„Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)” to wydana – w wersji kompaktowej – kilka miesięcy po „Book I: The Tale of Father Robin (State of Nature)” środkowa część trylogii „The Songs & Tales from Airoea” norweskiego zespołu The Chronicles of Father Robin. W jej nagraniu wzięli udział muzycy znani z takich formacji progresywnych i progresywno-folkowych, jak Wobbler, Tusmørke i Jordsjø.  |  | ‹The Songs & Tales from Airoea – Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)›
|
Okoliczności powstania sygnowanej przez norweski zespół The Chronicles of Father Robin trylogii muzycznej zatytułowanej „The Songs & Tales from Airoea” omawiałem już przed paroma tygodniami, kiedy zająłem się pierwszą odsłoną tej opowieści, czyli albumem „ Book I: The Tale of Father Robin (State of Nature)”. Trzy miesiące po niej światło dzienne ujrzała – ponownie nakładem wytwórni Karisma Records – część druga, to jest „Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)”; na ostatni epizod – „Book III: Magical Chronicle (Ascension)” – będziemy musieli poczekać najprawdopodobniej do marca przyszłego roku. Recenzując „Opowieści ojca Robina”, trudno było mi, jako zaprzysięgłemu wielbicielowi brytyjskiego progresywnego folku z lat 70. ubiegłego wieku, powściągnąć zachwyty. Wszystkie pozytywne uwagi były jednak jak najbardziej zasłużone. Odkurzając kompozycje sprzed trzydziestu lat, muzycy dokonali przy okazji ich liftingu, w efekcie czego powstały utwory, które z jednej strony wciąż czerpią pełnymi garściami z dorobku takich wykonawców, jak Jethro Tull czy Gryphon, z drugiej natomiast – brzmią nadzwyczaj świeżo i nowocześnie. W swym składzie podstawowym The Chronicles of Father Robin to trio, które tworzą: wokalista i gitarzysta Andreas Wettergreen Strømman Prestmo (znany przede wszystkim jako muzyk formacji Wobbler) oraz basista Jon André Nilsen i perkusista Henrik Harmer (którzy udzielali się w, nieporównywalnie mniej popularnej, grupie The Few). W studiu mogli oni jednak liczyć na pomoc wielu przyjaciół, jak chociażby gitarzysty Thomasa Hagena Kaldhola (The Samuel Jackson Five) czy – tym razem grających głównie na instrumentach klawiszowych – Larsa Fredrika Frøisliego, Kristoffera Momraka oraz Håkona Oftunga (wszyscy trzej powiązani są z pokrewnymi stylistycznie formacjami Tusmørke bądź Jordsjø). Wokalnie natomiast Andreasa wspomagała jeszcze w chórkach, poza paroma kolegami, Aleksandra Morozowa, solistka Chóru Filharmonii w Oslo. „Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis)” jest oczywiście bezpośrednią kontynuacją pod każdym względem doskonałego „ Book I: The Tale of Father Robin (State of Nature)”. Co jednak wcale nie oznacza, że – idealną kopią poprzednika. Zwłaszcza otwierające ten album kompozycje wprowadzają słuchacza w nieco inne uniwersum muzyczne. Owszem, to wciąż jest mocno zakorzeniony w latach 70. prog-folk, ale akurat w przypadku „Over Westwinds” i „Orias & the Underwater City” szczególną rolę pełnią nawiązania do muzyki dawnej. Ta pierwsza to podniosła, religijna pieśń (z powtarzanym nieustannie „Kyrie eleison”), ozdobiona pięknymi dźwiękami gitar akustycznych oraz robiącego klimat szpinetu; do tego dochodzą pojawiająca się w części drugiej partia fletu i – w samym finale – subtelne organy Hammonda. Uroku nie brakuje również drugiemu z wymienionych utworów, choć – także z racji długości – jest on bardziej skomplikowany, ma więcej wątków melodycznych, w tym nawet motyw orientalny wprowadzony przez syntezatory.  | |
W trzecim w kolejności „Ocean Traveller” zespół stopniowo powraca na ścieżkę przetartą przy okazji „Book I”. Inklinacje folkowe (gitara akustyczna plus fortepian) zderzają się tutaj z rockowymi, nic jednak nie tracąc na melodyjności. Z kolei „Lady of Waves” to już klasyczny progresywny folk, któremu do smaku dorzucono nieco „zamglonego”, psychodelicznego śpiewu (przy akompaniamencie „pudła”). Mocno skontrastowany jest z kolei rozbudowany do ponad siedmiu minut „Green Refreshments”: fragmenty ostre i zadziorne sąsiadują z liryczno-eterycznymi (za co odpowiada gitara akustyczna w duecie z fletem); swoje robią również chórki z nałożonymi na siebie kilkoma ścieżkami wokalnymi. Ostatnim akcentem „Book II” jest „The Grand Reef” – raz energetyczny, to znów stonowany (pod tym względem przypomina poprzednika), a im bliżej końca – tym bardziej niepokojący. „Ocean Traveller (Metamorphosis)” zawiera świetną muzykę, choć, jak możecie zobaczyć, oceniam ten album o stopień niżej w porównaniu z „The Tale of Father Robin (State of Nature)”. Przyczyna jest jedna, ale zasadnicza: część pierwsza była jak objawienie, pełna zaskoczeń, druga nie niesie już ze sobą elementu zaskoczenia. Zobaczymy za parę miesięcy jak będzie z trzecią. Skład: Andreas Wettergreen Strømman Prestmo – śpiew, gitara elektryczna, gitara akustyczna, dwunastostrunowa gitara akustyczna, gitara basowa, syntezatory elektryczne organy, dzwonki, instrumenty perkusyjne Jon André Nilsen – gitara basowa, chórki Henrik Harmer – perkusja, instrumenty perkusyjne, syntezatory, chórki
oraz Regin Meyer – flet stalowy, fortepian, organy Hammonda, chórki Thomas Hagen Kaldhol – gitara elektryczna, gitara akustyczna, mandolina, efekty elektroniczne, chórki Aleksandra Morozowa – chórki
gościnnie: Håkon Oftung – organy Hammonda, klawinet, mellotron, fortepian elektryczny, syntezatory, smyczki Lars Fredrik Frøislie – organy Hammonda, szpinet, syntezatory, mellotron, fortepian Kristoffer Momrak – syntezatory
Tytuł: The Songs & Tales from Airoea – Book II: Ocean Traveller (Metamorphosis) Data wydania: 8 grudnia 2023 Nośnik: CD Czas trwania: 39:10 Gatunek: folk, rock W składzie Utwory CD1 1) Over Westwinds: 04:00 2) Orias & the Underwater City: 08:37 3) Ocean Traveller: 06:22 4) Lady of Waves: 05:39 5) Green Refreshments: 07:09 6) The Grand Reef: 07:14 Ekstrakt: 80% |