Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Nirvana
‹Live at Reading›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLive at Reading
Wykonawca / KompozytorNirvana
Data wydania2 listopada 2009
Wydawca Geffen
NośnikCD
Czas trwania78:00
Gatunekkoncert, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Breed2:57
2) Drain You3:54
3) Aneurysm4:34
4) School3:12
5) Sliver2:13
6) In Bloom4:33
7) Come As You Are3:34
8) Lithium5:10
9) About a Girl3:09
10) Tourette's1:51
11) Polly2:48
12) Lounge Act3:04
13) Smells Like Teen Spirit5:53
14) On a Plain3:00
15) Negative Creep2:54
16) Been a Son3:23
17) All Apologies3:25
18) Blew5:23
19) Dumb2:34
20) Stay Away3:41
21) Spank Thru3:05
22) Love Buzz (tylko na DVD)4:56
23) The Money Will Roll Right In2:13
24) D-73:43
25) Territorial Pissings4:30
Wyszukaj / Kup

(Nie)zwykły zespół punkowy
[Nirvana „Live at Reading” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Na wiadomość o zapowiadanym wydaniu koncertu Nirvany biłem się z myślami. Boże, jeszcze raz te same utwory? Ile można zarabiać na legendzie, która początek miała w samobójczej śmierci lidera zespołu…? Po chwilowej konsternacji zdecydowałem się, że wydam kilka groszy na „Live at Reading”. I powiadam wam, warto było!

Jakub Stępień

(Nie)zwykły zespół punkowy
[Nirvana „Live at Reading” - recenzja]

Na wiadomość o zapowiadanym wydaniu koncertu Nirvany biłem się z myślami. Boże, jeszcze raz te same utwory? Ile można zarabiać na legendzie, która początek miała w samobójczej śmierci lidera zespołu…? Po chwilowej konsternacji zdecydowałem się, że wydam kilka groszy na „Live at Reading”. I powiadam wam, warto było!

