powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (BRE1)
Beatrycze Nowicka 2022

Esensja czyta: Lipiec 2017
ciąg dalszy z poprzedniej strony
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Dominika Cirocka [70%]
Mity nordyckie – choć stanowią inspirację dla wielu współcześnie tworzonych opowieści zarówno filmowych jak i literackich – wciąż są chyba mniej znane niż historie rodem ze starożytnego Egiptu czy Grecji. Nie oznacza to jednak wcale, że są mniej interesujące i warte uwagi.
Neil Gaiman w swojej najnowszej książce zabiera czytelników do pełnej intryg, zaskakującej krainy bogów, istot obdarzonych wyjątkową siłą lub niezwykłymi zdolnościami, ale przede wszystkim sprytnych i przebiegłych. Świetnie udaje się autorowi oddać charakter mitycznego świata zarówno od strony fabularnej jak i językowej. Teksty napisane są w sposób dostatecznie „współczesny”, aby lektura nie stała się trudna czy męcząca w odbiorze, a jednocześnie zachowany jest specyficzny nieco baśniowy klimat. Umiejętnie splecone wątki i losy konkretnych postaci – na pozór tworzące zupełnie odrębne, króciutkie opowieści – ostatecznie zgrabnie łączą się w jedną, spójną całość.
„Mitologia nordycka” Neila Gaimana to pozycja przeznaczona nie tylko dla osób szczególnie zafascynowanych tematem, ale także tych zupełnie z nim nieobeznanych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę w świecie skandynawskich bogów i olbrzymów. A także dla tych, którym marzy się po prostu odrobina starożytnej magii.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Katarzyna Piekarz [70%]
„Misery” zdecydowanie nie jest dla każdego. Osoby uwielbiające twórczość Stephena Kinga na pewno przyjmą ją z entuzjazmem, jednak dla tych, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z tym autorem, może być ona nieco zbyt drastyczna.
Śledzimy losy Paula Sheldona, autora cyklu tandetnych romansów opowiadających o losach kobiety imieniem Misery Chastain. Pisarz miał dosyć bohaterki swojej książki i zdecydował się na uśmiercenie jej, a tym samym zakończenie cyklu. Pijany, rozczarowany zakończeniem powieści, pojechał na dłuższą przejażdżkę i uległ wypadkowi samochodowemu.
Na swoje szczęście, a raczej nieszczęście, odnajduje go Annie Wilkes. Wielka fanka jego książek, kobieta będąca dawniej pielęgniarką, a obecnie wariatką izolującą się od reszty społeczeństwa, które „chce ją dopaść”. Kiedy Wilkes powraca do domu z najnowszą powieścią Paula, rozpoczyna się koszmar autora. Chora psychicznie kobieta zmusza go do napisania kolejnego tomu i karze go, ilekroć ten próbuje uciec lub wyraża poglądy nie podobające się Annie.
W „Misery” nie ma wartkiej lub pełnej niespodziewanych zwrotów akcji. Głównie jest to opowieść o strachu i chorej psychicznie kobiecie, która nie przebiera w środkach, by dostać to, czego chce. Przerażenie, cierpienie i sposób zachowania Paula zostało pokazane w naprawdę bardzo dobry sposób.
Kto do tej pory nie czytał Kinga, na pewno się ucieszy, bowiem niedawno Wydawnictwo Albatros, Prószyński i S-ka oraz Ringier Axel Springer zdecydowały się na wydanie kolekcji prasowej książek tego autora pod nazwą „Kolekcja mistrza grozy”. Często widoczna na okładkach „Misery” siekiera nie znajduje się tam bez przyczyny. Kto boi się krwi i opisów czystego przerażenia – niech sięgnie po coś lżejszego.
Jarosław Loretz [70%]
Drugi, wciąż wartościowy tom cyklu, choć nie da się ukryć, że wyraźnie słabszy od jedynki. Może jestem niesprawiedliwy, ale zdaje się, że ta słabość wynika z opracowania części tekstu przez znacznie mniej utalentowanego od Łukjanienki Wasiljewa. Bo problem z tą książką polega nie tyle na nieudanej budowie intrygi, bo ta akurat jest mocno zapętlona i ma ręce i nogi, co na przeciętności narracji.
