojego wydziału, choć ostatnio przeżywa kłopoty osobiste; trudno mu dojść do siebie po tym, jak w strzelaninie zginęła jego żona Juliana. Zwłaszcza że sprawca jej śmierci, romski nastolatek, opuścił więzienne mury zaledwie po paru tygodniach. By krótko potem zginąć w wypadku – samochód, którego kierowca uciekł z miejsca zdarzenia, staranował jadącego rowerem chłopaka.
Prokurator Fiscal Roger (Rafael Ferro) podejrzewa, że za tragiczną śmiercią Patricia Galvana stoi właśnie Juarez, nie ma to jednak żadnych dowodów. Kiedy więc Francisco zaczyna nowe śledztwo w sprawie zabójstwa dwudziestoletniej Gloriany Márquez (Delfina Chavez), dołącza do jego zespołu Manuelę. Pipa ma nie tylko pomagać w śledztwie i uczyć się fachu od starszego kolegi, ale także szpiegować go i ustalić, czy odpowiada za wypadek Patricia. Zadanie jest bardzo niewdzięczne, ale odmówić jego wykonania nie sposób, kiedy od powodzenia misji zależy twoja dalsza kariera. Alejandro Montiel prowadzi akcję filmu dwutorowo: z jednej strony skupia się na Juarezie i podejmowanych przez niego próbach przyskrzynienia mordercy Gloriany, z drugiej – eksponuje Pelari, która szuka ewentualnych dowodów winy (bądź niewinności) Francisca.
Przy czym Manuela nie ma świadomości tego, że jest jedynie pionkiem w znacznie szerzej zakrojonej grze. Uświadamia to sobie dopiero wtedy, gdy pozna głęboko skrywane sekrety swojego partnera z pracy. To fabularne rozdwojenie jaźni nie wyszło „Domysłowi” na dobre. Oba wątki w zasadzie nie przecinają się, można więc odnieść wrażenie, że oglądamy dwa filmy w jednym. Skutkiem ubocznym takiego potraktowania tematu jest też to, że kiedy reżyser skupia się na jednym motywie, drugi schodzi na plan dalszy. W efekcie śledztwo w sprawie Gloriany znajduje wyjaśnienie, które trudno uznać za satysfakcjonujące. A szkoda, bo przecież od niego wszystko się zaczęło.



Tytuł: Domysł
Tytuł oryginalny: La corazonada
Dystrybutor: Netflix
Reżyseria: Alejandro Montiel
Zdjęcia: Guillermo Nieto
Muzyka: Nico Cota
Rok produkcji: 2020
Kraj produkcji: Argentyna
Czas trwania: 116 min
Gatunek: thriller
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

56
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.