Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 8 grudnia 2022
w Esensji w Esensjopedii

Pink Floyd
‹1970: Devi/ation›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł1970: Devi/ation
Wykonawca / KompozytorPink Floyd
Data wydania24 marca 2017
Wydawca Parlophone
NośnikCD+DVD
Gatunekfilmowa, koncert, rock
EAN0190295929817
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Atom Heart Mother [Live In Montreux, 21 November 1970]17:58
2) Embryo [BBC Radio Session, 16 July 1970]11:10
3) Fat Old Sun [BBC Radio Session, 16 July 1970]5:52
4) Green Is The Colour [BBC Radio Session, 16 July 1970]3:27
5) Careful With That Axe, Eugene [BBC Radio Session, 16 July 1970]8:25
6) If [BBC Radio Session, 16 July 1970]5:47
7) Atom Heart Mother [With Choir, Cello And Brass Ensemble] [BBC Radio Session, 16 July 1970]25:30
CD2
1) On The Highway1:16
2) Auto Scene Version 21:13
3) Auto Scene Version 31:33
4) Aeroplane2:18
5) Explosion5:47
6) The Riot Scene1:40
7) Looking At Map1:57
8) Love Scene Version 75:03
9) Love Scene Version 13:26
10) Take Off1:20
11) Take Off Version 21:12
12) Love Scene Version 21:56
13) Love Scene [Take 1]2:16
14) Unknown Song [Take 1]5:56
15) Love Scene [Take 2]6:40
16) Crumbling Land [Take 1]4:09
17) Atom Heart Mother [Early Studio Version, Band Only]19:15
DVD1
1) Atom Heart Mother [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] 16:37
2) Cymbaline [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] 8:38
3) Grantchester Meadows [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] 7:37
4) Green Is The Colour [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] 3:31
5) Careful With That Axe, Eugene [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] 9:09
6) Set The Controls For The Heart Of The Sun [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970]12:37
7) Atom Heart Mother [4-0 Quad Mix 1970]23:42
8) If [4-0 Quad Mix 1970]4:31
9) Summer '68 [4-0 Quad Mix 1970]5:29
10) Fat Old Sun [4-0 Quad Mix 1970]5:24
11) Alan's Psychedelic Breakfast [4-0 Quad Mix 1970]13:01
DVD2
1) Cymbaline [Soundcheck] [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]3:54
2) Atom Heart Mother [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]13:46
3) Embryo [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]11:23
4) Green Is The Colour / Careful With That Axe, Eugene [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]12:21
5) Set The Controls For The Heart Of The Sun [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]12:07
6) Instrumental Improvisations [1,2,3 Live In The Studio] [Show Roland Petit, Paris, France, 5 December 1970]3:28
7) Embryo [Show Roland Petit, Paris, France, 5 December 1970]2:39
8) Atom Heart Mother [With The Philip Jones Brass Ensemble / John Alldis Choir] [Blackhill's Garden Party, Hyde Park, London, UK, 18 July 1970]21:15
Wyszukaj / Kup

Pink Floyd w XXI wieku: Atomowe serce wczesnych dewiacji

Esensja.pl
Esensja.pl
W XXI wieku zespół Pink Floyd praktycznie przestał istnieć. Panowie jeśli już nagrywali, to raczej na swój rachunek, a o koncertach mowy być nie mogło. Niemniej fani niemal co roku są uszczęśliwiani kolejnymi albumami sygnowanymi nazwą zespołu. Na przykład opublikowanym osobno fragmentem boksu „The Early Years 1965-1972” pod tytułem „1970: Devi/ation” z 2017 roku.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pink Floyd w XXI wieku: Atomowe serce wczesnych dewiacji

W XXI wieku zespół Pink Floyd praktycznie przestał istnieć. Panowie jeśli już nagrywali, to raczej na swój rachunek, a o koncertach mowy być nie mogło. Niemniej fani niemal co roku są uszczęśliwiani kolejnymi albumami sygnowanymi nazwą zespołu. Na przykład opublikowanym osobno fragmentem boksu „The Early Years 1965-1972” pod tytułem „1970: Devi/ation” z 2017 roku.

