Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Filippo Deorsola, Anaphora
‹Lexicon I›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLexicon I
Wykonawca / KompozytorFilippo Deorsola, Anaphora
Data wydania22 kwietnia 2022
Wydawca Auand Records
NośnikCD
Czas trwania64:26
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Filippo Deorsola, Jonathan Ho Chin Kiat, Ap Verhoeven, Rebekka Salomea Ziegler
Utwory
CD1
1) F.S.A.05:55
2) Coralli07:19
3) Towards a Lexicon [Part I]01:28
4) Image-Movement04:22
5) Image-Temps06:55
6) Inner Workings Resolved07:33
7) Towards a Lexicon [Part II]01:44
8) Where Do Adults Come From?07:35
9) From Co-Motion to Commotion10:34
10) Lexicon I01:38
11) Enoshima [After a Lexicon]09:24
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Trzej przyjaciele ze studiów
[Filippo Deorsola, Anaphora „Lexicon I” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Międzynarodowe trio Anaphora, które kierowane jest przez włoskiego pianistę (urodzonego w Belgii) Filippa Deorsolę, powstało w… Rotterdamie. Po trzech latach wspólnego grania muzycy zdecydowali się na podsumowanie pierwszego okresu działalności, w efekcie czego ukazał się album zatytułowany „Lexicon 1”.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Trzej przyjaciele ze studiów
[Filippo Deorsola, Anaphora „Lexicon I” - recenzja]

Międzynarodowe trio Anaphora, które kierowane jest przez włoskiego pianistę (urodzonego w Belgii) Filippa Deorsolę, powstało w… Rotterdamie. Po trzech latach wspólnego grania muzycy zdecydowali się na podsumowanie pierwszego okresu działalności, w efekcie czego ukazał się album zatytułowany „Lexicon 1”.

