powrót; do indeksunastwpna strona

nr 3 (CCXXXV)
kwiecień 2024

Baldwin Trędowaty na tropie
Benoît Dellac, Jean-Luc Istin, Thimothée Montaigne, Roberto J. Viacava ‹Piąta Ewangelia›
„Piąta Ewangelia” to pozycja dla tych, którzy lubią postmodernistyczne mieszanie prawdziwych wydarzeń z fikcją. Do tego interesują się apokryfami „Nowego Testamentu”.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Piąta Ewangelia›
‹Piąta Ewangelia›
Akcja komiksu rozpoczyna się w 1174 roku w Królestwie Jerozolimskim. Właśnie zmarł król Amalryk I, a tron po nim objął nieletni Baldwin IV Trędowaty. Ponieważ był za młody, by faktycznie rządzić krajem, w jego imieniu czynił to Miles de Plancy. Ktoś go jednak zamordował. Młody król i jego opiekun Wilhelm z Tyru starają się rozwikłać tę sprawę, zwłaszcza że wkrótce tajemniczych zabójstw przybywa. Szybko okazuje się, że wiążą się one z serią porwań trzynastoletnich Saracenek z tatuażem w kształcie tzw. ręki Fatimy na przedramieniu.
Twórcy komiksu sprawnie mieszają prawdę historyczną z fikcją, twórczo wykorzystując nie do końca wyjaśnione zdarzenia, takie jak faktyczne morderstwo Milesa de Plancy, za które prawdopodobnie odpowiadał Walter III de Brisebarre, wcześniej zmuszony przez Milesa do zrzeczenia się zwierzchnictwa nad Bejrutem. Tu, jak łatwo się domyślić, będzie chodziło o coś więcej niż osobistą zemstę. Prawda jednak dozowana jest oszczędnie. Zanim wszystkiego się dowiemy, będziemy przemierzać Królestwo Jerozolimy wzdłuż i wszerz, a także natkniemy się na wiele znanych z kart podręczników do historii postaci. W tym Saladyna, z którym Baldwin staje twarzą w twarz.
Czasem ilość odwołań i kontekstów wydaje się przytłaczająca, zwłaszcza dla osób nieobytych w temacie. Dotyczy to szczególnie pierwszego rozdziału, który jest najbardziej ślamazarny i przegadany. Na szczęście później akcja nabiera tempa i choć nie obfituje w spektakularne pojedynki, trzyma w napięciu. Spory w tym udział samego okresu, w którym się toczy. Wprawdzie nie jesteśmy świadkami żadnej z wypraw krzyżowych i kontrowersji z nimi związanych, to jednak Królestwo Jerozolimy było na tyle efemerycznym tworem, przeplatającym w sobie kultury wschodu i zachodu, że nawet w okresie względnego spokoju panowało tam wyczuwalne napięcie zmierzające do wybuchu kolejnego konfliktu, które idealnie pasuje jako tło pełnej spisków intrygi kryminalnej.
Z drugiej strony nie wszystko zostało zaprezentowane w przekonujący sposób. Dotyczy to przede wszystkim postaci Baldwina IV. Choć twórcy sprytnie wykorzystali jego chorobę do kształtowania się jego silnego charakteru, to jednak nie do końca wyobrażam sobie, by król mógł swobodnie poruszać się po mieście bez obstawy, nawet jeśli towarzyszył mu Wilhelm. Tymczasem są momenty, kiedy ci dwaj zachowują się jak zwyczajni detektywi prowadzący dochodzenie.
Polskie wydanie „Piątej Ewangelii” to zbiór czterech albumów stanowiących kompletną historię. Pomimo że odpowiada za nią jeden scenarzysta – Jean-Luc Istin („Świat Akwilonu”, „Katedra Otchłani”), rysowało ją aż trzech twórców. Na szczęście każdy z nich starał się dopasować do stylu kolegów, więc nie mamy do czynienia z rażącymi przeskokami stylistycznymi. Generalnie panuje tu mroczny klimat, przez co mniej czuć, że akcja rozgrywa się w rejonach pustynnych, co nie znaczy, że o nich zapomniano. U każdego z artystów wrażenie robią całostronicowe plenery, najczęściej ukazujące miasta. Jeśli jednak miałbym któregoś wyróżnić, to chyba najbardziej przypadł mi do gustu odpowiedzialny za dwa pierwsze rozdziały Thimothée Montaigne („1629 albo przerażająca historia rozbitków z Dżakarty”), który najlepiej uchwycił ducha średniowiecza. Chociaż preferujący bardziej wygładzony styl Roberto Viacava i operujący brudniejszą kreską Benoît Dellac też odwalili kawał porządnej roboty.
„Piąta Ewangelia” nie jest może pozycją wybitną, ale też niewiele można jej zarzucić. To po prostu kawał solidnej (i ładnie wydanej) lektury, po którą śmiało może sięgnąć każdy, kto interesuje się średniowieczem. I choć historycy zapewne załamią ręce, powiedzmy sobie szczerze, że ciekawiej jest czytać o spiskach Templariuszy i nieznanych tekstach apokryficznych, niż politycznych przepychankach, które za czasów panowania Baldwina IV Trędowatego doprowadziły do znacznego osłabienia Królestwa Jerozolimy.



Tytuł: Piąta Ewangelia
Scenariusz: Jean-Luc Istin
Data wydania: 25 października 2023
Przekład: Jakub Syty
Wydawca: Lost In Time
ISBN: 9788367270564
Format: 200s. 240x320 mm
Cena: 130,00
Gatunek: historyczny, sensacja
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

62
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.