Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Pink Floyd
‹The Later Years: 1987–2019›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Later Years: 1987–2019
Wykonawca / KompozytorPink Floyd
Data wydania29 listopada 2019
NośnikCD
Czas trwania79:48
Gatunekkoncert, rock
EAN0190295378295
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
David Gilmour, Nick Mason, Rick Wright
Utwory
CD1
1) Shine On You Crazy Diamond, Parts 1-5 [Live At Knebworth 1990]11:17
2) Marooned Jam [The Division Bell Sessions]3:19
3) One Slip [2019 Remix]5:09
4) Lost For Words [Pulse Tour Rehearsal 1994]5:34
5) Us And Them [Delicate Sound Of Thunder 2019 Remix]7:39
6) Comfortably Numb [Live At Knebworth 1990]7:43
7) Sorrow [2019 Remix]8:46
8) Learning To Fly [Delicate Sound Of Thunder 2019 Remix]5:19
9) High Hopes [Early Version] [The Division Bell Sessions]6:55
10) On The Turning Away [2019 Remix]5:40
11) Wish You Were Here [Live At Knebworth 1990]4:43
12) Run Like Hell [Delicate Sound Of Thunder 2019 Remix]7:45
Wyszukaj / Kup

Pink Floyd w XXI wieku: Wczesne późne lata

Esensja.pl
Esensja.pl
W XXI wieku zespół Pink Floyd praktycznie przestał istnieć. Panowie jeśli już nagrywali, to raczej na swój rachunek, a o koncertach mowy być nie mogło. Niemniej fani niemal co roku są uszczęśliwiani kolejnymi albumami sygnowanymi nazwą zespołu. Na przykład składanką nagrań ze schyłkowego okresu działalności grupy „The Later Years: 1987–2019” z 2019 roku.

Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Pink Floyd w XXI wieku: Wczesne późne lata

W XXI wieku zespół Pink Floyd praktycznie przestał istnieć. Panowie jeśli już nagrywali, to raczej na swój rachunek, a o koncertach mowy być nie mogło. Niemniej fani niemal co roku są uszczęśliwiani kolejnymi albumami sygnowanymi nazwą zespołu. Na przykład składanką nagrań ze schyłkowego okresu działalności grupy „The Later Years: 1987–2019” z 2019 roku.

