Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

The Rempis Percussion Quartet
‹Cash and Carry›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCash and Carry
Wykonawca / KompozytorThe Rempis Percussion Quartet
Data wydania23 czerwca 2016
NośnikCD
Czas trwania54:43
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Dave Rempis, Ingebrigt Håker Flaten, Tim Daisy, Frank Rosaly
Utwory
CD1
1) Water Foul Run Amok39:14
2) Better Than Butter15:29
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Tercet Egzotyczny? Nie! Kwartet Perkusyjny
[The Rempis Percussion Quartet „Cash and Carry” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Nie trafia się chyba zbyt często muzyk tak skromny, jak Amerykanin Dave Rempis. Co jest najlepszym dowodem na jego umiarkowanie? Otóż fakt, że samemu będąc saksofonistą, swój sztandarowy projekt nazwał… Kwartetem Perkusyjnym. Ma to swoje wyjaśnienie – wszak dwóch członków zespołu to bębniarze. W drugiej połowie czerwca światło dzienne ujrzał siódmy album tej formacji – „Cash and Carry”.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Tercet Egzotyczny? Nie! Kwartet Perkusyjny
[The Rempis Percussion Quartet „Cash and Carry” - recenzja]

Nie trafia się chyba zbyt często muzyk tak skromny, jak Amerykanin Dave Rempis. Co jest najlepszym dowodem na jego umiarkowanie? Otóż fakt, że samemu będąc saksofonistą, swój sztandarowy projekt nazwał… Kwartetem Perkusyjnym. Ma to swoje wyjaśnienie – wszak dwóch członków zespołu to bębniarze. W drugiej połowie czerwca światło dzienne ujrzał siódmy album tej formacji – „Cash and Carry”.

