Osobnym wątkiem opowieści Aleksandra Pankratowa jest pierwiastek religijny. I to on może wywołać, zwłaszcza wśród widzów poza Rosją, najgorętsze dyskusje. Obraz można bowiem uznać za kolejną w ostatnich latach w rosyjskiej kinematografii – po „ Cudzie” Aleksandra Proszkina, „ Popie” Władimira Chotinienki (oba z 2009 roku) czy też „ Spalonych słońcem 2” (2010) Nikity Michałkowa – apoteozę Cerkwi Prawosławnej. Wywodząc się ze świata odgórnie pozbawionego Boga, wychowani w ateizmie, młodzi podróżnicy w swej drodze na Wschód stykają się z różnymi wierzeniami – buddyzmem (reprezentowanym przez Szambalę), szamanizmem (w czasie pobytu na stepie), starożytnymi wierzeniami Scytów (vide złoty bożek odnaleziony przez archeologa Aleksieja). Ostatecznie jednak wybierają tę jedyną właściwą wiarę – jedynego Boga, który jest w stanie wyciągnąć ich z poważnych tarapatów, w jakie się wpakowali. Czy bez owego religijnego „le grand finale” dzieło straciłoby na wyrazistości i jakości? Zapewne nie. Może nawet przeciwnie; otwarte zakończenie otworzyłoby przecież przez widzami znacznie więcej tropów interpretacyjnych. Zbiorowym bohaterem „Podróży autostopem” jest radziecka młodzież, a przede wszystkim hipisi i ich sympatycy. Dlatego też w głównych rolach Pankratow obsadził aktorów znajdujących się dopiero na dorobku bądź amatorów niemających wcześniej żadnego kontaktu z kamerą. Błękitnookiego Dobrego Człowieka zagrał dwudziestoczteroletni Dmitrij Sołomykin, absolwent stołecznej Wyższej Szkoły Teatralnej imienia Borisa Szczukina sprzed dwóch lat, a obecnie aktor Teatru imienia Jewgienija Wachtangowa. Na scenie zadebiutował jako czternastolatek w spektaklu Państwowego Akademickiego Teatru Dramatycznego imienia Lwa Tołstoja w Lipiecku. Przed kamerą po raz pierwszy pojawił się w 2006 roku, kiedy zaproszono go do udziału w jednym z odcinków serialu kryminalnego Gieorgija Nikołajenki „Zakon i poriadok”. Obecnie znajduje się w ekipie aktorskiej dwóch telenowel: „Papiny doczki” (od 2007) oraz „Naszy sosiedi” (2010). W jego ukochaną Lenkę wcieliła się młodsza o rok Jewgienija Wodzinska. Karierę sceniczną zaczęła już jako sześciolatka, regularnie występując w studiu teatralnym „Kalejdoskop” w Rostowie nad Donem. Po ukończeniu Rosyjskiej Akademii Sztuk Teatralnych (RATI) przyjęto ją przed dwoma laty do składu Moskiewskiego Akademickiego Teatru Artystycznego (MChAT). Będąc studentką, dostawała epizody w filmach telewizyjnych; nieco głośniej zrobiło się o niej dopiero, kiedy zagrała komsomołkę w „ Bikiniarzach” (2008) Todorowskiego juniora. Nieco większe doświadczenie zawodowe ma za to Siergiej Biełow (filmowy Nikołaj), rówieśnik Sołomykina, który profesji uczył się pod okiem Aleksieja Batałowa w szacownych murach WGIK-u. Dzisiaj pracuje w stołecznym Teatrze Młodego Widza (TJuZ). Wybił się dzięki drugoplanowej roli w telewizyjnym thrillerze Konstantina Statskiego „Kazaki-razbojniki” (2008). Szczególnie udanym jest dlań jednak dopiero 2010 rok, który zaczął od występu w kontrowersyjnym młodzieżowym serialu Walerii Gaj Giermaniki „Szkoła”; potem pojawił się jeszcze w serialowej kontynuacji sensacyjnego „Uczitiela w zakonie” Aleksandra Mochowa, by ostatecznie wylądować na dużym ekranie w kryminale Władimira Winogradowa „Głuchar’ w kino”. Grający hipisa o ksywce Parteigenosse Anton Priesnow (rocznik 1987) przyszedł na świat w