Pink Floyd
‹1970: Devi/ation›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł1970: Devi/ation
Wykonawca / KompozytorPink Floyd
Data wydania24 marca 2017
Wydawca Parlophone
NośnikCD+DVD
Gatunekfilmowa, koncert, rock
EAN0190295929817
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Atom Heart Mother [Live In Montreux, 21 November 1970]17:58
2) Embryo [BBC Radio Session, 16 July 1970]11:10
3) Fat Old Sun [BBC Radio Session, 16 July 1970]5:52
4) Green Is The Colour [BBC Radio Session, 16 July 1970]3:27
5) Careful With That Axe, Eugene [BBC Radio Session, 16 July 1970]8:25
6) If [BBC Radio Session, 16 July 1970]5:47
7) Atom Heart Mother [With Choir, Cello And Brass Ensemble] [BBC Radio Session, 16 July 1970]25:30
CD2
1) On The Highway1:16
2) Auto Scene Version 21:13
3) Auto Scene Version 31:33
4) Aeroplane2:18
5) Explosion5:47
6) The Riot Scene1:40
7) Looking At Map1:57
8) Love Scene Version 75:03
9) Love Scene Version 13:26
10) Take Off1:20
11) Take Off Version 21:12
12) Love Scene Version 21:56
13) Love Scene [Take 1]2:16
14) Unknown Song [Take 1]5:56
15) Love Scene [Take 2]6:40
16) Crumbling Land [Take 1]4:09
17) Atom Heart Mother [Early Studio Version, Band Only]19:15
DVD1
1) Atom Heart Mother [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] 16:37
2) Cymbaline [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] 8:38
3) Grantchester Meadows [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] 7:37
4) Green Is The Colour [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] 3:31
5) Careful With That Axe, Eugene [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970] 9:09
6) Set The Controls For The Heart Of The Sun [An Hour With Pink Floyd: KQED, San Francisco, USA, 30 April 1970]12:37
7) Atom Heart Mother [4-0 Quad Mix 1970]23:42
8) If [4-0 Quad Mix 1970]4:31
9) Summer '68 [4-0 Quad Mix 1970]5:29
10) Fat Old Sun [4-0 Quad Mix 1970]5:24
11) Alan's Psychedelic Breakfast [4-0 Quad Mix 1970]13:01
DVD2
1) Cymbaline [Soundcheck] [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]3:54
2) Atom Heart Mother [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]13:46
3) Embryo [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]11:23
4) Green Is The Colour / Careful With That Axe, Eugene [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]12:21
5) Set The Controls For The Heart Of The Sun [Pop Deux Festival De St. Tropez, France, 8 August 1970]12:07
6) Instrumental Improvisations [1,2,3 Live In The Studio] [Show Roland Petit, Paris, France, 5 December 1970]3:28
7) Embryo [Show Roland Petit, Paris, France, 5 December 1970]2:39
8) Atom Heart Mother [With The Philip Jones Brass Ensemble / John Alldis Choir] [Blackhill's Garden Party, Hyde Park, London, UK, 18 July 1970]21:15
Wyszukaj / Kup
Rok 1970 okazał się dla Pink Floyd przełomowy. Psychodeliczne eksperymenty zespołu okrzepły i przybrały formę doskonałą w postaci albumu „Atom Heart Mother”. Kompozycja tytułowa to blisko dwudziestoczterominutowa suita oparta na wyrazistym riffie, wzmocnionym brzmieniem organów i partii perkusji, uzupełniona chórem, orkiestrą oraz innymi, odlotowymi dźwiękami. Istne dzieło sztuki.
Niemniej członkowie zespołu nie darzą tego monumentalnego utworu wielkim sentymentem. Związane jest to z tym, że po nagraniu go w składzie czteroosobowym, uznali, iż całości czegoś brakuje. Zwrócili się więc z prośbą o pomoc do awangardowego kompozytora Rona Geesina, z którym Roger Waters chwilę wcześniej współpracował przy muzyce do filmu „The Body”. Ten zabrał się do zadania z godnym podziwu zapałem i w takim stopniu pozmieniał dzieło, że został wpisany, jako jego współkompozytor.
Na składającym się z dwóch CD (i dwóch DVD, ale interesuje nas tylko materiał dźwiękowy) „1970: Devi/ation” wspomnianą wyżej suitę można usłyszeć trzy razy. Za każdym razem w innej formie. Wersja najbardziej interesująca jest nagrana na żywo 21 listopada 1970 roku w Casino de Montreux. Słyszymy tu bowiem jedynie sam zespół, bez chóru, sekcji dętej i dziwnych odgłosów. Kompletna surowizna, ale na swój sposób fascynująca i potrafiąca porwać klimatem. Floydzi w tamtym czasie bez problemu łapali na scenie nić porozumienia, która jest potrzebna w przypadku tak rozbudowanej formy.
