Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 października 2023
w Esensji w Esensjopedii

Beksiński, Dwurnik, Yerka w Agra-Art

Agra-Art
Od 21 do 28 sierpnia na stronach domu domu aukcyjnego Agra-Art trwa internetowa aukcja dzieł takich twórców jak Beksiński, Dwurnik i Yerka. Wszystkie prace można oglądać na żywo w Galerii Agry w Warszawie.

Agra-Art

Beksiński, Dwurnik, Yerka w Agra-Art

Od 21 do 28 sierpnia na stronach domu domu aukcyjnego Agra-Art trwa internetowa aukcja dzieł takich twórców jak Beksiński, Dwurnik i Yerka. Wszystkie prace można oglądać na żywo w Galerii Agry w Warszawie.
Zbigniew Beksiński, „Bez tytułu”, olej, płyta pilśniowa, 37 x 13.5 cm
Zbigniew Beksiński, „Bez tytułu”, olej, płyta pilśniowa, 37 x 13.5 cm
Zdzisław Beksiński (Sanok 24 II 1929 – Warszawa 21 II 2005) studiował w latach 1947-1952 na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Był artystą samoukiem, który osiągnął niekwestionowaną pozycję w polskiej sztuce współczesnej, potwierdzoną obecnością jego prac na prestiżowych wystawach i w kolekcjach muzealnych. Początkowo zajmował się fotografią, którą interesował się od lat studenckich, po 1956 zyskując uznanie jako twórca fotogramów o estetyce opartej o efekty fakturowe. W latach 1958-1962 tworzył abstrakcyjne obrazy-reliefy o bogatej fakturze, głównie metalowe, będące odmianą malarstwa materii. Pod koniec tego okresu powstawały ażurowe formy o kształtach figur i pełnoplastyczne rzeźby w metalu. Kolejnym etapem jego twórczości były lata 1962-1974, kiedy poświęcał się głównie rysunkowi. W latach 60. rysował piórkiem i tuszem figuralne kompozycje odznaczające się karykaturalną deformacją postaci. Od końca lat 60. tworzył rysunki węglem i kredkami, będące monochromatyczną odmianą jego równoległej twórczości malarskiej. Od 1974 zajmował się niemal niepodzielnie malarstwem. Jego charakterystyczny styl bazował na perfekcji technicznej, której towarzyszyła niezwykłość wizji. Malował świat po katastrofie, naznaczony piętnem śmierci i rozpadu. Jego obrazy zaludniają postaci i stwory o ludzkich wprawdzie bądź zwierzęcych kształtach, lecz o cechach fantomów, automatów lub rozpadających się trucheł. Artysta nie nadawał swym obrazom i rysunkom tytułów (poza porządkującymi symbolami), akcentując w ten sposób swój brak zainteresowania dla literackiej strony przedstawień. Sam mówił, że malując całkowicie poddaje się wizji, „fotografuje„ ją. W ostatnich latach włączył do swego warsztatu artystycznego elektroniczne techniki generowania obrazu, które wykorzystywał do tworzenia komputerowych fotomontaży. Sztuka Beksińskiego, wielokrotnie wystawiana i omawiana, budzi skrajne emocje wśród znawców i publiczności. Największa, systematycznie uzupełniana kolekcja jego prac w kraju znajduje się w Muzeum Historycznym w Sanoku, za granicą – w Paryżu, w posiadaniu Piotra Dmochowskiego, który od 1983 kolekcjonuje prace i promuje twórczość artysty. Zorganizował on wystawy indywidualne Beksińskiego m.in. w Galerie Valmay w Paryżu w 1985, 1986 i 1988 oraz stałą ekspozycję we własnej Galerie Dmochowski – Musée-galerie de Beksiński, istniejącej w latach 1989-1996. Jego też nakładem ukazały się monumentalne albumy artysty w 1988 i 1991. W Polsce monografię Beksińskiego pióra Tadeusza Nyczka opublikowały Arkady w 1989 (II wydanie w 1992). Wiosną 2005 roku w Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie miała miejsce duża wystawa obrazów Beksińskiego, a dyrektor Muzeum w Sanoku Wiesław Banach wydał obszerną monografię artysty.
Edward Dwurnik, „Poranek”, 1969, flamastry barwne, papier, 35.2 x 50.2 cm
Edward Dwurnik, „Poranek”, 1969, flamastry barwne, papier, 35.2 x 50.2 cm
