Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Próchno
‹3P›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł3P
Wykonawca / KompozytorPróchno
Data wydania17 maja 2024
Wydawca Gusstaff Records
NośnikCD
Czas trwania23:42
Gatuneknoise, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Mateusz Rychlicki, Adam Sołtysik, Mateusz Rosiński, Jakub Żwirełło, Bartłomiej Maczaluk, Artur Sofiński, Marcel Gawinecki, Bartosz Leśniewski, Wojciech Jachna
Utwory
CD1
1) Bagno05:24
2) Spluwa Rework06:01
3) Zmierzch Live06:49
4) Spluwa Live05:28
Wyszukaj / Kup

Jazzowe oblicze noise’u i post-rocka
[Próchno „3P” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Próchno powoli, ale bardzo konsekwentnie buduje swoją pozycję na undergroundowej scenie. Po świetnie przyjętej ubiegłorocznej pełnowymiarowej płycie „P3” teraz wydaje aneks do niej – EP-kę zatytułowaną „3P”. W nagraniach tych trio zostało wsparte przez gości: duet Wczasy, trio Dynasonic oraz – co ucieszyło mnie najbardziej – jazzowego trębacza Wojciecha Jachnę.

Sebastian Chosiński

Jazzowe oblicze noise’u i post-rocka
[Próchno „3P” - recenzja]

Próchno powoli, ale bardzo konsekwentnie buduje swoją pozycję na undergroundowej scenie. Po świetnie przyjętej ubiegłorocznej pełnowymiarowej płycie „P3” teraz wydaje aneks do niej – EP-kę zatytułowaną „3P”. W nagraniach tych trio zostało wsparte przez gości: duet Wczasy, trio Dynasonic oraz – co ucieszyło mnie najbardziej – jazzowego trębacza Wojciecha Jachnę.

