Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Józef Skrzek, Przemysław Rudź
‹The Stratomusica Suite›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Stratomusica Suite
Wykonawca / KompozytorJózef Skrzek, Przemysław Rudź
Data wydania1 czerwca 2014
NośnikCD
Czas trwania56:37
Gatunekelektronika, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Józef Skrzek, Przemysław Rudź
Utwory
CD1
1) Prologue
2) Towards The Destiny
3) Moments of Suspension
4) Suddenly Jet Streamed
5) At the Gates of Cosmic Mysteries
6) Epilogue (For All The Explorers)
Wyszukaj / Kup

Niebo gwiaździste nad nami
[Józef Skrzek, Przemysław Rudź „The Stratomusica Suite” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Lider SBB, Józef Skrzek, lubi eksperymentować. Dlatego też ma w swoim dorobku, poza albumami jednoznacznie kojarzonymi z rockiem progresywnym, również płyty z muzyką religijną i organową. Przez ponad trzydzieści lat swojej kariery solowej nie stronił jednak także od rocka elektronicznego. Najnowszym tego przejawem jest, nagrany do spółki z Przemysławem Rudziem, album „The Stratomusica Suite”.

Sebastian Chosiński

Niebo gwiaździste nad nami
[Józef Skrzek, Przemysław Rudź „The Stratomusica Suite” - recenzja]

Lider SBB, Józef Skrzek, lubi eksperymentować. Dlatego też ma w swoim dorobku, poza albumami jednoznacznie kojarzonymi z rockiem progresywnym, również płyty z muzyką religijną i organową. Przez ponad trzydzieści lat swojej kariery solowej nie stronił jednak także od rocka elektronicznego. Najnowszym tego przejawem jest, nagrany do spółki z Przemysławem Rudziem, album „The Stratomusica Suite”.