Edward Dwurnik (ur. w Radzyminie 19 IV 1943) studiował malarstwo w ASP w Warszawie (1963-1970), jednak jako swego „mistrza„ wymienia Nikifora. Jego to prace, zobaczone po raz pierwszy w 1965, zainspirowały ówczesnego studenta III roku do narysowania pierwszych prac z cyklu „Podróże autostopem„, który kontynuuje do dziś. W 1972-1978 powstawał cykl „Sportowcy„, w którym portretowane były, dodajmy – kąśliwie, typowe postaci z lat 70. Równolegle od 1975 powstawał cykl „Robotnicy„, który kulminował w okresie „Solidarności„ 1980-1981. Za prace z tego cyklu Dwurnik otrzymał w 1981 Nagrodę Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, natomiast za obrazy z cyklu „Warszawa„ (1981), proroczo zapowiadające stan wojenny – Nagrodę Kulturalną „Solidarności„ podziemnej w 1983. W latach 80. malarstwo Dwurnika przybrało wyraz ekspresyjny i dramatyczny. Powstające w tej dekadzie obrazy miały niejednokrotnie wymowę polityczną, przybierały też kostium historyczny, tak czy inaczej odnoszący się do współczesnych spraw i realiów. Cykl „Droga na Wschód„ (1989-91) upamiętniał ofiary stalinizmu, natomiast cykl „Od Grudnia do Czerwca„ (1990-94) – ofiary stanu wojennego. Zarówno ideowe, jak i czysto malarskie walory tych prac przyniosły artyście ogromne uznanie, zarówno w kraju jak i za granicą. Jego wyrazem była prestiżowa nagroda Fundacji Coutts & Co w Zurychu (1992). W latach 90. powstają cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem„: „Niebieskie miasta„ (od 1993) i „Diagonale„ (od 1996), jak również kompozycje nowego typu, jak widoki morskie (cykl „Błękitne„, 1992-93) czy cykl „Wyliczanka„ (1996-99). Artysta wiele wystawia, miał ok. 100 wystaw indywidualnych w Polsce i za granicą, brał też udział w licznych wystawach i festiwalach krajowych i międzynarodowych, m.in.: X Biennale Sztuki Współczesnej, Menton 1974, Documenta 7, Kassel 1982, 5th Biennale, Sydney 1985, XIX Biennale Sztuki, Sao Paulo 1987; Olimpiada Sztuki, Seul 1988. Równolegle z malarstwem uprawia rysunek, collage, grafikę warsztatową (litografia, techniki metalowe, kserografia, stemple) i użytkową (ilustracja, plakaty do własnych wystaw indywidualnych).
Jacek Yerka, „Giełda”, kredki, ołówek, papier, 11.5 x 14.1 cm
Jacek Yerka, „Giełda”, kredki, ołówek, papier, 11.5 x 14.1 cm
Jacek Yerka ukończył w 1976 Wydział Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Specjalizował się w grafice. W pierwszych latach po studiach wystawiał plakaty, m.in. na Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach w 1977 i 1979, międzynarodowych biennale w Lahti i Warszawie i in. Od 1980 poświęcił się całkowicie malarstwu. Bazując na precyzyjnej, wzorowanej na dawnych mistrzach technice obrazowania (Jan van Eyck, Hieronymus Bosch), lecz przede wszystkim na własnej, nie znającej granic wyobraźni, tworzy surrealne kompozycje, szczególnie podziwiane przez miłośników fantastyki we wszystkich odmianach. Zainspirował np. autora fantasy Harlana Ellisona do napisania 30 krótkich opowiadań, które wraz z obrazami Yerki złożyły się na publikację pt. „Mind Fields”. To samo amerykańskie wydawnictwo „Morpheus International” wydało album „The Fantastic Art of Jacek Yerka”. W 1995 artysta został laureatem prestiżowej World Fantasy Award dla najlepszego artysty. Wystawia w kraju i za granicą (w Niemczech, Francji, USA i in.), będąc cenionym reprezentantem nurtu sztuki fantastycznej. Współpracował przy produkcji amerykańskiego filmu pt. „Strawberry Fields”, gdzie obrazom miała towarzyszyć muzyka Beatlesów.
koniec
23 sierpnia 2012
Agra-Art Dom Aukcyjny – Galeria
00-679 Warszawa, ul. Wilcza 60
tel. +48 22 625 08 08
fax +48 22 625 06 09
Czynne: w dni powszednie od godz. 11:00 do 18:00, w soboty od 11:00 do 15:00

