Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

„Blue” Gene Tyranny, Peter Gordon
‹Trust in Rock›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrust in Rock
Wykonawca / Kompozytor„Blue” Gene Tyranny, Peter Gordon
Data wydania14 czerwca 2019
Wydawca Unseen Worlds
NośnikWinyl
Czas trwania119:03
Gatunekjazz, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Patrice Manget, „Blue” Gene Tyranny, Peter Gordon, Janet Cuniberti, Karl Young, Paul Dresher, Steve Bartek, Gene Reffkin
Utwory
Winyl1
1) Without Warning20:33
2) On the Other Hand20:36
Winyl2
1) Living a Double Life06:44
2) Next Time Might Be Your Time09:04
3) Machomusic07:55
4) God’s a Man11:05
Winyl3
1) When Baby Gets Wet05:54
2) Cloves and Cinnamon09:02
3) Intervallic Expansion17:56
Wyszukaj / Kup

Krótko o muzyce: Awangarda wychodzi z cienia
[„Blue” Gene Tyranny, Peter Gordon „Trust in Rock” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Po wyciągnięciu z odmętów historii Roberta Nathana Sheffa (bardziej znanego jako „Blue” Gene Tyranny) wytwórnia Unseen Worlds postanowiła przypomnieć także jego bliskiego kompana – saksofonistę Petera Gordona. Wydane w tym roku dwa archiwalne koncerty obu muzyków – pod wspólnym tytułem „Trust in Rock” – to wspaniała porcja rockowej i jazzowej awangardy sprzed czterech dekad.

Sebastian Chosiński

Krótko o muzyce: Awangarda wychodzi z cienia
[„Blue” Gene Tyranny, Peter Gordon „Trust in Rock” - recenzja]

Po wyciągnięciu z odmętów historii Roberta Nathana Sheffa (bardziej znanego jako „Blue” Gene Tyranny) wytwórnia Unseen Worlds postanowiła przypomnieć także jego bliskiego kompana – saksofonistę Petera Gordona. Wydane w tym roku dwa archiwalne koncerty obu muzyków – pod wspólnym tytułem „Trust in Rock” – to wspaniała porcja rockowej i jazzowej awangardy sprzed czterech dekad.

„Blue” Gene Tyranny, Peter Gordon
‹Trust in Rock›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTrust in Rock
Wykonawca / Kompozytor„Blue” Gene Tyranny, Peter Gordon
Data wydania14 czerwca 2019
Wydawca Unseen Worlds
NośnikWinyl
Czas trwania119:03
Gatunekjazz, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Patrice Manget, „Blue” Gene Tyranny, Peter Gordon, Janet Cuniberti, Karl Young, Paul Dresher, Steve Bartek, Gene Reffkin
Utwory
Winyl1
1) Without Warning20:33
2) On the Other Hand20:36
Winyl2
1) Living a Double Life06:44
2) Next Time Might Be Your Time09:04
3) Machomusic07:55
4) God’s a Man11:05
Winyl3
1) When Baby Gets Wet05:54
2) Cloves and Cinnamon09:02
3) Intervallic Expansion17:56
Wyszukaj / Kup
Wytwórnia Unssen Worlds nie tylko przypomniała w tym roku debiutancki longplay ukrywającego się pod pseudonimem „Blue” Gene Tyranny klawiszowca Roberta Nathana Sheffa („Out of the Blue”, 1978), ale także – na dwóch kompaktach i trzech winylach – wydała niepublikowany wcześniej, zarejestrowany 6 listopada 1976 roku w University Art Museum w kalifornijskim Berkeley, koncert tego artysty. A w zasadzie dwóch artystów, ponieważ w drugiej części głównym solistą był saksofonista Peter Gordon (grający również na fortepianie elektrycznym).
Co mogło wyniknąć ze spotkania na jednej scenie dwóch twórców kojarzonych z muzyką awangardową, którzy nie stronią od eksperymentów dźwiękowych, chętnie przekraczają stylistyczne granice, ale jednocześnie mają ciągotki ku bardziej komercyjnym gatunkom, jak psychodeliczny pop czy funk? Wyjścia są dwa: albo muzyka skrząca się barwami i wciągająca słuchacza, albo kompletnie niestrawna. W tym przypadku skłaniałbym się ku pierwszej odpowiedzi, aczkolwiek z podkreśleniem, że osoby sięgające po „Trust in Rock” powinny mieć pełną świadomość tego, iż nie mają co liczyć na wpadające w ucho, przebojowe piosenki.
Jeśli się taka w ogóle trafia, jak „Living a Double Life”, nie brakuje w niej zadumy i smutku; z kolei „Next Time Might Be Your Time” w tej wersji – zasadniczo odmiennej od studyjnej, zawartej na „Out of the Blue” – Polakom może się skojarzyć z „Piwnicą pod Baranami”. Dwie dwudziestominutowe suity – „Without Warning” i „On the Other Hand” – zahaczają natomiast o progresywny jazz-rock, w czym spora jest zasługa gitarzysty Paula Dreshera. Po wejściu na scenę Petera Gordona robi się jeszcze bardziej awangardowo. Już w otwierającym jego część koncertu „Machomusic” dostajemy potężny cios między uszy za sprawą motorycznej sekcji rytmicznej i fortepianu Gene’a oraz rockowo zaaranżowanego duetu saksofonów (na drugim dęciaku gra Karl Young).
Energii nie brakuje również kolejnym kompozycjom, rozpiętym stylistycznie pomiędzy rockiem, free jazzem i – w warstwie wokalnej, za którą odpowiada Patrice Manget – chansonem („God’s a Man”, „Cloves and Cinnamom”). Występ zamyka prawie półgodzinna improwizacja dęciaków pod postacią „Intervallic Expansion”, której kołyszący rytm reggae łatwo wprowadza w hipnotyczny trans. Gdyby tylko jakość techniczna tych nagrań była lepsza, mielibyśmy do czynienia z prawdziwą petardą.
koniec
24 grudnia 2019
Skład:
Patrice Manget – śpiew
„Blue” Gene Tyranny – fortepian
Peter Gordon – saksofon, fortepian elektryczny
Janet Cuniberti – fortepian elektryczny, klawinet
Karl Young – saksofon, klarnet, flet
Paul Dresher – gitara elektryczna, gitara akustyczna
Steve Bartek – gitara basowa
Gene Reffkin – perkusja, instrumenty perkusyjne