Filippo Deorsola, Anaphora
‹Lexicon I›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLexicon I
Wykonawca / KompozytorFilippo Deorsola, Anaphora
Data wydania22 kwietnia 2022
Wydawca Auand Records
NośnikCD
Czas trwania64:26
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Filippo Deorsola, Jonathan Ho Chin Kiat, Ap Verhoeven, Rebekka Salomea Ziegler
Utwory
CD1
1) F.S.A.05:55
2) Coralli07:19
3) Towards a Lexicon [Part I]01:28
4) Image-Movement04:22
5) Image-Temps06:55
6) Inner Workings Resolved07:33
7) Towards a Lexicon [Part II]01:44
8) Where Do Adults Come From?07:35
9) From Co-Motion to Commotion10:34
10) Lexicon I01:38
11) Enoshima [After a Lexicon]09:24
Wyszukaj / Kup
Podobno przyjaźnie zawierane w czasach szkolnych i studenckich są najtrwalsze. Jeżeli to prawda, można podejrzewać, że międzynarodowe trio Anaphora jeszcze przez wiele lat będzie cieszyć nas swoją muzyką. Ale równie dobrze drogi artystów mogą się za czas jakiś rozejść, a ich znajomość i przyjaźń przetrwać. Liderem formacji jest włoski, chociaż urodzony w Brukseli, kompozytor i pianista Filippo Deorsola. Gry na instrumencie zaczął uczyć się, gdy miał zaledwie sześć lat, a gdy był czternastolatkiem – podobno za sprawą swojej babci – odkrył uroki… improwizacji jazzowej. Być może to właśnie skłoniło go do tego, by następnie kontynuować naukę w konserwatorium w Rotterdamie (Codarts), gdzie w 2018 roku nawiązał współpracę z mającym azjatyckie korzenie kontrabasistą Jonathanem Ho Chin Kiatem oraz holenderskim perkusistą Apem Verhoevenem.
Po kilku latach wspólnego grania tria zdecydowało się wreszcie zarejestrować powstały w tym czasie materiał. W tym celu w listopadzie ubiegłego roku muzycy udali się do studia LOFT-Tonart w niemieckiej Kolonii (z Brukseli, gdzie na co dzień rezyduje Filippo, nie mieli aż tak daleko). Na miejscu postanowili zaprosić do współpracy gościa, którym okazała się wokalistka Rebekka Salomea Ziegler, znana z udziału w jazzowym Of Cabbages and Kings oraz własnym projekcie eksperymentalno-hiphopowym Salomea. Jej udział w sesji, chociaż tu akurat nie zaśpiewała (głosu użyła w inny sposób), okazał się znaczący. W sumie na wydanym przez wytwórnię Auand Records albumie znalazło się jedenaście kompozycji: zdecydowana większość to dzieło Deorsoli, trzy miniatury („Towards a Lexicon (Part I)”, „Towards a Lexicon (Part II)” i „Lexicon I”) są natomiast owocami zespołowej improwizacji.
Po przesłuchaniu „Lexicon I” z miejsca narzuca się jedna myśl: siła przekonywania babci Filippa musiała być, zaiste, wielka. Zrodzona dzięki niej miłość do improwizacji napędza bowiem całą – trwającą ponad godzinę – płytę. Zdając sobie sprawę z minimalistycznego instrumentarium (fortepian, kontrabas, perkusja), Włoch musiał kombinować, jak uatrakcyjnić poszczególne utwory, słowem: jak wyjść poza prosty schemat (tak! Improwizacja również może być schematyczna). Czy to mu się udało? Czasami bardziej, czasami mniej. Podstawowa forma zróżnicowania kompozycji polegała na nadaniu im różnych stopni intensywności i dynamiki. Sąsiadują więc ze sobą numery zagrane bardzo energetycznie i emocjonalnie z wyciszonymi i subtelnymi. Ta ewolucja często zresztą odbywa się w ramach tego samego utworu (vide „F.S.A.”, „Image-Temps”, „From Co-Motion to Commotion”).
Drugim skutecznym sposobem na urozmaicenie narracji prowadzonej przez Deorsolę okazało się wplatanie do improwizacji elementów charakterystycznych dla innych gatunków: w otwierającym album „F.S.A.” dają o sobie znać ciągotki klasyczne lidera, w „Coralli” zaskoczenie wywołują ragtime’owe dźwięki fortepianu, a w „Inner Workings Resolved” – wyraźnie słyszalne frazy bluesowe. Do tego dochodzą mocno podkreślone wpływy współczesnej awangardy, które nadają ton przede wszystkim dwuczęściowemu „Image-Movement” i „Image-Temps”, jak również trzem wspomnianym wcześniej miniaturom. Ze schematu wyłamuje się także, co w pewnym sensie podkreśla tytuł, „Enoshima (After a Lexicon)”. W tym utworze pojawia się recytacja Rebekki, przetykana niepokojąco brzmiącymi fragmentami instrumentalnymi – niekiedy bardziej emocjonalnymi, to znów stonowanymi.
Słuchając „Lexicon I”, można odnieść wrażenie, że Filippo Deorsola chciał tą płytą zamknąć definitywnie pierwszy rozdział swojej kariery artystycznej. Dlatego też zdecydował się umieścić na niej wszystkie ważne dla niego kompozycje z ostatnich lat. I to nie był do końca dobry pomysł. Album jest bowiem zwyczajnie za długi – o kilkanaście, może nawet dwadzieścia minut. Przycięcie go do czterdziestu kilku minut na pewno wyszłoby temu wydawnictwu na dobre. Zyskałoby ono nie tylko na spójności, ale przede wszystkim nie wywoływałoby uczucia znużenia. Choć i na to jest przecież prosta rada: można sobie „Lexicon I” podzielić na części i słuchać we fragmentach (na przykład w dwóch). Obawiam się jednak, że byłoby to wbrew intencjom twórcy.
koniec
26 kwietnia 2022
Skład:
Filippo Deorsola – fortepian, muzyka
Jonathan Ho Chin Kiat – kontrabas
Ap Verhoeven – perkusja

gościnnie:
Rebekka Salomea Ziegler – recytacja (11)

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Mityczna rzeka w jaskini lwa
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Po trzech latach oczekiwania wreszcie zostały spełnione marzenia wielbicieli norweskiego tria Elephant9. Nakładem Rune Grammofon ukazała się dziesiąta, wliczając w to także albumy koncertowe, płyta formacji prowadzonej przez klawiszowca Stålego Storløkkena – „Mythical River”. Dla fanów skandynawskiego jazz-rocka to pozycja obowiązkowa. Dla tych, którzy dotąd nie zetknęli się z zespołem – szansa na nowy związek, którego nie da się zerwać.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.