Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 3 czerwca 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXVI

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Emilio Van der Zuiden
‹Agatha Christie: Beresfordowie. Tajemniczy przeciwnik›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAgatha Christie: Beresfordowie. Tajemniczy przeciwnik
Scenariusz
Data wydania22 stycznia 2020
RysunkiEmilio Van der Zuiden
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Egmont
CyklAgatha Christie
ISBN9788328198012
Format64s. 216x285mm
Cena34,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Miłość w cieniu śmiertelnego zagrożenia
[Emilio Van der Zuiden „Agatha Christie: Beresfordowie. Tajemniczy przeciwnik” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
O trzecim albumie z serii „Agatha Christie” można powiedzieć dokładnie to samo, co o jego dwóch poprzednikach – nie jest arcydziełem, ale na pewno interesującą adaptacją klasycznej powieści królowej kryminału. W „Tajemniczym przeciwniku” zadebiutowała niezwykła dla Brytyjki para bohaterów – Tommy i Tuppence Beresfordowie.

Sebastian Chosiński

Miłość w cieniu śmiertelnego zagrożenia
[Emilio Van der Zuiden „Agatha Christie: Beresfordowie. Tajemniczy przeciwnik” - recenzja]

O trzecim albumie z serii „Agatha Christie” można powiedzieć dokładnie to samo, co o jego dwóch poprzednikach – nie jest arcydziełem, ale na pewno interesującą adaptacją klasycznej powieści królowej kryminału. W „Tajemniczym przeciwniku” zadebiutowała niezwykła dla Brytyjki para bohaterów – Tommy i Tuppence Beresfordowie.

Emilio Van der Zuiden
‹Agatha Christie: Beresfordowie. Tajemniczy przeciwnik›

EKSTRAKT:60%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułAgatha Christie: Beresfordowie. Tajemniczy przeciwnik
Scenariusz
Data wydania22 stycznia 2020
RysunkiEmilio Van der Zuiden
PrzekładPaweł Łapiński
Wydawca Egmont
CyklAgatha Christie
ISBN9788328198012
Format64s. 216x285mm
Cena34,99
Gatunekkryminał
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Wielbiciele twórczości angielskiej pisarki pomysł przerabiania na komiksy jej najbardziej znanych dzieł uznają zapewne za nadzwyczaj trafiony (choć mimo wszystko niepozbawiony pewnego ryzyka). Tym bardziej że, przynajmniej jak do tej pory, dostępne w naszym kraju opowieści obrazkowe z serii „Agatha Christie” należy zaliczyć do udanych. Tak było zarówno w przypadku „Morderstwa w Orient Expressie” (z Herkulesem Poirotem w roli głównej), jak i „Nocy w bibliotece ” (ze starającą się rozwikłać zagadkę zbrodni popełnionej na młodej i pięknej kobiecie Jane Marple). Po lekturze dwóch wartościowych adaptacji można było założyć, że i trzecia nie powinna sprawić zawodu. I, możecie być pewni, nie sprawi. Mimo że w porównaniu z wyżej wspomnianymi jej kaliber jest najmniejszy. Co zresztą wynika wprost z literackiego pierwowzoru.
Tommy (Thomas Beresford) i Tuppence (Prudence Cowley) to niezwykła para detektywów-amatorów. Niezwykła z dwóch powodów: po pierwsze – są, choć nie od razu, małżeństwem, po drugie – w rozwiązywaniu nawet najtrudniejszych spraw zawsze towarzyszy im duże poczucie humoru. Owszem, nie brakuje go także w powieściach z Poirotem i panną Marple, ale tam jest ono jednak trochę kamuflowane, tutaj natomiast mamy do czynienia z prawdziwymi jego erupcjami. Co oczywiście w dużej mierze wynika z różnic charakterologicznych obojga bohaterów: Tuppence to obdarzona wielką wyobraźnią pięknotka, z tych, co to najpierw działają, a dopiero potem zastanawiają się nad skutkami swoich czynów, z kolei Tommy jest jej całkowitym przeciwieństwem – twardo stąpa po ziemi, a wyobraźnia jest u niego towarem deficytowym. Agatha Christie (1890-1976) powołała ich do życia na początku swojej drogi twórczej. Pojawili się bowiem już w drugiej wydanej przez Angielkę powieści – „Tajemniczym przeciwniku” (1922). A potem powracali jeszcze czterokrotnie: w „Śledztwie na cztery ręce” (1929), „N czy M?” (1941), „Domie nad kanałem” (1968) oraz „Tajemnicy Wawrzynów” (1973).
Preludium do właściwej fabuły stanowią wydarzenia rozgrywające się w maju 1915 roku, kiedy to na Atlantyku zostaje zatopiony przez niemiecką łódź podwodną amerykański okręt pasażerski RMS „Lusitania” (to fakt historyczny). Na jego pokładzie znajduje się między innymi Jane Fish, do której już po trafieniu przez torpedę zgłasza się jej rodak, niejaki pan Danvers. Przekazuje Jane tajne dokumenty, które kobieta ma oddać ambasadorowi USA w Londynie, by finalnie trafiły do rąk króla Jerzego V. Podkreśla ich wagę, przekonując, że… mogą zmienić bieg wojny. Kilka minut później ginie podstępnie zamordowany na oczach panny Fish; ona z kolei, w ciężkim szoku, trafia do szalupy ratunkowej. Czy, dotarłszy do Anglii, wypełniła swą misję? Raczej nie, skoro cztery lata później, już po zakończeniu wojny, wciąż jest poszukiwana przez swego amerykańskiego narzeczonego Juliusa Herrsheimera, który w nadziei na odnalezienie ukochanej pofatygował się nawet do Londynu.
To jeden wątek. Drugi związany jest już bezpośrednio z głównymi bohaterami książki i komiksu. Tommy i Tuppence poznali się jeszcze w czasie wojny, ona była pielęgniarką w szpitalu, on żołnierzem leczącym bitewną ranę. Ponownie los styka ich ze sobą na londyńskiej ulicy kilka miesięcy po zakończeniu działaj zbrojnych. Oboje nie mają pracy, postanawiają więc, co zdecydowanie nie jest typowe dla flegmatycznych Brytyjczyków, założyć spółkę poszukiwaczy przygód, którzy za odpowiednią zapłatę podejmą się wykonania najbardziej nawet szalonego zadania. Przeczytawszy w „Timesie” ogłoszenie o poszukiwaniu niejakiej Jane Fish, uznają, że to może być ich pierwsza misja. W swej naiwności nie przewidują nawet, w jak potężne wdepną tym samym tarapaty. Wkrótce na ich drodze stają bowiem bardzo niebezpieczni ludzie – i to zarówno z brytyjskiego rządu (i podległych mu służb specjalnych), jak i z obcych wywiadów.
Powieść Christie, chociaż utrzymana w lekkim tonie, podejmowała temat bardzo poważny i na czasie – infiltracji osłabionego wojną państwa przez zdecydowanie źle życzące mu mocarstwo. Też jeszcze wsparte na dość koślawych fundamentach, ale za to napędzane dającą mu wielką siłę nienawistną ideologią. Fabułę książki na komiksowy scenariusz zaadaptował, dokonując przy tym kilku zmian (istotnych, ale w żaden sposób nie wypaczających przesłania pisarki), belgijski twórca Emilio Van der Zuiden (vide nieznane w Polsce serie „McQueen”, „Samochodowe śledztwa Margot” czy „Przygody Boba Neyreta, kierowcy dżentelmena”). Wyszła z tego bardzo zgrabna sensacyjno-szpiegowska historia, obfitująca w zaskakujące zwroty akcji. Trochę staromodna, ale przecież takie ramotki mają w sobie sporo uroku. Podobnie jak Tuppence Cowley, czyli przyszła pani Beresford. Van der Zuiden odpowiadał także za stronę graficzną albumu – i tu poradził sobie nie mniej przyzwoicie. Co oznacza, że czytelnikom nie grozi ani popadnięcie w ekstazę, ani też irytacja wynikająca z braku umiejętności rysownika. Ot, miła lekturka na dłuuuugie wiosenne dni z konieczności spędzane w domu.
koniec
17 marca 2020