Nieźle wypada również „Atom Heart Mother” zarejestrowany 16 lipca 1970 roku dla BBC. Tu już jednak skład został rozbudowany o chór, wiolonczelę i dęciaki. Co ciekawe, te ostatnie wyszły jakoś bez życia, co ma znaczenie, ponieważ na płycie znacznie dodają mocy podstawowemu riffowi. Nie ma jednak co wybrzydzać, ponieważ do tej pory nie mieliśmy okazji posłuchać z oficjalnych wydawnictw, jak zespół wykonuje ją na scenie. Muzycy nie sięgali też po nią w czasie solowej kariery. Jako pierwszy zrobił to niedawno Nick Mason z formacją Saucerful Of Secrets, ale grają ją w bardzo okrojonej wersji.
Trzecią odsłonę suity, jaką możemy znaleźć na omawianym albumie jest umieszczony na zakończenie wariant studyjny w formie pierwotnej. A więc bez dodatków Rona Geesina. Można to zrzucić na karb przyzwyczajenia, ale faktycznie brzmi on, jakby był mocno niedorobiony.
Poza wymienionymi fragmentami, na pierwszym krążku znajdziemy jeszcze pięć innych utworów z tej samej sesji dla BBC, co wspomniane „Atom Heart Mother”. Dwa z nich to reprezentanci debiutującej wówczas płyty, czyli „Fat Old Sun” autorstwa Davida Gilmoura i „If” Rogera Watersa. Niestety ten pierwszy utwór został całkowicie położony. Gilmourowi, jako głównemu wokaliście zdarzają się załamania głosu, zwłaszcza, kiedy próbuje śpiewać falsetem. Brakuje też porządnego tąpnięcia w momencie, kiedy wchodzi solo gitarowe.
Dla kontrastu otrzymujemy cudownie rozbudowaną wersję „Embryo”, o niebo lepszą od studyjnej. Intryguje zwłaszcza fragment, w którym pojawiają się złowieszcze jęki generowane przez syntezatory Ricka Wrighta. Za chwilę bardzo podobne staną się ozdobą kolejnego monumentalnego dzieła zespołu, a mianowicie „Echoes”. O tym jednak wspomnimy przy okazji następnego wpisu.
Ponadto panowie zagrali jeszcze połączone ze sobą „Green is the Colour” i „Careful with That Axe, Eugene”. To już psychodela, do jakiej nas przyzwyczaili, choć tradycyjnie ten drugi kawałek został odegrany nieco inaczej. Jego swobodna forma sprawia, że praktycznie za każdym razem muzycy lekko go modyfikują. Wystarczy porównać tę wersję z jej odpowiednikiem (pod tytułem „Explosion”), który znajdziemy na drugim kompakcie.
Krążek ten, poza surową wersją „Atomowego serca matki” zawiera aż szesnaście ścieżek, które stanowią odrzuty z sesji nagraniowej muzyki do filmu Michelangela Antonioniego „Zabriskie Point”. Z początku Pink Floyd mieli stworzyć cały soundtrack, ale ostatecznie reżyser odrzucił ich pomysły, zostawiając tylko kilka. Między innymi nagrany na nowo „Careful with that Axe, Eugene” (tu zatytułowany, jako „Come in Number 51, Your Time Is Up”), który towarzyszy finałowej, ekranowej demolce. Część materiału zarejestrowanego na potrzeby filmu trafiło na płytę „Zabriskie Point” z 1970 roku i na jej rozszerzoną reedycję z roku 1997.
Jak się okazuje zostało jeszcze sporo nieznanych rzeczy z tamtego okresu. Najczęściej są to alternatywne podejścia do poszczególnych tematów, ale trafiają się też całkowite premiery. Jednym z najciekawszych fragmentów jest wspomniany wyżej „Explosion”, czyli kolejna wariacja na temat „Careful with that Axe, Eugene”. Tym razem mniej szalona, a o wiele bardziej złowieszcza. Zwłaszcza pod względem wokalizy, która z przeraźliwego krzyku przeistoczyła się w groźne warczenie. Zupełnie inną stronę twórczości Floydów odkrywa urokliwe „Love Scene (Take 2)”. Jest to sześć minut przepięknej improwizacji na pianinie w wykonaniu Ricka Wrighta. Nie uświadczymy tu awangardowych dźwięków, a jedynie spokojnie, płynące prosto z serca dźwięki, jakie mogła stworzyć jedynie dusza prawdziwego wrażliwca.
Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, że część z motywów, które się tu pojawiają nie przepadły w pamięci muzyków i ci wykorzystywali je przez lata. Zwłaszcza, kiedy realizowali kolejne zlecenie na muzykę filmową, którego efektem była płyta „Obscured by Clouds”. W czasie tamtej sesji powstała także dłuższa kompozycja pod tytułem „The Violent Sequence”, która ostatecznie trafiła na krążek „The Dark Side of the Moon”, przemianowana na „Us and Them”. Można ją znaleźć w omawianym już na łamach niniejszej rubryki boksie „The Dark Side of the Moon Immersion Box Set”.
Nie zmienia to faktu, że pomimo niewątpliwej wartości kolekcjonerskiej, większość nagrań z sesji do „Zabriskie Point” stanowi szkice i luźne pomysły, których nie sposób nazwać pełnoprawnymi utworami. Założę się, że nawet ortodoksyjni fani niezbyt często sięgają po ten materiał.
Dla laików: * * / 5
Dla koneserów: * * * * / 5
koniec
7 września 2022

