Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 16 kwietnia 2024
w Esensji w Esensjopedii

5. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia” w Krakowie

Esensja.pl
Esensja.pl
Krakowskie Biuro Festiwalowe
Od 5 do 13 grudnia w Krakowie odbędzie się 5. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia”.

Krakowskie Biuro Festiwalowe

5. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia” w Krakowie

Od 5 do 13 grudnia w Krakowie odbędzie się 5. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia”.
Dziewięć dni, jak dziewięć kręgów dantejskich, wielkiego święta sceny – konkurs przedstawień, showcase oraz przegląd prapremier i debiutów w jednym – 5. Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Boska Komedia” nadchodzi!
Na widzów czeka pełen różnorodnych barw, form i wizji teatralny kalejdoskop. Piekielne emocje konkursu polskich przedstawień (Inferno), czyściec festiwalowych prapremier i wydarzeń specjalnych (Purgatorio) oraz raj najświeższych produkcji reżyserów młodego pokolenia (Paradiso) złożą się na fascynujący obraz ostatniego sezonu teatralnego.
Inferno
Tegoroczne Inferno prezentuje się naprawdę gorąco. W części konkursowej, która swój kształt zawdzięcza doradczej roli krytyków-selekcjonerów (Wojciech Majcherek, Grzegorz Niziołek, Witek Mrozek, Joanna Derkaczew, Jacek Sieradzki, Łukasz Drewniak, Jacek Cieślak i Marcin Kościelniak) pojawią się najszerzej dyskutowane premiery 2012 roku.
W Programie znajdą się dwie głośne wariacje na temat sztuk Shakespeara („Opowieści afrykańskie” w reż. Krzysztofa Warlikowskiego oraz „Burza” w reż. Mai Kleczewskiej). Zobaczymy także „Dwunastu gniewnych ludzi” w reż. Radosława Rychcika, który korzysta z fabuły znanej z kinowego i telewizyjnego ekranu. Uwagę selekcjonerów zwróciły także leżąca na pograniczu formy teatralnej i filmowej „Iwona, księżniczka Burgunda” Krzysztofa Garbaczewskiego, oparta o współczesny tekst Artura Pałygi „Nieskończona historia” w reż. Piotra Cieplaka, czarna komedia kryminalna „Korzeniec” w reż. Remigiusza Brzyka oraz będąca zderzeniem baśni i paradokumentu „Królowa śniegu” Michała Borczucha. W konkursie nie mogło oczywiście zabraknąć wałbrzyskiego przedstawienia Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego „O Dobru” oraz budzącej kontrowersję w środowisku krytyków teatralnych „Poczekalni” Krystiana Lupy.
Purgatorio
Jak prezentuje się program Purgatorio?
„Ten rok upłynął w dużej mierze pod hasłem odmiany oblicza polskiej religijności. Tematy tabu stały się codziennością prasowych doniesień. Polacy zaczęli otwarciej mówić o swoim katolicyzmie. Sekularyzacja powoli ustępuje miejsca religijności słabej, ale wynikającej z wewnętrznej potrzeby, a nie tylko przynależności do tradycji” – mówi Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny Festiwalu. Dlatego „Boską Komedię” otworzy prezentacja prapremier, które w tym roku połączone zostaną w cykl o nazwie NIEDOWIARA. „Do współpracy zaprosiłem reżyserów , którzy spróbują odnieść się do tematu z różnych perspektyw. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie jak mówić dzisiaj, bez posądzania o śmieszność i anachronizm, o wrażliwości religijnej” – dodaje Bartosz Szydłowski.
Do współpracy produkcyjnej zaproszony został między innymi Teatr Nowy z Łodzi („Karzeł, Down i inne żywioły” w reż. Wiktora Rubina). Jedna z prapremier, oparta o słynny tekst Klausa Kinskiego, powstała przy wsparciu Teatru Dramatycznego M. St. Warszawy („Jezus Chrystus. Zbawiciel” w reż. Michała Zadary). W programie pojawią się także trzy koprodukcje z Teatrem Łaźnia Nowa: „Niewierni” w reż. Piotra Ratajczaka, „Pieta” w reż. Zenona Fajfera oraz trailer spektaklu „W pewien sierpniowy wieczór” Radosława Rychcika.
W Purgatorio oprócz „Niedowiary” nie zabraknie licznych imprez branżowych, wykładów, Scen Dantejskich czyli spotkań twórców, teoretyków i krytyków teatru z publicznością oraz pokazów towarzyszących i specjalnych jak nagradzane i kontrowersyjne „Lubiewo” w reż Piotra Siekluckiego z Teatru Nowego w Krakowie, ciekawego i pełnego ekspresji spektaklu tanecznego Claude’a Bardouil Nancy. Wywiad z Noweg Teatru i najnowszej produkcji Narodowego Starego Teatru „Śmierć i zmartwychwstanie świata” w reż. Eweliny Marciniak, a także „I będą święta” odnoszący sukcesy w całej Polsce monodram Agnieszki Przepiórskiej w reż. Piotra Ratajczaka.
Paradiso
W ramach Paradiso poznamy w tym roku młodych, nieodkrytych bądź jeszcze nie docenionych przez środowisko teatralne reżyserów i aktorów: Ewelinę Marciniak („Zbrodnia”), Bartosza Frąckowiaka („Komornicka. Biografia Pozorna”), Szymona Kaczmarka („Jądro ciemności”). Pojawią się też dwa spektakle przygotowane ze studentami krakowskiej PWST przez Magdę Miklasz („Ferdydurke”) i Pawła Świątka („Healter Skelter”).
Konkursowe spektakle oceni międzynarodowe jury składające się z dyrektorów światowych festiwali teatralnych. Eva Maarika Schmitz (Stage Helsinki Theatre Festival ), Max Philip Aschenbrenner (Südpol Luzern), Dario Loperfido (FIBA Festival Internacional de Buenos Aires) oraz So Kwok Wan (Hong Kong Arts Festival) wybiorą twórców, którzy ich zdaniem okazali się najlepsi w sześciu konkursowych kategoriach. Statuetki Boskiego Komedianta przyznane zostaną za najlepsze przedstawienie (Krakowska Nagroda Teatralna Prezydenta Miasta Krakowa), oraz najlepszą: reżyserię, rolę męską, rolę kobiecą, scenografię i muzykę (Nagrody ufundowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego).
Więcej szczegółów oraz plan imprezy na stronie festiwalu.
• • •
Międzynarodowy Festiwal Boska Komedia organizowany jest przez Teatr Łaźnia Nowa oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Po raz pierwszy zawładnął deskami krakowskich scen w grudniu 2008 roku. Od tego czasu stanowi jedno z najważniejszych wydarzeń w polskim kalendarzu teatralnym. Krakowską Nagrodę Teatralną za Najlepsze Przedstawienie przyznano do tej pory spektaklom: „Factory 2” (reż. Krystian Lupa, 2008), „Między nami dobrze jest” (reż. Grzegorz Jarzyna, 2009) oraz dwóm przedstawieniom w reż. Moniki Strzępki – „Był sobie Andrzej Andrzej Andrzej i Andrzej” (2010) oraz „Tęczowa trybuna 2012” (2011).
koniec
9 listopada 2012
Krakowskie Biuro Festiwalowe
31-028 Kraków, ul. św. Krzyża 1
tel. + 48 012 424 96 50
fax + 48 012 424 96 52

