powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CCXXI)
listopad 2022

W chwili cierpienia każdy jest sam
Kazuo Koike, Goseki Kojima ‹Poranek ściętych głów #3›
Trzeci tom serii „Poranek ściętych głów” autorstwa Kazuo Koike oraz Goseki Kojimę to kolejna porcja fascynujących i poruszających opowieści o losach Yamady Asaemona Trzeciego. Tym razem motywem przewodnim jest los kobiet. W czterech z pięciu opowieści zamieszczonych w tym tomie mamy okazję obserwować cierpienia, jakie były udziałem kobiet w feudalnej Japonii.
ZawartoB;k ekstraktu: 100%
‹Poranek ściętych głów #3›
‹Poranek ściętych głów #3›
Po raz trzeci zatem przenosimy się do siedemnastowiecznej Japonii epoki Edo i towarzyszymy głównemu bohaterowi w jego codziennych zmaganiach. Jak pamiętamy, przejął on po swoim ojcu stanowisko odpowiedzianego za dokonywanie prób mieczy oraz przeprowadzanie egzekucji. Pracuje dla Magistrata Do Spraw Mieczy, a do jego obowiązków należy sprawdzanie ich jakości mieczy cięcie ludzkich ciał oraz wykonywanie wyroków śmierci. Takie próby pozwalały ustalać, czy miecz sprawdzi się w bitewnych warunkach. Powiedzieć, że Asaemon angażuje się w swoją pracę, to nic nie powiedzieć. Stanowi ona sens jego istnienia i wszystko jej podporządkowuje. Nieustannie dąży do perfekcji, a jednocześnie pozostaje wrażliwy na los innych ludzi. Szczególnie kobiet, bo trzeba przyznać, że w siedemnastowiecznej Japonii nie miały one łatwego życia. Przekonujemy się o tym podczas lektury czterech z pięciu historii zamieszczonych w trzecim tomie serii.
„Złodziejka opadających liści” to wzruszająca opowieść o dziewczynce, która z niezrozumiałych powodów nieustannie zamiata liście. Jej obsesja jest dziwna, ale sposób w jaki jest traktowana z jej powodu przez obcych mężczyzn budzi sprzeciw. Także i Asaemon nie godzi się na brutalność wobec dziewczynki i bierze ją pod swoją opiekę. Pragnie jej pomóc, ale chce także dowiedzieć się skąd wzięła się ta obsesja na punkcie liści. Jeszcze gorszy los spotyka bohaterkę drugiej opowieści zatytułowanej „Szalony umysł – dwa ciała” Kapłanka Jokei zostaje napadnięta i brutalnie zgwałcona przez trzech mężczyzn na terenie świątyni. Traf chciał, że w pobliżu przebywał Asaemon, który na szczęście przeszkodził oprawcom. Czy jednak uda mu się wyegzekwować sprawiedliwy wyrok? Jednym z przestępców okazał się bowiem syn wpływowego przedsiębiorcy o wysokiej pozycji społecznej, a w feudalnej Japonii to może mieć decydujący wpływ.
Bohaterką trzeciej historii jest Asaji – kobieta pracująca w więzieniu przy sprzątaniu wszelkich nieczystości. Zajmuje się również myciem ciał oraz odciętych głów po egzekucjach. Jest traktowana jako człowiek gorszej kategorii. Pracujący w więzieniu mężczyźnie nie mają żadnych skrupułów i bezkarnie ją wykorzystują. Gdy kobieta dowiaduje się, na kim będzie wykonana kolejna egzekucja, zwraca się do Asaemona z nietypową prośbą. I jest jeszcze czwarta kobieta w tym zbiorze – to bohaterka opowieści „Malarka i śmierć”. Kawai Jofu jest artystką tworzącą nietypowe obrazy. Przedstawiają one mianowicie egzekucje oraz próby mieczy dokonywane na… żywych osobach. Kobieta koniecznie chce spotkać się z Asaemonem i… uczestniczyć w egzekucji. Uważa bowiem, że takie doświadczenie pozwoli jej zbliżyć się do prawdy. Spotkanie i rozmowa prowadzą jednak do zaskakujących zdarzeń.
Jedynym opowiadaniem, w którym to nie kobieta odgrywa główną rolę jest „Szalone Ostrze Tsukuyi Bakushu”. Asaemon musi w nim stawić czoło niezwykle zdeterminowanemu samurajowi wywodzącemu się z biednej rodziny, który chce przejąć jego stanowisko. Rywalizacja jest bardzo zacięta i chyba po raz pierwszy w tej serii Asaemon staje do pojedynku. Czy jego umiejętności testowania mieczy okażą się wystarczające do walki? A może determinacja mężczyzny, który dostrzega szansę na awans społeczny okaże się przeszkodą nie do przejścia?
Kazuo Koike i Goseki Kojima znów w mistrzowski sposób snują swoje historie, ukazując mroczne oblicze feudalnej Japonii. Tym razem skupiają się na niesprawiedliwościach dotykających kobiety. Poniżane przez mężczyzn i traktowane jak osoby gorszej kategorii muszą walczyć o swoje prawa. Niestety jest to zazwyczaj walka skazana na porażkę. Asaemon w miarę swoich możliwości próbuje przeciwstawiać się tym haniebnym praktykom, kierując się honorem i dążeniem do prawdy. Odsłania się także przy tej okazji przed czytelnikiem. Ukazuje inne, skrywane na co dzień za maską surowości, oblicze. Szczególnie w ostatniej opowieści, gdy spotyka się z ekscentryczną malarką zafascynowaną tematyką śmierci. Ich rozmowy pokazują, że wbrew pozorom są oni do siebie bardzo podobni. Wszystkie te socjologiczne obserwacje i filozoficzne refleksje ukazane zostały w stylistyce doskonale znanej z poprzednich odsłon serii. Goseki Kojima z pietyzmem i precyzją przedstawia kolejne sceny. „Poranek ściętych głów” pozostaje zatem pozycją obowiązkową dla wszystkich miłośników dobrych komiksów. Refleksyjna i przenikliwa opowieść rozgrywająca się na tle feudalnej Japonii porusza i skłania do myślenia. Tym razem do myślenia o cierpieniach kobiet, bo przecież w dzisiejszym świecie nadal często muszą one walczyć o swoje prawa.



Tytuł: Poranek ściętych głów #3
Scenariusz: Kazuo Koike
Data wydania: wrzesień 2021
Rysunki: Goseki Kojima
Wydawca: Hanami
ISBN: 9788365520524
Format: 150x210 mm
Cena: 65,00
Gatunek: historyczny, manga
Zobacz w:
Ekstrakt: 100%
powrót; do indeksunastwpna strona

92
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.