Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 18 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Wielka Wojna w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
Wielka Wojna | ms2, Ogrodowa 19 | 23 listopada 2018 – 17 marca 2019 | KURATORZY: Paulina Kurc-Maj, Paweł Polit, Anna Saciuk-Gąsowska

Muzeum Sztuki w Łodzi

Wielka Wojna w Łodzi

Wielka Wojna | ms2, Ogrodowa 19 | 23 listopada 2018 – 17 marca 2019 | KURATORZY: Paulina Kurc-Maj, Paweł Polit, Anna Saciuk-Gąsowska
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Walka (Rąbanie lasu)/ Fight (Tree Felling), 1921-1922, farby olejne, płótno/ oil paint, canvas, Muzeum Sztuki w Łodzi
Stanisław Ignacy Witkiewicz, Walka (Rąbanie lasu)/ Fight (Tree Felling), 1921-1922, farby olejne, płótno/ oil paint, canvas, Muzeum Sztuki w Łodzi
Czy nowoczesność, której sprzeczności kumulują się w wojnie, jest w sposób nieunikniony destrukcyjna? Wystawa „Wielka Wojna” nie daje rozstrzygającej odpowiedzi na to pytanie, lecz prezentując I wojnę światową jako zderzenie różnych, często sprzecznych sił, interesów i idei – raz modernizacyjnych, innym razem tradycyjnych – ma za zadanie stworzyć przestrzeń, w której ono wybrzmiewa, a przede wszystkim otworzyć pole do refleksji nad naturą nowoczesności zmienionej przez wojnę.
Wystawa „Wielka Wojna” podejmuje temat zależności między sztuką nowoczesną a doświadczeniem wojny pokazanych z różnych perspektyw, uwypuklając przy tym różnice między pamięcią tego wydarzenia w sztuce Europy Zachodniej a Środkowo-Wschodniej. W sztuce zachodnioeuropejskiej artyści skupili się bowiem na obrazie wojny jako katastrofy, w krajach Europy Środkowej, w tym w Polsce, dominował zaś obraz wojny widziany z perspektywy jej skutków – odzyskanych państwowości lub zainicjowanych rewolucji. Wystawa jest zaproszeniem do namysłu nad tą różnicą i jej efektami w kształtowaniu kultury.
Wielka Wojna – której długofalowe rezultaty nie tylko oznaczały koniec belle époque, ale też przesądziły o globalnych zmianach politycznych, społecznych i kulturalnych widocznych do dziś – zostaje ukazana w ramach ekspozycji jako wyjątkowe zjawisko kulturowe. Zjawisko o charakterze międzynarodowym, przewartościowującym wszystkie dziedziny życia ludzkiego, będące doświadczeniem pokoleniowym i mającym kluczowe znaczenie na drodze twórczej wielu artystów. Wystawa przedstawia różne manifestacje Wielkiej Wojny w sztuce światowej, gromadząc prace wskazujące na szczególny charakter tego konfliktu zbrojnego w historii ludzkości.
Jan Alojzy Neuman, Symbol wojny/Symbol of War, 1930, fotomontaż/photomontage, Muzeum Sztuki w Łodzi
Jan Alojzy Neuman, Symbol wojny/Symbol of War, 1930, fotomontaż/photomontage, Muzeum Sztuki w Łodzi
Układ dzieł konfrontuje utopijne motywacje zaangażowania w wojnę, także artystów i intelektualistów, z apokaliptycznym wymiarem światowego konfliktu. Kuratorzy, aby unaocznić tę dynamikę, podzielili ekspozycję na cztery części: Ofensywa, Apokalipsa, Okaleczenie i rozpad oraz Nowy porządek. Tak zakomponowana przestrzeń wystawy ma dać odwiedzającym możliwość przebycia historycznej drogi od nadziei, obaw i oczekiwań towarzyszących początkom działań wojennych, aż do podsumowań i nowego układu sił będącego efektem Wielkiej Wojny. Przemieszczając się między tymi punktami, widz jest prowokowany do zmieniania perspektywy. Ogląda wojnę z lotu ptaka, rozpoznając jej totalny, apokaliptyczny wymiar, który przejawia się na przykład w liczebności wojsk czy zaawansowanych środkach technicznych. Obcuje też z fragmentaryzacją znanej rzeczywistości lub widzi ją w skali dotychczas nieznanej. Następnie perspektywa ulega skróceniu. Zbliżenie na ludzki wymiar wojny sprawia, że tematem stają się indywidualne losy, ale i zbiorowe postawy, etyczny aspekt bycia uczestnikiem i ofiarą wojny, a także postępująca mechanizacja człowieka. Dopiero po przejściu tej drogi odbiorca dociera do Nowego Porządku, który znajduje się na wojennym horyzoncie. Ta ostatnia część wystawy odzwierciedla paradoksalnie swoistą względność i prowizoryczność nowego ładu, w którym wojenny rozpad nigdy nie został całkowicie zintegrowany.
Władysław Skoczylas, Święty Boże/Holy God, 1916, drzeworyt, papier/woodcut, paper, Muzeum Sztuki w Łodzi
Władysław Skoczylas, Święty Boże/Holy God, 1916, drzeworyt, papier/woodcut, paper, Muzeum Sztuki w Łodzi
Zaprezentowane prace pochodzą z europejskich i amerykańskich muzeów oraz kolekcji, jak m.in. Musée royal de l’Armée et d’Historie militaire w Brukseli, Museum of Fine Arts w Budapeszcie, Museum Folkwang w Essen, Imperial War Museum w Londynie, Tate w Londynie, Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Bibliothèque nationale de France w Paryżu, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Collection Massimo Carpi w Rzymie, Centre Georges Pompidou w Paryżu, La contemporaine. Bibliothèque, archives, musée de mondes contemporains w Paryżu, Musee de l’Armée Invalides w Paryżu, Musee Zadkine de la Ville de Paris w Paryżu, Museo Nacional Thyssen-Bornemisza w Madrycie, Museum of Fine Art w Budapeszcie, State Museum of Contemporary Art, Costakis Collection w Salonikach, Von der Heydt-Museum w Wuppertalu oraz z Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu i Muzeum Biblioteki Jagiellońskiej w Krakowie. Część dzieł pochodzi też z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi.
Wystawie towarzyszył będzie obszerny i bogato ilustrowany katalog zawierający teksty Marka Bartelika, Lidii Głuchowskiej, Charlotte de Mille, Petera Sloterdijka i Przemysława Strożka.
W ramach ekspozycji „Wielka Wojna” będzie można zobaczyć dzieła takich twórców jak: Anna Airy, Roberto Marcello Baldessari, Ernst Barlach, Max Beckmann, Sándor Bortnyik, Leon Chwistek, Tadeusz Cyprian, Tytus Czyżewski, Henry Darger, Anne-Pierre De Kat, Otto Dix, Tatiana Glebova, George Grosz, Heinrich Hoerle, Alexej Jawlensky, Paul Joostens, Ernst L. Kirchner, Käthe Kollwitz, Fernand Léger, El Lissitzky, Johannes Molzhan, Paul Nash, Christopher R. W. Nevinson, Solomon Nikritin, Liubov Popova, Georges Rouault, Franz Wilhelm Seiwert, Victor Servranckx, Gino Severini, Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński, Félix Vallotton, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Ossip Zadkine i inni.
Architektura wystawy: Pracownia Tymczasem.
koniec
28 grudnia 2018
Muzeum Sztuki w Łodzi (ms1, ms2)
Łodź; ms: ul. Więckowskiego 36; ms2: ul. Ogrodowa 19; Pałac Herbsta: ul. Przędzalniana 72
tel. +48 42 633 97 90
fax +48 42 632 99 41
Czynne: Gmach główny: wt-ni 10-17; ms2: wt 10-18, śr-ni 12-20; Pałac Herbsta: wt 10-17, śr i pi 12-17, cz 12-19, so-ni 11-16
Wstęp: Szczegółowe informacje na stronach MS

