Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 23 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Roger Waters
‹Ça Ira›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułÇa Ira
Wykonawca / KompozytorRoger Waters
Data wydania25 września 2005
Wydawca Sony BMG
NośnikCD
Czas trwania108:29
Gatunekklasyczna
EAN827969643921
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) The Gathering Storm1:38
2) Overture4:06
3) Act 1: Scene 1: A Garden in Vienna 17650:53
4) -Madame Antoine, Madame Antoine2:53
5) Scene 2: Kings Sticks and Birds2:41
6) -Honest Bird, Simple Bird2:10
7) -I Want to Be King2:37
8) -Let Us Break All the Shields1:45
9) Scene 3: The Grievances of the People4:40
10) Scene 4: France in Disarray 2:34
11) -To Laugh is to Know How to Live1:44
12) -Slavers, Landlords, Bigots at Your Door3:36
13) Scene 5: The Fall of the Bastille1:34
14) -To Freeze in the Dead of Night2:19
15) -So to the Streets in the Pouring Rain4:17
16) Act 2: Scene 1: Dances and Marches2:11
17) -Now Hear Ye!2:18
18) -Flushed With Wine4:31
19) Scene 2: The Letter1:39
20) -My Dear Cousin Bourbon of Spain2:48
21) -The Ship of State is All at Sea1:46
22) Scene 3: Silver Sugar and Indigo 0:55
23) -To The Windward Isles4:50
24) Scene 4: The Papal Edict1:17
25) -In Paris There's a Rumble Under the Ground6:19
CD2
1) Act 3: Scene 1: The Fugitive King2:21
2) -But the Marquis of Boulli Has a Trump Card Up His Sleeve4:27
3) -To Take Your Hat Off2:40
4) -The Echoes Never Fade from That Fusillade3:15
5) Scene 2: The Commune de Paris2:43
6) -Vive la Commune de Paris3:16
7) -The National Assembly is Confused2:41
8) Scene 3: The Execution of Louis Capet1:39
9) -Adieu Louis for You It's Over3:45
10) Scene 4: Marie Antoinette – The Last Night on Earth1:39
11) -Adieu My Good and Tender Sister5:09
12) Scene 5: Liberty2:51
13) -And in the Bushes Where They Survive6:52
Wyszukaj / Kup

Pink Floyd w XXI wieku: Nadzieja wiodąca fanów rocka do opery

Esensja.pl
Esensja.pl
W XXI wieku zespół Pink Floyd praktycznie przestał istnieć. Panowie jeśli już nagrywali, to raczej na swój rachunek, a o koncertach mowy być nie mogło. Niemniej fani niemal co roku są uszczęśliwiani kolejnymi albumami sygnowanymi nazwą zespołu. Dziś jednak skupimy się na solowym dziele Rogera Watersa, operze „Ça Ira” z 2005 roku.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pink Floyd w XXI wieku: Nadzieja wiodąca fanów rocka do opery

W XXI wieku zespół Pink Floyd praktycznie przestał istnieć. Panowie jeśli już nagrywali, to raczej na swój rachunek, a o koncertach mowy być nie mogło. Niemniej fani niemal co roku są uszczęśliwiani kolejnymi albumami sygnowanymi nazwą zespołu. Dziś jednak skupimy się na solowym dziele Rogera Watersa, operze „Ça Ira” z 2005 roku.

