Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 24 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Tadeusz Sudnik, Krzysztof Majchrzak, India Czajkowska
‹Triangle›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTriangle
Wykonawca / KompozytorTadeusz Sudnik, Krzysztof Majchrzak, India Czajkowska
Data wydania21 października 2022
Wydawca Audio Cave
NośnikCD
Czas trwania65:29
Gatunekelektronika, jazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Tadeusz Sudnik, Krzysztof Majchrzak, India Czajkowska
Utwory
CD1
1) Wind from the East 207:44
2) Triangle02:40
3) Boiling Sun05:34
4) Keys02:45
5) Unknown06:34
6) Made08:18
7) Just a Girl07:02
8) Wind from the East 109:54
9) Desirable06:28
10) Dark City03:10
11) Les Cercles05:21
Wyszukaj / Kup

Tu miejsce na labirynt…: Ponad i pomiędzy światami
[Tadeusz Sudnik, Krzysztof Majchrzak, India Czajkowska „Triangle” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Troje artystów, których połączyło jedno: twórcze wykorzystanie elektroniki, za pomocą której potrafią wyczarowywać dźwięki niepokojące i kojące, zadziorne i magiczne. Ton całości nadaje Tadeusz Sudnik – znakomity muzyk i realizator dźwięku, który do współpracy zaprosił basistę (o jazzowym rodowodzie) Krzysztofa Majchrzaka i wokalistkę (z pogranicza ambientu i trip-hopu) Indię Czajkowską. Owocem ich działań jest album „Triangle”.

Sebastian Chosiński

Tu miejsce na labirynt…: Ponad i pomiędzy światami
[Tadeusz Sudnik, Krzysztof Majchrzak, India Czajkowska „Triangle” - recenzja]

Troje artystów, których połączyło jedno: twórcze wykorzystanie elektroniki, za pomocą której potrafią wyczarowywać dźwięki niepokojące i kojące, zadziorne i magiczne. Ton całości nadaje Tadeusz Sudnik – znakomity muzyk i realizator dźwięku, który do współpracy zaprosił basistę (o jazzowym rodowodzie) Krzysztofa Majchrzaka i wokalistkę (z pogranicza ambientu i trip-hopu) Indię Czajkowską. Owocem ich działań jest album „Triangle”.