Pink Floyd
‹The Later Years: 1987–2019›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Later Years: 1987–2019
Wykonawca / KompozytorPink Floyd
Data wydania29 listopada 2019
NośnikCD
Czas trwania79:48
Gatunekkoncert, rock
EAN0190295378295
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
David Gilmour, Nick Mason, Rick Wright
Utwory
CD1
1) Shine On You Crazy Diamond, Parts 1-5 [Live At Knebworth 1990]11:17
2) Marooned Jam [The Division Bell Sessions]3:19
3) One Slip [2019 Remix]5:09
4) Lost For Words [Pulse Tour Rehearsal 1994]5:34
5) Us And Them [Delicate Sound Of Thunder 2019 Remix]7:39
6) Comfortably Numb [Live At Knebworth 1990]7:43
7) Sorrow [2019 Remix]8:46
8) Learning To Fly [Delicate Sound Of Thunder 2019 Remix]5:19
9) High Hopes [Early Version] [The Division Bell Sessions]6:55
10) On The Turning Away [2019 Remix]5:40
11) Wish You Were Here [Live At Knebworth 1990]4:43
12) Run Like Hell [Delicate Sound Of Thunder 2019 Remix]7:45
Wyszukaj / Kup
W 2016 roku miał premierę bardzo obszerny box „The Early Years 1965–1972”, zawierający trzydzieści godzin materiału, na który składały się głównie niedostępne wcześniej w oficjalnym obiegu nagrania koncertowe oraz studyjne z pierwszego, psychodelicznego okresu działalności Pink Floyd. Logicznym więc było, że następny w kolejce będzie okres największych sukcesów komercyjnych i artystycznych, obejmujący lata od wydania „The Dark Side of the Moon” po „The Final Cut”. Nic z tego, takowy do dziś się nie ukazał i raczej nie ma co liczyć na to, że się pojawi. Zamiast tego, tuż przed Bożym Narodzeniem w 2019 roku do sklepów trafił zestaw „The Later Years”, podsumowujący historię zespołu, kiedy w składzie nie było już Rogera Watersa.
Choć swoimi ramami box obejmuje aż 32 lata, tak po prawdzie nie był to najbardziej płodny czas dla Pink Floyd. Ukazały się wtedy jedynie trzy płyty studyjne, z czego jedna została skomponowana z odrzutów. Dlatego też zawartość pudełka jest o wiele skromniejsza, niż przy „The Early Years”. W środku znajdziemy pięć CD i sześć Blu-ray (oraz pięć odpowiedników DVD). Do tego całkiem premierowego materiału nie ma tam aż tyle, jak by sobie życzyli fani.
Podobnie, jak przy „The Early Years”, tak i tu, cennej paczce o odpowiedniej cenie, towarzyszy forpoczta w postaci składanki mającej na celu zaprezentowanie największych smaczków, ale także zareklamowanie całego wydawnictwa. Nosi tytuł „The Later Years: 1987–2019”, ale tym razem składa się z tylko jednego CD. Analogiczna kompilacja pod tytułem „The Early Years 1967–1972: Cre/ation” generowała u każdego fana niekontrolowany ślinotok i chęć sprzedania nerki, byle tylko dostać w swoje ręce box z rarytasami z wczesnego okresu działalności Floydów. W tym wypadku aż tak dobrze nie jest, co nie znaczy, że nie warto sięgnąć po ten mały prezencik.
Od razu uprzedzę, że trzeba przygotować się na to, że większość materiału pochodzi z wcześniejszego okresu tych późniejszych lat. Idąc chronologicznie mamy więc trzech reprezentantów nowego miksu „A Momentary Lapse of Reason”, albumu, który został naznaczony ejtisowym klimatem. Słychać to głównie w sterylnej produkcji i płaskim brzmieniu perkusji. W przypadku tego drugiego mankamentu, całość została podrasowana nowymi partiami autorstwa Nicka Masona. Dodano także trochę wygrzebanych z archiwum klawiszy Ricka Wrighta. „One Slip”, „Sorrow” i „On the Turning Away” mają nas przekonać, że zabieg się udał i wszystko brzmi o wiele lepiej. Nie jestem zwolennikiem takiego przerabiania albumów. Oryginały stanowią świadectwo pewnej epoki, ale także energii obecnej w studio. Poza tym, dyskutowałbym, czy nawet pomimo czystszego i cieplejszego brzmienia, utwory te faktycznie wypadają lepiej, niż kiedyś.
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Wyszukaj / Kup
Następna partia kompozycji pochodzi z rozszerzonej o dodatkowy, niepublikowany dotąd materiał, koncertówki „Delicate Sound of Thunder”. Dla mnie już stary album był dziełem wybitnym, więc na ten element boxu „The Later Years” najbardziej czekałem. Tyle tylko, że na składankę trafiły „Learning to Fly”, „Us and Them” oraz „Run Like Hell”, które były już na podstawowej wersji. Wymieniłbym któryś z nich na reprezentanta nowości, by faktycznie miało to sens.
To jednak nie koniec atrakcji nagranych na żywo. W boksie dostępny jest bowiem kompletna świeżynka, czyli zapis występu z festiwalu w Knebworth z 1990 roku. Z niego również wykrojono trzy numery – „Shine on You Crazy Diamond”, „Wish You Were Here” i „Comfortably Numb”. Na pewno są to zacne wykonania, ale niespecjalnie się wyróżniające. W przeszłości każde z nich miało bardziej pamiętne zapisy live.
Wreszcie dochodzimy do „The Division Bell”. W tym wypadku jest dość skromnie, co nie powinno dziwić, biorąc pod uwagę, że sporo nadprogramowego repertuaru zostało wykorzystane na „The Endless River”. W efekcie zostały tylko niedługi instrumentalny jam ze studia „Marooned Jam” i wczesna, bardziej ascetyczna wersja „High Hopes” z bijącym przez cały utwór dzwonem. Na pewno są to ciekawostki, ale tylko dla najzagorzalszych fanów.
Dalej w kolejce powinna być koncertówka „P.U.L.S.E.”. Niestety w boksie zabrakło jej odpowiednika audio i jest dostępna jedynie w formie wizualnej. Niejako w zastępie dodano wykonanie na żywo „Lost for Words”. I tu uwaga dla kolekcjonerów – nagranie na CD dostępne jest wyłącznie w tej edycji. W boksie znajduje się tylko jego odpowiednik na jednym z Blu-ray i na winylowym singlu.
I to koniec. W sumie więc dla sumiennego kolekcjonera wydawnictw Pink Floyd nie jest to żadna kopalnia ukrytych skarbów. Sam box prezentuje się trochę lepiej. Przede wszystkim przynosi więcej nagrań z koncertów, na przykład z Wenecji z 1989 roku, gdzie grupa wystąpiła na pływającej platformie. A jednak uczucie niedosytu pozostaje. Skoro przygotowano tego typu bombastyczny zbiór, można było pokusić się o więcej atrakcji, jak chociażby niewydany dotąd osobno soundtrack do filmu „La Carrera Panamericana” z 1992, czy zapis występu reaktywowanego Pink Floyd z Rogerem Watersem na „Live 8”.
Dla laików: * * * / 5
Dla koneserów: * * * / 5
koniec
29 marca 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Nie taki krautrock straszny: Nie zadzieraj z Czukayem!
Sebastian Chosiński