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2018-11-23
Do: 2019-03-17
Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, Ogrodowa 19

Najnowsze

Zwierzę Ci się, kochanie, w Zielonej Górze
BWA Zielona Góra

16 IV 2024

Nati Krawtz – Zwierzę Ci się, kochanie
kuratorka: Elżbieta Nieroba
otwarcie 19.04 godzina 19:00
wystawa czynna do 19.05.2024

więcej »

Promocja: Z ekranu komputera na dywan – najlepsze LEGO dla graczy

11 IV 2024

W świecie pełnym ekscytujących gier komputerowych LEGO wkracza na scenę, oferując szeroki wybór zestawów, które przenoszą ulubione światy wirtualne prosto na dywan w pokoju malucha. Dla fanów gier, zarówno młodych, jak i tych bardziej dojrzałych, LEGO stworzyło zestawy, które zapewniają godziny wspaniałej zabawy. Jakie jest najlepsze LEGO dla graczy? Wybierz je wspólnie z nami!

więcej »

Promocja: Porównanie wymagań systemowych pomiędzy wersją PC a konsolową gry Wiedźmin 3

2 IV 2024

Gra Wiedźmin 3 dostępna jest na komputery osobiste, a także na takie konsole jak PlayStation 4 i Xbox One. Każda z tych platform ma swoje zalety i wady. Dlatego wybór platformy sprzętowej nie powinien być przypadkowy. Pod uwagę wziąć należy kilka czynników. Przede wszystkim bardzo istotny jest efekt wizualny. Warto zatem poznać różnice w wymaganiach sprzętowych między wersją na PC a wersją na konsolę.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Zmiennokształtność: Eisenstein jako metoda w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Peer-to-Peer w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Czerwona materia w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Atak na Pałac Zimowy w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Boże dzieci, poematy w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Asamblaże w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Organizatorzy życia w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Montaże w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— Sanyofikacja w Łodzi

Muzeum Sztuki w Łodzi
— & w Łodzi

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.