Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 26 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Ślina
‹Not a Bootleg 2: RE, Kraków – 21.10.2021›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNot a Bootleg 2: RE, Kraków – 21.10.2021
Wykonawca / KompozytorŚlina
Data wydania29 czerwca 2022
Wydawca Gusstaff Records
NośnikCD
Czas trwania56:18
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Matylda Gerber, Filip Zakrzewski, Mikołaj Nowicki, Stanisław Olek
Utwory
CD1
1) Not a Bootleg 256:18
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Prawda czasu, prawda… sceny
[Ślina „Not a Bootleg 2: RE, Kraków – 21.10.2021” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na „Not a Bootleg 2” trafił koncert, jaki freejazzowy kwartet Ślina zagrał w październiku ubiegłego roku w Krakowie. Tym razem bez udziału gości. To prawie godzina bardzo emocjonalnej, nierzadko energetycznej i intensywnej improwizacji. Tak dobry, że podsyca apetyt na kolejne odsłony serii.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Prawda czasu, prawda… sceny
[Ślina „Not a Bootleg 2: RE, Kraków – 21.10.2021” - recenzja]

Na „Not a Bootleg 2” trafił koncert, jaki freejazzowy kwartet Ślina zagrał w październiku ubiegłego roku w Krakowie. Tym razem bez udziału gości. To prawie godzina bardzo emocjonalnej, nierzadko energetycznej i intensywnej improwizacji. Tak dobry, że podsyca apetyt na kolejne odsłony serii.