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: W poszukiwaniu zapomnianej przyszłości
Sebastian Chosiński

18 IV 2024

Każdy wielbiciel rodzimej progresywnej elektroniki powinien z uwagą przyglądać się kolejnym produkcjom kierowanego przez Jarosława Pijarowskiego Teatru Tworzenia. Chociaż lider pochodzi z Bydgoszczy, jest to projekt wykraczający znacznie poza miasto nad Brdą, a w przypadku najnowszego materiału – „Forbidden Archaeology (Opus 1,1)” – wręcz międzynarodowy. Jak na razie udostępniony został jedynie w sieci, także w formie filmu wideo.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Muzyczny seans spirytystyczny
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

W latach 2019-2020 Alan Davey, były gitarzysta basowy Hawkwind, wydał pod nawiązującym do tej legendarnej formacji szyldem Hawkestrel trzy albumy, po czym… zamilkł. A w zasadzie zajął się innymi konceptami artystycznymi. Musiały minąć cztery lata, aby przypomniał sobie o tym projekcie i uraczył fanów longplayem o wielce mówiącym tytule „Chaos Rocks”.

więcej »

Płynąć na chmurach
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

Choć ich artystyczna współpraca rozpoczęła się przed ośmioma laty, to jednak dopiero teraz duński duet skonsumował ją poprzez wydanie wspólnej płyty. Album „Clouds” – lokujący się gdzieś na pograniczu jazzu i elektroniki (z elementami awangardy i folku) – sygnują swoimi nazwiskami improwizująca wokalistka Randi Pontoppidan oraz jazzowy wibrafonista Martin Fabricius.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Thelemita w katedrze
— Sebastian Chosiński

Surrealistyczny ekstremizm
— Sebastian Chosiński

Krůk Krukowi oka nie wykole
— Sebastian Chosiński

Marzenia milionera
— Sebastian Chosiński

Piekielne basy
— Sebastian Chosiński

Nigdy nie jest „zbyt wiele”
— Sebastian Chosiński

Muzyczna „spowiedź” (prawie) czterdziestolatka
— Sebastian Chosiński

Stu lat, Mistrzu!
— Sebastian Chosiński

W hołdzie „Dżordżowi”
— Sebastian Chosiński

W mroku spowitym mgłą
— Sebastian Chosiński

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.