podmoskiewskim Dołgoprudnym i tam też dziś występuje na deskach Teatru „Gorod”. Przed kamerą zadebiutował w rosyjsko-ukraińskim obyczajowym obrazie Gieorgija Szengieliji „Agienstwo Mieczta” (2008), a później pojawił się jeszcze w komedii przygodowej „Niewinnyje sozdanija” (2008) Jewgienija Julikowa i Jurija Bierdnikowa oraz serialu historycznym „W liesach i na gorach” (2010) Aleksandra Zamiatina, którego emisję kanał Rossija-1 rozpoczął w połowie września. Najstarszą z młodej ekipy „Podróży autostopem” jest filmowa Natasza, czyli – urodzona w 1983 roku – Maria Buszmieliowa. Ukończywszy RATI, często znajdowała zatrudnienie w kinie i telewizji; do tej pory jednak oferowano jej jedynie epizody i role drugoplanowe – między innymi w melodramatach „Wirtualnaja Alisa” Piotra Striepina i „Piesocznyj dożd’” Aleksandra Mochowa (oba sprzed dwóch lat) oraz serialowej adaptacji „Braci Karamazow” Fiodora Dostojewskiego, dokonanej przez Jurija Moroza w 2009 roku. Pierwszą główną rolę powierzyła jej dopiero Maria Maksimowa w melodramacie „Bud’ so mnoj” (2009), w którym Buszmieliowej partneruje Artur Smoljaninow. Aktorzy starszego pokolenia też nie należą do najbardziej rozpoznawalnych w Rosji. Ojca Leny zagrał Aleksandr Bazojew (rocznik 1955), widywany przede wszystkim w serialach. Choć zdarzyło mu się na przykład zagrać u boku Erica Robertsa i Karen Black we thrillerze „Zarażenije” (2007) Rodiona Nachapietowa. Na emisję czeka natomiast miniserial historyczno-polityczny „Beria. Proigrysz” (2010) Maksima Iwannikowa, opowiadający o ostatnich miesiącach życia osławionego szefa stalinowskiego NKWD, w którym zobaczyć będzie można również Bazojewa. W matkę Leny wcieliła się Jelena Waliuszkina, znana chociażby z „ Czarnej Błyskawicy” (2009) Aleksandra Wojtinskiego i Dmitrija Kisieliowa. Dla Olega Jemieljanowa (generał KGB) oraz Konstantina Spirina (archeolog Aleksiej), na co dzień aktorów teatru w Jekaterynburgu, występ w „Podróży autostopem” był w zasadzie pierwszym poważniejszym akordem w ich karierze filmowej. Autorem zdjęć do filmu Pankratowa jest niespełna czterdziestoletni Andriej Bystrow, którego – mimo niemłodego już wieku – uznać można w zasadzie za debiutanta. Trzy lata temu pracował on już wprawdzie przy „Krejku” Mariny Kazminej, ale na planie tego obrazu fantasy dla dzieci musiał jeszcze dzielić się obowiązkami z Anatolijem Liesnikowem. Opracowując ścieżkę dźwiękową, Aleksandr Andriejewicz sięgnął po kompozycje zmarłego przed szesnastoma laty Nikołaja Karietnikowa, najbardziej znanego dzięki antywojennemu dramatowi Aleksandra Ałowa i Władimira Naumowa „ Pokój przychodzącemu na świat” (1961). Ich wykonawcą jest między innymi jazzowy gitarzysta Władimir Frołow, który w 2007 roku koncertował w Polsce (w Krakowie i Iławie) z zespołem Walerija Kisieliowa.
Tytuł: Podróż autostopem Tytuł oryginalny: Путешествие автостопом Obsada: Dmitrij Sołomykin, Jewgienija Wodzinska, Siergiej Biełow, Anton Priesnow, Marina Sokołowa, Iwan Kukujew, Swietłana Isłamowa, Maria Buszmieliowa, Aleksander Połamiszew, Jurij Durikow, Konstantin Spirin, Aleksander Bazojew, Jelena Waliuszkina, Oleg Jemieljanow, Aleksiej Owsiannikow, Andriej Winogradow, Tamara Zachajnowa, Aleksiej Zwieriew, Michaił Lebiedkin, Władimir NikołajenkowRok produkcji: 2009 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 90 min Gatunek: dramat Ekstrakt: 60% |