powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (BRE1)
Beatrycze Nowicka 2022

Esensja czyta: Lipiec 2016
ciąg dalszy z poprzedniej strony
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Anna Nieznaj [70%]
Dobrze napisane urban fantasy z Krakowem w roli głównej, energiczną wiedźmą i ciekawym tłem Polonii we współczesnej, choć magicznie alternatywnej Europie. Powieść rozrywkowa, ale z tych zdecydowanie smakowitych.
W pamięci zostaje przede wszystkim magia – i sposób, w jaki jest opisywana. Miałam skojarzenia z magią u Anny Brzezińskiej – nie trickiem, sztuczką, ale potężną, trudną do okiełznania siłą – a w „Spalić wiedźmę” współczesne realia świata dodają takiemu przedstawieniu nadnaturalnych mocy drapieżności.
Jest coś na styku treści i stylu: myśli i sposobu jej wyrażenia, co winduje ocenę tej rozrywkowej powieści oczko wyżej. To urban fantasy o wiedźmie, ale napisane z głową i dbałością o nastrój.
Główna bohaterka, jak określiła ją Agnieszka Hałas „bardzo pracoholiczna czarownica”, na początku wydaje się postacią z gatunku „jestem nadzwyczajna, więc nie obowiązują mnie konwenanse”. Ja lubię takie postaci, stanowią rodzaj wyobrażonego wentyla bezpieczeństwa dla emocji czytelnika, ale wiem, że niektórzy mogliby powiedzieć: dorosła kobieta, a zachowuje się tak teatralnie. Tyle że poznając ją bliżej, czytelnik orientuje się, że Sanika tyle już przeżyła i widziała, że nie ma siły psuć sobie okruchów wyszarpanego losowi spokoju zastanawianiem się, co ludzie pomyślą. To akurat wydaje mi się bardzo prawdziwe: doświadczenia potrafią radykalnie zmienić perspektywę i pozorna niedojrzałość reakcji jest tak naprawdę byciem już „poza”, czy wręcz „ponad” pewnymi kwestiami – a mam tu na myśli życie, nie książki.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Anna Nieznaj [70%]
Bardzo solidna space opera, ze wszystkimi chyba elementami obowiązkowymi gatunku: bitwy w kosmosie, generalicja, ciemne interesy, awanturnicy w swoich szybkich przestrzennych jachtach, dwór cesarski, butni arystokraci, intrygi transhumanistycznie podkręconych agentów wielu wywiadów – słowem, wszystko, czego należy się spodziewać po okładce, plus dużo więcej.
Do tego, jako bonus, wątek z nieco innego porządku czyli science fiction (do niego nawiązuje tytuł), który buduje cały świat przedstawiony pod te walki i intrygi. Poznajemy go najpierw w napomknieniach bohaterów – dla nich jest to absolutnie normalna część życia, więc nie wdają się w wyjaśnienia i czytelnik musi się w książkę zagłębić, zanim zrozumie, co i jak.
Podoba mi się rozmach i głęboki oddech powieści. Iście epicki, jakkolwiek słowa „epopeja” autor w tekście używa, a ja bardzo doceniam wiążące się z tym użyciem smaczki (chodzi o medialne, wojenno-propagandowe epopeje dla maluczkich w licznych cesarskich światach).
Autor rozrzuca dla nas szeroką sieć mnóstwa z pozoru niepołączonych wątków i od początku trzeba się nastawić nie na szybkie „przeczytanie”, lecz na spokojne „czytanie”, zanurzanie się w bardzo dużą układankę, którą trzeba będzie poskładać.
Dobrze się stało, że nikt nie próbował dzielić tego opasłego tomiszcza na kilka części, bo choć objętościowo na pewno byłoby to możliwe, to kompozycyjnie jest to zdecydowanie jedna powieść i robiąc zbyt długie przerwy, czytelnik pogubiłby te wszystkie fabularne sznureczki, które trzeba jednocześnie trzymać w rękach.
ZawartoB;k ekstraktu: 40%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Agnieszka ‘Achika’ Szady [40%]
Poprzednie cztery tomy cyklu o Tiffany znakomicie łączyły w odpowiednich proporcjach dramat, humor, fantastykę i realistyczne obserwacje ludzkich zachowań. Niestety, piąta część nie wnosi nic oryginalnego. Co prawda na scenę wkracza zupełnie nowa postać, lecz jej wykorzystanie sprowadza się wyłącznie do ułatwiania i przyspieszenia przebiegu wydarzeń. Geoffrey wydaje się nie mieć własnej osobowości, jego jedyna cecha to wszechogarniająca cierpliwość. Z kolei Tiffany nadal jest zapracowaną pielęgniarką, położną i opiekunką społeczną (z powracającym aż do znudzenia wątkiem obcinania starcom paznokci u nóg), a przy tym wiedźmą tak doskonałą, że staje się papierowa. Uprzednio popełniała błędy, miała wątpliwości, czasem się nastoletnio buntowała – teraz jest istnym aniołem, a do czego się zabierze, idzie jej jak po maśle. Szczególnie zadziwia błyskawiczne „oswojenie” królowej elfów; w świecie Dysku zło jest wpisane w samo istnienie elfów, podobnie jak orków u Tolkiena. Nie są to gatunki, z którymi można negocjować czy w jakiś sposób wychowywać. No i jeszcze nowonarodzona dziewczynka, która do pewnego momentu wydaje się zapowiadać jakieś niezwykłej wagi wydarzenia, a potem zwyczajnie znika w tle. Chyba jednak nie należało publikować tej książki.
