Ukraińskie kino i Femen na festiwalu TofifestPokazy nowego kina ukraińskiego oraz debata o przyszłości kultury na Ukrainie to kolejne punkty programu festiwalu filmowego Tofifest 2014, które ujawniamy. Swoją obecność na debacie zapowiedzieli ukraińscy filmowcy oraz przedstawicielka głośnego kobiecego ruchu społecznego Femen. Prócz najnowszych filmów ukraińskich, pokazane zostaną też produkcje formacji #Babylon’13 — grupy ponad 140 filmowców, którzy stworzyli internetowy projekt filmowy dokumentujący wydarzenia na Ukrainie.
Ukraińskie kino i Femen na festiwalu TofifestPokazy nowego kina ukraińskiego oraz debata o przyszłości kultury na Ukrainie to kolejne punkty programu festiwalu filmowego Tofifest 2014, które ujawniamy. Swoją obecność na debacie zapowiedzieli ukraińscy filmowcy oraz przedstawicielka głośnego kobiecego ruchu społecznego Femen. Prócz najnowszych filmów ukraińskich, pokazane zostaną też produkcje formacji #Babylon’13 — grupy ponad 140 filmowców, którzy stworzyli internetowy projekt filmowy dokumentujący wydarzenia na Ukrainie. W programie pokazów znajdzie się autorski wybór najnowszych filmów ukraińskich. Polską premierę będą mieli na Tofifeście „Braty. Ostannya spovid” (Bracia. Ostatnia spowiedź/Brothers. The final confession) Victorii Trofimenko. Zobaczymy tegorocznego ukraińskiego kandydata do Oscara „Povodyr” (Przewodnik/The Guide) Olesa Sanina, nagrodzone w Cannes w ramach Critics Week „Plemię” (The Tribe/ Plemya) Myroslava Slaboshpytskiyego, znakomity dokument „Majdan. Rewolucje godności” Siergieja Łoźnicy (twórcę tak wybitnych filmów jak „We mgle” czy „Szczęście ty moje”), film o liderce ruchu Femen „I am Femen” Alaina Margot oraz produkcje rewolucyjnego ruchu artystycznego #Babylon’13. „Povodyr” Olesa Sanina to umieszczona w czasach straszliwego „Wielkiego Głodu” na Ukrainie w latach 30. opowieść o amerykańskim chłopcu i niewidomym pieśniarzu ludowym, którzy uciekają przed bezwzględnymi mordercami z sowieckiej policji NKWD. „Braty. Ostannya spovid” Victorii Trofimenko to adaptacja książki „Miód trzmieli” (Hummelhonung) Torgny Lindrgena. Reżyserka przenosi akcję ze Szwecji w ukraińskie Karpaty, gdzie dwóch bezradnych starców, którzy są jednocześnie braćmi, podejmuje desperacką próbę konkurowania ze sobą, aby przedłużyć swoje życie. „Plemię” Miroslava Slaboshpytskiyego otrzymało w tym roku w Cannes trzy ważne nagrody. To fascynujący film, w którym nie pada ani jedno słowo. Opowiada bowiem o specjalnej szkole z internatem dla głuchoniemych, do której trafia Siergiej — główny bohater. Z czasem staje się członkiem szkolnego gangu, tytułowego „Plemienia”, ale gdy zakochuje się w dziewczynie Szefa, jego życiu zaczyna zagrażać niebezpieczeństwo. Pasmo ukraińskie obejmuje też produkcje komentujące „na gorąco” trwającą od końca 2013 roku rewolucję, zapoczątkowaną wielkimi protestami na centralnym placu Kijowa — Majdanie. Pierwszy z nich — dokumentalny „Majdan. Rewolucja godności” Siegieja Łoźnicy — Variety nazwało „jednym z nielicznych filmów o niedawnej rewolucji na Ukrainie, który będzie wciąż aktualny za pięć czy dziesięć lat”. Podkreślano mistrzowskie uchwycenie nastroju i emocji — od euforii do tragedii — protestu przeciwko rządowi prorosyjskiego prezydenta Janukowycza. Kolektyw artystyczny #Babylon’ 13 za narzędzie swojej filmowej walki obrał serwis YouTube. Sięgając do social media chce bowiem trafić do potrzeb pokolenia Ukraińców urodzonych po 1990 roku, którzy są „siłą napędową protestu obywatelskiego”, jak czytamy w manifeście grupy. Z kolei film szwajcarskiego reżysera Alaina Margot „I am Femen” dotyka fenomenu kobiecego ruchu społecznego Ukrainek — Femen. W całej Europie znane są już jego aktywistki walczące o wolność słowa i demokrację, protestując z hasłami wypisanymi na nagiej klatce piersiowej. Bohaterką filmu jest Oksana Shachko, współzałożycielka ruchu, która przeszła długą drogę od planów stania się zakonnicą do półnagich protestów na wielkich placach Europy. Ważnym elementem ukraińskiego nurtu na Tofifeście będzie debata na temat przyszłości Ukrainy, ze szczególnym naciskiem na szansy rozwoju jej kultury i kina. Swoją obecność zapowiedziała m.in. Olena Fetisova, reżyserka filmu „Parajanov”, który wystartuje w konkursie głównym Tofifestu — On Air, wspomniana Oksana Shachko z Femenu czy przedstawicielka #Babylon’13, Larisa Artiugina. Debata odbędzie się 23 października w centrum festiwalowym w ACKIS „Od Nowa”. 12. edycja festiwalu filmowego Tofifest odbędzie w dniach 18–26 października w Toruniu. 21 września 2014 |
Przebarwienia na twarzy mogą mieć naprawdę różne pochodzenie. Mogą być wynikiem zarówno działania słońca, jak i zmian hormonalnych, stanów zapalnych, a także niewłaściwej pielęgnacji skóry. Zobacz jak sobie radzić z przebarwieniami.
więcej »W świecie pełnym ekscytujących gier komputerowych LEGO wkracza na scenę, oferując szeroki wybór zestawów, które przenoszą ulubione światy wirtualne prosto na dywan w pokoju malucha. Dla fanów gier, zarówno młodych, jak i tych bardziej dojrzałych, LEGO stworzyło zestawy, które zapewniają godziny wspaniałej zabawy. Jakie jest najlepsze LEGO dla graczy? Wybierz je wspólnie z nami!
więcej »Gra Wiedźmin 3 dostępna jest na komputery osobiste, a także na takie konsole jak PlayStation 4 i Xbox One. Każda z tych platform ma swoje zalety i wady. Dlatego wybór platformy sprzętowej nie powinien być przypadkowy. Pod uwagę wziąć należy kilka czynników. Przede wszystkim bardzo istotny jest efekt wizualny. Warto zatem poznać różnice w wymaganiach sprzętowych między wersją na PC a wersją na konsolę.
więcej »GSB – Etap 21: Stożek - Ustroń
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 20: Węgierska Górka – Stożek
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 19: Hala Miziowa – Węgierska Górka
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 18: Markowe Szczawiny – Hala Miziowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 17: Hala Krupowa – Markowe Szczawiny
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 16: Skawa – Hala Krupowa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 15: Turbacz – Skawa
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 14: Krościenko nad Dunajcem - Turbacz
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 13: Przehyba – Krościenko nad Dunajcem
— Marcin Grabiński
GSB – Etap 12: Hala Łabowska - Przehyba
— Marcin Grabiński