Pierwsza z trzech nowel, może i treściowo dość błaha, jest napisana lekko i dynamicznie, ze świetnie odmalowanymi portretami psychologicznymi bohaterów, ich zachowaniem, motywacjami i pragnieniami. Prawdziwa perełka stworzona w stylu znanym z poprzedniej książki, czytająca się niemalże z wypiekami. W drugiej noweli wypieki jednak gasną, a górę bierze trochę bardziej sztampowe podejście do tematu, w trzeciej natomiast całą akcję popychają do przodu… dialogi. Psychologia postaci jest partacka, wręcz ciosana łopatą, a motywacje zostają wyłożone ordynarną chochlą. Czyta się to jak podrzędną, watowaną słownym puchem n-tą historię z tasiemcowej sagi niemalże rodzinnej. Jedynie ścisły finał – dosłownie dwie-trzy strony – znów jest odmalowany świetnym pędzlem, gdzie parę lekkich pociągnięć potrafi oddać całą burzę uczuć.
W efekcie „Dzienny patrol” może i wnosi wiele do „mitologii” Innych, do puli wiedzy o mechanizmach rządzących ich społecznością i zasadach regulujących wzajemne stosunki Jasnych i Ciemnych, ale kulejąca, blaknąca z każdym rozdziałem narracja nie pozwala na odpowiednie docenienie tej wiedzy i czerpanie pełnej uciechy z oryginalności wykreowanego przez Łukjanienkę świata. Wciąż jednak jest to jedna z lepszych propozycji rodem z Rosji…
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Jarosław Loretz [60%]
Dość przyjemna książeczka dla dzieci, promująca właściwe postawy moralne, tyle że w ogólnym rozrachunku jednak niezbyt wystrzałowa i przede wszystkim błaha. Wbrew pozorom jej głównym bohaterem jest nie kot, a hotelowy boy, który boryka się z różnymi problemami życiowymi i w pewnym momencie przygarnia osieroconego po śmierci właścicielki kota. Cała historia jest opowiadana z punktu widzenia chłopca, i cała koncentruje się na jego życiu, podczas gdy kwestia kota jest swego rodzaju dodatkiem – początkowo może nawet i istotnym, ale sukcesywnie spadającym do roli dalekiego tła. Nie sposób więc mówić ani o szczególnej przyjaźni z kotem (bo tak naprawdę bohater się jej wcale nie dochrapał), ani o wiodącej roli zwierzaka w fabule. Jak by nie dość tego, ów tytułowy „Książę kotów” został opisany bez większego wdzięku i jawi się czytelnikowi jako zwykły, może leciutko wyniosły mruczek, trudny do odróżnienia od tysięcy innych literackich kotów.
Dla dzieci książeczka może więc będzie lekturą wartościową i ciekawą, szczególnie że opisana jest w niej budująca przyjaźń wychowanego w sierocińcu chłopca z bogatą dziewczynką, ładnie też została podana podróż „Titanikiem”, ale czytelnika nieco starszego raczej rozczaruje wyczuwalną przeciętnością.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Agnieszka ‘Achika’ Szady [70%]
Niestety, tej książki nie da się zrecenzować bez zdradzenia głównego zwrotu akcji, bo wtedy recenzja brzmiałaby „sytuacja, w jakiej znajdują się bohaterowie, jest wprawdzie odrobinę wydumana, ale już ich przeżycia przedstawione realistycznie, a przywiązanie i troska, jakimi się darzą, w paru scenach wyciska łzy z oczu, koniec”.
Pogrążona w depresji licealistka Tosia zaprzyjaźnia się z nowym uczniem, który wyraźnie skrywa jakiś sekret. Zupełnym przypadkiem dziewczyna, wychowywana na elegancką damę z perfekcyjnym makijażem, odkrywa, że w pożyczonych od kolegi ciuchach staje się szczęśliwa. Staje się chłopakiem. Otoczenie zadziwiająco łatwo przystaje na tę zmianę – może dlatego, że realistyczne opisanie reakcji szkolnej społeczności wymagałoby użycia wulgaryzmów, tymczasem „Fanfik” jest pod tym względem bardzo grzeczny i nawet słowo „gej” nie pada ani razu. Natalia Osińska skupia się raczej na wewnętrznej szarpaninie Tosi-Tośka, oraz na relacji z Leonem. Czy silna, głęboka przyjaźń to miłość pozbawiona pierwiastka erotycznego? Jak nazwać związek chłopaka z dziewczyną-chłopakiem? Faktycznie, sytuacja jak z fanfika.



