Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Marcin Wasilewski Trio
‹Live›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLive
Wykonawca / KompozytorMarcin Wasilewski Trio
Data wydania14 września 2018
Wydawca ECM Records
NośnikCD
Czas trwania64:18
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Spark of Life / Sudovian Dance12:29
2) Message in a Bottle10:44
3) Three Reflections09:14
4) Night Train to You13:32
5) Austin07:43
6) Actual Proof10:37
Wyszukaj / Kup

Krótko o muzyce: Komeda żywszy niż za życia
[Marcin Wasilewski Trio „Live” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Marcin Wasilewski poznał Manfreda Eichera, szefa ECM Records, na początku wieku. A stało się to za sprawą Tomasza Stańki, który w tym czasie związany był kontraktem z monachijską wytwórnią. Nawiązane wówczas kontakty zaowocowały trzema płytami Kwartetu Stańki i czterema produkcjami Tria Wasilewskiego. Ta najnowsza to – zarejestrowany przed dwoma laty w Antwerpii – album „Live”.

Sebastian Chosiński

Krótko o muzyce: Komeda żywszy niż za życia
[Marcin Wasilewski Trio „Live” - recenzja]

Marcin Wasilewski poznał Manfreda Eichera, szefa ECM Records, na początku wieku. A stało się to za sprawą Tomasza Stańki, który w tym czasie związany był kontraktem z monachijską wytwórnią. Nawiązane wówczas kontakty zaowocowały trzema płytami Kwartetu Stańki i czterema produkcjami Tria Wasilewskiego. Ta najnowsza to – zarejestrowany przed dwoma laty w Antwerpii – album „Live”.

Marcin Wasilewski Trio
‹Live›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLive
Wykonawca / KompozytorMarcin Wasilewski Trio
Data wydania14 września 2018
Wydawca ECM Records
NośnikCD
Czas trwania64:18
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Spark of Life / Sudovian Dance12:29
2) Message in a Bottle10:44
3) Three Reflections09:14
4) Night Train to You13:32
5) Austin07:43
6) Actual Proof10:37
Wyszukaj / Kup
Patrząc na muzyków tworzących Trio, aż trudno uwierzyć, że grają ze sobą od… dwudziestu siedmiu lat. Warto jednak mieć na uwadze, że pianista Marcin Wasilewski, kontrabasista Sławomir Kurkiewicz oraz perkusista Michał Miśkiewicz założyli zespół jeszcze jako nastolatkowie, uczniowie liceum muzycznego w Koszalinie. Zafascynowani nade wszystko modern jazzem z lat 60. ubiegłego wieku, zaczynali od grania kompozycji Krzysztofa Komedy. Jemu też poświęcili swą debiutancką płytę, którą zatytułowali po prostu „Komeda” (1995). Ukazała się ona pod szyldem Simple Acoustic Trio, który przetrwał aż do 2008 roku, czyli do momentu, gdy Manfred Eicher zasugerował, że byłoby znacznie lepiej, gdyby formacja miała w swej nazwie nazwisko lidera. Zmiana ta na pewno nie była łatwą decyzją, tym bardziej że grupa miała już wtedy na koncie w sumie sześć płyt (kolejne to: „When Will the Blues Leave”, 1996; „Live in Getxo”, 1996; „Habanera”, 2000; „Lyrics”, 2001; „Trio”, 2005).
Jakby tego było mało, na młodych – „pięknych dwudziestoletnich” – muzyków zwrócił uwagę Tomasz Stańko, który w 1993 roku zaprosił ich do stałej współpracy. Zagrali wspólnie setki koncertów i wydali trzy albumy – wszystkie zrealizowane dla ECM Records – „Soul of Things” (2002), „Suspended Night” (2004) oraz „Lontano” (2006). Później Stańko poszukał sobie nowych akompaniatorów, na czym Wasilewski i jego kompani wcale nie wyszli najgorzej, albowiem w ręku pozostał im kontakt i – w efekcie także – kontrakt z ECM. Zaowocował on czterema kolejnymi produkcjami: „January” (2008), „Faithful” (2011), zarejestrowanym ze szwedzkim saksofonistą Joakimem Milderem „Spark of Life” (2014) i wreszcie najnowszym krążkiem – „Live”, który zawiera materiał z koncertu, jaki odbył się w sierpniu 2016 roku w belgijskiej Antwerpii. W repertuarze, a przynajmniej w tej jego części, jaka została upubliczniona, nie znalazł się, niestety, żaden rarytas. Sześć kompozycji zostało zaczerpniętych z promowanej wówczas przez Trio płyty „Spark of Life”, jedna („Night Train to You”) – z „Faithful”.
Ale pewnie dzięki takiemu właśnie zabiegowi mamy do czynienia z materiałem bardzo zwartym i przemyślanym, perfekcyjnie dopracowanym i mistrzowsko odegranym. Co ciekawe, to na swój sposób wciąż ta sama muzyka, od jakiej Wasilewski, Kurkiewicz i Miśkiewicz zaczynali karierę prawie trzy dekady temu – jazz mocno zatopiony w tradycji lat 60., zdradzający fascynacje Komedą i Mieczysławem Koszem. Nawet utwory z repertuaru The Police („Message in a Bottle”) i Herbiego Hancocka (klasyczne „Actual Proof” z połowy lat 70.) zostały opracowane w taki sposób, aby pasowały do ogólnego wydźwięku. Jest więc to przede wszystkim płyta, która spodoba się wielbicielom nastrojowych melodii i subtelnych improwizacji, którzy nie stronią od czerwonego wina popijanego podczas romantycznych kolacji przy świecach. Warto jednak czasami wsłuchać się w nią nie tylko jednym uchem, bo dopiero wtedy da się wyłowić wszystkie smaczki aranżacyjne (jak na przykład lekki rockowy zadzior we wspomnianym już „Message in a Bottle”).
„Live” to świetne dopełnienie omawianego przed tygodniem albumu Kwartetu Macieja Obary „Unloved”. Posłuchajcie uważnie obu wydawnictw, a potem sami zdecydujcie, komu bliżej do ideału Komedy. Bo że i Marcin Wasilewski, i Dominik Wania są zafascynowani twórczością autora „Rosemary’s Baby” to „oczywista oczywistość”!
koniec
11 października 2018
Skład:
Marcin Wasilewski – fortepian
Sławomir Kurkiewicz – kontrabas
Michał Miśkiewicz – perkusja