Nirvana
‹Live at Reading›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułLive at Reading
Wykonawca / KompozytorNirvana
Data wydania2 listopada 2009
Wydawca Geffen
NośnikCD
Czas trwania78:00
Gatunekkoncert, rock
Zobacz w
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Utwory
CD1
1) Breed2:57
2) Drain You3:54
3) Aneurysm4:34
4) School3:12
5) Sliver2:13
6) In Bloom4:33
7) Come As You Are3:34
8) Lithium5:10
9) About a Girl3:09
10) Tourette's1:51
11) Polly2:48
12) Lounge Act3:04
13) Smells Like Teen Spirit5:53
14) On a Plain3:00
15) Negative Creep2:54
16) Been a Son3:23
17) All Apologies3:25
18) Blew5:23
19) Dumb2:34
20) Stay Away3:41
21) Spank Thru3:05
22) Love Buzz (tylko na DVD)4:56
23) The Money Will Roll Right In2:13
24) D-73:43
25) Territorial Pissings4:30
Wyszukaj / Kup
„Live at Reading” to zapis koncertu, który Nirvana dała na zakończenie tego brytyjskiego festiwalu w 1992 roku. Był to czas, kiedy Kurt, Krist i Dave święcili niekwestionowane tryumfy. Stali się znani na całym świecie, dzięki takim przebojom jak „Smells Like Teen Spilit”, „Polly” i „Lithium”. Występ ten krążył do tej pory jedynie jako bootleg. Teraz po wyczyszczeniu i podrasowaniu dźwięku oraz obrazu, stał się oficjalnym wydawnictwem firmowanym nazwą Nirvana.
Tyle historii. Teraz pochwały. Najpierw pochwalę się ja. Jak już się zdecydowałem na zakup, to od razu wziąłem wydanie zawierające zarówno CD jak i DVD, które dodatkowo, w porównaniu z płytą audio posiada „Love Buzz”. I CD przesłuchałem tylko raz. W odtwarzaczu cały czas siedzi DVD, gdyż oprócz samej muzyki, wielką radochę sprawia oglądanie cieszących się graniem trzech zwykłych chłopaków. A to dlatego, że realizatorzy i producenci wykonali świetną robotę; każdy instrument brzmi tak, jakby był nagrany dziś, a nie siedemnaście lat temu, a obraz jest odpowiednio wyostrzony i „naświetlony”.
Grunge’owcy z Nirvany w przeważającej części wykonują utwory z wydanego rok wcześniej „Nevermind”. Na szczęście nie zabrakło przedstawicieli ich debiutu, trochę mniej znanego i moim zdaniem niesłusznie niedocenianego „Bleach”. Do tego trzy kawałki, które znajdą się później na „In Utero” i trzy świetne covery („Love Buzz”, „Shocking Blue”, „The Money Will Roll Right In” zespołu Fang i „D-7” kapeli Wipers) oraz piosenki z przekrojowej płyty „Incesticide”, zawierającej kompozycje, które nie „zmieściły” się na dwóch pierwszych albumach.
W przerwach miedzy utworami muzycy często zagadują do siebie i do publiczności (posłuchajcie dowcipu Krista). Uśmiech na twarzy wywołuje także wykrzyczane przez publiczność za prośbą Kurta (gdyż jak mówi „moja żona uważa, że wszyscy jej nienawidzą”) „Courtney we love you” przed „All Apologize”, a także zaintonowane w pewnym momencie przez bas i perkusje „Smoke on the water”. Takich smaczków jest więcej, jak chociażby poprzedzający „Smells Like Teen Spirit” fragment „More Then a Feeling”, bardzo podobny w progresji i biciu akordów. Ciary łażą po plecach w uderzających energią „Breed”, „Shool”, „Tourette’s” czy „Love Buzz” oraz podczas bardziej nastrojowych „All Apologies”, „On a Plain” i odśpiewanego przez publiczność „Lithium”. A pomyłki, gitarowe zgrzyty i fałsze oraz zmiany w tekstach to standard Kurta Cobaina w wersji „live”.
Całości dopełnia forma montażu, wynikająca pewnie z tego, że wydanie tego występu w formie video nie było ówcześnie planowane. Ujęcia są proste, statyczne, skupiające się na muzykach, ewentualnie przedstawiające cała kapelę z pewnego dystansu, bez natrętnych zbliżeń, najazdów, i innych tego typu cudeniek. Prosto. Tak jak prosta i szczera jest ta muzyka; pełna zadziornych gitarowych riffów, mocnej perkusji (patrząc na Grohla ma się wrażenie, że lada chwila rozwali bębny) i basowych motywów (niedoceniany na tle kolegów Krist udowadnia, że wie, na czym ta zabawa polega). Osobną sprawą jest brzmienie. Po prostu wgniatające w ziemię. Tego należy słuchać z maksymalnie ustawionym pokrętłem na wzmacniaczu.
Najciekawiej wypada „Spank Thru”. Pierwszy utwór jaki według Novoselica kiedykolwiek zagrała Nirvana (a nagrany w 1985 roku na demo „Illiteracy Will Prevail” przez wcześniejszy zespół Cobaina – Fecal Matter) urzeka gitarowym motywem w pierwszej części i powala w końcowym, ostrzejszym fragmencie.
Jest jeszcze jeden smaczek na tej płycie, nie wiem czy zamierzony, lecz jeśli tak, to świadczący o dużym poczuciu humoru lidera (nie zabrakło wprowadzenia go na scenę w szpitalnym kaftanie i na wózku inwalidzkim). Mianowicie wykonanie „About a Girl”. W prasie często pojawiały się porównania i odniesienia tego utworu, zamieszczonego na „Bleach”, do kompozycji The Beatles. Zwróćcie uwagę na zadarty łokieć Kurta w tej piosence. Czyż nie jest to lekka parodia stylu grania Lennona?
Warto zobaczyć i posłuchać tego wydawnictwa, gdyż show z Reading jest od otwierającego „Breed”, aż po zakończony rozmontowaniem perkusji przy gitarowych sprzężeniach „Territorial Pissings”, potężną dawką mocnego rock’n’rollowego grania. Jest to dowód na to, że niebezpodstawnie kapela uznawana jest za najważniejszy zespół pierwszej połowy lat 90., który w tym okresie – między „Nevermind” a „In Utero” – świetnie czuł się przed publicznością podczas występów na żywo. I takim warto ten zespół zapamiętać.
Dla tych, którzy nie zdążyli uczestniczyć w występie Nirvany, album „Live at Reading” jest pozycją nie do przecenienia. Choć to taki zwykły koncert zwyczajnej punkowej kapeli.
koniec
12 stycznia 2010
Ekstrakt CD: 80%, DVD: 100%.

