A pamiętacie…: Ryan Paris – słodkie życieRyana Paris wiele łączy z Gazebo: obaj podbili świat śpiewając italo disco, obaj swój największy przebój mieli w 1983 roku – a obie ich najsłynniejsze piosenki skomponowane zostały przez tę samą osobę.
Wojciech GołąbowskiA pamiętacie…: Ryan Paris – słodkie życieRyana Paris wiele łączy z Gazebo: obaj podbili świat śpiewając italo disco, obaj swój największy przebój mieli w 1983 roku – a obie ich najsłynniejsze piosenki skomponowane zostały przez tę samą osobę. Fabio Roscioli urodził się w 1953 roku w Rzymie. Dorastając, studiował architekturę, gitarę klasyczną i aktorstwo. W Konserwatorium Muzycznym Frosinone był członkiem dużej orkiestry jazzowej, w gimnazjum Virgilio nauczycielem muzyki a w szkole muzyki ludowej Testaccio – profesorem gitary. W latach 70. wystąpił w kilku filmach science fiction Alfonso Brescia: „Anno zero – Guerra nello spazio”, „Battaglie negli spazi stellari” oraz „La guerra dei robot”. W latach 80. pasja do muzyki pchnęła go także w kierunku jej wykonywania. Tekst jego pierwszego singla napisał Paul Mazzolini, czyli Gazebo, a kompozycja pochodziła od twórcy wielkiego hitu tegoż, czyli od Pierluigiego Giombini. Pierluigi wspominał, że pomysł napisania utworu bazującego na tytule filmie „Dolce vita” wyszedł od Gazebo, a ponieważ sam był wielkim fanem twórczości Federico Felliniego, chętnie na to przystał. Gdy skomponował melodię, Gazebo dopisał tekst. W tym też czasie Giombini nawiązał kontakt z Fabio – i sprawa nabrała rozpędu. Po kilkunastu dniach utwór został nagrany w tym samym studiu, skąd niewiele wcześniej wyszło „I like Chopin”. Roscioli z kolei wspomina, że gry przygotowywał się na pierwszy Rock Italian Festival w 1982 roku, jego klawiszowiec został powołany do rocznej służby wojskowej. Rozglądając się za zastępstwem, poznał Pierluigiego. Gdy przyniósł mu kilka swoich kawałków, śpiewanych po włosku, ten odrzekł, że „robi tylko po angielsku”, puszczając mu „Masterpiece” i „You Are A Danger”, w tym czasie będące na drugim i piąty miejscu listy przebojów. Fabio obiecał więc dostarczyć mu utwór z angielskim tekstem – i jeszcze tego wieczora go skomponował. Gdy trzy dni później zaprezentował go Giombiniemu, zaczęli wspólnie nad nim pracować. Aż ni stąd, ni zowąd kompozytor mówi „napisałem dla ciebie nową piosenkę, ale nie rockową” – i puścił Fabio „Dolce vita”. Ten miał aż podskoczyć z radości, tak bardzo mu się spodobała. Przebój italo disco zdobył szczyty notowań w Belgii, Hiszpanii, Holandii (Dutch Top 40 oraz Single Top 100) a także Eurochart Hot 100. Drugie miejsce zajął w Austrii, Irlandii, Norwegii i Szwecji, trzecie w RFN, RPA i Szwajcarii. W pierwszej dziesiątce zmieścił się również we Francji, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Teledysk nakręcony został w Paryżu, ale nie porywa ani oryginalnością, ani wykonaniem – gdyby nie wcześniej przeczytana informacja o wystepach w kilku filmach, nie posądziłbym artysty o jakikolwiek talent aktorski. Mimo to rok później występuje w kolejnych dwóch filmach; obok „La bella Otero” jest to także słynne „Pewnego razu w Ameryce” w reżyserii Sergia Leone (m.in. z Robertem DeNiro). Jednak wydaje się, że nie zagrał tu większej roli – nie został nawet wymieniony… Nagrywa więc i śpiewa dalej – wydaje dwa single w 1984, po jednym w ‘85, ‘88, ‘92, ‘93, ‘94, ‘95, ‘97. Robi też w branży inne rzeczy – w latach 1999-2000 produkuje 6 piosenek dla Coca Coli, ale przede wszystkim skupia się na kompozycji, na nauce gry na gitarze elektrycznej (był profesorem śpiewu oraz gitary klasycznej i brazylijskiej) a także na produkcji muzycznej w swoim studiu nagraniowym – najpierw we Frankfurcie nad Menem i Rzymie, potem w Moguncji, a następnie w Wenecji. Pierwsza dekada XXI wieku przynosi pierwsze albumy piosenkarza od debiutanckiego „Ryan Paris” z 1984 roku: „The Best Of” (2002), „I Successi” (2000), „Dolce vita” (2004), „Let’s Do It Together” (2004) oraz „Don’t Let Me Down” (również 2004). Z kolei drugą dekadę wita komponując, produkując i wydając swoje nowe single: dwa w 2010, po jednym w kolejnych dwóch latach, cztery w ‘13, trzy w ‘15, jeden w ‘16 i dwa w ‘17, w tym „Dolce Vita 2017” zaśpiewaną po katalońsku, z przeznaczeniem na cel charytatywny. Płyta CD z tą piosenką – „La Marato 2017” – trafiła do Księgi Rekordów Guinessa za sprzedaż 250 tysięcy egzemplarzy jednego dnia. W 2016 roku wydaje również podwójną płytę CD „You are my Life”. A po 25 latach nieobecności w Rzymie, wracając tam otrzymuje nagrodę „Romanista Vip”. ![]() 7 kwietnia 2021 |
Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj pierwszy album formacji Hawklords, która przyjęła tę nazwę, ponieważ Dave Brock nie był pewien, czy może zgodnie z prawem używać szyldu Hawkwind.
więcej »W XXI wieku zespół Pink Floyd praktycznie przestał istnieć. Panowie jeśli już nagrywali, to raczej na swój rachunek, a o koncertach mowy być nie mogło. Niemniej fani niemal co roku są uszczęśliwiani kolejnymi albumami sygnowanymi nazwą zespołu. Dziś jednak zajmiemy się solowym wydawnictwem Nicka Masona, boksem „Unattended Luggage” z 2018 roku.
więcej »Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj koncertowe nagrania zespołu Sonic Assassins, który był jednym z projektów pobocznych muzyków Hawkwind.
więcej »Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski
Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski
Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski
Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski
Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski
Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski
Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski
Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski
The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski
T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski
Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski
Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski
Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski
Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski
Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski
Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski
Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski
The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski
T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski
Robbie Nevil – takie jest życie
— Wojciech Gołąbowski
Przeczytaj to jeszcze raz: Pozornie bez związku, niemal bez trupa
— Wojciech Gołąbowski
Przeczytaj to jeszcze raz: Ohydne anonimy na spokojnej angielskiej wsi
— Wojciech Gołąbowski
Przeczytaj to jeszcze raz: Odliczanie do zera
— Wojciech Gołąbowski
Przeczytaj to jeszcze raz: Samotny zabójca wampirów
— Wojciech Gołąbowski
Kadr, który…: W świetle i bez niego
— Wojciech Gołąbowski
Ryzykowny pomysł za sto punktów
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o komiksach: Pies Dylan wkracza do akcji
— Wojciech Gołąbowski
Mała Esensja: Lasem pachnące
— Wojciech Gołąbowski
Przeczytaj to jeszcze raz: Do rytmu piekielnej szanty
— Wojciech Gołąbowski
Krótko o książkach: Powroty są trudne
— Wojciech Gołąbowski
Teledysk super :-)