Tadeusz Sudnik, Krzysztof Majchrzak, India Czajkowska
‹Triangle›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułTriangle
Wykonawca / KompozytorTadeusz Sudnik, Krzysztof Majchrzak, India Czajkowska
Data wydania21 października 2022
Wydawca Audio Cave
NośnikCD
Czas trwania65:29
Gatunekelektronika, jazz
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Tadeusz Sudnik, Krzysztof Majchrzak, India Czajkowska
Utwory
CD1
1) Wind from the East 207:44
2) Triangle02:40
3) Boiling Sun05:34
4) Keys02:45
5) Unknown06:34
6) Made08:18
7) Just a Girl07:02
8) Wind from the East 109:54
9) Desirable06:28
10) Dark City03:10
11) Les Cercles05:21
Wyszukaj / Kup
Tadeusz Sudnik (rocznik 1955) to bohater z cienia. Ceniony inżynier dźwięku i realizator nagrań, wieloletni współpracownik kultowego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, mający na koncie kooperację z wieloma wybitnymi artystami spod znaku jazzu (między innymi Tomasz Stańko, Andrzej Przybielski, Adam Pierończyk) i awangardy (Andrzej Bieżan, Andrzej Mitan, Krzysztof Knittel). Pojawił się już na wielu płytach, ale jedynie na dwóch albumach jego nazwisko widnieje na frontowej stronie okładki: „Tadeusz Sudnik & His Friends in Art” (2017) oraz – wydanym przed dwoma miesiącami przez krakowski Audio Cave – „Triangle” (2022). Tę ostatnią muzyk sygnuje razem z basistą Krzysztofem Majchrzakiem (między innymi „Magic Hands”, 2014; „Cosmic Trip”, 2018; „1999 Harmolodic Odyssey”, 2020; „432 Hz”, 2022) oraz wokalistką i flecistką Indią Czajkowską.
Co może być artystycznym owocem współpracy takiego tria? Jedno jest pewne: muzyka nieoczywista, wyłamująca się ze schematów, łącząca różnorodne style (od jazzu po ethno, od noise’u po rock), której wspólnym mianownikiem jest wszechobecność elektroniki. Album powstawał w trudnych czasach pandemii, w latach 2020 i 2021. Mimo to India, Tadeusz i Krzysztof spotkali się parokrotnie „face to face” w należącym do Sudnika warszawskim Studiu Dźwięków Niemożliwych (swoją drogą już ta nazwa wiele wyjaśnia i sugeruje, czego można spodziewać się po „Triangle”), gdzie pracowali „na żywo”, głównie improwizując. Dopiero później przyszła pora na obróbkę dźwiękową zarejestrowanego materiału, co zajęło znacznie więcej czasu niż samo nagranie i odbywało się online, z racji tego, że Majchrzak na co dzień mieszka i tworzy w Paryżu (choć w ojczyźnie ostatni czasy często bywa, ostatnio między innymi przy okazji koncertów promujących płytę formacji The Intuition Orchestra „Summa intuitiva”).
Materiału powstało oczywiście więcej, niż ostatecznie trafiło na płytę. A sama płyta do najkrótszych wcale nie należy (wersja kompaktowa trwa sześćdziesiąt pięć minut). Można więc uznać, że twórcy musieli być bardzo zadowoleni z tego, co udało im się zarejestrować. I nic dziwnego, bo „Triangle” to bardzo interesujące dzieło, choć – tu nie ma co ściemniać – nie dla każdego. Co jednak nie znaczy, że nawet jeżeli nie gustujecie w muzycznej elektronicznej awangardzie, nie warto podjąć próby zmierzenia się z tą muzyką. Zawsze istnieje bowiem szansa, że przypadnie Wam do gustu, że odnajdziecie w niej coś – dla siebie – wartościowego i nadzwyczajnego. Ci z kolei, którzy na co dzień śledzą światowe trendy w ambiencie i jego pochodnych, a jednocześnie nie stronią od mocno zaprawionej (post)modernizmem muzyki współczesnej (także spod znaku festiwalu „Warszawska Jesień”) – będą tym krążkiem urzeczeni.
Sudnik, Majchrzak i Czajkowska są artystami, którzy dają – to, wbrew pozorom, bardzo istotne – dźwiękom wybrzmieć, którzy nigdzie się nie spieszą, nikogo nie popędzają (zwłaszcza słuchacza), dla których znaczenie ma każdy ton, każdy akord, każdy pogłos. Potrafią płynnie przechodzić od noise’owych zgrzytów i szumów do natchnionych pasaży, podkreślanych eteryczno-poetyckim śpiewem Indii (niekiedy mogącym kojarzyć się z wokalizami Antoniny Krzysztoń). Do tego dochodzą nieoczywiste linie basu – ciepłe i smakowite (jak w „Madde”), nastrojowe („Wind from the East 1”, „Les Cercles”), to znów na modłę rockową mniej lub bardziej zadziorne („Boiling Sun”, „Desirable”). Mniej jest natomiast gitary elektrycznej, ale i po nią sięga Majchrzak – czy to w otwierającym album „Wind from the East 2”, czy też w szalonym, niemal freerockowym „Dark City”. Oczywiście dźwięków gitarowych (w tym basowych) jest więcej, ale często albo zbijają się one (za sprawą przetworzeń) z elektroniką, albo nikną w jej cieniu…
Właśnie! Bo to jednak elektronika góruje na „Triangle” nad wszystkim innym. Wydawałoby się, że z tego też powodu wypełniająca album muzyka powinna być… odhumanizowana. Ale wcale tak nie jest. To z kolei wielka zasługa Indii Czajkowskiej, której wokalizy – często tak bardzo kontrastujące z podkładem – niosą ze sobą głęboką refleksję: nad współczesnym człowiekiem, nad światem, przemijaniem, tym co nieznane, jeszcze nieodkryte i z tego też powodu niepokojące. Artystka sięgnęła w nich do swoich wcześniejszych inspiracji: etnicznych i triphopowych, jak również neoklasycznych – vide albumy „Tańce snu” (2014), „Borderline” (2016) czy „Diary of Earth” (2021), w nagraniu których pomagał jej zresztą… Tadeusz Sudnik. Znają się więc doskonale od lat i potrafią idealnie uzupełniać. Niekiedy są jak dwie strony tej samej monety, jak yin i yang – muszą współistnieć ze sobą, aby osiągnąć pełną harmonię. I dodajcie do tego jeszcze muzyczną wyobraźnię Krzysztofa Majchrzaka! Musi być dobrze!
koniec
6 grudnia 2022
Skład:
Tadeusz Sudnik – efekty elektroniczne, elektroniczna perkusja, miksy
Krzysztof Majchrzak – gitara basowa, gitara elektryczna, efekty elektroniczne
India Czajkowska – śpiew, flet, efekty, teksty