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2012-08-21 10:00
Do: 2012-08-28
Agra-Art, Warszawa, Wilcza 60

Najnowsze

Promocja: Parasol ogrodowy – jaki wybrać?

24 IX 2023

Wielkimi krokami zbliża się jesień, a mimo to pogoda nas rozpieszcza. To idealny moment na to, by kupić parasol ogrodowy. Producenci zwykle nieco obniżają ceny w związku z mijającym sezonem, a jednocześnie wybór jest duży. Parasol to zakup na lata, przez zimę bez problemu przechowasz go razem z meblami ogrodowymi. Podpowiadamy zatem, jakie parasole ogrodowe warto wybierać.

więcej »

Odkurzacz basenowy: jak skutecznie utrzymać czystość w Twoim basenie?

16 IX 2023

Odkurzacz basenowy to niezwykle przydatne narzędzie, które pomaga utrzymać czystość w Twoim basenie. Dzięki niemu możesz skutecznie usunąć zanieczyszczenia, takie jak liście, piasek czy owady, które gromadzą się na dnie i powierzchni zbiornika. Warto zainwestować w odkurzacz basenowy, ponieważ pozwala zachować krystaliczną czystość basenu, co ma kluczowe znaczenie dla komfortu i zdrowia korzystających z niego osób.

Dlaczego utrzymanie czystości w basenie jest ważne?

więcej »

Jaki prezent dla 6-latka wybrać?

13 IX 2023

Idealny prezent dla 6-latka jest dużo większym wyzwaniem niż dla noworodka czy niemowlęcia. Dziecko w tym wieku ma już jasno sprecyzowane zainteresowania i co najważniejsze oczekiwania. Nietrafione upominki mogą spotkać się nie tylko z odrzuceniem, ale wręcz z wyraźnym sprzeciwem. Dlatego też warto z wyprzedzeniem zaangażować się w poszukiwania i znaleźć taki pomysł na gift, który przypadnie dziecku do gustu. Jaki prezent dla 6-latka wybrać? Czym się kierować, chcąc kupić świetny prezent (...)

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Agra-Art
— Aukcja internetowa w Agra-Art

Agra-Art
— Aukcja Dzieł Sztuki w Warszawie

Agra-Art
— Fangor, Nowosielski, Yerka w Agra-Art

Agra-Art
— Aukcja sztuki dawnej i współczesnej w Warszawie

Agra-Art
— Aukcja internetowa – Sztuka Współczesna

Agra-Art
— Aukcja wybitnych obrazów 18 marca

Agra-Art Dom Aukcyjny
— Aukcja internetowa – Sztuka Współczesna

Agra-Art Dom Aukcyjny
— Podkowiński, Chełmoński, Boznańska w Agra-Art

Agra-Art Dom Aukcyjny
— Sztuka dawna i współczesna na aukcji w Warszawie

Agra-Art Dom Aukcyjny
— Aukcja wybitnych obrazów w Warszawie

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.