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: W poszukiwaniu zapomnianej przyszłości
Sebastian Chosiński

18 IV 2024

Każdy wielbiciel rodzimej progresywnej elektroniki powinien z uwagą przyglądać się kolejnym produkcjom kierowanego przez Jarosława Pijarowskiego Teatru Tworzenia. Chociaż lider pochodzi z Bydgoszczy, jest to projekt wykraczający znacznie poza miasto nad Brdą, a w przypadku najnowszego materiału – „Forbidden Archaeology (Opus 1,1)” – wręcz międzynarodowy. Jak na razie udostępniony został jedynie w sieci, także w formie filmu wideo.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Muzyczny seans spirytystyczny
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

W latach 2019-2020 Alan Davey, były gitarzysta basowy Hawkwind, wydał pod nawiązującym do tej legendarnej formacji szyldem Hawkestrel trzy albumy, po czym… zamilkł. A w zasadzie zajął się innymi konceptami artystycznymi. Musiały minąć cztery lata, aby przypomniał sobie o tym projekcie i uraczył fanów longplayem o wielce mówiącym tytule „Chaos Rocks”.

więcej »

Płynąć na chmurach
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

Choć ich artystyczna współpraca rozpoczęła się przed ośmioma laty, to jednak dopiero teraz duński duet skonsumował ją poprzez wydanie wspólnej płyty. Album „Clouds” – lokujący się gdzieś na pograniczu jazzu i elektroniki (z elementami awangardy i folku) – sygnują swoimi nazwiskami improwizująca wokalistka Randi Pontoppidan oraz jazzowy wibrafonista Martin Fabricius.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Thelemita w katedrze
— Sebastian Chosiński

Surrealistyczny ekstremizm
— Sebastian Chosiński

Krůk Krukowi oka nie wykole
— Sebastian Chosiński

Marzenia milionera
— Sebastian Chosiński

Piekielne basy
— Sebastian Chosiński

Nigdy nie jest „zbyt wiele”
— Sebastian Chosiński

Muzyczna „spowiedź” (prawie) czterdziestolatka
— Sebastian Chosiński

Stu lat, Mistrzu!
— Sebastian Chosiński

W hołdzie „Dżordżowi”
— Sebastian Chosiński

W mroku spowitym mgłą
— Sebastian Chosiński

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.