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Od: 2012-12-05 18:00
Do: 2012-12-13
Krakowskie Biuro Festiwalowe, Kraków, plac Szczepański 3a

Najnowsze

Promocja: Z ekranu komputera na dywan – najlepsze LEGO dla graczy

11 IV 2024

W świecie pełnym ekscytujących gier komputerowych LEGO wkracza na scenę, oferując szeroki wybór zestawów, które przenoszą ulubione światy wirtualne prosto na dywan w pokoju malucha. Dla fanów gier, zarówno młodych, jak i tych bardziej dojrzałych, LEGO stworzyło zestawy, które zapewniają godziny wspaniałej zabawy. Jakie jest najlepsze LEGO dla graczy? Wybierz je wspólnie z nami!

więcej »

Promocja: Porównanie wymagań systemowych pomiędzy wersją PC a konsolową gry Wiedźmin 3

2 IV 2024

Gra Wiedźmin 3 dostępna jest na komputery osobiste, a także na takie konsole jak PlayStation 4 i Xbox One. Każda z tych platform ma swoje zalety i wady. Dlatego wybór platformy sprzętowej nie powinien być przypadkowy. Pod uwagę wziąć należy kilka czynników. Przede wszystkim bardzo istotny jest efekt wizualny. Warto zatem poznać różnice w wymaganiach sprzętowych między wersją na PC a wersją na konsolę.

więcej »

Promocja: Lajki na Facebooku - odkryj siłę interakcji

26 III 2024

Lajki na Facebooku, czyli popularne „Facebook Likes”, odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu naszej interakcji społecznej w świecie online w mediach społecznościowych. Choć mogą się wydawać jedynie niewinnymi gestami potwierdzającymi czyjąś treść lub zdjęcie, mają one znacznie większe znaczenie niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. W rzeczywistości, lajki stanowią fundament naszego doświadczenia na Facebooku, wpływając na nasze samopoczucie, interakcje z innymi użytkownikami oraz nawet (...)

więcej »
Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.