Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Michał Jacaszek
‹Music for Film›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMusic for Film
Wykonawca / KompozytorMichał Jacaszek
Data wydania27 marca 2020
Wydawca Gusstaff Records
NośnikCD
Czas trwania44:28
Gatunekambient, filmowa, klasyczna
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Michał Jacaszek, Dominik Dublinowski, Hanna Malarowska, Joanna Sobowiec-Jamioł
Utwory
CD1
1) 4902:10
2) The Iron Bridge06:05
3) November Early04:20
4) Twelve Years04:43
5) Dance05:39
6) Christ Blood Theme03:26
7) Liina04:22
8) Encounter Me in the Orchard04:33
9) November Late05:54
10) The Zone03:17
Wyszukaj / Kup

Krótko o muzyce: Przejmująca muzyka na smutne czasy
[Michał Jacaszek „Music for Film” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
To nie jest artysta z pierwszych stron gazet. Wielu z Was być może nigdy wcześniej o nim nie słyszało. Jeśli tak, warto na pewno nadrobić tę zaległość. Można zacząć chociażby od najnowszego dzieła Michała Jacaszka – wydanego w marcu albumu „Music for Film”, na którym znalazły się kompozycje z pogranicza dark ambientu, muzyki konkretnej i klasycznej.

Sebastian Chosiński

Krótko o muzyce: Przejmująca muzyka na smutne czasy
[Michał Jacaszek „Music for Film” - recenzja]

To nie jest artysta z pierwszych stron gazet. Wielu z Was być może nigdy wcześniej o nim nie słyszało. Jeśli tak, warto na pewno nadrobić tę zaległość. Można zacząć chociażby od najnowszego dzieła Michała Jacaszka – wydanego w marcu albumu „Music for Film”, na którym znalazły się kompozycje z pogranicza dark ambientu, muzyki konkretnej i klasycznej.

Michał Jacaszek
‹Music for Film›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułMusic for Film
Wykonawca / KompozytorMichał Jacaszek
Data wydania27 marca 2020
Wydawca Gusstaff Records
NośnikCD
Czas trwania44:28
Gatunekambient, filmowa, klasyczna
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Michał Jacaszek, Dominik Dublinowski, Hanna Malarowska, Joanna Sobowiec-Jamioł
Utwory
CD1
1) 4902:10
2) The Iron Bridge06:05
3) November Early04:20
4) Twelve Years04:43
5) Dance05:39
6) Christ Blood Theme03:26
7) Liina04:22
8) Encounter Me in the Orchard04:33
9) November Late05:54
10) The Zone03:17
Wyszukaj / Kup
Tytuł może być odrobinę (ale naprawdę tylko odrobinę) mylący, ponieważ na krążku „Music for Film”, który doczekał się publikacji także po drugiej stronie Atlantyku, znalazła się również muzyka teatralna – jedna, otwierająca płytę, kompozycja z telewizyjnego spektaklu „Golgota wrocławska” (2008) w reżyserii Jana Komasy. Resztę albumu wypełniły pojedyncze kompozycje z pełnometrażowego kinowego debiutu Moniki Jordan-Młodzianowskiej „Żelazny most” (2019) i angielskiego dokumentu „He Dreams of Giants” (2019) Keitha Fultona i Louisa Pepego oraz ponad półgodzinna suita zdobiąca estoński dramat z pogranicza science fiction, fantasy i horroru „Listopad” (2017) autorstwa Rainera Sarneta.
Nie są to jednak wyjęte prosto z filmów (i jednego spektaklu) ścieżki dźwiękowe. Polski artysta poddał je jeszcze „obróbce”, łącząc w jedną, przemyślaną całość. Powstała z tego rozbudowana, niezwykle mroczna – podobnie jak czasy, w których przyszło nam żyć – suita. Mogąca spodobać się przede wszystkim tym, którym wcześniej przypadły do gustu chociażby albumy zarejestrowane przez Jacaszka we współpracy z Tomaszem Budzyńskim z Armii (eksperymentalna rekonstrukcja „Legendy”, 2017; „Stutthof. Apel cieni”, 2018). Tym samym ze swoich wcześniejszych dzieł kompozytor stworzył nową jakość, idealnie spojoną, momentami – jak chociażby w „November Late” – dość wyraźnie nawiązującą do „Symfonii pieśni żałosnych” Henryka Mikołaja Góreckiego.
Kompozycje Jacaszka z jednej strony zachwycają pięknem i smutkiem, ale z drugiej wywołują dreszcz grozy na plecach. To muzyka docierająca do nas z zaświatów, przejmująco nostalgiczna, jakby powstała z myślą o ceremonii pogrzebowej – i to wcale nie takiej, w której bierzemy udział jedynie jako widzowie. Można też jednak spojrzeć na nią zupełnie inaczej – jak na ilustrację do duchowego katharsis, po którym staniemy się silniejsi i łatwiej będzie nam stawić czoło przeciwnościom losu. Swoją drogą, to niezwykłe, jak dźwięki powstałe parę (a w przypadku „Golgoty…” to nawet paręnaście) lat wcześniej nagle nabrały bolesnej aktualności. „Music for Film” to w pewnym sensie soundtrack do tego, co dzieje się dzisiaj za naszymi oknami.
koniec
15 kwietnia 2020
Skład:
Michał Jacaszek – kompozycje, instrumenty elektroniczne
Dominik Dublinowski – skrzypce
Hanna Malarowska – głos
Joanna Sobowiec-Jamioł – głos

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Płynąć na chmurach
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

Choć ich artystyczna współpraca rozpoczęła się przed ośmioma laty, to jednak dopiero teraz duński duet skonsumował ją poprzez wydanie wspólnej płyty. Album „Clouds” – lokujący się gdzieś na pograniczu jazzu i elektroniki (z elementami awangardy i folku) – sygnują swoimi nazwiskami improwizująca wokalistka Randi Pontoppidan oraz jazzowy wibrafonista Martin Fabricius.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Ciało, umysł i duch
Sebastian Chosiński

11 IV 2024

Tym razem szwedzki pianista Mathias Landæus postanowił poszerzyć skład swego Tria, z którym podbija świat jazzu improwizowanego od początku poprzedniej dekady, do kwintetu. Do współpracy zaprosił więc amerykańskiego trębacza Tima Hagansa oraz saksofonistę Karla-Martina Almqvista. W tym zestawieniu personalnym nagrał materiał, który ukazuje się właśnie na kolejnym znakomitym albumie tego artysty – „Path”.

więcej »

Ptaki wśród chmur
Sebastian Chosiński

10 IV 2024

Zanim przed trzema laty duńska puzonistka Lis Wessberg zdecydowała się działać na własny rachunek, dała się poznać jako znakomita akompaniatorka i sidemanka. Nagrywała z wykonawcami jazzowymi i popowymi. Te doświadczenia przełożyła również na swoje solowe projekty. Po albumie „Twain Walking” możecie więc spodziewać się dużej różnorodności i… piękna.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Thelemita w katedrze
— Sebastian Chosiński

Surrealistyczny ekstremizm
— Sebastian Chosiński

Krůk Krukowi oka nie wykole
— Sebastian Chosiński

Marzenia milionera
— Sebastian Chosiński

Piekielne basy
— Sebastian Chosiński

Nigdy nie jest „zbyt wiele”
— Sebastian Chosiński

Muzyczna „spowiedź” (prawie) czterdziestolatka
— Sebastian Chosiński

Stu lat, Mistrzu!
— Sebastian Chosiński

W hołdzie „Dżordżowi”
— Sebastian Chosiński

W mroku spowitym mgłą
— Sebastian Chosiński

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.