W tomie trzecim „Kolekcji Toppi”, zgodnie z podtytułem, odwiedzamy Amerykę Południową. Kontynent ten okazuje się mityczną krainą, odkrywanie której staje się sensem życia bohaterów komiksu.  |  | ‹Toppi. Kolekcja #3: Ameryka Południowa›
|
„Kolekcja Toppi” to wydawniczy strzał w dziesiątkę Lost In Time. Włoski rysownik i scenarzysta, któremu seria jest poświęcona do tej pory nie był w Polsce szczególnie znany. Tymczasem już dwa pierwsze albumy okazały się rewelacyjnymi dziełami, które powinien poznać każdy maniak historii obrazkowych. Stanowią one rodzaj antologii zbierających pokrewne tematem krótkie formy publikowane na przestrzeni lat w różnych magazynach komiksowych. W przypadku omawianego tomu pod tytułem „Ameryka Południowa” najstarszy epizod pochodzi z 1976 roku, a najmłodszy z 1992. Jest to o tyle ciekawe, że można zobaczyć różnicę, jaka zaszła w stylu Toppiego na przestrzeni tych lat. Z początku mamy do czynienia z impresjonistycznymi, szalonymi kadrami. Pod koniec zaś otrzymujemy o wiele szlachetniejszą kreskę, która nic nie straciła ze swojej oryginalności, niemniej widać, że mistrz bardziej panował nad układem stron i potrzebą eksperymentowania. Do tego odcinki te są kolorowe, co do tej pory było wyjątkiem. Tematem przewodnim albumu jest Ameryka Południowa, do której zaliczono także Meksyk. A jednak to nie miejsce akcji spaja te historie, a treść. Otrzymaliśmy pięć opowieści rozgrywających się w odmiennych okresach historycznych, ale w każdym wypadku opowiadających o szukaniu sensu i celu w życiu. Najczęściej chodzi o mityczne skarby ukryte w nieprzebytym gąszczu dżungli. Myśl o nich potrafi przyćmić umysły poszukiwaczy tak bardzo, że przestają zwracać uwagi na cokolwiek innego. O tym opowiadają Chapungo”, „Skarb Ciboli” i „Legenda Potosi” (ten drugi to chyba najlepszy rozdział w zbiorze). Niemniej poszukiwanie celu może mieć także wymiar o wiele bardziej metafizyczny, jak w „San Isidro Maxtlacingo 1850” i „Tzoacotlan 1521”. Oba epizody dotykają tematu wiary, zarówno chrześcijańskiej, jak i rdzennych mieszkańców Ameryki. Toppi podkreśla, że przybycie białego człowieka kończy epokę rozkwitu kultury Indian. Jednocześnie wskazuje, że dawnych wierzeń nie da się po prostu wyplenić, zastępując święte miejsca kościołami. Gdy porównać omawiany album z poprzednimi odcinkami serii można uznać, że Toppi nie mówi nam nic nowego. Jego wizja świata jest dość pesymistyczna, a bohaterowie często zostają upodleni tak bardzo, że znajdują się na granicy obłędu, a czasem ją przekraczają. Owszem, można uznać, że to wszystko stanowi jedynie turpistyczną estetykę, ocierającą się o pretensjonalność, ale szczerość tych opowieści sprawia, że ich lektura zamienia się w doznanie metafizyczne. Włoch miał dar umiejętnego budowania klimatu, który wynikał z nierozerwalnego połączenia treści ze stroną wizualną.
Tytuł: Toppi. Kolekcja #3: Ameryka Południowa Data wydania: listopad 2022 ISBN: 978-83-67270-23-6 Format: 160s. 240x320 mm Cena: 105,00 Ekstrakt: 80% |