Ślina
‹Not a Bootleg 2: RE, Kraków – 21.10.2021›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułNot a Bootleg 2: RE, Kraków – 21.10.2021
Wykonawca / KompozytorŚlina
Data wydania29 czerwca 2022
Wydawca Gusstaff Records
NośnikCD
Czas trwania56:18
Gatunekjazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Matylda Gerber, Filip Zakrzewski, Mikołaj Nowicki, Stanisław Olek
Utwory
CD1
1) Not a Bootleg 256:18
Wyszukaj / Kup
W renomowanej restauracji jest czymś oczywistym, że po przystawce podadzą nam jeszcze danie główne. W przypadku wrocławskiego kwartetu Ślina taką „przystawką” była omawiana w ubiegłym tygodniu płytka koncertowa zarejestrowana 12 listopada ubiegłego roku (z udziałem saksofonisty Mikołaja Trzaski) w poznańskim Domu Tramwajarza, będąca pierwszą odsłoną serii „Not a Bootleg 1”. Prawie pół roku później doczekaliśmy się w końcu pierwszego „dania głównego”, którym jest kolejny rozdział koncertowych perypetii Śliny, tym razem nagrany podczas występu – już bez gościa (takiego czy innego) – w krakowskim klubie RE 21 października, a więc na prawie trzy tygodnie przed wizytą w stolicy Wielkopolski. O ile na płytce z Poznania (dostępnej jedynie w wersji cyfrowej) znalazło się – z przyczyn technicznych – zaledwie dwadzieścia minut muzyki, na tej z Krakowa (wydanej także na kompakcie) jest jej prawie godzina. Godzina improwizacji freejazzowych i freerockowych z wielkimi inklinacjami awangardowymi.
Kwartet, który tworzą saksofonistka Matylda Gerber (znana również z formacji Sneaky Jesus), odpowiedzialny także za efekty elektroniczne gitarzysta Filip Zakrzewski, kontrabasista i klawiszowiec Mikołaj Nowicki oraz perkusista Stanisław Olek, istnieje już od ponad trzech lat; w tym czasie wydał dwa doskonałe albumy studyjne: „36’28’’” (2019) i „42’00’’” (2021) oraz zagrał sporo koncertów. Jak się podczas nich prezentuje, można zobaczyć i usłyszeć na filmikach dostępnych w sieci, a teraz też na płytach. Jak to często bywa w przypadku wykonawców w stu procentach improwizujących, praktycznie każdy koncert jest inny, niesie odmienne emocje, zależne od konkretnego czasu i miejsca, ale i od nastroju muzyków bądź, a może zwłaszcza, reakcji publiczności na to, co proponują instrumentaliści.
fot. Katarzyna Anna Kubiak (FB)
fot. Katarzyna Anna Kubiak (FB)
Kiedy światło dzienne ujrzą następne rozdziały tej opowieści, czyli „Not a Bootleg” 3, 4, może nawet 5, na co zresztą bardzo liczę, będzie można dokonać konkretniejszych porównań i analiz. Dostrzec, co muzycy zmieniają podczas kolejnych koncertów, a jakie patenty powtarzają. Jaki wpływ na graną przez nich muzykę ma chociażby wykorzystywane instrumentarium. W przypadku koncertu krakowskiego zaskakiwać może na przykład fakt, że tak znaczącą rolę odgrywa elektronika, która sprawia, że w wielu momentach kwartet zbliża się do stylistyki noise’u (te wszystkie zgrzyty, szumy, przestery i pogłosy…). W innych fragmentach z artystów wychodzą rockmani: potrafią podkręcić poziom mocy, zagrać z większym zaangażowaniem, zahaczyć o transową psychodelię, jakby w młodości nie robili nic innego, tylko wsłuchiwali się w krautrockowych awangardzistów z zachodnich Niemiec. Ale, aby obraz był pełen, należy wspomnieć, że nie brakuje również urywków stonowanych, subtelnych, przesadą byłoby wprawdzie stwierdzenie, że romantycznych, lecz wcale nie tak odległych od klasyków z lat 60. ubiegłego wieku.
fot. Kazimierz Ździebło
fot. Kazimierz Ździebło
Jednego po wysłuchaniu październikowego koncertu Śliny można być pewnym: ich koncert to prawdziwe misterium. Nawet jeśli improwizowane, to w pełni przemyślane, zbudowane na zasadzie kontrastów stylistycznych i brzmieniowych. Dużo w tej muzyce przestrzeni, każdy z instrumentalistów ma szansę, aby zaistnieć; absolutnie nie jest tak, że wszystko zostaje zdominowane przez liderkę projektu (bo czy tego chce, czy też się odżegnuje, to właśnie Matylda Gerber jest frontmenką kwartetu i w niej widzi się też jego liderkę). Przeciwnie. Po wysłuchaniu „Not a Bootleg 2” można wręcz narzekać, że tak mało jest saksofonów, że często na plan pierwszy wybijają się albo gitara, albo loopy przygotowane przez Filipa Zakrzewskiego. Czy coś w tym złego? Absolutnie. W czasie ubiegłorocznej jesiennej trasy Ślina na pewno zagrała i takie koncerty, podczas których to saksofon grał „pierwsze skrzypce”. I pewnie za czas jakiś – parę tygodni? parę miesięcy? – i one zostaną opublikowane. A na razie raczmy się tym, co już mamy: rejestracjami doskonałych występów w Poznaniu i Krakowie.
koniec
2 sierpnia 2022
Skład:
Matylda Gerber – saksofon altowy, saksofon tenorowy, saksofon barytonowy
Filip Zakrzewski – gitara elektryczna, efekty elektroniczne
Mikołaj Nowicki – kontrabas, syntezatory
Stanisław Olek – perkusja

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
Sebastian Chosiński

25 IV 2024

Arild Andersen to w świecie europejskiego jazzu postać pomnikowa. Kontrabasista nie lubi jednak przesiadywać na cokole. Mimo że za rok będzie świętować osiemdziesiąte urodziny, wciąż koncertuje i nagrywa. Na dodatek kolejnymi produkcjami udowadnia, że jest bardzo daleki od odcinania kuponów. „As Time Passes” to nagrany z muzykami młodszymi od Norwega o kilkadziesiąt lat album, który sprawi mnóstwo radości wszystkim wielbicielom nordic-jazzu.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Mityczna rzeka w jaskini lwa
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Po trzech latach oczekiwania wreszcie zostały spełnione marzenia wielbicieli norweskiego tria Elephant9. Nakładem Rune Grammofon ukazała się dziesiąta, wliczając w to także albumy koncertowe, płyta formacji prowadzonej przez klawiszowca Stålego Storløkkena – „Mythical River”. Dla fanów skandynawskiego jazz-rocka to pozycja obowiązkowa. Dla tych, którzy dotąd nie zetknęli się z zespołem – szansa na nowy związek, którego nie da się zerwać.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.