Konrad Wągrowski [70%]
Na fali piłkarskiego szału wykreowanego przez sukcesy Roberta Lewandowskiego i awans polskiej reprezentacji na Euro 2016 pojawiło się na naszym rynku wiele książek poświęconych futbolowi. Akurat autobiograficzny wywiad-rzeka z Andrzejem Szarmachem nie należy może do pozycji jakoś mocniej powiązanych ze współczesnym polskim futbolem, ale jest wart uwagi choćby ze względu na fakt, że mamy tu do czynienia z piłkarzem nie byle jakim. Andrzej Szarmach, choć pozostawał zawsze w cieniu największych gwiazd polskiej reprezentacji – Kazimierza Deyny, Grzegorza Laty czy później Zbigniewa Bońka – jest przecież jednym z Wielkich. Zdobywał dwa razy trzecie miejsce na mistrzostwach świata (1974, 1978), był królem strzelców turnieju olimpijskiego w Montrealu w 1976 r., strzelał bramki na trzech mundialach, na koniec kariery był gwiazdą AJ Auxerre, dotychczas zresztą jest hołubiony tamże jako jeden z najwybitniejszych piłkarzy w historii klubu (był też wybierany najlepszym cudzoziemcem grającym we Francji). To są osiągnięcia, których może „Diabłowi” pozazdrościć większość rodzimych futbolistów. Sama książka nie jest może tak skandalizująca, jak głośne wspomnienia Andrzeja Iwana, ale nie jest też całkiem grzeczną, uładzoną biografią. Szarmach nie może się nachwalić trenera Górskiego, ale o Gmochu i Piechniczku już pisze z dużą dozą zgryźliwości i żalu. Nie szczędzi też krytyki Robertowi Gadosze za słynną aferę z argentyńskimi pieniędzmi z 1976 r. Opowiada o barwnych kulisach zmieniania barw klubowych w czasach PRL-u (gdy chciał odejść z Arki Gdynia, rodzimy klub chciał go wysłać na łodzie podwodne, działacze Legii przyjechali z gotowym powołaniem do wojska, z działacze Górnika kazali się zaszyć w zabrzańskim mieszkaniu, aż sprawę transferu nie potwierdzi się w ministerstwie), o przezabawnym z dzisiejszego punktu widzenia obowiązującym piłkarskim amatorstwie (dzięki temu Szarmach oficjalnie przekwalifikował się ze stoczniowca na… górnika dołowego). A poza tym wspomina rodzinę (siedmiu braci!), początki kariery, przyczyny, dla których tak świetnie grał głową, znajomych z boiska, najsłynniejsze mecze i najsłynniejsze bramki. W sumie kawał pięknej historii polskiego futbolu opowiadany przez jednego z jego głównych aktorów, a jednocześnie postać, której sukcesy w głowie nie przewróciły.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Magdalena Kubasiewicz [60%]
„Noc perseidów” w kategorii powieści obyczajowych wyróżnia się zdecydowanie na plus. Dobrze napisana, wiarygodna historia, o blaskach i cieniach życia. Bałam się, że będę mieć do czynienia z tandetnym romansem, na szczęście jednak związki nie są tu przedstawione kiczowato i nie spychają na dalszy plan wszystkich innych wątków. Autorce udało się uniknąć popadnięcia w schematy, a kreowani przez nią bohaterowie wypadają prawdziwie. Szczególnie przypadła mi do gustu postać pani Sawczuk, matki dwóch spośród głównych bohaterów. Kobieta od lat zmaga się z depresją, bywa niesprawiedliwa, nie do końca też wie, czego chce – z jednej strony marzy o tym, aby jej dzieci poszły w świat, z drugiej potrzebuje ich pomocy i obecności. Renia dodaje książce kolorytu. Co na minus? Drażniło mnie nieco kreowanie głównej bohaterki na chodzący ideał, którego nie docenia narzeczony. Tomek rzeczywiście postępował niewłaściwie, podle wręcz, ale muszę przyznać, że akurat w chęci wyjścia gdzieś z ukochaną czy próbach namówienia jej, żeby czasem kupiła sobie ładniejsze ubranie, jakoś nie widzę nic złego – a i to było przedstawiane jako nachalne, niepotrzebne próby zmieniania partnerki.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Anna Nieznaj [60%]
Powieść łącząca stylistykę kryminału noir (USA, lata trzydzieste XX wieku, starzejący się detektyw po przejściach) z wątkiem fantastycznym, który co zaskakujące i świeże w tej konwencji, okazuje się nie być fantasy, lecz science fiction.
Największą dla mnie zaletą tej historii jest postać Paddingtona-demona-kosmity, czy jak też inaczej można go określić. Właśnie on, jego pochodzenie, sposób wypowiadania się i relacja z głównym bohaterem sprawiają, że całość staje się oryginalna.
Książka napisana jest specyficznym, wyrazistym stylem, konsekwentnie współgrającym ze światem opisywanym – w całej jego umownej dekoracyjności.
Jest to kontynuacja powieści „Mój prywatny demon”, choć można je obie czytać całkowicie oddzielnie. Gdy czyta się „Sługę” jako drugi tom, działa to niestety na minus, bo historia już nie jest dla czytelnika zupełnie nowa, nie zaskakuje aż tak samym pomysłem, natomiast nadal nie widać jeszcze ostatecznego rozstrzygnięcia, a mroczność i brud zaczynają powoli nużyć. Pozostaję jednak zainteresowana ciągiem dalszym.



