powrót; do indeksunastwpna strona

nr 2 (BRE2)
Sebastian Chosiński #1 2022

Komercja na przyzwoitym poziomie
Greg Land, Ron Marz ‹Wyprawa #2: Ucieczka›
Można narzekać na komiksy Crossgenu, ale - biorąc pod uwagę reklamę poprzedzającą ich pojawienie się na polskim rynku - trzeba będzie pogodzić się z faktem, że zapewne bardzo szybko (z uwagi zarówno na niską cenę, jak i znakomitą jakość wydania) podbiją one serca nastoletnich czytelników.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
A jeśli wroga nie da się pokonać, to może spróbować go polubić? Nie powinno to zresztą przyjść nam z wielkim trudem, albowiem "Wyprawa" to wyjątkowo zgrabnie, choć momentami sztampowo, opowiedziana historia fantasy. Crossgen nie ściąga pod swoje ramiona artystów, ale sprawnych rzemieślników - i takie też są jego komiksy. Ron Marz, scenarzysta "Wyprawy" (ale także równolegle wydawanej przez Egmont drugiej serii - "Dziedzica"), z aptekarską dokładnością umiejętnie połączył w tej opowieści wszystkie składniki mające wpływ na podniesienie atrakcyjności dziełka. W drugim tomie Arwyna - niegdyś gwardzistka, obecnie mszcząca się na okrutnym lordzie Mordacie (taka forma odmiany imienia Mordath obecna jest w zeszycie) za zamordowanie męża i dziecka - znalazła się w lordowskiej niewoli. W lochu nie siedzi jednak sama: poza wiernym psem Kreegiem (fonetycznie jego imię przypomina niemiecki rzeczownik: "wojna") towarzyszy jej, również przykuty łańcuchami do kamiennych ścian, jednooki Gareth - Arwyna jeszcze o tym nie wie, ale pomimo kalectwa jest on najznamienitszym łucznikiem Pięciu Krain. Razem postanawiają uciec z niewoli i niemal cudem im się to udaje. Gonieni przez trolle, uciekają na szczyt wieży, skąd ratuje ich tajemnicza, obdarzona nadludzką mocą, pomarańczowooka Nevena. Brzmi to wszystko dość banalnie i takie właśnie jest. Tyle, że zostało smakowicie opowiedziane! A jeszcze lepiej zobrazowane!
Mimo, że szybko jesteśmy w stanie przewidzieć scenariuszowe zakręty losu głównych bohaterów, pomysły Marza nas nie obrażają. Okazuje się on bowiem bardzo pojętnym uczniem, który nie tylko zdołał przyswoić sobie klasykę literatury fantasy, ale na dodatek posiadł również zdolność jej twórczego przetransponowania. Marz zgrabnie żongluje schematami, odpowiednio wyważa nastroje; kiedy trzeba - dynamizuje akcję, innym znów razem - daje nam odrobinę oddechu. Narratorem opowieści jest Gareth: zabieg to interesujący, ponieważ dzięki temu niektóre z sekretów Arwyny poznajemy dopiero po dłuższym czasie; jednocześnie on sam kryje w sobie wiele tajemnic, których nie zdradza zbyt chętnie. W ogóle historia jest na takim etapie, że scenarzysta wciąż jeszcze stawia zdecydowanie więcej znaków zapytania, aniżeli udziela odpowiedzi. A to jedynie wzmacnia nasz apetyt.
Mocną stroną "Ucieczki" są dialogi. Przeważnie damsko-męskie, prowadzone pomiędzy Garethem i Arwyną. Nie brakuje w nich przysłowiowej "iskry", ale także wiele jest humoru, niekiedy dość cynicznego. Dzięki temu bohaterowie stają się ludzcy - mniej papierowi, bardziej realni. Z takimi łatwiej nam się identyfikować i, co jeszcze ważniejsze, trudniej rozstać (zwłaszcza, gdy seria rozpisana jest na większą liczbę zeszytów). Dobre wrażenie podkreśla jeszcze grafika: dynamiczne, skrzące się barwami kadry, odpowiednio przystojni dobrzy herosi (blond piękność Arwyna i Gareth, któremu możemy wybaczyć nawet brak prawego oka; wreszcie pojawiający się na ostatnich stronach szlachetny Ayden, przypominający nieco Thorgala na emeryturze), jak również - adekwatnie do sytuacji - wyjątkowo odpychający i przerażający negatywni bohaterowie (łysy, pewnie po to, by lepiej było widać symbol, którym został naznaczony, lord Mordath i jego armia trolli).
Nie ma wątpliwości, że cała seria to przedsięwzięcie czysto komercyjne, bez większych ambicji artystycznych. Jeśli jednak jest to komercja na odpowiednim poziomie - nie ma sensu się nań zżymać. Bo przecież do czytania "Wyprawy" nikt nas siłą przymuszał nie będzie. Dlaczego? Z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że z ciekawości po kolejne tomy sięgniemy sami.



Tytuł: Ucieczka
Tytuł oryginalny: Sojourn: From The Ashes
Scenariusz: Ron Marz
Rysunki: Greg Land
Wydawca: Egmont
Cykl: Wyprawa
ISBN-10: 83-237-9796-X
Format: 135×205 mm
Cena: 9,90
Gatunek: fantasy
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

690
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.