Roger Waters
‹Ça Ira›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułÇa Ira
Wykonawca / KompozytorRoger Waters
Data wydania25 września 2005
Wydawca Sony BMG
NośnikCD
Czas trwania108:29
Gatunekklasyczna
EAN827969643921
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) The Gathering Storm1:38
2) Overture4:06
3) Act 1: Scene 1: A Garden in Vienna 17650:53
4) -Madame Antoine, Madame Antoine2:53
5) Scene 2: Kings Sticks and Birds2:41
6) -Honest Bird, Simple Bird2:10
7) -I Want to Be King2:37
8) -Let Us Break All the Shields1:45
9) Scene 3: The Grievances of the People4:40
10) Scene 4: France in Disarray 2:34
11) -To Laugh is to Know How to Live1:44
12) -Slavers, Landlords, Bigots at Your Door3:36
13) Scene 5: The Fall of the Bastille1:34
14) -To Freeze in the Dead of Night2:19
15) -So to the Streets in the Pouring Rain4:17
16) Act 2: Scene 1: Dances and Marches2:11
17) -Now Hear Ye!2:18
18) -Flushed With Wine4:31
19) Scene 2: The Letter1:39
20) -My Dear Cousin Bourbon of Spain2:48
21) -The Ship of State is All at Sea1:46
22) Scene 3: Silver Sugar and Indigo 0:55
23) -To The Windward Isles4:50
24) Scene 4: The Papal Edict1:17
25) -In Paris There's a Rumble Under the Ground6:19
CD2
1) Act 3: Scene 1: The Fugitive King2:21
2) -But the Marquis of Boulli Has a Trump Card Up His Sleeve4:27
3) -To Take Your Hat Off2:40
4) -The Echoes Never Fade from That Fusillade3:15
5) Scene 2: The Commune de Paris2:43
6) -Vive la Commune de Paris3:16
7) -The National Assembly is Confused2:41
8) Scene 3: The Execution of Louis Capet1:39
9) -Adieu Louis for You It's Over3:45
10) Scene 4: Marie Antoinette – The Last Night on Earth1:39
11) -Adieu My Good and Tender Sister5:09
12) Scene 5: Liberty2:51
13) -And in the Bushes Where They Survive6:52
Wyszukaj / Kup
Po latach oczekiwania na nowe dokonania członków Pink Floyd, opera Rogera Watersa nie była tym, czego najbardziej chcieli fani. Przypomnijmy, że w 2005 roku wciąż czekaliśmy od lat na pełnowymiarowy krążek któregokolwiek z muzyków z w pełni premierowym materiałem. Ostatnim był bowiem wyśmienity „Broken China” Ricka Wrighta z odległego 1996 roku (zestawu nagranych ryków silników samochodów sportowych sygnowanych przez Nicka Masona pod tytułem „Passie Voor Snelheid” z 2008 roku nie liczę). Niemniej o tym, że Waters pracuje nad ambitnym, operowym projektem było wiadomo od lat i wielu na pewno ciekawiło, jak poradzi sobie na tym nietypowym dla siebie poletku. Ponadto istniała szansa na to, że kiedy się z nim wreszcie upora, będzie miał czas zabrać się za coś bliższego rockowemu uchu.
Basista rozpoczął pracę nad swoim dziełem już w 1987 roku. Rok później miał gotową wstępną wersję, ale ponieważ nie udało mu się namówić do współpracy żadnego z teatrów operowych, projekt został odłożony w czasie. W międzyczasie nabierał on coraz wyraźniejszych kształtów. Były członek Pink Floyd skupił się na muzyce, którą dopieszczał we współpracy z Rickiem Wentworthem. Libretto zaś napisali Nadine i Etienne Roda-Gil. Treścią opery stała się rewolucja francuska, zaś całość zyskała tytuł „Ça Ira”, czyli w wolnym tłumaczeniu „Jest nadzieja”.
Jak na twórcę „The Wall” przystało, nagrań dokonano z rozmachem. Na operę składają się trzy akty, które niemal w całości wypełniają dwa CD. Album dostępny jest w kilku formatach – na standardowych kompaktach, na DVD i SACD. Do tego powstały dwie wersje libretta – po angielsku i po francusku. Co ciekawe, w tym drugim języku materiał brzmi lepiej.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Gorzej, jeśli chodzi o samą wartość dzieła. Nie jestem może najbardziej kompetentną osobą do oceniania opery, niemniej wydaje się ona zbyt przegadana, zaś jej treść mocno mętna. Brakuje też zapadających w pamięć motywów muzycznych. Akty niespecjalnie różnią się od siebie nastrojem, przez co trudno utrzymać skupienie, by przesłuchać wszystko za jednym zamachem. Niepotrzebnie Waters narzucił sobie założenie, że opera ma brzmieć możliwie najbardziej klasycznie. Może gdyby ją nieco zmodernizował, wypadłoby to lepiej. Niemniej można doszukać się w niej cech charakterystycznych dla stylu Watersa, np. w bardziej piosenkowych fragmentach („To the Windward Isles”), czy w wykorzystaniu licznych dźwięków ilustracyjnych.
Na płycie się nie skończyło. „Ça Ira” miała swoją sceniczną premierę 17 listopada 2005 roku w Rzymie. Był to jednak tylko przedsmak tego, co nastąpiło 25 sierpnia 2006 roku w czasie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Spektakl w reżyserii Janusza Józefowicza rozmachem dorównywał, a być może nawet przebijał gigantyczne widowiska „The Wall”. Na scenie w kształcie znaku nieskończoności mogliśmy podziwiać 200 tancerzy, efektowną pirotechnikę, cyrkowców na trapezach, żywe konie, czy liliowego Fiata 126p. W sumie oglądaliśmy 500 aktorów, a całe przedsięwzięcie kosztowało niebagatelną sumę 5,5 mln zł. Wszystko relacjonowała Telewizja Polska, zaś spektakl uświetnił swoją obecnością sam autor.
Oglądałem relację na żywo i muszę przyznać, że show robił niebotyczne wrażenie. Szkoda tylko, że w tym całym przepychu zagubiła się istota opery, którą była nie tyle sama rewolucja francuska, co przesłanie nadziei. Tymczasem najlepiej zapamiętałem nieletniego aktora, który zmuszony był znaleźć się w takim miejscu sceny, w którym padał deszcz i wyraźnie było mu zimno. W zbliżeniach było widać, jak mimowolnie się trzęsie. Jak na tyle milionów złotych, to raczej słabe osiągnięcie.
To jednak nie koniec atrakcji. Specjalnie z okazji wystawienia opery w Poznaniu, tylko w Polsce ukazała się specjalna edycja płyty w zupełnie nowej oprawie graficznej. Rzekłbym, że nawet bardziej efektownej, ponieważ przedstawiała przystrojone orderami nagie kobiece piersi.
Dla laików: * * / 5
Dla fanów: * * / 5
koniec
23 lutego 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie taki krautrock straszny: Czas (smutnych) rozstań
Sebastian Chosiński

