Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 25 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Konstrukcje wyobraźni

Esensja.pl
Esensja.pl
Wojciech Birek
To nie pierwsza wystawa Artura Wawrzaszka i z pewnością nie ostatnia. Młody (jeszcze wciąż studiujący) artysta nie czeka na poświadczający jego umiejętności dokument z pieczątką wyższej uczelni i od kilku lat odważnie prezentuje swoje prace publiczności.

Wojciech Birek

Konstrukcje wyobraźni

To nie pierwsza wystawa Artura Wawrzaszka i z pewnością nie ostatnia. Młody (jeszcze wciąż studiujący) artysta nie czeka na poświadczający jego umiejętności dokument z pieczątką wyższej uczelni i od kilku lat odważnie prezentuje swoje prace publiczności.

Niniejsza recenzja Wojciecha Birka powstała na potrzebę ekspozycji w Teatrze „Maska” (2002).

Tę odwagę widać też w tematyce i technice prezentowanych prac. Połączenie w jedną ekspozycyjną całość serii portretów, ekspresyjnych wariantów motywu ukrzyżowania i rzadko oglądanych w salach wystawowych scen rodem z okładek powieści „fantasy” stwarza ryzyko dysonansu czy nawet chaosu. Ale może też stworzyć całość, która intryguje swą różnorodnością, jednocześnie pozostając całością.
To ostatnie wrażenie odnosi się dzięki jednorodności techniki większości prezentowanych prac: ołówek, wzbogacony intensywną czernią węgla (pasteli) i delikatnymi, niemal niedostrzegalnymi na pierwszy rzut oka akcentami barwnymi, które chwilami sprawiają wrażenie optycznego złudzenia, wywołanego oświetleniem, a nie celowego zabiegu artystycznego. Duże formaty prac pozwalają autorowi na śmiałe poszukiwania rozwiązań formalnych, na swoisty rozmach, kontrastujący z delikatnością narzędzia, wreszcie na ekspresyjne aranżacje tematów. Wawrzaszek nie zadowala się realistycznym przedstawianiem twarzy, przestrzeni czy układu postaci; buduje z lekka konstruktywistyczne układy i rytmy, często zbliża się do geometryzacji form, wyraźnie akcentując kierunki nakładających się linii, które co i raz oplatają przestrzeń i wtopione w nią formy pajęczą gęstwiną, na tle której przebłyskują uzyskane techniką wycierania biele.
Teatr ‹Maska›, Rzeszów 2002
Teatr ‹Maska›, Rzeszów 2002
Wystawa dokumentuje dorobek kilku lat artystycznych poczynań Autora. Dla młodego twórcy, jeszcze studenta, to sporo. Ale należy też pamiętać, że to dopiero początek drogi. W tym kontekście można tę wystawę oglądać także jako zapowiedź możliwych kierunków rozwoju autora, szukając znaków poszukiwania nowych form, technik, tematów, snując domysły, na które odpowiedź dadzą dopiero kolejne wystawy Wawrzaszka. Bo że takie wystawy nastąpią, w to nie wątpię.
Galeria ‹Europa›, Frankfurt nad Menem 2002
Galeria ‹Europa›, Frankfurt nad Menem 2002
koniec
1 kwietnia 2005
13.05-01.06.2002 Teatr „Maska” (Rzeszów)
16.06-16.09.2002 Galeria „Europa” (Frankfurt nad Menem)
13.09-31.09.2004 Galeria w rzeszowskim ratuszu

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
Agnieszka ‘Achika’ Szady

1 XII 2023

Czy Magda Kozak była pierwszą Polką w stanie nieważkości? Ilu mężów zabiła Lukrecja Borgia? Kto pomógł bojownikom Bundu w starciu z carską policją? I wreszcie zdjęcie jakiego tajemniczego przedmiotu pokazywał Andrzej Pilipiuk? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższej relacji z lubelskiego konwentu StarFest.

więcej »

Razem: Odcinek 3: Inspirująca Praktyczna Pani
Radosław Owczarek

16 XI 2023

Długie kolejki, brak podstawowych towarów, sklepowe pustki oraz ograniczone dostawy produktów. Taki obraz PRL-u pojawia się najczęściej w narracjach dotyczących tamtych czasów. Jednak obywatele Polski Ludowej jakoś sobie radzą. Co tydzień w Teleranku Pan „Zrób to sam” pokazuje, że z niczego można stworzyć coś nowego i użytecznego. W roku 1976 startuje rubryka „Praktycznej Pani”. A o tym, od czego ona się zaczęła i co w tym wszystkim zmalował Tadeusz Baranowski, dowiecie się z poniższego tekstu.

więcej »

Transformersy w krainie kucyków?
Agnieszka ‘Achika’ Szady

5 XI 2023

34. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi odbywał się w kompleksie sportowym zwanym Atlas Arena, w dwóch budynkach: w jednym targi i program, w drugim gry planszowe, zaś pomiędzy nimi kilkanaście żarciowozów z bardzo smacznym, aczkolwiek nieco drogim pożywieniem. Program był interesujący, a wystawców tylu, że na obejrzenie wszystkich stoisk należało poświęcić co najmniej dwie godziny.

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.