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Normanie, powtarzasz się
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

2 VI 2024

„Zielony Goblin powraca” to oryginalnie 850 numer „Amazing Spider-Man”. U nas wszedł w skład dziesiątego tomu serii ukazującej się w ramach linii Marvel Fresh.

więcej »

Galaktyczny syndrom sztokholmski
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

1 VI 2024

Marvel to mistrz rozmieniania się na drobne. Jeśli jakiś pomysł zaskoczył, możemy być pewni, że za chwilę powstanie milion kopiujących go komiksów. Tak właśnie stało się z Mroczną Phoenix, której potęga przez kolejne pokolenia scenarzystów jest uszczuplana. Na przykład w takich historiach jak „Avengers: Wejście Feniksa”.

więcej »

Góra, czyli punkt kulminacyjny
Marcin Osuch

31 V 2024

Makoto Fukamachi, japoński fotograf uczestniczący w wyprawach wysokogórskich, podąża śladami Habu Jojiego, jednego z najwybitniejszych himalaistów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Spotykając się z kolejnymi osobami, które miały do czynienia z Jojim, Fukamachi odkrywa przed czytelnikami historię tego tajemniczego człowieka. Tom pierwszy „Szczytu bogów” kończy się, gdy wspinacz wchodzi na arenę międzynarodową.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Inne recenzje

Zbrodnia, miłość i bolszewicy
— Agata Włodarczyk

Tegoż autora

Nad piękną i modrą Odrą
— Sebastian Chosiński

Braterski hołd
— Sebastian Chosiński

Jazzowe oblicze noise’u i post-rocka
— Sebastian Chosiński

Kto nie ryzykuje, ten… w spokoju nie żyje
— Sebastian Chosiński

W starym domu nie straszy
— Sebastian Chosiński

Czas zatrzymuje się dla jazzmanów
— Sebastian Chosiński

Płynąć na chmurach
— Sebastian Chosiński

Ptaki wśród chmur
— Sebastian Chosiński

„Czemu mi smutno i czemu najsmutniej…”
— Sebastian Chosiński

Pieśni wędrujące, przydrożne i roztańczone
— Sebastian Chosiński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.