Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 19 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

Pokolenie GNU: Film

Esensja.pl
Esensja.pl
Janusz A. Urbanowicz
Kilkanaście razy oglądałem tę samą sekwencję obrazów. Atak terrorystyczny niszczył World Trade Center, później płonął Pentagon. Wyglądało to jak film katastroficzny, choć efekty specjalne były gorsze, podobnie zdjęcia i montaż.

Janusz A. Urbanowicz

Pokolenie GNU: Film

Kilkanaście razy oglądałem tę samą sekwencję obrazów. Atak terrorystyczny niszczył World Trade Center, później płonął Pentagon. Wyglądało to jak film katastroficzny, choć efekty specjalne były gorsze, podobnie zdjęcia i montaż.
To nie był film. To co widziałem w mętnych, niewyraźnych obrazach transmitowanych siecią, działo się naprawdę. Mimo, że opis tego byłby kiepską, mało wiarygodną powieścią sensacyjną. Scenariuszem kiczowatego filmu katastroficznego.
Na przełomie wieku dziewiętnastego i dwudziestego Herbert George Wells opisał nowoczesną wojnę, akcję przeciwko cywilom, rzeki uciekinierów opuszczających miasta. Czterdzieści lat później ten scenariusz zrealizował się podczas drugiej wojny światowej.
W latach siedemdziesiątych Waldemar Łysiak napisał Śmierć motyla, wstrząsające studium strachu zakładnika w sytuacji, kiedy co godzinę ginie jeden z uwięzionych ludzi. Krytyka zaprotestowała przeciwko epatowaniu niewyobrażalną makabrą. Kilka lat później rozkwitł terroryzm i takie sceny można było zobaczyć w TV.
W Dniu Niepodległości Obcy niszczą Nowy Jork. W rzeczywistości Nowy Jork stracił World Trade Center w ataku terrorystycznym.
XXI wiek przystosował się do swojej literatury. Życie i sztuka stały się nieodróżnialne.
koniec
1 października 2001

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Od Lukrecji Borgii do bitew kosmicznych
Agnieszka ‘Achika’ Szady

1 XII 2023

Czy Magda Kozak była pierwszą Polką w stanie nieważkości? Ilu mężów zabiła Lukrecja Borgia? Kto pomógł bojownikom Bundu w starciu z carską policją? I wreszcie zdjęcie jakiego tajemniczego przedmiotu pokazywał Andrzej Pilipiuk? Tego wszystkiego dowiecie się z poniższej relacji z lubelskiego konwentu StarFest.

więcej »

Razem: Odcinek 3: Inspirująca Praktyczna Pani
Radosław Owczarek

16 XI 2023

Długie kolejki, brak podstawowych towarów, sklepowe pustki oraz ograniczone dostawy produktów. Taki obraz PRL-u pojawia się najczęściej w narracjach dotyczących tamtych czasów. Jednak obywatele Polski Ludowej jakoś sobie radzą. Co tydzień w Teleranku Pan „Zrób to sam” pokazuje, że z niczego można stworzyć coś nowego i użytecznego. W roku 1976 startuje rubryka „Praktycznej Pani”. A o tym, od czego ona się zaczęła i co w tym wszystkim zmalował Tadeusz Baranowski, dowiecie się z poniższego tekstu.

więcej »

Transformersy w krainie kucyków?
Agnieszka ‘Achika’ Szady

5 XI 2023

34. Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier w Łodzi odbywał się w kompleksie sportowym zwanym Atlas Arena, w dwóch budynkach: w jednym targi i program, w drugim gry planszowe, zaś pomiędzy nimi kilkanaście żarciowozów z bardzo smacznym, aczkolwiek nieco drogim pożywieniem. Program był interesujący, a wystawców tylu, że na obejrzenie wszystkich stoisk należało poświęcić co najmniej dwie godziny.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Z tego cyklu

Święte wkurwienie
— Janusz A. Urbanowicz

Wspomnienie
— Janusz A. Urbanowicz

I będą dzielić...
— Janusz A. Urbanowicz

Niech sczezną marketingowcy
— Janusz A. Urbanowicz

Kto się boi Joanny Rowling
— Janusz A. Urbanowicz

Wiek tandety
— Janusz A. Urbanowicz

Wewnętrzna emigracja
— Janusz A. Urbanowicz

Ucieczka w jogurt
— Janusz A. Urbanowicz

Podróż do granic pamięci
— Janusz A. Urbanowicz

Poeta
— Janusz A. Urbanowicz

Tegoż autora

Ramota
— Janusz A. Urbanowicz

Loser fiction
— Janusz A. Urbanowicz

Kryminał czarny jak węgiel
— Eryk Remiezowicz, Janusz A. Urbanowicz

Postludzkość w świętym gaju
— Janusz A. Urbanowicz

Terminator: Domknięcie
— Janusz A. Urbanowicz

Dwugłos: Gerry
— Marta Bartnicka, Janusz A. Urbanowicz

Nie ma wody na pustyni
— Janusz A. Urbanowicz

O jedną planetę za daleko
— Janusz A. Urbanowicz

Inna wojna
— Janusz A. Urbanowicz

Si vi pacem, para bellum
— Janusz A. Urbanowicz

Wkrótce

zobacz na mapie »

W trakcie

zobacz na mapie »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.