Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Neon Heart
‹Livet / Ytan›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLivet / Ytan
Wykonawca / KompozytorNeon Heart
Data wydania31 grudnia 2021
NośnikCD
Czas trwania90:19
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Björn Wallgren, Petter Kärnekull, Daniel Borgegård Älgå, Johnny Karlsson-Kern, Magnus Nordén
Utwory
CD1
1) Glossolalia04:14
2) Tysta mig09:50
3) Semena07:48
4) Toppar05:00
5) Andas så07:42
6) Livet08:33
CD2
1) Gatans makt06:05
2) Som bara05:24
3) Ytan10:04
4) Tusen dagar04:01
5) Får ta tid06:26
6) Början och slutet04:18
7) Sång till dig10:50
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Gdy serce bije mocniej…
[Neon Heart „Livet / Ytan” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Najnowsze wydawnictwo sztokholmskiego kwintetu Neon Heart składa się z dwóch płyt. Każda z nich ma inny tytuł, dlatego zdecydowaliśmy się przyjrzeć im osobno. Po omówionym kilka dni temu „Livet” teraz przyszła pora na „Ytan”, który nie wprowadzając żadnej rewolucji stylistycznej, sprawia jednak, że zespół wznosi się o klasę wyżej.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Gdy serce bije mocniej…
[Neon Heart „Livet / Ytan” - recenzja]

Najnowsze wydawnictwo sztokholmskiego kwintetu Neon Heart składa się z dwóch płyt. Każda z nich ma inny tytuł, dlatego zdecydowaliśmy się przyjrzeć im osobno. Po omówionym kilka dni temu „Livet” teraz przyszła pora na „Ytan”, który nie wprowadzając żadnej rewolucji stylistycznej, sprawia jednak, że zespół wznosi się o klasę wyżej.

