Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Cortex
‹Live in New York›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLive in New York
Wykonawca / KompozytorCortex
Data wydania17 lipca 2016
Wydawca Clean Feed
NośnikCD
Czas trwania35:26
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Thomas Johansson, Kristoffer Berre Alberts, Ola Høyer, Gard Nilssen
Utwory
CD1
1) Higgs07:56
2) Fall07:05
3) Ghost March / Ahead20:25
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Niewiarygodne przygody Norwegów w Nowym Jorku
[Cortex „Live in New York” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Cztery płyty w ciągu siedmiu lat działalności – to wynik przyzwoity, ale na pewno nie powalający na kolana. Należy jednak pamiętać, że w tym samym czasie muzycy tworzący Cortex zaangażowani byli w wiele innych projektów i w sumie wzięli udział w realizacji kilkudziesięciu albumów. Tak, domyślacie się dobrze – ten kwartet to kolejna skandynawska supergrupa, której twórczość powinna być dla wielbicieli jazzu improwizowanego lekturą obowiązkową.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Niewiarygodne przygody Norwegów w Nowym Jorku
[Cortex „Live in New York” - recenzja]

Cztery płyty w ciągu siedmiu lat działalności – to wynik przyzwoity, ale na pewno nie powalający na kolana. Należy jednak pamiętać, że w tym samym czasie muzycy tworzący Cortex zaangażowani byli w wiele innych projektów i w sumie wzięli udział w realizacji kilkudziesięciu albumów. Tak, domyślacie się dobrze – ten kwartet to kolejna skandynawska supergrupa, której twórczość powinna być dla wielbicieli jazzu improwizowanego lekturą obowiązkową.

Cortex
‹Live in New York›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLive in New York
Wykonawca / KompozytorCortex
Data wydania17 lipca 2016
Wydawca Clean Feed
NośnikCD
Czas trwania35:26
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Thomas Johansson, Kristoffer Berre Alberts, Ola Høyer, Gard Nilssen
Utwory
CD1
1) Higgs07:56
2) Fall07:05
3) Ghost March / Ahead20:25
Wyszukaj / Kup
Zaledwie przed paroma dniami media podały, że Norwegia to obecnie „najszczęśliwszy kraj świata”. Nietrudno w to uwierzyć, zwłaszcza biorąc pod uwagę, jak wspaniale funkcjonuje w nim scena muzyczna i jak wybitnymi postaciami ze świata jazzu może się poszczycić – od Jana Garbarka, poprzez Terjego Rypdala i Nilsa Pettera Molværa, aż po nadzwyczaj hołubionych na łamach naszego portalu Paala Nilssen-Love’a i Frodego Gjerstada. A to i tak zaledwie wierzchołek góry lodowej. Co znajduje się pod powierzchnią wody? Chociażby kwartet Cortex, który powstał przed siedmioma laty, a założyli go muzycy wtedy dopiero walczący o uznanie publiczności i krytyków, dzisiaj natomiast – przynajmniej w trzech przypadkach na cztery – będący gwiazdami pierwszej wielkości na firmamencie skandynawskiego jazzu improwizowanego.
Zespołowi od początku istnienia przewodzi trębacz – i zarazem kompozytor większości materiału – Thomas Johansson (All Included, Friends & Neighbors, Large Unit, Pan-Scan Ensemble). Do współpracy dobrał on sobie jeszcze: saksofonistę Kristoffera Berrego Albertsa (Damana, Starlite Motel), kontrabasistę Olę Høyera (Moon Relay, Akode, Bladed, Honest John) oraz perkusistę Garda Nilssena (Astro Sonic, sPacemonKey, Acoustic Unity, Bushman’s Revenge). Kwartet ten zadebiutował w 2011 roku studyjną płytą zatytułowaną „Resection”, rok później ukazał się album „Göteborg”. Kolejne dwa wydawnictwa zostały nagrane już podczas występów na żywo; oba też opublikowała ceniona portugalska wytwórnia Clean Feed – „Live!” (2014) oraz „Live in New York” (2016).
Ostatni z wymienionych krążków, wydany w lipcu ubiegłego roku, to – jak na razie – ostatni przejaw działalności Norwegów. Materiał zarejestrowany został 18 września 2015 roku podczas koncertu w klubie IBeam na nowojorskim Brooklynie – nie może więc dziwić jego tytuł. Brzmi on jednak trochę górnolotnie, zwłaszcza gdy zdamy sobie sprawę z tego, że płyta jest zaskakująco krótka – trwa niespełna trzydzieści sześć minut. I to jest zresztą jej największy mankament. Swoją drogą ciekawe, czy koncert trwał tak krótko, czy też z jakiegoś powodu reszta nagrań nie nadawała się do publikacji. W każdym razie szkoda, bo Cortex to przecież obecnie jedna z najciekawszych norweskich formacji freejazzowych, która na dodatek – z przyczyn przedstawionych już wcześniej – nieszczególnie rozpieszcza swoich wielbicieli. Z drugiej strony należy cieszyć się z każdej, choćby i tak krótkiej, płyty. Pocieszenia można wszak szukać w przekonaniu, że lepiej po wysłuchaniu krążka czuć niedosyt, niż przesyt…
Płytę otwiera (niemal) ośmiominutowa kompozycja „Higgs” – i jest to, głównie dzięki sekcji rytmicznej, początek zaskakująco klasyczny. Høyer i Nilssen nie silą się bowiem na ekwilibrystyczne popisy, grają za to z dużym wyczuciem i feelingiem, tworząc idealny podkład dla partii solowych i duetów trębacza i saksofonisty. Johansson nad wyraz chętnie zaprasza do współpracy Albertsa, a momenty, w których podążają oni swoimi śladami, jednocześnie rozwijając zaproponowane przez siebie motywy – należą do najbardziej ekscytujących na albumie. Na dodatek, co nie jest zapewne bez znaczenia dla polskich słuchaczy, w grze Thomasa bez trudu można dostrzec wpływy jego imiennika – Tomasza Stańki, co zresztą wcale nie zaskakuje, biorąc pod uwagę fakt, jak wielką estymą cieszy się nasz rodak w Skandynawii. W swych improwizatorskich zapędach lider grupy nie zapomina także o konieczności przykucia od czasu do czasu uwagi słuchaczy jakimś zapadającym w pamięć wątkiem; w przypadku „Higgs” jest to urokliwa w swej rzewności melodia.
W drugim utworze – „Fall” – już od pierwszych sekund kwartet podkręca tempo. Grające unisono dęciaki dostosowują się do nowych wytycznych sekcji rytmicznej i również poczynają sobie odważniej. W efekcie w numerze tym Norwegowie mocno skręcają w stronę free jazzu, nie oszczędzając przy tym brooklyńskiej publiki. Johansson i Alberts regularnie też zmieniają się na pierwszym planie, dzięki czemu wydatnie wzbogacają brzmienie. Ostatni fragment „Live in New York” to dwie połączone ze sobą i przenikające się nawzajem kompozycje „Ghost March / Ahead”. Pierwsza w sposób oczywisty, dzięki przetworzonemu brzmieniu trąbki, nawiązuje do tradycji nowoorleańskiej, choć i w niej nie brakuje improwizacji; w drugiej dostrzegalne są z kolei inspiracje folklorem skandynawskim. Kolejne części spajają natomiast partie solowe – w kolejności chronologicznej – kontrabasu, perkusji, trąbki i saksofonu. Słowem: każdy z muzyków ma szansę szerszego zaprezentowania swoich indywidualnych umiejętności.
Sądząc po liczbie wydanych płyt, Cortex nie jest priorytetowym projektem Thomasa, Kristoffera, Oli i Garda, ale jednak na tyle istotnym, że chce im się – mimo wielu innych zajęć – co jakiś czas wracać do niego. I bardzo dobrze, bo we czwórkę mają naprawdę wiele do powiedzenia, zwłaszcza zaś członkowie sekcji dętej.
koniec
23 marca 2017
Skład:
Thomas Johansson – trąbka
Kristoffer Berre Alberts – saksofon altowy, saksofon tenorowy
Ola Høyer – kontrabas
Gard Nilssen – perkusja

