powrót; do indeksunastwpna strona

nr 5 (CCXVII)
czerwiec 2022

Wśród kościołów i pałaców
Daniel Calparsoro ‹Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta›
Wnioskując z thrillera Daniela Calparsoro „Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta”, Vitoria-Gateiz, w którym rozgrywa się akcja filmu, to przepiękne miejsce, pełne zabytkowych kościołów i pałaców. Ale i niebezpieczne, ponieważ grasuje w nim wyjątkowo okrutny morderca. Aż dziw, że taki zwyrodnialec zrodził się w wyobraźni kobiety – baskijskiej pisarki Evy Garcíi Sáenz de Urturi.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Za sprawą powstałej w latach 2013-2014 powieściowej trylogii Dolores Redondo Meiry, której akcja rozgrywa się w nawarskiej dolinie Baztán („Niewidzialny strażnik”, „Świadectwo kości”, „Ofiara dla burzy”), wielbiciele mrocznych kryminałów zwrócili uwagę na Kraj Basków. Na efekty tego nie trzeba było długo czekać. Parę lat po Redondo jej sukces zdecydowała skonsumować (i w miarę możliwości powtórzyć), pochodząca z baskijskiego miasta Vitoria-Gasteiz, Eva García Sáenz de Urturi. Miała już na koncie dwie powieści fantasy („Stara rodzina”, 2012; „Synowie Adama”, 2014) oraz jedną obyczajową („Przejście na Tahiti”, 2014), kiedy zdecydowała się na stworzenie trylogii, za tło wydarzeń mającej jej pełne gotyckich i renesansowych zabytków rodzinne miasto.
Na „Trylogię Białego Miasta” składają się (wszystkie przetłumaczone na polski): „Cień białego miasta” (2016), „Rytuały wody” (2017) oraz „Władcy czasu” (2020). Wersji filmowej doczekała się, jak na razie, tylko ta pierwsza powieść, którą na ekran przed trzema laty przeniósł pochodzący z Katalonii Daniel Calparsoro („Oszukać złodzieja”, 2016; „Na szczyt”, 2020), w czym pomógł mu duet zaprawionych w bojach scenarzystów Roger Adanès i Alfred Perez-Fargas („Fotograf z Mauthausen”). Głównym bohaterem „Ciszy…” jest Unai López de Ayala (w tej roli Javier Rey) – policjant po przejściach, który próbuje dojść do siebie po tragicznej śmierci ciężarnej żony. Nie dziwi więc, że jest zgorzkniały i trzyma się z dala od przyjaciół, nawet ze swoją partnerką z pracy Estibaliz (Aura Garrido) trudno mu znaleźć wspólny język. Na domiar złego powraca jeszcze koszmar z odległej przeszłości.
W gotyckiej katedrze znalezione zostają ciała dwojga dwudziestolatków. Leżą nadzy na zaimprowizowanym ołtarzu, ich łona przykrywają słoneczniki, trzymają się za ręce. Mogłoby się wydawać, że to kochankowie, którzy popełnili samobójstwo. Nic z tych rzeczy: para się nie znała i na dodatek została okrutnie zamordowana. Zbrodnia ta przypomina okropności, jakie rozgrywały się w okolicach Vitoria-Gasteiz dwadzieścia lat temu. Wtedy w identyczny sposób pozbawiono życia pary noworodków, pięcio-, dziesięcio- i piętnastolatków. Tyle że o tamte morderstwa oskarżono i skazano za nie Tasia Ortíza de Zárate (Àlex Brendemühl), który wciąż jeszcze nie opuścił murów więzienia, chociaż niebawem ma wyjść na przepustkę. Możliwości są więc dwie: albo znalazł naśladowcę, który postanowił kontynuować jego „dzieło”, albo… od dwóch dekad za kratkami siedzi niewinny człowiek.
Sprawą zajmują się Unai i Estibaliz, a dochodzenie nadzoruje ich nowa szefowa Alba Díaz de Salvatierra (Bélen Rueda), która niedawno – wraz z mężem, dziennikarzem (gra go Manolo Solo) – wróciła do Baskonii z Francji. Czasu na długie śledztwo nie ma, ponieważ morderca nie próżnuje i w kolejnych dniach zabija następne pary. Staje się przy tym coraz bardziej ostentacyjny. Nie da się ukryć, że fabuła „Ciszy białego miasta” nie jest przesadnie oryginalna, dużo czerpiąc z „Milczenia owiec”. Gdy się w nią mocniej wgryźć, wydaje się też niepotrzebnie udziwniona, chociaż na pewno broni się motyw przeszłości zbrodniarza. Wielkim atutem filmu jest na pewno samo miasto i jego wspaniałe zabytki, a niesamowite wrażenie robi scena pogoni po dachach świątyń. Można się jednak zastanawiać, czy na pewno dobrym rozwiązaniem było zdradzenie tożsamości zbrodniarza już w jednej trzeciej obrazu. Od tego momentu widz może już sobie bowiem zadawać jedynie dwa pytania: Co go skłania do popełniania tych wszystkich okropności? I czy Unai i Estibaliz zdążą go złapać, zanim… Właśnie!



Tytuł: Podwójne morderstwo: Cisza białego miasta
Tytuł oryginalny: El silencio de la ciudad blanca
Dystrybutor: Netflix
Reżyseria: Daniel Calparsoro
Rok produkcji: 2019
Kraj produkcji: Hiszpania
Czas trwania: 110 min
Gatunek: thriller
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

34
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.