Próchno
‹3P›

EKSTRAKT:70%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
Tytuł3P
Wykonawca / KompozytorPróchno
Data wydania17 maja 2024
Wydawca Gusstaff Records
NośnikCD
Czas trwania23:42
Gatuneknoise, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
W składzie
Mateusz Rychlicki, Adam Sołtysik, Mateusz Rosiński, Jakub Żwirełło, Bartłomiej Maczaluk, Artur Sofiński, Marcel Gawinecki, Bartosz Leśniewski, Wojciech Jachna
Utwory
CD1
1) Bagno05:24
2) Spluwa Rework06:01
3) Zmierzch Live06:49
4) Spluwa Live05:28
Wyszukaj / Kup
Próchno nie daje o sobie zapomnieć. Przed paru laty przebojem wdarło się na polską scenę undergroundową i nie tylko z powodzeniem utrzymuje się na niej, ale z czasem zyskuje coraz większą rozpoznawalność i popularność wśród wielbicieli rockowego jazgotu. A fakt, że ostatnio na współpracę z triem zdecydował się niezwykle ceniony bydgoski trębacz jazzowy Wojciech Jachna (vide „Atropina”, 2014; „Tribute to Andrzej Przybielski, Volume 1”, 2016; „Tribute to Andrzej Przybielski, Volume 2”, 2017; „Earth”, 2022), świadczy o wzrastającym prestiżu grupy. Efekty współpracy Próchna z Jachną można usłyszeć na najnowszej EP-ce tej formacji, której premiera zbliża się wielkimi krokami.
Tym samym po wydanych już wcześniej pełnometrażowych krążkach: debiutanckim „Próchnie” (2019), koncertowych „15 miesiącach” (2023), studyjnym „P3” (2023) oraz również omawianej na łamach „Esensji” EP-ce „Niż” (2020) – teraz dyskografia Bartosza Leśniewskiego (gitara elektryczna, głos), Marcela Gawineckiego (gitara basowa, głos) i Artura Sofińskiego (perkusja) wzbogaca się o kolejną „czwórkę” – „3P”, stanowiącą, co sugeruje już sam tytuł, aneks do ubiegłorocznego albumu. Płytkę można podzielić na dwie części: pierwszą stanowią dwa utwory, do których ścieżki dograli zaproszeni goście, czyli duet Wczasy i trio Dynasonic, drugą natomiast – dwa kolejne, będące efektem zagranej „na żywo, ale w studiu” sesji z Wojciechem Jachną.
To studio – Cierpienie we wsi Smarzykowo nieopodal Szubina (na historycznych Pałukach) – nie zostało wybrane przypadkowo. Muzycy poznali je już dobrze w 2022 roku, kiedy pracowali nad „P3”. Żałować można jedynie, że z trwającego ponad dwadzieścia trzy minuty występu na „3P” trafił tylko dwunastominutowy fragment. Usprawiedliwieniem może być jednak fakt, że te dwanaście minut to właśnie te dwie kompozycje – „Spluwa” i „Zmierzch” – w których można usłyszeć trąbkę. Dwie pozostałe – „Kim jesteś, po co przyszedłeś?” oraz „To nie ja” – zagrane zostały w składzie trzyosobowym. Na dodatek pierwsza z nich znalazła się na płycie z koncertem w gdyńskim klubie „Desdemona” („15 miesięcy”), więc pewnie dlatego muzycy nie chcieli jej powtarzać. Ale mogli też wyjść z prostszego założenia: na „3P” wydajemy tylko utwory zarejestrowane z udziałem gości.
EP-kę otwiera nowy numer – „Bagno”. Nowy, ale utrzymany w dotychczasowej stylistyce zespołu. Jest więc to ponownie mieszanka noise’u i post-rocka, mrocznego ambientu z industrialną psychodelią. Z tekstem, aczkolwiek jest on tu drugorzędny. Wokaliści bowiem nie tyle śpiewają, co melodeklamują, względnie wykrzykują, a i tak przy okazji robią wszystko, aby ich głosy ginęły w zaledwie zgrzytliwych, przesterowanych dźwięków. Co dorzucili od siebie Bartłomiej Maczaluk i Jakub Żwirełło z Wczasów? Głównie industrialnie brzmiące syntezatory i noise’owe efekty elektroniczne z charakterystycznym pogłosem. W efekcie faktura utworu staje się jeszcze gęstsza i bardziej transowa.
W tym kontekście „Spluwa Rework”, do której swoje „trzy grosze” dorzucili panowie z Dynasonic, czyli Mateusz Rosiński, Adam Sołtysik i Mateusz Rychlicki, brzmi niemal… popowo. Wiem, wiem, mało wybredny żart! Przyznać jednak trzeba, że buszujące w elektronice trio ze Szczecina nadało „Spluwie” nieco lżejszy charakter. Ale nie zmienia to faktu, że materiał wyjściowy jest równie ostry, mroczny i lodowaty. Numer zachowuje też transowy rytm, na tle którego pojawia się niepokojąca opowieść wokalisty. Crème de la crème EP-ki, przynajmniej z mojego punktu widzenia, to jednak dwie kompozycje nagrane z Wojciechem Jachną. Jako że jest on jazzmanem, który nie stroni od awangardowych, nierzadko minimalistycznych eksperymentów, można było być spokojnym o efekty tej kooperacji.
Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że lepszego współwykonawcy ich artystycznych zamierzeń trudno byłoby Próchnu znaleźć. „Zmierzch Live” zaczyna się jak klasyczny sludgemetalowy kawałek. Jest do granic bólu wolno i ciężko, na to nakładają się noise’owe partie gitar (zarówno solowej, jak i basowej) oraz powłóczysta trąbka. Co ciekawe, Jachna nie sili się na zadziorne, freejazzowe improwizacje, raczej podąża za triem, sennymi dźwiękami swego instrumentu uzupełnia jego narrację, przydając mu także nieco zwiewności i nastroju. Co zresztą kontrastuje z bezlitosnym, niszczącym wszystko na swojej drodze, marszem sekcji rytmicznej. Podobnie prezentuje się partia Jachny w utworze „Spluwa Live”, choć samo wykonanie jest tak mroczne i niepokojące, że mimo wylewającego się z głośników dźwiękowego mrozu, można poczuć pot na czole. Byłoby fajnie, gdyby współpraca Próchna z bydgoskim jazzmanem nie ograniczyła się tylko do tej jednej sesji. By zagościł on, choćby na niektórych, koncertach zespołu, a może nawet – takie malutkie marzenie – dał się namówić na udział w nagraniu kolejnego pełnowymiarowego materiału tria.
koniec
16 maja 2024
Skład:
Bartosz Leśniewski – gitara elektryczna, głos
Marcel Gawinecki – gitara basowa, głos
Artur Sofiński – perkusja