Tytuł: Dowody winy
Tytuł oryginalny: Proven Guilty
Data wydania: 22 kwietnia 2016
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-636-7
Format: 672s.
Cena: 39,–
Gatunek: fantastyka
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Głupcy
Tytuł oryginalny: Fools
Data wydania: 19 lipca 2010
Wydawca: Solaris
ISBN: 978-83-89951-25-8
Format: 280s.
Cena: 32,90
Gatunek: fantastyka
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Bracia Sisters
Tytuł oryginalny: The Sisters Brothers
Data wydania: 6 lutego 2013
Przekład: Paweł Schreiber
Wydawca: Czarne
ISBN: 978-83-7536-591-7
Format: ePub, Mobipocket
Cena: 31,90
Gatunek: historyczna, mainstream, przygodowa
Zobacz czytniki w
: Skąpiec.pl
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Awantura na moście
Data wydania: 26 czerwca 2012
Wydawca: Erica
ISBN: 978-83-62329-57-1
Format: 288s. 140×205mm
Cena: 29,90
Gatunek: fantastyka, humor / satyra
Zobacz w:
Ekstrakt: 40%

Tytuł: Keller
Data wydania: 21 października 2015
ISBN: 978-83-7976-337-5
Format: 416s. 123×195mm
Cena: 34,90
Gatunek: fantastyka
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%

Tytuł: Asystent czarodziejki
Data wydania: 15 czerwca 2016
ISBN: 978-83-10-12945-1
Format: 368s. 135×204mm
Cena: 36,90
Gatunek: fantastyka
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%

Tytuł: Przeklęty metal
Tytuł oryginalny: Проклятый металл
Data wydania: 15 czerwca 2016
Przekład: Rafał Dębski
ISBN: 978-83-65568-12-0
Format: 508s. 145×205mm
Cena: 43,90
Gatunek: fantastyka
Zobacz w:
Ekstrakt: 50%

Tytuł: Spalić wiedźmę
Data wydania: 11 stycznia 2016
Cykl: Sanika
ISBN: 978-83-7995-030-0
Format: 370s. 125×195mm
Cena: 39,99
Gatunek: fantastyka
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Niebiańskie pastwiska
Data wydania: 25 sierpnia 2015
Wydawca: Rebis
ISBN: 978-83-7818-744-8
Format: 736s. 132×202mm
Cena: 42,90
Gatunek: fantastyka
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Pasterska korona
Tytuł oryginalny: The Shepherd’s Crown
Data wydania: 13 czerwca 2016
Przekład: Piotr W. Cholewa
ISBN: 978-83-8097-603-0
Format: ePub, Mobipocket
Cena: 25,60
Gatunek: fantastyka
Zobacz czytniki w
: Skąpiec.pl
Zobacz w:
Ekstrakt: 40%

Tytuł: Andrzej Szarmach
Data wydania: 15 czerwca 2016
ISBN: 978-83-271-5532-0
Format: 240s. 145×225mm
Cena: 39,90
Gatunek: biograficzna / wywiad / wspomnienia, non-fiction
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Noc Perseidów
Data wydania: 6 maja 2016
Wydawca: Replika
ISBN: 978-83-7674-519-0
Format: 320s. 130×200mm
Cena: 34,90
Gatunek: obyczajowa
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%

Tytuł: Mój sługa Ezra
Data wydania: 24 marca 2015
Wydawca: Oficynka
Cykl: Ezra
Seria: Ja gorę
ISBN: 978-83-64307-42-3
Format: 314s. 121×194mm
Cena: 35,–
Gatunek: fantastyka, kryminał / sensacja / thriller
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

291
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.