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: W poszukiwaniu zapomnianej przyszłości
Sebastian Chosiński

18 IV 2024

Każdy wielbiciel rodzimej progresywnej elektroniki powinien z uwagą przyglądać się kolejnym produkcjom kierowanego przez Jarosława Pijarowskiego Teatru Tworzenia. Chociaż lider pochodzi z Bydgoszczy, jest to projekt wykraczający znacznie poza miasto nad Brdą, a w przypadku najnowszego materiału – „Forbidden Archaeology (Opus 1,1)” – wręcz międzynarodowy. Jak na razie udostępniony został jedynie w sieci, także w formie filmu wideo.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Muzyczny seans spirytystyczny
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

W latach 2019-2020 Alan Davey, były gitarzysta basowy Hawkwind, wydał pod nawiązującym do tej legendarnej formacji szyldem Hawkestrel trzy albumy, po czym… zamilkł. A w zasadzie zajął się innymi konceptami artystycznymi. Musiały minąć cztery lata, aby przypomniał sobie o tym projekcie i uraczył fanów longplayem o wielce mówiącym tytule „Chaos Rocks”.

więcej »

Płynąć na chmurach
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

Choć ich artystyczna współpraca rozpoczęła się przed ośmioma laty, to jednak dopiero teraz duński duet skonsumował ją poprzez wydanie wspólnej płyty. Album „Clouds” – lokujący się gdzieś na pograniczu jazzu i elektroniki (z elementami awangardy i folku) – sygnują swoimi nazwiskami improwizująca wokalistka Randi Pontoppidan oraz jazzowy wibrafonista Martin Fabricius.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

W poszukiwaniu zapomnianej przyszłości
— Sebastian Chosiński

Muzyczny seans spirytystyczny
— Sebastian Chosiński

Ciało, umysł i duch
— Sebastian Chosiński

Co tam, panie, w innym świecie?!
— Sebastian Chosiński

W pełni usprawiedliwiona pewność siebie
— Sebastian Chosiński

Szczęśliwi, choć nostalgiczni
— Sebastian Chosiński

Opus magnum
— Sebastian Chosiński

Nocne Szwajcarów rozmowy (z Brytyjczykami i Polakiem)
— Sebastian Chosiński

Każda magia kiedyś się wyczerpuje
— Sebastian Chosiński

Oby tytuł nie okazał się proroczy!
— Sebastian Chosiński

Tegoż twórcy

Głębokość peryskopowa
— Sebastian Chosiński

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.