gościnnie:

WCZASY (1):
Bartłomiej Maczaluk – syntezatory, efekty elektroniczne, głos
Jakub Żwirełło – syntezatory, space echo, głos

DYNASONIC (2):
Mateusz Rosiński – efekty elektroniczne
Adam Sołtysik – gitara basowa
Mateusz Rychlicki – perkusja, efekty elektroniczne

oraz
Wojciech Jachna – trąbka (3,4)

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Trzech solistów w łódce, nie licząc sekcji rytmicznej
Sebastian Chosiński

18 VI 2024

Po trzech płytach nagranych w ojczystej Hiszpanii i z rodakami w składzie flecista Fernando Brox postanowił wybrać się do Bazylei, aby skompletować zupełnie nowy zespół. A że to szwajcarskie miasto jest jednym z głównych w Europie ośrodków przyciągających jazzmanów z całego świata, powstała międzynarodowa grupa, której album – „From Within” – mieni się najróżniejszymi barwami.

więcej »

My mieliśmy Miliana, Szwedzi mają Ståhla
Sebastian Chosiński

13 VI 2024

Szwedzki wibrafonista Mattias Ståhl znany jest przede wszystkim jako doskonały akompaniator tuzów skandynawskiego jazzu. Mało kto wie, że stoi on również na czele własnej formacji – Ståhls Trio. Jest w tym trochę i jego winy, ponieważ choć grupa istnieje od piętnastu lat, wydaje właśnie dopiero czwartą płytę. Ale za to możecie być pewni, że „Brain Drain” to jazz najwyższej jakości.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Free ponad wszystko!
Sebastian Chosiński

11 VI 2024

Matylda Gerber dzieli swoje życie artystyczne na dwa. Część czasu poświęca Ślinie, część kwartetowi Sneaky Jesus. I trzeba przyznać, że w obu przypadkach zasługuje na największe pochwały. Druga z wymienionych formacji przed paroma miesiącami doczekała się nowego albumu – „For Chaching Taphed” – który powinien przypaść do gustu tym wszystkim, którzy chcą się zanurzyć w odmętach free jazzu i free rocka, a nawet… free metalu.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż twórcy

Cierpieć też trzeba umieć
— Sebastian Chosiński

Nie licz na litość!
— Sebastian Chosiński

Jak nie ulżyć w Cierpieniu
— Sebastian Chosiński

Marsz ku Otchłani
— Sebastian Chosiński

Tegoż autora

Trzech solistów w łódce, nie licząc sekcji rytmicznej
— Sebastian Chosiński

My mieliśmy Miliana, Szwedzi mają Ståhla
— Sebastian Chosiński

Wszystkie drogi prowadzą do Bazylei
— Sebastian Chosiński

Przez ciernie na… Manhattan
— Sebastian Chosiński

Z Izraela – via Maroko i Senegal – do Nowego Jorku
— Sebastian Chosiński

Zabić… cóż może być prostszego?!
— Sebastian Chosiński

Nad piękną i modrą Odrą
— Sebastian Chosiński

Braterski hołd
— Sebastian Chosiński

Kto nie ryzykuje, ten… w spokoju nie żyje
— Sebastian Chosiński

W starym domu nie straszy
— Sebastian Chosiński

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.