powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (BRE3)
Sebastian Chosiński #2 2024

Janosik-superbohater
Maciej Kmiołek, Adam Kmiołek ‹Biały Orzeł #6: Polowanie›
Dwudziestosiedmioplanszowy one-shot formatu zeszytowego nie pozwala na stworzenie rozbudowanej, wielowątkowej opowieści. Dlatego też po „Polowaniu”, czyli szóstej odsłonie przygód Białego Orła, nie należy spodziewać się zbyt dużo. Jeżeli nasze oczekiwania nie będą wygórowane, okaże się zaś, że to całkiem zabawna superbohaterska historyjka.
ZawartoB;k ekstraktu: 50%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Seria o Białym Orle wzorowana jest na komiksach wydawanych przed laty przez TM-Semic, co oznacza, że mamy do czynienia z niewielkimi objętościowo opowieściami ujętymi w format zeszytu szkolnego. Ich lektura zabiera akurat tyle czasu, ile potrzeba w średniej wielkości mieście na poranny przejazd z domu do szkoły komunikacją miejską. Zwłaszcza jeżeli mamy do czynienia z one-shotem, a tak właśnie jest w przypadku „Polowania”, czyli szóstej odsłony cyklu. Po dwóch nieco dłuższych historyjkach – otwierającym serię trzyczęściowym „Pierwszym locie” i dwuczęściowej „Wielkiej drace w stolicy” – tym razem scenarzysta Maciej Kmiołek przedstawił fabułę wyjątkowo nieskomplikowaną (co nie znaczy, że poprzednie obfitowały w narracyjne meandry i labirynty) i jednowymiarową. Może też dlatego pozostawia ona po sobie całkiem niezłe wrażenie. Przynajmniej w porównaniu z chaotycznymi przygodami Białego Orła w Warszawie.
Tym razem akcja rozgrywa się w okolicach Szklarskiej Poręby. Aleks Poniatowski – bo tak brzmi prawdziwe imię i nazwisko naszego superbohatera – nie udał się tam jednak wcale na wczasy, jak myśli Hudini, jego przyjaciel i pomocnik, spec od komputerów. Wręcz przeciwnie, czeka go tutaj wielce niebezpieczna robótka. Otóż okazuje się, że w Karkonoszach od wielu lat dochodzi do zaginięć młodych dziewczyn (ba! dziewic); ostatnio nie wróciły do domu dwie nastolatki. Miejscowi zrzucają winę za to na bliżej niezidentyfikowanego ducha, postać z legend. Hudini nie bardzo wierzy w jego istnienie, w czym zdecydowanie różni się od Białego Orła. Ale czy to nas powinno dziwić, skoro superbohater to też jakby osoba nie z tego świata. Nie zważając na zimową aurę, przyczajony na drzewie Aleks za pomocą noktowizora przeczesuje górskie zbocza. Jego cierpliwość zostaje szybko nagrodzona, zauważa bowiem potężnego człowieka niosącego na rękach dziewczynę. I nie zastanawiając się długo, wkracza do akcji.
To jednak dopiero początek perypetii, bo zaatakowany przez Aleksa mężczyzna nie jest wcale tym, za kogo został przez niego wzięty. Zamiast wrogiem, okazuje się sojusznikiem, który ostatecznie pomaga Białemu Orłu w polowaniu na porywacza dziewic. Objętość zeszyciku sprawiła, że akcja wartko biegnie naprzód, a jej czas zamyka się w zasadzie w kilku godzinach. Nie należy więc oczekiwać nagłych zakrętów i zwrotów, lepiej nastawić się na historyjkę prostą drogą zmierzającą do celu. Bo tak właśnie się dzieje. Ciekawostką jest na pewno pojawienie się kolejnego bohatera obdarzonego ponadnaturalnymi mocami; do obecnych w poprzednich częściach Wyklętego Rycerza Polskiego, Obywatela, Syreny i superżołnierza stworzonego w ramach Projektu Zero dołącza teraz Dziki Góral, będący wizualnym skrzyżowaniem Janosika (z twarzą Marka Perepeczki) i Wolverine’a (szczęście, obywa się bez trykotu). Pytanie, skąd u niego te nietypowe, nawet jak na twardziela z gór, zdolności – pozostaje bez odpowiedzi. Jak i kilka innych, których postawienie zdradziłoby jednak zbyt dużo elementów fabuły.
Za rysunki w „Polowaniu” po raz pierwszy w serii odpowiada nie Adam Kmiołek (odpowiedzialny tym razem jedynie za dwie strony epilogu), ale Anna Helena Szymborska. Różnica, choć niewielka, jest mimo wszystko widoczna. Kmiołek bezpośrednio nawiązywał do stylu opowieści superbohaterskich z DC Comics i Marvela, dbając o szczegóły tła i anatomię postaci, podczas gdy jego koleżanka po fachu zadowala się mniej realistyczną kreską i kanciastymi twarzami przywodzącymi na myśl mangi. Co niekoniecznie sprawdza w takiej historii.



Tytuł: Biały Orzeł #6: Polowanie
Scenariusz: Maciej Kmiołek
Data wydania: grudzień 2013
Rysunki: Adam Kmiołek
Wydawca: Wizuale
Cena: 9,99
Gatunek: superhero
Zobacz w:
Ekstrakt: 50%
powrót; do indeksunastwpna strona

1060
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.