Tytuł: Ostatni dzień pary II
Data wydania: 3 marca 2017
Wydawca: Historia Vita
ISBN: 978-83-64510-05-2
Format: PDF
Cena: 0,–
Gatunek: fantastyka
Zobacz czytniki w
: Skąpiec.pl
Zobacz w:
Ekstrakt: 40%

Tytuł: X. Antologia opowiadań fantastycznych
Data wydania: 12 lipca 2017
Redakcja: Adam Podlewski
Wydawca: Facta Ficta
ISBN: 978-83-942923-7-9
Format: ePub, Mobipocket, PDF
Cena: 0,–
Gatunek: fantastyka
Zobacz czytniki w
: Skąpiec.pl
Zobacz w:
Ekstrakt: 50%

Tytuł: Miłość w czasie rewolucji
Tytuł oryginalny: Аргентинец
Data wydania: 7 marca 2017
Przekład: Rafał Dębski
ISBN: 978-83-8097-913-0
Format: ePub, Mobipocket
Cena: 33,60
Gatunek: historyczna, obyczajowa
Zobacz czytniki w
: Skąpiec.pl
Zobacz w:

Tytuł: Historia naturalna smoków
Tytuł oryginalny: A Natural History of Dragons
Data wydania: 27 lutego 2017
Przekład: Dorota Żywno
Wydawca: Zysk i S-ka
ISBN: 978-83-65676-60-3
Format: 360s. 140×205mm
Cena: 36,90
Gatunek: fantastyka
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Mroczna materia
Tytuł oryginalny: Dark Matter
Data wydania: 24 lipca 2017
Przekład: Paweł Wieczorek
Wydawca: Zysk i S-ka
ISBN: 978-83-8116-100-8
Format: 344s. 135×205mm
Cena: 29,90
Gatunek: fantastyka, kryminał / sensacja / thriller
Zobacz w:
Ekstrakt: 40%

Tytuł: Mitologia nordycka
Tytuł oryginalny: Norse Mythology
Data wydania: 1 marca 2017
Przekład: Paulina Braiter
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-728-9
Format: 240s. oprawa twarda
Cena: 29,–
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Misery
Tytuł oryginalny: Misery
Data wydania: 21 września 2012
Przekład: Robert P. Lipski
ISBN: 978-83-7839-277-4
Format: 448s. 110×175mm
Cena: 14,90
Gatunek: groza / horror
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Dzienny Patrol
Tytuł oryginalny: Дневной Дозор
Data wydania: 12 września 2014
Przekład: Ewa Skórska
Wydawca: MAG
Cykl: Patrole
ISBN: 978-83-7480-449-3
Format: 432s.
Cena: 35,–
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Kaspar. Książę kotów
Tytuł oryginalny: Kaspar: Prince of Cats
Data wydania: 5 marca 2014
Ilustracje: Michael Foreman
Wydawca: Wilga
ISBN: 978-83-280-0637-9
Format: 214s. 128×200mm
Cena: 19,99
Gatunek: dla dzieci i młodzieży
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%

Tytuł: Fanfik
Data wydania: 18 listopada 2016
Cykl: Fanfik
ISBN: 978-83-65369-41-3
Format: 374s. 125×195mm
Cena: 29,90
Gatunek: dla dzieci i młodzieży, obyczajowa
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

337
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.