powrót; do indeksunastwpna strona

nr 2 (BRE2)
Sebastian Chosiński #1 2022

Sandman w krainie gore
Colleen Doran, Neil Gaiman, Dick Giordano, Shawn McManus, George Pratt ‹Zabawa w ciebie #1›, Colleen Doran, Neil Gaiman, Shawn McManus ‹Zabawa w ciebie #2›
Księżniczka Barbie, transwestyta Wanda oraz lesbijki Hazel i Foxglove to główne postaci kolejnej wymyślonej przez scenarzystę Neila Gaimana historii rozgrywającej się w Świecie Snów. Niestety, w „Zabawie w ciebie” – podzielonej przez polskiego wydawcę na dwa tomy chyba tylko po to, aby wydrenować portfele sympatyków „Sandmana” – na dalszy plan przesunięta została najważniejsza postać całej serii, Morfeusz. A bez niego komiks ten traci na atrakcyjności.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Barbie to ikona amerykańskiej popkultury. Dla jednych wspaniała zabawka, przedmiot marzeń i westchnień, dla innych – symbol kiczowatej urody, piękno na pokaz, które skrywa wewnętrzną pustkę i głupotę. Na kartach „Sandmana” stała się ona kobietą z krwi i kości. Młodą i piękną, wiodącą jednak życie szare i nijakie, bez większych perspektyw i nadziei. Nie zawsze tak było. Radość życia – wraz ze snami – opuściła Barbarę (tak brzmi bowiem prawdziwe imię głównej bohaterki „Zabawy w ciebie”) dwa lata wcześniej, kiedy to rozstała się ze swoim chłopakiem, Kenem. Od tamtej pory wewnętrznej pustki nie udało się Barbarze niczym wypełnić. Znikła gdzieś wesoła dziewczyna, księżniczka – władczyni nieistniejącej krainy sennych marzeń. Ale czy na pewno nieistniejącej? Gaiman od samego początku serii przekonuje nas przecież, że Kraina Snów istnieje. Więcej nawet – że, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy, ma ona przemożny wpływ na nasze codzienne życie.
Podobnie rzecz się ma z życiem Barbary i jej związkiem z dawno zapomnianą krainą dzieciństwa. Krainą, której pokojowe współistnienie zostało zagrożone przez tajemniczą – acz symboliczną – Kukułkę. W obliczu tego zagrożenia „baśniowe” stwory – ogromny pies Martin, szczur Wilkinson, papuga Luz oraz małpka Prinado – postanawiają poprosić o pomoc księżniczkę Barbie. By jednak tego dokonać, muszą przekroczyć granicę oddzielającą oba światy. Ich działania nie uchodzą także uwadze wroga, który decyduje się na podjęcie kroków zmierzających do unicestwienia Barbary. Jej śmierć ma bowiem pociągnąć za sobą najprawdziwszą apokalipsę, na gruzach której swe mroczne królestwo zbudowałaby… Kukułka.
Baśniowe tło opowieści jest jednak bardzo mylące. „Zabawę w ciebie” przenika bowiem prawdziwa groza. Tym straszniejsza, im większa jest nieświadomość nadciągającej tragedii. Barbara, jej przyjaciółka (a w zasadzie transwestyta) Wanda oraz „kochające inaczej” sąsiadki Barbie Hazel i Foxglove nie zdają sobie sprawy, jak bezpardonowa walka toczy się wokół nich. Nie wiedzą również, że w boju tym uczestniczą współmieszkańcy ich kamienicy – cichy „wielbiciel” Barbie George oraz stroniąca od ludzi brzydula Tesalia. Barbara, ubezwłasnowolniona, zostanie w końcu przeniesiona do Krainy Snów, aby podjąć ostatnią próbę ujarzmienia Kukułki. Podróż do krainy dzieciństwa staje się dla dziewczyny nie tylko podróżą w mroczną przeszłość, ale również wyprawą do własnej podświadomości. „Zabawa w ciebie” to chyba najbardziej freudowska opowieść o Władcy Snów. Każda pojawiająca się w tym komiksie postać może zostać odczytana jako symbol, a w odczytaniu znaczeń Gaimanowskich metafor na pewno pomocne okazałyby się dzieła austriackiego mistrza psychoanalizy.
ZawartoB;k ekstraktu: 50%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
W „Zabawie…” scenarzysta ponownie – do czego zdążył nas już zresztą przyzwyczaić w poprzednich tomach – odwołuje się do naszej rzeczywistości (świadczy o tym chociażby przywołanie postaci Barbie i Kena), korzysta z obiegowych mitów i legend (motyw z Kukułką), wreszcie odnosi się do literackiej klasyki („Przygody Alicji w Krainie Czarów”, obecne nie tylko w postaci cytatu-motta, oraz „Czarnoksiężnik z Oz”). Wszystko to sprawnie połączone zostało w kolejną senną opowieść, nie sposób jednak pozbyć się denerwującego odczucia, że czegoś tej historii brakuje. Czego? Wydaje się, że nerwu, emocji. A może po prostu… Morfeusza? Nie brakuje za to makabry, chyba w żadnym z poprzednich albumów „Sandmana” nie było tylu chwytów rodem z kina gore. Problem jednak w tym, że nawet one nie przerażają. Wydają się, jak cała historia Barbary, wyprane z emocji. Można odnieść wrażenie, że ta opowieść Gaimana w całości narodziła się tylko i wyłącznie w głowie scenarzysty, jakby tym razem zabrakło autorowi serca. Inna sprawa, że z biegiem czasu scenarzyście coraz trudniej wymyślać jest intrygujące zakończenia. Finał „Zabawy…” z powodu swej rozwlekłości zdecydowanie rozczarowuje. Jakby autor stracił wyczucie stawiania kropki w odpowiednim miejscu.
Z grafików odpowiedzialnych za tworzenie pierwszych albumów serii w ekipie pracującej nad „Zabawą…” nie pozostał już nikt. Doszlusowali za to zupełnie nowi – Shawn McManus, Bryan Talbot oraz Stan Woch. Nie spowodowało to jakiejś diametralnej zmiany rysunków czy kolorystyki, ale też znać pewną obniżkę lotów. Przede wszystkim znacznie mniej jest eksperymentów, kadry stały się statyczne, a ich układ nazbyt przewidywalny. I jeszcze jedna ciekawostka, z którą mamy do czynienia w rozdziale trzecim tomu pierwszego. Na stronie 18. tego rozdziału na jednym z kadrów znika gdzieś leżąca na kanapie Barbie, mimo że jest zarówno na dwóch wcześniejszych, jak i dwóch następnych obrazkach. Ot, zagwozdka, autor (ciekawe który) zapomniał ją narysować, czy też chciał sprawdzić w ten sposób czytelniczą czujność?



Tytuł: Zabawa w ciebie #1
Tytuł oryginalny: Sandman: A Game of You
Scenariusz: Neil Gaiman
Data wydania: wrzesień 2004
Przekład: Paulina Braiter
Wydawca: Egmont
Cykl: Sandman
ISBN-10: 83-237-9154-6
Format: 84s. 170×260mm
Cena: 24,90
Gatunek: groza / horror
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Zabawa w ciebie #2
Tytuł oryginalny: Sandman: A Game of You
Scenariusz: Neil Gaiman
Data wydania: listopad 2004
Wydawca: Egmont
Cykl: Sandman
ISBN-10: 83-237-9155-4
Format: 170×260mm
Cena: 24,90
Gatunek: groza / horror
Zobacz w:
Ekstrakt: 50%
powrót; do indeksunastwpna strona

742
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.