powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CCXXXI)
listopad 2023

Frywolna zaduma
Human Being Human ‹Disappearance›
Human Being Human to duńskie trio jazzowe, które po niespełna półtora roku po debiucie przypomina o sobie kolejną płytą. Album „Disappearance” najbardziej powinien zainteresować wielbicieli pianistyki jazzowej, aczkolwiek – z racji tego, że kompozytorem materiału jest kontrabasista – pozostali dwaj muzycy nie mają żadnych podstaw ku temu, by czuć się usunięci w cień.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Nieco ponad rok po obiecującym debiucie, jakim okazał się album „Equals”, ukazuje się druga płyta duńskiego tria o charakterystycznej nazwie… Human Being Human. Muzycy więc szybko poszli za ciosem, nie pozwalając o sobie zapomnieć. A przecież są artystami, którzy nie narzekają na brak dodatkowych zajęć, ponieważ udzielali się i wciąż udzielają również w wielu innych projektach. Kontrabasista i kompozytor całego materiału Torben Bjørnskov Bøtker ma na swoim koncie współpracę z legendą amerykańskiego fusion Billym Cobhamem w ramach formacji Ensemble New („Hope Street”, 1999); swym talentem wspierał także jazzowo-folkową grupę Nordens Tone, a od czasu do czasu tworzy też własne zespoły, jak Torben Bjørnskov Trio („Changes”, 2003) czy Bjørnskov – Flensborg Quartet („Roots”, 2014).
Skład Human Being Human uzupełniają jeszcze pianista i klawiszowiec Esben Tjalve, znany z występów w Red Kite („Poldadelic”, 2004; „Theory of Colours”, 2019) oraz perkusista Frederik Emil Bülow, który spośród całej trójki w ostatniej dekadzie wykazywał się chyba największą aktywnością, zasilając szeregi zahaczającego o nordic-folk The Enfant & The Quiet („Diamond Eyes & Silver Sounds”, 2011), Bangin’ Bülows Nice Jazz Quartet („You’re Beautiful, I’m Beautiful, Let’s Have a Beautiful Night”, 2016; „Get Weird”, 2018), Abekejser („Floating Through the Universe”, 2019; „Blueprint”, 2021) oraz Misceo („Better Word for Love”, 2020). I nawet jeśli nie są to formacje rozpychające się w świecie jazzu łokciami i szturmujące pierwsze strony pism branżowych, miały i mają swoich wiernych słuchaczy.
To zresztą nie jest przypadek, że April Records podpisało kontrakt z Bjørnskovem, Tjalvem i Bülowem. Szefostwo kopenhaskiej wytwórni ma bowiem nosa, potrafi wyławiać perełki i otwierać im drogę do kariery. Najnowszy krążek potwierdza, że lokata udziałów w Human Being Human była trafną decyzją. Materiał, który trafił na „Disappearance”, został zarejestrowany podczas dwudniowej sesji w połowie grudnia ubiegłego roku w studiu Finland (nie oznacza to jednak, że muzycy musieli w tym celu wybrać się aż do Finlandii). Osiem kompozycji Bjørnskova to znakomita propozycja dla tych, którzy gustują w wysmakowanym, opartym przede wszystkim na brzmieniu fortepianu jazzie. Nierzadko improwizowanym, ale przecież improwizacje wpisane są w DNA tego gatunku. I chociaż podczas nagrań wykorzystano również elektronikę i syntezator, w niczym nie psuje to końcowego efektu.
Otwierający wydawnictwo utwór „15-4” tętni radością życia, na co istotny wpływ mają rytmiczne akordy fortepianu Tjalvego i zwiewna perkusja Bülowa. Momentem przełomowym jest jednak solowy popis kontrabasisty, po którym sekcja rytmiczna podkręca dynamikę, a pianista decyduje się na intensywną improwizację. Chociaż przy takim składzie tria oczywistym jest, że najczęściej to Esben wysuwany będzie na plan pierwszy, Torben skrupulatnie dba o to, aby także nie skrzywdzić siebie ani Frederika. Dlatego gdzie tylko to możliwe, jak na przykład w drugim na liście „Continuation ”, to ich instrumenty wiodą w sporych fragmentach prym, chętnie prowadząc ze sobą dialogi. W takich sytuacjach pianista pokornie przysłuchuje się ich „rozmowie”, od czasu do czasu filuternie zaczepiając.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Wie przecież, że przyjdzie – i to szybko – taka chwila, w której będzie mógł udowodnić własny talent. Tak dzieje się już w nastrojowym „Together Again”, którego melodyjny motyw sprawia, że jest to jedna z tych kompozycji, do których po przesłuchaniu całego albumu chce się wracać. Zwłaszcza że zdobi ją nadzwyczaj kojący zmysły duet fortepianu i kontrabasu. W tytułowym „Disappearance” Esben Tjalve dostał praktycznie wolną rękę: bywa więc frywolny, a niekiedy wręcz – co jest bez wątpienia przejawem kreacji artystycznej, a nie braku szacunku dla słuchacza – nonszalancki. Wszak w finale nagle poważnieje i skłania do kontemplacji. Zaduma jest także główną cechą „Aware”, w którym całemu triu udziela się jesienny klimat.
Równie stonowany i subtelny charakter ma zaczynający się od kilkudziesięciosekundowej introdukcji kontrabasu „Balancing”. Tym sposobem Bjørnskov wyznacza cel, do którego przez kolejne minuty zgodnie płyną wszyscy muzycy, dając się nieść delikatnym falom fortepianu. „When You Find It, You Will Know” to z kolei znakomity przykład inspiracji jazzem z lat 60. ubiegłego wieku: jego pulsacją i sposobem snucia fortepianowych opowieści. Warto podkreślić, że to właśnie w tej kompozycji w tle rozbrzmiewają dźwięki syntezatora. Za to w finałowym „Big Bang” pełni on już nie tylko funkcję wypełniacza tła, ale wchodzi w interakcję z coraz bardziej frywolnym fortepianem. Spinające cały utwór klamrą punktowe uderzenia wszystkich instrumentów mają zapewne – w kontekście tytułu – przypominać o nieuchronności losu Wszechświata i naszej w nim nikłości.
Skład:
Torben Bjørnskov Bøtker – kontrabas, elektronika, muzyka
Esben Tjalve – fortepian, syntezator
Frederik Emil Bülow – perkusja



Tytuł: Disappearance
Wykonawca / Kompozytor: Human Being Human
Data wydania: 10 listopada 2023
Wydawca: April Records
Nośnik: CD
Czas trwania: 45:31
Gatunek: jazz
EAN: 5709498111728
Zobacz w:
W składzie
Utwory
CD1
1) 15-4: 05:58
2) Continuation: 05:43
3) Together Again: 04:33
4) Disappearance: 06:17
5) Aware: 04:58
6) Balancing: 05:32
7) When You Find It, You Will Know: 06:33
8) Big Bang: 06:00
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

77
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.