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: Oniryczne żałobne misterium
Sebastian Chosiński

24 IV 2024

Martin Küchen – lider freejazzowej formacji Angles 9 – zaskakiwał już niejeden raz. Ale to, co przyszło mu na myśl w czasie pandemicznego odosobnienia, przebiło wszystko dotychczasowe. Postanowił stworzyć – opartą na starożytnym greckim micie i „Odysei” Homera – jazzową operę. Do współpracy zaprosił wokalistkę Elle-Kari Sander, kolegów z Angles oraz kwartet smyczkowy. Tak narodziło się „The Death of Kalypso”.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Mityczna rzeka w jaskini lwa
Sebastian Chosiński

23 IV 2024

Po trzech latach oczekiwania wreszcie zostały spełnione marzenia wielbicieli norweskiego tria Elephant9. Nakładem Rune Grammofon ukazała się dziesiąta, wliczając w to także albumy koncertowe, płyta formacji prowadzonej przez klawiszowca Stålego Storløkkena – „Mythical River”. Dla fanów skandynawskiego jazz-rocka to pozycja obowiązkowa. Dla tych, którzy dotąd nie zetknęli się z zespołem – szansa na nowy związek, którego nie da się zerwać.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: W poszukiwaniu zapomnianej przyszłości
Sebastian Chosiński

18 IV 2024

Każdy wielbiciel rodzimej progresywnej elektroniki powinien z uwagą przyglądać się kolejnym produkcjom kierowanego przez Jarosława Pijarowskiego Teatru Tworzenia. Chociaż lider pochodzi z Bydgoszczy, jest to projekt wykraczający znacznie poza miasto nad Brdą, a w przypadku najnowszego materiału – „Forbidden Archaeology (Opus 1,1)” – wręcz międzynarodowy. Jak na razie udostępniony został jedynie w sieci, także w formie filmu wideo.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Z tego cyklu

Oniryczne żałobne misterium
— Sebastian Chosiński

Mityczna rzeka w jaskini lwa
— Sebastian Chosiński

W poszukiwaniu zapomnianej przyszłości
— Sebastian Chosiński

Muzyczny seans spirytystyczny
— Sebastian Chosiński

Ciało, umysł i duch
— Sebastian Chosiński

Co tam, panie, w innym świecie?!
— Sebastian Chosiński

W pełni usprawiedliwiona pewność siebie
— Sebastian Chosiński

Szczęśliwi, choć nostalgiczni
— Sebastian Chosiński

Opus magnum
— Sebastian Chosiński

Nocne Szwajcarów rozmowy (z Brytyjczykami i Polakiem)
— Sebastian Chosiński

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.