Portretu natura martwa w Ustce i SłupskuBałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej PORTRETU NATURA MARTWA | Judyta Bernaś, Izabela Gustowska, Paweł Mendrek, Krystyna Piotrowska, Alex Urso | kurator: Roman Lewandowski | Wernisaż: 12.04.2018 / g. 18.00 | Wystawa: 13.04 – 1.07.2018 | Galeria Kameralna / ul. Partyzantów 31a / Słupsk | Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Zaruskiego 1a
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności TwórczejPortretu natura martwa w Ustce i SłupskuPORTRETU NATURA MARTWA | Judyta Bernaś, Izabela Gustowska, Paweł Mendrek, Krystyna Piotrowska, Alex Urso | kurator: Roman Lewandowski | Wernisaż: 12.04.2018 / g. 18.00 | Wystawa: 13.04 – 1.07.2018 | Galeria Kameralna / ul. Partyzantów 31a / Słupsk | Centrum Aktywności Twórczej w Ustce / ul. Zaruskiego 1a Tematem wystawy są dzieje i potencjał portretu, który w rezultacie emancypacji i ewolucji, jaka miała miejsce w sztuce renesansowej, stał się dzisiaj najpopularniejszą formą ikoniczną, zaś dzięki selfie – wykonanemu przez Buzza Aldrina w kosmosie – jest niekiedy postrzegany jako „obraz nie z tej ziemi”. Portret stanowi jeden z najbardziej spektakularnych mechanizmów służących rekonstrukcji i rekonfiguracji każdego projektu tożsamościowego, który – według Pierre’a Bourdieu – zawsze jest konstytuowany w obliczu szerszego społecznego otoczenia, posiadającego swoją historię i oferującego pewien zespół nabytych cech oraz dyspozycji na poziomie grupowym i jednostkowym. Dlatego też bez wątpienia nowożytny portret można odczytywać – jak sugeruje Hans Belting – jako „maskę pamięci i jako maskę społecznej tożsamości”. Jest rzeczą nader interesującą, że w świecie greckiego antyku maskę i twarz opisywało to samo pojęcie – persona – przy czym autoprosopos to maska prawdziwa, natomiast prosopeion to maska sztuczna. Z kolei w Rzymie łacina rozróżnia już terminologicznie „twarz” oraz „maskę”, podczas gdy później – w teatrze renesansowym – maska właściwie nie pojawia się, jakkolwiek jest to epoka narodzin portretu wczesnonowożytnego, który wg Beltinga stanowi „protest przeciwko cmentarzowi”, ponieważ kiedy powstawały pierwsze portrety indywidualne, większość ludzi chowano na cmentarzach anonimowo. Z drugiej jednak strony – zauważa niemiecki historyk – „Portret to obraz obrazu, albowiem odwzorowuje twarz, która ze swej strony jest obrazem nas samych”. Warto przypomnieć, że sławnymi portrecistami byli już Rembrandt van Rijn i Frans Hals. W kolejnych epokach nie mniej cenionymi byli Vincent van Gogh i Andy Warhol. Na przestrzeni XX wieku – wraz z rozwojem sztuki abstrakcyjnej oraz wykształceniem się konceptualnego myślenia o dziele – portret przeżywał dość burzliwe okresy wzlotów i upadków. Należy pamiętać, że zbiegło się to w czasie z postmodernistycznym zakwestionowaniem podmiotu oraz relatywizacją pojęcia tożsamości, co w jakiejś mierze – paradoksalnie – wykazało malarstwo hiperrealistyczne. Dzisiaj za pośrednictwem portretu artysta może powoływać do refleksji całą gamę problemów – od tematyki stricte formalnej i estetycznej, poprzez zagadnienia semantyki i semiotyki dzieła, na ontologii sztuki skończywszy. Portret bowiem może artykułować bardzo konkretną wiedzę lub też konfabulację wokół biografii oraz „psyche” autora, a jednocześnie odnosić się do kontekstu społecznego czy nawet politycznego (operując ekwiwalentami seksualnej, płciowej bądź rasowej różnicy). Z drugiej strony – nie mniej znane są portrety, które faktycznie nie portretują „nikogo”, a raczej odwołują się do „niemożności” wszelkiej reprezentacji, krążą wokół kryzysu przedstawienia i dezawuują obowiązujące klisze ikoniczne. 29 marca 2018 Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej ul. Partyzantów 31a, Słupsk Centrum Aktywności Twórczej 76-270 Ustka, ul. Gen. Zaruskiego 1a tel. 59 814 52 95 |
Rajmund Ziemski
Znak i kolor
Wernisaż: 12 kwietnia 2024
Wystawa czynna do 8 września 2024
Kuratorzy: Katarzyna Ziemska i Paweł Witkowski
Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.
więcej »Nati Krawtz – Zwierzę Ci się, kochanie
kuratorka: Elżbieta Nieroba
otwarcie 19.04 godzina 19:00
wystawa czynna do 19.05.2024
GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Plamy na słońcu w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej
— Daredevil w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej
— Wokół zera w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej
— Blokowisko blokowane kolorem w Ustce
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Pod soczystym zielonym mchem, ktoś schował białe kości w Słupsku i Ustce
Centrum Aktywności Twórczej
— Różne miejsca pod jednym dachem w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej
— Raport wzoru w Ustce
Centrum Aktywności Twórczej
— Come closer w Ustce
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, Centrum Aktywności Twórczej
— Man-Machine w Słupsku i Ustce
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej
— Porywczy, szorstki w obejściu w Słupsku