Józef Skrzek, Przemysław Rudź
‹The Stratomusica Suite›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułThe Stratomusica Suite
Wykonawca / KompozytorJózef Skrzek, Przemysław Rudź
Data wydania1 czerwca 2014
NośnikCD
Czas trwania56:37
Gatunekelektronika, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Józef Skrzek, Przemysław Rudź
Utwory
CD1
1) Prologue
2) Towards The Destiny
3) Moments of Suspension
4) Suddenly Jet Streamed
5) At the Gates of Cosmic Mysteries
6) Epilogue (For All The Explorers)
Wyszukaj / Kup
Zapędy Józefa Skrzeka ku rockowi elektronicznemu z okolic Tangerine Dream i Klausa Schulzego, czyli artystów reprezentujących tak zwaną „szkołę berlińską”, dostrzegalne były jeszcze przed rozpadem SBB w listopadzie 1980 roku. Słychać to najwyraźniej na płytach koncertowych z tamtego okresu, zwłaszcza zaś tych, które zawierają materiał częściowo improwizowany. Nierzadko pojawiały się w ich trakcie syntezatorowe przerywniki, dzięki którym lider tria (a następnie, od wiosny 1979 roku, kwartetu) zabierał słuchaczy w prawdziwie kosmiczne podróże. Również pierwsze solowe płyty Skrzeka – „Pamiętnik Karoliny” (1978) i „Ojciec chrzestny Dominika” (1980) – były w dużej mierze oparte na brzmieniach keyboardów, chociaż podczas ich rejestracji muzyk nie rezygnował jeszcze z wykorzystania innych instrumentów (gitary solowej, gitary basowej, harmonijki ustnej czy perkusji). Były to więc raczej eksperymenty w stylu Mike’a Oldfielda, aniżeli Edgara Froesego. Z biegiem czasu jednak i takich występów doczekali się fani. Miejscem, w którym były lider SBB najchętniej pojawiał się z podobną muzyką, stało się chorzowskie Planetarium (i to się w zasadzie nie zmieniło po dziś dzień). Tam powstały albumy „Podróż w krainę wyobraźni” (1985) i „La tempête” (2007), tam odbywały się współorganizowane przez Skrzeka, a poświęcone muzyce elektronicznej, Festiwale Sztuk Przestrzennych „Schody do nieba”.
Przemysław Rudź (rocznik 1976) młodszy jest od Skrzeka – urodzonego trzy lata po zakończeniu wojny – o pokolenie. Na świat przyszedł w Elblągu, ale swoje dorosłe życie związał z Gdańskiem. Tam ukończył studia uniwersyteckie (z zawodu jest geografem-klimatologiem), tam też realizuje się w swoich dwóch największych pasjach: jako popularyzator wiedzy o astronomii oraz muzyk. Płyty publikuje zaledwie od pięciu lat, ale – nie licząc albumu nagranego do spółki z liderem SBB – na koncie ma już w sumie dziesięć wydawnictw. Sześć solowych – od inspirowanego prozą Stanisława Lema „Summa technologiae” (2009), poprzez „Cosmological Tales” (2010), „Self-Replicating Intelligence Spawn” (2010), „Cerulean Legacy” (2011), „Pain/tings” (2012), aż po „Discreet Charm of an Imperfect Symmetry” (2013) – oraz cztery zrealizowane w duetach bądź trio: „Unexplored Secrets of REM Sleep” (2011) z Władysławem Komendarkiem (dawnym klawiszowcem progresywnego Exodusu), „Remote Sessions” (2013) z ukrywającym się pod pseudonimem Vanderson Maciejem Wierzchowskim, „Four Incarnations” (2013) z Krzysztofem Dudą oraz – dedykowany Czesławowi Niemenowi – „Hołd” (2014) z Dudą i Robertem Kanaanem. Jak więc widać, kooperacja z Józefem Skrzekiem nie jest żadnym zaskakującym „skokiem w bok”, a raczej normą w przypadku Rudzia.
Pomijając dwie ostatnie z wymienionych produkcji, wszystkie wcześniejsze mają przynajmniej jeden wspólny mianownik – pełnymi garściami czerpią z dokonań Tangerine Dream (vide „Alpha Centauri”, „Atem”) i Klausa Schulzego („Cyborg”, „Blackdance”) z lat 70. ubiegłego wieku. Płyta nagrana ze Skrzekiem wpisuje się w ten sam nurt artystycznych poszukiwań Rudzia. Ba! ma nawet swój tematyczny odpowiednik w dyskografii grupy prowadzonej przez Edgara Froesego – to krążek „Stratosfear” sprzed trzydziestu ośmiu lat. „The Stratomusica Suite” ma bowiem jeszcze wiele wyjaśniający podtytuł: „Music for the Balloon Mission to the Edge of Outer Space”. Muzyka zawarta na albumie powstawała od stycznia do marca tego roku. Na dodatek na odległość. Skrzek tworzył swoje partie w studiu MaQ Records w Wojkowicach (w Zagłębiu Dąbrowskim), a Rudź – tradycyjnie – w Gdańsku. Wśród wykorzystanych instrumentów znalazły się jedynie syntezatory (zarówno analogowe, jak i cyfrowe): lider SBB sięgnął po swego nieśmiertelnego Minimooga oraz Kurzweila, natomiast autor „Summa technologiae” po Korga (Kronos), szwedzkiego Norda i francuską Arturię. Efektem ich kilkutygodniowej pracy okazała się jedna, ale za to bardzo rozbudowana, trwająca blisko godzinę (zaokrąglając w górę), kompozycja tytułowa.
