Beksiński, Dwurnik, Yerka w Agra-ArtAgra-Art Od 21 do 28 sierpnia na stronach domu domu aukcyjnego Agra-Art trwa internetowa aukcja dzieł takich twórców jak Beksiński, Dwurnik i Yerka. Wszystkie prace można oglądać na żywo w Galerii Agry w Warszawie.
Agra-ArtBeksiński, Dwurnik, Yerka w Agra-ArtOd 21 do 28 sierpnia na stronach domu domu aukcyjnego Agra-Art trwa internetowa aukcja dzieł takich twórców jak Beksiński, Dwurnik i Yerka. Wszystkie prace można oglądać na żywo w Galerii Agry w Warszawie. Zdzisław Beksiński (Sanok 24 II 1929 – Warszawa 21 II 2005) studiował w latach 1947-1952 na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Był artystą samoukiem, który osiągnął niekwestionowaną pozycję w polskiej sztuce współczesnej, potwierdzoną obecnością jego prac na prestiżowych wystawach i w kolekcjach muzealnych. Początkowo zajmował się fotografią, którą interesował się od lat studenckich, po 1956 zyskując uznanie jako twórca fotogramów o estetyce opartej o efekty fakturowe. W latach 1958-1962 tworzył abstrakcyjne obrazy-reliefy o bogatej fakturze, głównie metalowe, będące odmianą malarstwa materii. Pod koniec tego okresu powstawały ażurowe formy o kształtach figur i pełnoplastyczne rzeźby w metalu. Kolejnym etapem jego twórczości były lata 1962-1974, kiedy poświęcał się głównie rysunkowi. W latach 60. rysował piórkiem i tuszem figuralne kompozycje odznaczające się karykaturalną deformacją postaci. Od końca lat 60. tworzył rysunki węglem i kredkami, będące monochromatyczną odmianą jego równoległej twórczości malarskiej. Od 1974 zajmował się niemal niepodzielnie malarstwem. Jego charakterystyczny styl bazował na perfekcji technicznej, której towarzyszyła niezwykłość wizji. Malował świat po katastrofie, naznaczony piętnem śmierci i rozpadu. Jego obrazy zaludniają postaci i stwory o ludzkich wprawdzie bądź zwierzęcych kształtach, lecz o cechach fantomów, automatów lub rozpadających się trucheł. Artysta nie nadawał swym obrazom i rysunkom tytułów (poza porządkującymi symbolami), akcentując w ten sposób swój brak zainteresowania dla literackiej strony przedstawień. Sam mówił, że malując całkowicie poddaje się wizji, „fotografuje„ ją. W ostatnich latach włączył do swego warsztatu artystycznego elektroniczne techniki generowania obrazu, które wykorzystywał do tworzenia komputerowych fotomontaży. Sztuka Beksińskiego, wielokrotnie wystawiana i omawiana, budzi skrajne emocje wśród znawców i publiczności. Największa, systematycznie uzupełniana kolekcja jego prac w kraju znajduje się w Muzeum Historycznym w Sanoku, za granicą – w Paryżu, w posiadaniu Piotra Dmochowskiego, który od 1983 kolekcjonuje prace i promuje twórczość artysty. Zorganizował on wystawy indywidualne Beksińskiego m.in. w Galerie Valmay w Paryżu w 1985, 1986 i 1988 oraz stałą ekspozycję we własnej Galerie Dmochowski – Musée-galerie de Beksiński, istniejącej w latach 1989-1996. Jego też nakładem ukazały się monumentalne albumy artysty w 1988 i 1991. W Polsce monografię Beksińskiego pióra Tadeusza Nyczka opublikowały Arkady w 1989 (II wydanie w 1992). Wiosną 2005 roku w Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie miała miejsce duża wystawa obrazów Beksińskiego, a dyrektor Muzeum w Sanoku Wiesław Banach wydał obszerną monografię artysty. Edward Dwurnik (ur. w Radzyminie 19 IV 1943) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza„ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem„, który kontynuuje do dziś. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy„, w którym portretowane były, dodajmy – kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy„, który kulminował w okresie „Solidarności„ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa„ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny – Nagrodę Kulturalną „Solidarności„ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód„ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca„ (1990-94) – ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem„: „Niebieskie miasta„ (od 1993) i „Diagonale„ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne„, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka„ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawia rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych). Jacek Yerka ukończył w 1976 Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalizował się w grafice. W pierwszych latach po studiach wystawiał plakaty, m.in. na Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach w 1977 i 1979, międzynarodowych biennale w Lahti i Warszawie i in. Od 1980 poświęcił się całkowicie malarstwu. Bazując na precyzyjnej, wzorowanej na dawnych mistrzach technice obrazowania (Jan van Eyck, Hieronymus Bosch), lecz przede wszystkim na własnej, nie znającej granic wyobraźni, tworzy surrealne kompozycje, szczególnie podziwiane przez miłośników fantastyki we wszystkich odmianach. Zainspirował np. autora fantasy Harlana Ellisona do napisania 30 krótkich opowiadań, które wraz z obrazami Yerki złożyły się na publikację pt. „Mind Fields”. To samo amerykańskie wydawnictwo „Morpheus International” wydało album „The Fantastic Art of Jacek Yerka”. W 1995 artysta został laureatem prestiżowej World Fantasy Award dla najlepszego artysty. Wystawia w kraju i za granicą (w Niemczech, Francji, USA i in.), będąc cenionym reprezentantem nurtu sztuki fantastycznej. Współpracował przy produkcji amerykańskiego filmu pt. „Strawberry Fields”, gdzie obrazom miała towarzyszyć muzyka Beatlesów. 23 sierpnia 2012 Agra-Art Dom Aukcyjny – Galeria 00-679 Warszawa, ul. Wilcza 60 tel. +48 22 625 08 08 fax +48 22 625 06 09 Czynne: w dni powszednie od godz. 11:00 do 18:00, w soboty od 11:00 do 15:00 |
„PLAMY NA SŁOŃCU”
wystawa zbiorowa w trzech przestrzeniach wystawienniczych
Wernisaż oraz panel dyskusyjny z artystkami: 11.04.2024, godz. 18:00 / wstęp wolny
Centrum Aktywności Twórczej, Zaruskiego 1a w Ustce
Wystawa: 12.04.2024 – 23.06.2024
Lajki na Facebooku, czyli popularne „Facebook Likes”, odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu naszej interakcji społecznej w świecie online w mediach społecznościowych. Choć mogą się wydawać jedynie niewinnymi gestami potwierdzającymi czyjąś treść lub zdjęcie, mają one znacznie większe znaczenie niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. W rzeczywistości, lajki stanowią fundament naszego doświadczenia na Facebooku, wpływając na nasze samopoczucie, interakcje z innymi użytkownikami oraz nawet (...)
więcej »Bio-Chem
Artyści: Izabela Chamczyk, Diana Lelonek, Paweł Matyszewski
Kurator: Paweł Witkowski
Wernisaż: 15.03.2024
Wystawa czynna do 19.05.2024
GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Agra-Art
— Aukcja internetowa w Agra-Art
Agra-Art
— Aukcja Dzieł Sztuki w Warszawie
Agra-Art
— Fangor, Nowosielski, Yerka w Agra-Art
Agra-Art
— Aukcja sztuki dawnej i współczesnej w Warszawie
Agra-Art
— Aukcja internetowa – Sztuka Współczesna
Agra-Art
— Aukcja wybitnych obrazów 18 marca
Agra-Art Dom Aukcyjny
— Aukcja internetowa – Sztuka Współczesna
Agra-Art Dom Aukcyjny
— Podkowiński, Chełmoński, Boznańska w Agra-Art
Agra-Art Dom Aukcyjny
— Sztuka dawna i współczesna na aukcji w Warszawie
Agra-Art Dom Aukcyjny
— Aukcja wybitnych obrazów w Warszawie