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Non omnis moriar: Do odlotu – gotowi! Start!!!
Sebastian Chosiński

3 XII 2022

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj trzeci album studyjny grupy Hawkwind.

więcej »

Nie przegap: Listopad 2022
Esensja

30 XI 2022

To ostatnie jesienne podsumowanie w tym, roku. Następne – w Sylwestra!

więcej »

Prezenty świąteczne 2022: Zapach muzyki, czyli 10 propozycji na prezent dla melomana
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

30 XI 2022

Każdy meloman, poza rozkoszowaniem się krystalicznie czystym dźwiękiem, lubi potrzymać ładnie wydane pudełeczko ze srebrnym dyskiem lub czarnym winylem. Osobiście zerwać folijkę i zaciągnąć się zapachem świeżej farby drukarskiej… Poniżej znajdziecie dziesięć propozycji na prezent pod choinkę dla takich fetyszystów.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Wygaszanie wczesnego etapu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wczesne echa zmian
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Swoboda wczesnej formy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wczesne kiełkowanie
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Najwcześniejsze z wczesnych
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Programowe uczucie niedosytu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Rysa na murze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wyjść poza oczekiwania
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ich pierwszy rhythm’n’blues
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Oko z monitora wciąż patrzy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż twórcy

Pot i Kreff – Oni czasem wracają: Szkoda, że ich tu nie ma
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Komiksowe Top 10: Listopad 2022
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zanim narodził się Duch z Toporem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Prezenty świąteczne 2022: Zapach muzyki, czyli 10 propozycji na prezent dla melomana
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Saga się dopełniła
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dyskretny urok melancholii
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Dekada TM-Semic: Witamy polskich czytelników w universum Marwela
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Epicki komiks heroiczny
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Na wieki wieków
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ameryka oczami Mistrza
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Czas na zagładę
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.