Muzycy podzielili ją na sześć części, choć momenty, w których jedne się kończą, a następne zaczynają, nie zostały jasno określone. Gdy jednak wsłuchamy się bardzo uważnie w materię muzyczną, będziemy w stanie intuicyjnie wskazać miejsca płynnych przejść pomiędzy kolejnymi fragmentami. Suitę otwiera stonowany „Prologue”, bardzo spokojny, snujący się leniwie, jak ludzkie myśli, gdy stopami jeszcze twardo stoimy na Ziemi. Ale już z głową uniesioną wysoko ku niebu, zastanawiając się, co też skrywa rozciągająca się nad nami przestrzeń. To minuty zadumy i obaw, jak zakończy się nasza balonowa podróż. W „Towards to Destiny” muzyka nabiera tempa, zaprogramowane syntezatorowe brzmienia basu i perkusji wyznaczają pulsujący, hipnotyczny rytm, dzięki któremu unosimy się coraz wyżej – ku stratosferze i mezosferze, stanowiącej (w przybliżeniu) umowną granicę pomiędzy atmosferą ziemską a otwartą przestrzenią kosmiczną. Podróży tej towarzyszą pełne natchnionego romantyzmu sekwencje Minimooga i Korga, owijające się jak bluszcz wokół rytmicznego jądra kompozycji. Docierając do wyznaczonej granicy – być może artyści mieli na myśli linię Kármána – znajdujemy się w niezwykle niebezpiecznym, newralgicznym położeniu.
Towarzysząca mu muzyka („Moments of Suspension”) – spowolniona i majestatyczna – udanie buduje nastrój niepewności i trwogi, z którego wyprowadza nas dopiero następna część – „Suddenly Jet Streamed”. Mocne uderzenie automatycznej perkusji i prawdziwie kosmiczne syntezatory dodają wigoru i odwagi, po kilku minutach płynnie przenosząc słuchaczy do fragmentu zatytułowanego „At the Gates of Cosmic Mysteries”. I tu po raz kolejny następuje zmiana nastroju. W obliczu tajemnic Kosmosu trudno bowiem zachowywać się butnie i wyzywająco, należy raczej pochylić głowę z pokorą – i to samo czynią Skrzek i Rudź, serwując nam brzmienia pełne zamyślenia i medytacji. W finale następuje natomiast powrót do punktu wyjścia: „Epilogue (For All the Explorers”) – chyba najjaśniejszy wyimek całej suity – dodaje otuchy, niosąc ze sobą sporą porcję nadziei. Rozjaśnia też wcześniejszy mrok, co nie powinno dziwić, skoro myślami dane nam jest wrócić na starą dobrą Ziemię. Kiedy otrzymamy kolejną, utrzymaną w podobnej stylistyce, płytę Józefa Skrzeka – trudno orzec; za to Przemysław Rudź na pewno zawieść nas nie powinien i – biorąc pod uwagę jego dotychczasową aktywność artystyczną – jeśli nie w tym, to na pewno w przyszłym roku czekać nas będzie kolejna podróż kosmiczna w jego towarzystwie.
koniec
17 lipca 2014
Skład:
Józef Skrzek – instrumenty klawiszowe
Przemysław Rudź – instrumenty klawiszowe

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Mityczna rzeka w jaskini lwa
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Po trzech latach oczekiwania wreszcie zostały spełnione marzenia wielbicieli norweskiego tria Elephant9. Nakładem Rune Grammofon ukazała się dziesiąta, wliczając w to także albumy koncertowe, płyta formacji prowadzonej przez klawiszowca Stålego Storløkkena – „Mythical River”. Dla fanów skandynawskiego jazz-rocka to pozycja obowiązkowa. Dla tych, którzy dotąd nie zetknęli się z zespołem – szansa na nowy związek, którego nie da się zerwać.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Biblia i Wszechświat
— Sebastian Chosiński

Dwupak tematyczny: Elektroniczne peregrynacje
— Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Nowe oblicze klasyki
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

W kosmosie też znają jazz i hip hop
— Sebastian Chosiński

Od Bacha do Hindemitha
— Sebastian Chosiński

Z widokiem na Manhattan
— Sebastian Chosiński

Duńczyk, który gra po amerykańsku
— Sebastian Chosiński

Awangardowa siła kobiet
— Sebastian Chosiński

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.