Pomijając typowe dla tego kwartalnika podsumowania rozwoju fabuły aktualnego cyklu serii Perry Rhodan, tematem przewodnim numeru 110 jest historia fandomu. Poczynając od pierwszego znanego spotkania fanów SF w roku 1936, poprzez burzliwe czasy powstania pierwszego niemieckiego stowarzyszenia fanowskiego w powojennej RFN, aż po relacje ze spotkań z twórcami w ciągu trwającej już ponad 60 lat historii serii. Redakcja SOL nie zaniedbała oprawy graficznej – tym razem mamy okazję podziwiać ciekawe obrazy Franka G. Gerigka (patrz zdjęcie okładki). Frank dostarczył również obraz i dane techniczne terrańskiego frachtowca klasy MAYFLOWER, a rysownik Robert Hörmann przedstawia rysunek techniczny korwety klasy FIREFLY, czyli dokładnie ten stuff, jaki przyprawia prawdziwego fana „Perry Rhodana” o szybsze bicie serca. Równocześnie nadal trwa dyskusja na temat macoszego traktowania serii zeszytowych przez jury nagród gatunkowych. Odpowiednią dozę science w SF gwarantuje tym razem wywiad z profesorem Antonem Zeilingerem, fizykiem kwantowym i noblistą. Future Fiction Magazine 4 FFM to chyba najmłodszy projekt tego typu na niemieckim rynku. Pierwsze wydanie ukazało się w lutym zeszłego roku. Czasopismo to kwartalnik, którego celem jest prezentacja międzynarodowej fantastyki. Jak piszą Sylvana Freyberg i Uwe Post, redaktorzy naczelni niemieckiego wydania FFM, „Nie jesteśmy magazynem dla space opery, [tekstów o] magicznych artefaktach obcych, podróży w czasie, klasycznym cyberpunku czy dramatach o robotach Złotego Wieku, ale dla social fiction, hard SF, podróży kosmicznych w Układzie Słonecznym, solarpunku czy biopunku, utopii, [fantastyki o] różnorodności, [zmianach] klimatycznych, sztucznej inteligencji, hakerach, androidach itp.” Najnowszy numer zawiera dwa opowiadania autorek niemieckich oraz po jednym z Kanady, Holandii, Nigerii i Peru. Tematem przewodnim jest tym razem „sztuczna inteligencja”, choć nie wszystkie teksty podporządkowane są rygorystycznie temu zagadnieniu. Aby udzielić głosu samej SI, zawarto w numerze miniaturę autorstwa ChatGPT. Redaktorzy zastrzegli jednak od razu, że tekst ten służy jedynie jako przykład i tak naprawdę nie nadaje się do publikacji. Po przeczytaniu tej miniatury mogę to tylko potwierdzić – droga do samodzielnie konstruującej dobre teksty literackie SI jest jeszcze daleka. Na temat obecnie istniejących możliwości software′u referuje na łamach czasopisma fizyk i publicysta Christian J. Meier, autor książki o SI i jej programistach. Dobrane teksty są ciekawe, aczkolwiek nie jestem pewien, czy w przypadku opowiadań spoza niemieckiego kręgu językowego przekład w pełni odzwierciedla ducha oryginału: redakcja FFM zleca tłumaczenie programowi DeepL i dokonuje jedynie końcowego szlifu takich tekstów. Opowiadanie Jana-Louisa Trudela pt. "Cycling to Zombie Beach" (Rowerem na Plażę Zombich) przedstawia fascynujący koncept: obywatele Kanady przyszłości mają tutaj możliwość zrezygnowania z „dobrodziejstw” cywilizacji w zamian za absolutną wolność osobistą i prawną. Trzech takich żyjących z jałmużn i wykorzystujących pustostany „zombich” redukuje ślad węglowy jednego „normalnego” obywatela. Czy to funkcjonuje? Tego nie wiem, ale na pewno warto stawiać sobie pytania co do możliwości anarchii w walce ze skutkami zmian klimatycznych. "Was kostet Premierminister?" (Ile kosztuje premier?) Rodericka Leeuwenharta to tekst ze świata z dygitalnymi dokumentami tożsamości, gdzie w najlepsze kwitnie biznes podmiany. Kris Brynn przedstawia natomiast w "Nur du und ich" (Tylko ty i ja) sztuczną inteligencję jako rodzaj dzieła sztuki. "LAGBOT-45" Oyedotuna Damiloli Mueesa to afrykański głos w dyskusji na temat ruchu obywatelskiego MeToo. Tania Huerta z Peru publikuje w tym wydaniu FFM "Natürlicher Instinkt" (Instynkt naturalny) - opowieść o matczynych algorytmach androidów, które mają za zadanie opiekę nad dziećmi. Jednak najbardziej poruszyło mnie opowiadanie Sary Raich pt. "Dieses Habenwollen" (Ta chęć posiadania). Traktuje ono o grupie nastolatków, która stoi na krótko przed zabiegiem znanym polskiemu czytelnikowi jako „betryzacja” z powieści Stanisława Lema „Powrót z gwiazd”. Chodzi oczywiście o usunięcie za pomocą medykamentów agresywnych stron osobowości w celu utworzenia społeczeństwa nieznającego przemocy. Autorka znakomicie oddaje sprzeczne uczucia, jakie targają protagonistami w obliczu tak znaczącej zmiany osobowości. Przy tym Raich nie opowiada się jednoznacznie za lub przeciw takiemu zabiegowi, co świetnie umożliwia czytelnikowi rozmyślania nad tematem. Wszystkie cytaty i określenia w tłumaczeniu autora. |