powrót; do indeksunastwpna strona

nr 4 (CCXVI)
maj 2022

Według Dukaja, cz. 1
Jacek Rosiak
Cykl inspirowany twórczością Jacka Dukaja.
„Każdy twórca przedstawia swoją prawdę (to co widzi lub wie). Istotą jest system znaków za pomocą których powstaje kompozycja (świat stworzony przez malarza czy rysownika) przeznaczona dla obserwującego.”
Jacek Rosiak
Strona autora: Jacek Rosiak.
Strona facebook: Jacek Rosiak.
• • •
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
1. „Okruchy”
„Kłamstwa należy budować z drobnych okruchów rzeczywistości, dodawanych cierpliwie jeden po drugim.”
Jacek Dukaj „Lód”
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
2a. „Strach” (pierwszy z dyptyku)
„Dżungla stopniowo męczyła me ciało i umysł, jak się meczy nieustającym naciskiem najtwardsze materiały; ciągły zalew bodźców czopował i przytępiał zmysły. Istnieje graniczna ilość świeżych wrażeń, jakie jest w stanie w jednostce czasu wchłonąć człowiek, potem zaczyna już brakować miejsca. Coś tam migało na skraju pola widzenia, przebiegały mi drogę pokraczne dziwadła, zagłuszały własne myśli nagłe erupcji dźwięków z dookolnych chaszczy – nawet nie obracałem głowy. I wtedy, wraz ze zmęczeniem, z powrotem pojawił się strach.”
Jacek Dukaj „Król Bólu” (opowiadanie „Serce mroku”)
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
2b. „On” (drugi z dyptyku)
„Spojrzałem. Patrzył na mnie. Z twarzy czytałem mu wielkie zmęczenie. Patrzył – i widział. Nie miał noktokularów, miał coś innego, jakaś półprzezroczysta szarość zarosła jego gałki oczne. Roślina? Zwierzę? Niewątpliwie żywy organizm. Nie byłem w stanie wytrzymać długo takiego spojrzenia. Zsunąłem się z krzesła, zwinąłem w kłębek, zasnąłem.”
Jacek Dukaj „Król Bólu” (opowiadanie „Serce mroku”)
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
2. „Serce mroku” (dyptyk – całość)
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
3a. „Katedra” (pierwszy z dyptyku)
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
3b. „Katedra” (drugi z dyptyku)
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
3. „Katedra” (dyptyk – całość)
„Bo to jed­no o Ka­te­drze rzec mogę na pew­no: jest pięk­na. Nie jest ład­na, nie jest dla oka przyjemna, nie uspo­ka­ja pa­trzą­ce­go – ale jest pięk­na. Es­te­ty­ka bry­ły róż­ni się od es­te­ty­ki ob­ra­zu dwu­wy­mia­ro­we­go lub es­te­ty­ki ru­chu. Nie an­ga­żu­je je­dy­nie zmy­słu wzro­ku, lecz uru­cha­mia tak­że głęb­sze pro­ce­du­ry. Na­pie­ra. Re­or­ga­ni­zu­je prze­strzeń i czło­wie­ka w tej prze­strze­ni.”
Jacek Dukaj „Katedra”
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
4a. „Dno” (pierwszy z tryptyku)
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
4b. „Dno” (drugi z tryptyku)
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
4c. „Dno” (trzeci z tryptyku)
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
4. „Dno” (tryptyk – całość)
„Ci, co upadli na dno, wiedzą, na czym stoją..”
Jacek Dukaj „Lód”
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
5. „Wroniec”
„A między nimi – dziesiątki, setki Wrońców.
– Będzie następny. I następny. I następny. Zawsze następny!”
Jacek Dukaj „Wroniec”
powrót; do indeksunastwpna strona

124
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.