Neon Heart
‹Livet / Ytan›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLivet / Ytan
Wykonawca / KompozytorNeon Heart
Data wydania31 grudnia 2021
NośnikCD
Czas trwania90:19
Gatunekrock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Björn Wallgren, Petter Kärnekull, Daniel Borgegård Älgå, Johnny Karlsson-Kern, Magnus Nordén
Utwory
CD1
1) Glossolalia04:14
2) Tysta mig09:50
3) Semena07:48
4) Toppar05:00
5) Andas så07:42
6) Livet08:33
CD2
1) Gatans makt06:05
2) Som bara05:24
3) Ytan10:04
4) Tusen dagar04:01
5) Får ta tid06:26
6) Början och slutet04:18
7) Sång till dig10:50
Wyszukaj / Kup
To już zostało autorytarnie ustalone przeze mnie wcześniej: panowie z Neon Heart to pracusie, jakich mało. Po liczbie wydawnictw, jakie opublikowali od 2017 roku, kiedy to kwintet powstał, można wnioskować, że studio nagraniowe to ich naturalne środowisko – czują się w nim jak ryba w wodzie, względnie jak goryl w dżungli. Ostatniego dnia ubiegłego roku ukazała się ich kolejna płyta – i to od razu podwójna! – „Livet / Ytan”. Jej pierwszą odsłoną, czyli „Livet”, zająłem się przed paroma dniami, dzisiaj czas na część drugą, to jest „Ytan”. W sumie to półtorej godziny muzyki. Sporo, ale mimo to dobrze się stało, że Szwedzi nie przykrawali tego materiału do objętości kompaktu, ponieważ wtedy trzeba by coś wyrzucić, a na obu krążkach nie ma w zasadzie utworu, który zasługiwałby na artystyczną eliminację (choć, znając podejście muzyków ze Sztokholmu, jestem pewien, że prędzej czy później taki „odrzut” i tak by spożytkowali).
Z drugiej strony patrząc: „Livet / Ytan” – jako całość – nie jest żadnym arcydziełem. Jest po prostu bardzo równą pod względem jakości propozycją, która nade wszystko powinna usatysfakcjonować wielbicieli psychodelii i elektronicznego krautrocka. Omawiając „Livet”, narzekałem głównie na wokalistę (obowiązki te pełni basista grupy Johnny Karlsson-Kern), który ewidentnie nie ma zadatków ani na Freddy’ego Mercury, ani na Roberta Planta. Stara się więc, jak może, dopasować do stylistyki zespołu, bardziej skupiając się na pełnej dramatyzmu melodeklamacji, aniżeli klasycznym śpiewaniu. To, przy odpowiedniej aranżacji, ustawieniu głosu i zespoleniu warstwy instrumentalnej z wokalną – może „zagrać”. I, o dziwo!, w przypadku drugiego krążka tego wydawnictwa – „zagrało” dużo lepiej.
Na „Ytan” składa się siedem kompozycji. Gatunkowo nie różnią się one niczym ani od tego, co trafiło na „Livet”, ani do zawartości jakiejkolwiek z wcześniejszych płyt kwintetu, czyli chociażby longplayów „Neon Heart” (2020) i „Temporaria” (2020). A jednak… brzmią bardziej dojrzale. Wydają się bardziej dopracowane aranżacyjnie i dzięki temu także różnorodne. Na ten album trafiły typowe dla Szwedów kompozycje krautrockowo-psychodeliczne z dodatkiem elektroniki (vide energetyczne „Gatans makt” i pełny zgrzytliwych gitarowych dźwięków „Början och slutet”), ale też takie, w których istotniejszy jest dla muzyków niespieszny psychodeliczny trans (jak w „Som bara” oraz „Får ta tid”). Zaskoczeniem może natomiast być utwór „Tusen dagar” – krótki, bo zaledwie czterominutowy, lecz bardzo konkretny: alternatywny i „garażowy”, przywodzący na myśl grupy postpunkowe z lat 80. i 90. ubiegłego wieku.
Najmocniejszą stroną „Ytan” są jednak dwa najdłuższe – nieco ponad dziesięciominutowe – numery. W tytułowym, któremu blisko jest zresztą do psychodelicznego transu, w paru momentach na plan pierwszy wybija się pełen rozmachu saksofon altowy Daniela Borgegårda Älgå. To właśnie za jego sprawą, jak również dzięki wydatnej pomocy gitarzysty Björna Wallgrena, w drugiej części kompozycji Neon Heart przeistacza się w grupę – tak, to nie przesada – jazzrockową. Kapitalnym zwieńczeniem całości jest natomiast „Sång till dig”. Miejscami minimalistyczny, z Johnnym sennie melodeklamującym jedynie na tle delikatnego basu i perkusji, to znów zaskakująco intensywny, z nadzwyczaj mocną sekcją rytmiczną. Wartością dodaną jest zaś świetnie rozwijająca się solówka gitarowa, która z czasem nabiera mocy, nie tracąc przy tym melodyjności i nastroju. Tak, spośród wszystkich dotychczasowych wydawnictw sztokholmskiego kwintetu, ta część podwójnego „Livet / Ytan” jest rzeczą najwartościowszą. Oby w przyszłości, a nie wątpię, że Szwedzi mają już gotowy materiał na kolejne płyty, potrafili zachować ten poziom.
koniec
8 lutego 2022
Skład:
Björn Wallgren – gitara elektryczna
Petter Kärnekull – elektryczna altówka
Daniel Borgegård Älgå – saksofon altowy
Johnny Karlsson-Kern – gitara basowa, śpiew
Magnus Nordén – perkusja, lider

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Mityczna rzeka w jaskini lwa
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Po trzech latach oczekiwania wreszcie zostały spełnione marzenia wielbicieli norweskiego tria Elephant9. Nakładem Rune Grammofon ukazała się dziesiąta, wliczając w to także albumy koncertowe, płyta formacji prowadzonej przez klawiszowca Stålego Storløkkena – „Mythical River”. Dla fanów skandynawskiego jazz-rocka to pozycja obowiązkowa. Dla tych, którzy dotąd nie zetknęli się z zespołem – szansa na nowy związek, którego nie da się zerwać.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.