22 IV 2024

Longplayem „Future Days” wokalista Damo Suzuki pożegnał się z Can. I chociaż Japończyk nigdy nie był wielkim mistrzem w swoim fachu, to jednak każdy wielbiciel niemieckiej legendy krautrocka będzie kojarzył go głównie z trzema pełnowymiarowymi krążkami nagranymi z Niemcami.

więcej »

Non omnis moriar: Praga pachnąca kanadyjską żywicą
Sebastian Chosiński

20 IV 2024

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj wspólny album czechosłowackiej Orkiestry Gustava Broma i kanadyjskiego trębacza Maynarda Fergusona.

więcej »

Nie taki krautrock straszny: Nie zadzieraj z Czukayem!
Sebastian Chosiński

15 IV 2024

W latach 1968-1971 życie muzyków Can ogniskowało się wokół pracy. Mieszkając w Schloß Nörvenich, praktycznie nie wychodzili ze studia. To w którymś momencie musiało odbić się na kondycji jeśli nie wszystkich, to przynajmniej niektórych z nich. Pewien kryzys przyszedł wraz z sesją do „Ege Bamyasi” i nie wiadomo, jak by to wszystko się skończyło, gdyby sprawy w swoje ręce nie wziął nadzwyczaj zasadniczy Holger Czukay.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Zespół wybitnie niefestiwalowy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Szlifowanie ejtisowych naleciałości
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz, Nick
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Klasyka + reszta
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Delikatny dźwięk wzorowej reedycji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wczesne późne lata
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Paczuszka z płytami
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Opowieść muzyka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Na tle Wezuwiusza raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Czy to jest płyta, jakiej rzeczywiście chcieliśmy?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Idź do krateru wulkanu Snæfellsjökull…
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Komiksowe Top 10: Luty 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.