The Rempis Percussion Quartet
‹Cash and Carry›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułCash and Carry
Wykonawca / KompozytorThe Rempis Percussion Quartet
Data wydania23 czerwca 2016
NośnikCD
Czas trwania54:43
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Dave Rempis, Ingebrigt Håker Flaten, Tim Daisy, Frank Rosaly
Utwory
CD1
1) Water Foul Run Amok39:14
2) Better Than Butter15:29
Wyszukaj / Kup
Kwartet Dave’a Rempisa, istniejący oficjalnie od dwunastu lat, to kolejna (free)jazzowa supergrupa, których w tym środowisku artystycznym nie brakuje. Tworzą go muzycy mający olbrzymie doświadczenie sceniczne, angażujący się w niezliczone projekty, mający na koncie po kilkadziesiąt płyt. Sam Rempis czytelnikom „Esensji” znany jest już dobrze ze współpracy z Kenem Vandermarkiem („What Thomas Bernhard Saw” Audio One) oraz Michaelem Zerangiem („Hash Eaters & Peacekeepers” i „Songs from the Big Book of Love” grupy The Blue Lights). W pierwszym składzie jego Kwartetu Perkusyjnego znaleźli się jeszcze: kontrabasista Anton Hatwich, który wytrwał do 2009 roku, oraz dwaj bębniarze: Tim Daisy (patrz: „In This Moment” nagrane w duecie z Mikołajem Trzaską oraz Made to Break Vandermarka) i Frank Rosaly. W takim zestawieniu osobowym zarejestrowali materiał na cztery płyty: „Circular Logic” (2005), „Rip Tear Crunch” (2006), „Hunter Gatherers” (2007) oraz „The Disappointment of Parsley” (2009), która ujrzała światło dzienne nakładem krakowskiej wytwórni Not Two Records.
W 2009 roku z kolegami pożegnał się Hatwich; na jego miejsce Amerykanie zdecydowali się przyjąć muzyka z odległej Norwegii – nie mniej od nich doświadczonego Ingebrigta Håkena Flatena (vide Nu Ensemble i The Thing Matsa Gustafssona, Starlite Motel Jamiego Safta i Atomic Håvarda Wiika i Magnusa Broo). Pierwszą płytą, na której kwartet zaprezentował się w nowym składzie, był album „Montreal Parade” (2011), dwa lata później ukazał się „Phalanx”, a po trzech kolejnych latach – „Cash and Carry”. Wprawdzie na najnowszy, opublikowany w drugiej połowie czerwca przez należącą do lidera The Rempis Percussion Quartet chicagowską firmę Aerophonic Records, krążek nie trafiły nagrania najświeższe, nie ma to jednak tak naprawdę większego znaczenia. Free jazz bywa bowiem jak wino – im jest starszy, tym lepszy! „Cash and Carry” zawiera materiał nagrany przez Rempisa, Flatena, Daisy’ego i Rosaly’ego ostatniego dnia sierpnia 2014 roku w bardzo gościnnym dla artystów z kręgu jazzu improwizowanego klubie Hungry Brain w Chicago.
Najnowszy album Kwartetu Perkusyjnego zawiera dwie rozbudowane improwizacje, które w sumie trwają prawie pięćdziesiąt pięć minut. Fani free jazzu powinni być więc po jego „lekturze” wielce ukontentowani, tym bardziej że zawarta na nim muzyka jest w stanie przenieść do raju każdego, kto gustuje w twórczości wymykającej się wszelkim regułom. Początek (niemal) czterdziestominutowego „Water Foul Run Amok” jest bardzo energetyczny. To głównie zasługa Dave’a Rempisa, którego saksofon od pierwszych sekund mocno wrzyna się w uszy, ale i pojawiający się w tle kontrabas Flatena byłby w stanie zdemolować mózg, gdyby go tylko podgłośnić; z kolei Daisy i Rosaly przez cały czas pozostają w nader konstruktywnym dla słuchacza sporze. Lecz Amerykanie i Norweg potrafią popisywać się nie tylko impulsywnością; gdy jest taka potrzeba, biorą głęboki oddech i bardzo konsekwentnie – niemal od zera, czyli całkowitego wyciszenia – budują nastrój. Zrazu bardzo stonowany, niemal nostalgiczny, z czasem jednak podkręcają tempo i powracają do punktu wyjścia. Nie brakuje też przy okazji popisów solowych (Rempis) bądź porywających duetów (Flaten – Daisy / Rosaly, Flaten – Rempis).
Druga (i ostatnia na płycie) kompozycja – „Better Than Butter” – początek ma bardzo eksperymentalny, minimalistyczny, znaczony aleatorycznymi tonami kontrabasu i perkusji. Kiedy pod koniec trzeciej minuty do kolegów dołącza Dave Rempis, z miejsca robi się melancholijnie. Od tej pory saksofon będzie zresztą na planie pierwszym do samego finału – raz ostrzejszy, to znów spokojniejszy, rozwibrowany, innym razem brzmiący bardzo przestrzennie. Sekcja rytmiczna w tym samym czasie przyjmuje na siebie rolę służebną; jej zadaniem staje się budowanie solidnego fundamentu, na którym lider może wznieść nad wyraz pokaźną konstrukcję. Warto przy tym dodać, że Rempis dba o bogactwo brzmieniowe swych partii solowych; dlatego sięga po różne saksofony – altowy, tenorowy oraz barytonowy. Dzięki temu nawet powroty do raz wykorzystanych już motywów nie grożą słuchaczowi znudzeniem. Lider Kwartetu Perkusyjnego należy do artystów bardzo pracowitych. Jeżeli więc mało Wam jego dokonań, możecie sięgnąć po inne, wydane w ostatnich miesiącach jego płyty: „Polynya” (pod szyldem Gunwale), „Perihelion” (z Joshuą Abramsem, Avreeaylem Ra i Jimem Bakerem), „Nettles” (z Joe Morrisem, Tomeką Reid i wspomnianym już Bakerem), „Neutral Nation” (z Darrenem Johnstonem i Larrym Ochsem) czy „Wistfully” (z Elisabeth Harnik i Michaelem Zerangiem).
koniec
4 sierpnia 2016
Skład:
Dave Rempis – saksofon altowy, saksofon tenorowy, saksofon barytonowy
Ingebrigt Håken Flaten – kontrabas
Tim Daisy – perkusja
Frank Rosaly – perkusja

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: W poszukiwaniu zapomnianej przyszłości
Sebastian Chosiński

18 IV 2024

Każdy wielbiciel rodzimej progresywnej elektroniki powinien z uwagą przyglądać się kolejnym produkcjom kierowanego przez Jarosława Pijarowskiego Teatru Tworzenia. Chociaż lider pochodzi z Bydgoszczy, jest to projekt wykraczający znacznie poza miasto nad Brdą, a w przypadku najnowszego materiału – „Forbidden Archaeology (Opus 1,1)” – wręcz międzynarodowy. Jak na razie udostępniony został jedynie w sieci, także w formie filmu wideo.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Muzyczny seans spirytystyczny
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

W latach 2019-2020 Alan Davey, były gitarzysta basowy Hawkwind, wydał pod nawiązującym do tej legendarnej formacji szyldem Hawkestrel trzy albumy, po czym… zamilkł. A w zasadzie zajął się innymi konceptami artystycznymi. Musiały minąć cztery lata, aby przypomniał sobie o tym projekcie i uraczył fanów longplayem o wielce mówiącym tytule „Chaos Rocks”.

więcej »

Płynąć na chmurach
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

Choć ich artystyczna współpraca rozpoczęła się przed ośmioma laty, to jednak dopiero teraz duński duet skonsumował ją poprzez wydanie wspólnej płyty. Album „Clouds” – lokujący się gdzieś na pograniczu jazzu i elektroniki (z elementami awangardy i folku) – sygnują swoimi nazwiskami improwizująca wokalistka Randi Pontoppidan oraz jazzowy wibrafonista Martin Fabricius.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.