Pokolenie GNU: PoetaJanusz A. Urbanowicz Od dłuższego czasu śledzę z zapartym tchem karierę młodego poety z mojego rodzinnego miasta, Torunia.
Janusz A. UrbanowiczPokolenie GNU: PoetaOd dłuższego czasu śledzę z zapartym tchem karierę młodego poety z mojego rodzinnego miasta, Torunia. Zdobyłem tomik jego wierszy (na czwartej okładce widnieje zdjęcie Twórcy upozowanego na Stachurę), czytam zamieszczane w literackich e-zinach recenzje (w jednej padło urocze zdanie że jest on „dobrze ułożonym literackim żyjątkiem”), bywałem też na jego wieczorkach poetyckich. Dlaczego? Pierwszy z wieczorków odbywał się w artystycznym klubie, gdzie co czwartek są jam sessions. W ciemnej piwnicznej salce powieszono mapę Afryki i umieszczono stolik z małą lampką. Przyszedł poeta, zasiadł przy stoliku, zapalił lampkę i wygłosił mowę o pewnym polskim podróżniku i pisarzu, którym zafascynowany był inny polski pisarz, którym z kolei zafascynowany był on sam, tj poeta. Następnie poeta odczytał wiersz drugiego z tych panów o tym pierwszym. Zatytułowany był bodajże „Siadał wtedy na przeciwko mapy”. Później poeta zgasił lampkę, wstał, obszedł stolik i mapę dookoła, usiadł, po czym na powrót lampkę zapalił. Teraz czytał już swoje wiersze. Jeden był o tym, jak ś.p. Andrzej Drawicz poznał swoją żonę. Dalej była przerwa, a po przerwie odbyła się dyskusja – nieco chaotyczna, miejscami surrealistyczna, utrzymana w tonie: „Kiedyś pisałeś dłuższe wiersze, teraz krótsze, czy to świadoma tendencja?”, „Nie, nie sądzę”. Dyskusję rozpoczęło moje pytanie… Pierwszy raz w życiu mogłem twarzą w twarz dyskutować z żywym poetą i chciałem dowiedzieć się, co takim człowiekiem kieruje. Czy pisze, żeby ugasić pożerający go egzystencjalny ogień (koniec cytatu), czy może coś innego. Dlatego w krępującej ciszy (ktoś musi być pierwszy) wstałem, zwróciłem się do poety i zapytałem „Dlaczego piszesz?”. Spodziewałem się różnych odpowiedzi – o tym że lubi pisać, że chce coś wyrazić, albo chociaż że na pisanie wierszy podrywa dziewczyny. Dlatego zadałem to pytanie. A poeta nie potrafił na nie odpowiedzieć. 1 maja 2001 |
Czy Magda Kozak była pierwszą Polką w stanie nieważkości? Ilu mężów zabiła Lukrecja Borgia? Kto pomógł bojownikom Bundu w starciu z carską policją? I wreszcie zdjęcie jakiego tajemniczego przedmiotu pokazywał Andrzej Pilipiuk? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższej relacji z lubelskiego konwentu StarFest.
więcej »Długie kolejki, brak podstawowych towarów, sklepowe pustki oraz ograniczone dostawy produktów. Taki obraz PRL-u pojawia się najczęściej w narracjach dotyczących tamtych czasów. Jednak obywatele Polski Ludowej jakoś sobie radzą. Co tydzień w Teleranku Pan „Zrób to sam” pokazuje, że z niczego można stworzyć coś nowego i użytecznego. W roku 1976 startuje rubryka „Praktycznej Pani”. A o tym, od czego ona się zaczęła i co w tym wszystkim zmalował Tadeusz Baranowski, dowiecie się z poniższego tekstu.
więcej »34. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi odbywał się w kompleksie sportowym zwanym Atlas Arena, w dwóch budynkach: w jednym targi i program, w drugim gry planszowe, zaś pomiędzy nimi kilkanaście żarciowozów z bardzo smacznym, aczkolwiek nieco drogim pożywieniem. Program był interesujący, a wystawców tylu, że na obejrzenie wszystkich stoisk należało poświęcić co najmniej dwie godziny.
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński
Święte wkurwienie
— Janusz A. Urbanowicz
Wspomnienie
— Janusz A. Urbanowicz
I będą dzielić...
— Janusz A. Urbanowicz
Niech sczezną marketingowcy
— Janusz A. Urbanowicz
Kto się boi Joanny Rowling
— Janusz A. Urbanowicz
Wiek tandety
— Janusz A. Urbanowicz
Film
— Janusz A. Urbanowicz
Wewnętrzna emigracja
— Janusz A. Urbanowicz
Ucieczka w jogurt
— Janusz A. Urbanowicz
Podróż do granic pamięci
— Janusz A. Urbanowicz
Ramota
— Janusz A. Urbanowicz
Loser fiction
— Janusz A. Urbanowicz
Kryminał czarny jak węgiel
— Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz
Postludzkość w świętym gaju
— Janusz A. Urbanowicz
Terminator: Domknięcie
— Janusz A. Urbanowicz
Dwugłos: Gerry
— Marta Bartnicka, Janusz A. Urbanowicz
Nie ma wody na pustyni
— Janusz A. Urbanowicz
O jedną planetę za daleko
— Janusz A. Urbanowicz
Inna wojna
— Janusz A. Urbanowicz
Si vi pacem, para bellum
— Janusz A. Urbanowicz