15 IV 2024

W latach 1968-1971 życie muzyków Can ogniskowało się wokół pracy. Mieszkając w Schloß Nörvenich, praktycznie nie wychodzili ze studia. To w którymś momencie musiało odbić się na kondycji jeśli nie wszystkich, to przynajmniej niektórych z nich. Pewien kryzys przyszedł wraz z sesją do „Ege Bamyasi” i nie wiadomo, jak by to wszystko się skończyło, gdyby sprawy w swoje ręce nie wziął nadzwyczaj zasadniczy Holger Czukay.

więcej »

Non omnis moriar: Znad Rubikonu do Aszchabadu
Sebastian Chosiński

13 IV 2024

Muzyczna archeologia? Jak najbardziej. Ale w pełni uzasadniona. W myśl Horacjańskiej sentencji: „Nie wszystek umrę” chcemy w naszym cyklu przypominać Wam godne ocalenia płyty sprzed lat. Albumy, które dawno już pokrył kurz, a ich autorów pamięć ludzka nierzadko wymazała ze swoich zasobów. Dzisiaj kolejny longplay Orkiestry Gustava Broma, na którym połączyła ona post-bop z „trzecim nurtem”.

więcej »

Nie taki krautrock straszny: Aneks, nie popłuczyny
Sebastian Chosiński

8 IV 2024

Jak każdy funkcjonujący przez wiele lat i mający trwałe miejsce w historii rocka zespół, także zachodnioniemiecki Can doczekał się wielu wydawnictw nieoficjalnych. Jednym z ciekawszych jest opublikowany przed piętnastoma laty „Ogam Ogat” – bootleg zawierający muzykę powstałą w tym samym czasie co materiał, jaki znalazł się na dwupłytowym krążku „Tago Mago”.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Inne recenzje

10 największych rozczarowań muzycznych 2019 roku
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Prezenty świąteczne 2019: Ja chcę to! (Prezentownik muzyczny 2019)
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Z tego cyklu

Zespół wybitnie niefestiwalowy
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Szlifowanie ejtisowych naleciałości
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Zagraj to jeszcze raz, Nick
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Klasyka + reszta
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Delikatny dźwięk wzorowej reedycji
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Paczuszka z płytami
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Opowieść muzyka
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Na tle Wezuwiusza raz jeszcze
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Czy to jest płyta, jakiej rzeczywiście chcieliśmy?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wygaszanie wczesnego etapu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż twórcy

Pot i Kreff – Oni czasem wracają: Szkoda, że ich tu nie ma
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Tegoż autora

Komiksowe Top 10: Marzec 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

I ty możesz być Kubą Rozpruwaczem
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Po komiks marsz: Kwiecień 2024
— Paweł Ciołkiewicz, Piotr ‘Pi’ Gołębiewski, Marcin Knyszyński, Marcin Osuch

My i Oni
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Wielki mały finał
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Piołun w sercu a w słowach brak miodu, czyli 10 utworów do tekstów Ernesta Brylla
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Kim był Józef J.?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Komiksowe Top 10: Luty 2024
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Ilu scenarzystów potrzea by wkręcić steampunkową żarówkę?
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

Magia i Miecz: Siłą rozpędu
— Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.