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Tu miejsce na labirynt…: W poszukiwaniu zapomnianej przyszłości
Sebastian Chosiński

18 IV 2024

Każdy wielbiciel rodzimej progresywnej elektroniki powinien z uwagą przyglądać się kolejnym produkcjom kierowanego przez Jarosława Pijarowskiego Teatru Tworzenia. Chociaż lider pochodzi z Bydgoszczy, jest to projekt wykraczający znacznie poza miasto nad Brdą, a w przypadku najnowszego materiału – „Forbidden Archaeology (Opus 1,1)” – wręcz międzynarodowy. Jak na razie udostępniony został jedynie w sieci, także w formie filmu wideo.

więcej »

Tu miejsce na labirynt…: Muzyczny seans spirytystyczny
Sebastian Chosiński

16 IV 2024

W latach 2019-2020 Alan Davey, były gitarzysta basowy Hawkwind, wydał pod nawiązującym do tej legendarnej formacji szyldem Hawkestrel trzy albumy, po czym… zamilkł. A w zasadzie zajął się innymi konceptami artystycznymi. Musiały minąć cztery lata, aby przypomniał sobie o tym projekcie i uraczył fanów longplayem o wielce mówiącym tytule „Chaos Rocks”.

więcej »

Płynąć na chmurach
Sebastian Chosiński

12 IV 2024

Choć ich artystyczna współpraca rozpoczęła się przed ośmioma laty, to jednak dopiero teraz duński duet skonsumował ją poprzez wydanie wspólnej płyty. Album „Clouds” – lokujący się gdzieś na pograniczu jazzu i elektroniki (z elementami awangardy i folku) – sygnują swoimi nazwiskami improwizująca wokalistka Randi Pontoppidan oraz jazzowy wibrafonista Martin Fabricius.

więcej »

Polecamy

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku

A pamiętacie…:

Murray Head – Judasz nocą w Bangkoku
— Wojciech Gołąbowski

Ryan Paris – słodkie życie
— Wojciech Gołąbowski

Gazebo – lubię Szopena
— Wojciech Gołąbowski

Crowded House – hejnał hejnałem, ale pogodę zabierz ze sobą
— Wojciech Gołąbowski

Pepsi & Shirlie – ból serca
— Wojciech Gołąbowski

Chesney Hawkes – jeden jedyny
— Wojciech Gołąbowski

Nik Kershaw – czyż nie byłoby dobrze (wskoczyć w twoje buty)?
— Wojciech Gołąbowski

Howard Jones – czym właściwie jest miłość?
— Wojciech Gołąbowski

The La’s – ona znowu idzie
— Wojciech Gołąbowski

T’Pau – marzenia jak porcelana w dłoniach
— Wojciech Gołąbowski

Zobacz też

Tegoż autora

Anioły są na ziemi. Diabły też
— Jakub Stępień

Fanom – fani
— Jakub Stępień

Jeszcze jedno muzyczne podsumowanie 2011
— Jakub Stępień

Ta Nosowska
— Jakub Stępień

Już nie taki „Antypop”
— Jakub Stępień

…a będzie coraz lepiej
— Jakub Stępień

Wieści z wariatkowa
— Jakub Stępień

Mgiełki (z) Dzikiego Zachodu
— Jakub Stępień

Wycinanki i wyklejanki
— Jakub Stępień

Niektóre rzeczy się nie zmieniają
— Jakub Stępień

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.