Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 28 maja 2022
w Esensji w Esensjopedii

Jekatierina Narszi
‹Silesia bus – lepsi›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSilesia bus – lepsi
Teatr Teatr ZL
AutorJekatierina Narszi
ReżyseriaEwa Wyskoczyl
ScenografiaŁukasz Błażejewski
ObsadaPiotr Trojan, Grzegorz Minkiewicz, Michał Majnicz, Eugenia Paluszek
Data premiery30 grudnia 2007

Ostatni romantyk w autobusie

Esensja.pl
Esensja.pl
Teatr ZL
Pewnego dnia trzech aktorów w różnym wieku – Piotr Trojan, Michał Majnicz i Grzegorz Minkiewicz – postanowiło poszukać odpowiedzi na najbardziej elementarne egzystencjalne pytania. Wsiedli więc do autobusów kursujących na Śląsku, by spotkać się z przygodnymi ludźmi. Efekt tej podróży można obejrzeć w tarnogórskim Teatrze za Lustrem już 13 lutego.

Teatr ZL

Ostatni romantyk w autobusie

Pewnego dnia trzech aktorów w różnym wieku – Piotr Trojan, Michał Majnicz i Grzegorz Minkiewicz – postanowiło poszukać odpowiedzi na najbardziej elementarne egzystencjalne pytania. Wsiedli więc do autobusów kursujących na Śląsku, by spotkać się z przygodnymi ludźmi. Efekt tej podróży można obejrzeć w tarnogórskim Teatrze za Lustrem już 13 lutego.

Jekatierina Narszi
‹Silesia bus – lepsi›

WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułSilesia bus – lepsi
Teatr Teatr ZL
AutorJekatierina Narszi
ReżyseriaEwa Wyskoczyl
ScenografiaŁukasz Błażejewski
ObsadaPiotr Trojan, Grzegorz Minkiewicz, Michał Majnicz, Eugenia Paluszek
Data premiery30 grudnia 2007
Tak o przedstawieniu mówi jego reżyserka Ewa Wyskoczyl: – Ten niecodzienny pomysł grania spektakli w śląskich autobusach okazał się być nie tylko działaniem procesualnym i performatywnym. Powstało kilkadziesiąt godzin unikatowego materiału dokumentacyjnego, gdzie aktor wchodzi w interakcję z prawdziwym, napotkanym przygodnie człowiekiem, a nie widzem usadowionym w wygodnym miękkim fotelu teatralnym.
Propozycje przyjęło trzech aktorów w różnym wieku: dwudziestolatek – Piotr Trojan, student III roku łódzkiej filmówki, trzydziestokilkulatek – Michał Majnicz, aktor Teatru Polskiego we Wrocławiu i najstarszy w gronie – Grzegorz Minkiewicz, aktor Teatru im. Kochanowskiego w Opolu.
Dodatkowy i wyjątkowy udział w przedsięwzięciu został zaproponowany Pani Eugenii Paluszek, która od wielu lat pracuje w charakterze portierki w Tarnogórskim Centrum Kultury (gdzie teatr ma próby), nazywanej przez wszystkich panią Gienią. Dzięki jej naturalnym predyspozycjom powstał nietuzinkowy epizod uzupełniający historie trzech mężczyzn.
Kilkadziesiąt godzin zapisu filmowego to swoisty tryptyk obrazujący podróż autsajderów – ludzi szukających odpowiedzi na najbardziej elementarne, egzystencjalne pytania. Spektakl korzysta zaledwie z części tego materiału.
„Romantyczna miłość, jak mówią nam niektórzy, jest ostatnią oazą autentyczności i ciepła, które odebrano nam w epoce technokracji i legalizmu. […] Miłość romantyczna jest raczej nieracjonalna niż racjonalna, nieopłacalna, a nie nastawiona na zyski, organiczna, a nie utylitarna, raczej prywatna niż publiczna. W kulturze popularnej i świecie «zdrowego rozsądku», tak samo jak w nauce, miłość romantyczna znajduje się ponad dziedziną wymiany dóbr, a nawet przeciwstawiana jest całemu porządkowi społecznemu. […] Tak jak sztuka i religia miłość uważana jest ciągle za «sferę jawnie przeciwstawiającą się światu społecznemu», zwłaszcza jeśli świat ten przyjmuje mroczne oblicze ekonomicznego interesu, a miłość, podobnie jak sztuka i religia, stara się pozbawić go społecznej bazy, dążąc do przekroczenia lub obalenia go”.
Eva Illouz, Kiedy rynek spotkał miłość, „Krytyka polityczna” nr 9/10 2005.
„Wszyscy jesteśmy w podróży, czy nam się to podoba, czy nie. Nikt nas zresztą nie pytał o zdanie. Jesteśmy rzuceni na środek morza bez map i kompasu; boje zatonęły albo ich nie widać – mamy tylko dwie możliwości: cieszyć się z zapierających dech wizji nowych odkryć przed nami albo drżeć ze strachu przed zatonięciem. Natomiast szukanie azylu w bezpiecznym porcie jest pozbawione realnych podstaw. […] Rejs, który dla dobrze wyposażonego jachtu jest przyjemną przygodą, dla sfatygowanej szalupy może okazać się niebezpieczną pułapką. W ostatecznym rozrachunku różnica między nimi oznacza życie lub śmierć”.
Zygmunt Bauman Rozdwojeni, ale w ciągłym ruchu, „Globalizacja”, Warszawa 2000.
„Rosyjską specyfiką pozostaje już to, że chce im się ów ostrzał prowadzić, zastanawiać się wciąż od nowa «nad prawdą i kłamstwem teatru», analizować Stanisławskiego, pytać o odpowiedzialność moralną twórcy, o odpowiedzialność jego życia i dzieła. Z rosyjskiej perspektywy te «przeklęte pytania» są nadal aktualne i wciąż od nowa należy je sobie zadawać”.
Krzysztof Kopka, Dramaturgia Generacji P. Wstęp, „Lepsi! I cztery inne kawałki dramatyczne w dzisiejszej Rosji”, Gdańsk 2003.
Spektakl „Silesia bus – lepsi” wg tekstu Jekatieriny Narszi „Lepsi” można oglądać 13 i 14 lutego 2008 roku o godz. 19.15
koniec
11 lutego 2008
Teatr ZL (dawniej: Teatr za Lustrem)
TCK, 42-600 Tarnowskie Góry, ul. Sobieskiego 7
tel. + 48 0601 193 335

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Fantastyka i Futurologia w Krakowie
Polska Fundacja Fantastyki Naukowej

19 IV 2022

Polska Fundacja Fantastyki Naukowej już w najbliższą sobotę inauguruje cykl spotkań literacko-naukowych „Fantastyka i Futurologia”.

więcej »

Antologia wspierająca Ukrainę

28 III 2022

Wkrótce nakładem Wydawnictwa IX ukaże się antologia „24.02.2002”. Całkowity zysk z jej sprzedaży zostanie przeznaczony na wsparcie organizacji Mission Proliska niosącej pomoc ukraińskim cywilom w obszarach objętych działaniami wojennymi.

więcej »

Nagrody Zajdla za rok 2020 przyznane

19 X 2021

17 października 2021 roku na konwencie Bachanalia Fantastyczne w ZIelonej Górze przyznano tegoroczne nagrody im. Janusza A. Zajdla za najlepsze opowiadanie i najlepszą powieść fantastyczną roku 2020.

więcej »

Polecamy

Zobacz też

Tegoż autora

Teatr za Lustrem
— Zarah

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.