Konstrukcje wyobraźniWojciech Birek To nie pierwsza wystawa Artura Wawrzaszka i z pewnością nie ostatnia. Młody (jeszcze wciąż studiujący) artysta nie czeka na poświadczający jego umiejętności dokument z pieczątką wyższej uczelni i od kilku lat odważnie prezentuje swoje prace publiczności.
Wojciech BirekKonstrukcje wyobraźniTo nie pierwsza wystawa Artura Wawrzaszka i z pewnością nie ostatnia. Młody (jeszcze wciąż studiujący) artysta nie czeka na poświadczający jego umiejętności dokument z pieczątką wyższej uczelni i od kilku lat odważnie prezentuje swoje prace publiczności. Niniejsza recenzja Wojciecha Birka powstała na potrzebę ekspozycji w Teatrze „Maska” (2002). Tę odwagę widać też w tematyce i technice prezentowanych prac. Połączenie w jedną ekspozycyjną całość serii portretów, ekspresyjnych wariantów motywu ukrzyżowania i rzadko oglądanych w salach wystawowych scen rodem z okładek powieści „fantasy” stwarza ryzyko dysonansu czy nawet chaosu. Ale może też stworzyć całość, która intryguje swą różnorodnością, jednocześnie pozostając całością. To ostatnie wrażenie odnosi się dzięki jednorodności techniki większości prezentowanych prac: ołówek, wzbogacony intensywną czernią węgla (pasteli) i delikatnymi, niemal niedostrzegalnymi na pierwszy rzut oka akcentami barwnymi, które chwilami sprawiają wrażenie optycznego złudzenia, wywołanego oświetleniem, a nie celowego zabiegu artystycznego. Duże formaty prac pozwalają autorowi na śmiałe poszukiwania rozwiązań formalnych, na swoisty rozmach, kontrastujący z delikatnością narzędzia, wreszcie na ekspresyjne aranżacje tematów. Wawrzaszek nie zadowala się realistycznym przedstawianiem twarzy, przestrzeni czy układu postaci; buduje z lekka konstruktywistyczne układy i rytmy, często zbliża się do geometryzacji form, wyraźnie akcentując kierunki nakładających się linii, które co i raz oplatają przestrzeń i wtopione w nią formy pajęczą gęstwiną, na tle której przebłyskują uzyskane techniką wycierania biele. Wystawa dokumentuje dorobek kilku lat artystycznych poczynań Autora. Dla młodego twórcy, jeszcze studenta, to sporo. Ale należy też pamiętać, że to dopiero początek drogi. W tym kontekście można tę wystawę oglądać także jako zapowiedź możliwych kierunków rozwoju autora, szukając znaków poszukiwania nowych form, technik, tematów, snując domysły, na które odpowiedź dadzą dopiero kolejne wystawy Wawrzaszka. Bo że takie wystawy nastąpią, w to nie wątpię. 1 kwietnia 2005 13.05-01.06.2002 Teatr „Maska” (Rzeszów) 16.06-16.09.2002 Galeria „Europa” (Frankfurt nad Menem) 13.09-31.09.2004 Galeria w rzeszowskim ratuszu |
Czy Magda Kozak była pierwszą Polką w stanie nieważkości? Ilu mężów zabiła Lukrecja Borgia? Kto pomógł bojownikom Bundu w starciu z carską policją? I wreszcie zdjęcie jakiego tajemniczego przedmiotu pokazywał Andrzej Pilipiuk? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższej relacji z lubelskiego konwentu StarFest.
więcej »Długie kolejki, brak podstawowych towarów, sklepowe pustki oraz ograniczone dostawy produktów. Taki obraz PRL-u pojawia się najczęściej w narracjach dotyczących tamtych czasów. Jednak obywatele Polski Ludowej jakoś sobie radzą. Co tydzień w Teleranku Pan „Zrób to sam” pokazuje, że z niczego można stworzyć coś nowego i użytecznego. W roku 1976 startuje rubryka „Praktycznej Pani”. A o tym, od czego ona się zaczęła i co w tym wszystkim zmalował Tadeusz Baranowski, dowiecie się z poniższego tekstu.
więcej »34. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi odbywał się w kompleksie sportowym zwanym Atlas Arena, w dwóch budynkach: w jednym targi i program, w drugim gry planszowe, zaś pomiędzy nimi kilkanaście żarciowozów z bardzo smacznym, aczkolwiek nieco drogim pożywieniem. Program był interesujący, a wystawców tylu, że na obejrzenie wszystkich stoisk należało poświęcić co najmniej dwie godziny.
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński