Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Landis Blair, David L. Carlson
‹Wypadek na polowaniu. Prawdziwa opowieść o zbrodni i poezji›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWypadek na polowaniu. Prawdziwa opowieść o zbrodni i poezji
Scenariusz
Data wydania23 stycznia 2023
RysunkiLandis Blair
PrzekładJacek Żuławnik
Wydawca Lost In Time
ISBN9788367270243
Format464s. 195x219 mm
Cena115,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Prawda wyobraźni
[Landis Blair, David L. Carlson „Wypadek na polowaniu. Prawdziwa opowieść o zbrodni i poezji” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
„Wypadek na polowaniu” już teraz można śmiało typować na kandydata w plebiscycie „Komiks roku 2023”. Złożona w formie i skomplikowana znaczeniowo historia relacji syna i ojca nie pozwala po prostu odłożyć komiksu na półkę zaraz po lekturze. Każe się zastanowić, czego właściwie przed chwilą doświadczyliśmy.

Marcin Knyszyński

Prawda wyobraźni
[Landis Blair, David L. Carlson „Wypadek na polowaniu. Prawdziwa opowieść o zbrodni i poezji” - recenzja]

„Wypadek na polowaniu” już teraz można śmiało typować na kandydata w plebiscycie „Komiks roku 2023”. Złożona w formie i skomplikowana znaczeniowo historia relacji syna i ojca nie pozwala po prostu odłożyć komiksu na półkę zaraz po lekturze. Każe się zastanowić, czego właściwie przed chwilą doświadczyliśmy.

Landis Blair, David L. Carlson
‹Wypadek na polowaniu. Prawdziwa opowieść o zbrodni i poezji›

EKSTRAKT:90%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułWypadek na polowaniu. Prawdziwa opowieść o zbrodni i poezji
Scenariusz
Data wydania23 stycznia 2023
RysunkiLandis Blair
PrzekładJacek Żuławnik
Wydawca Lost In Time
ISBN9788367270243
Format464s. 195x219 mm
Cena115,00
Gatunekobyczajowy
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Fabuła wydaje się prosta. Mały Charlie Rizzo stracił matkę – zachorowała i umarła. Mamy rok 1959, a Charlie ma mniej więcej dziesięć lat. Właśnie dotarł do Chicago z walizeczką w ręku, gdzie czeka na niego Matthew Rizzo, niewidomy ojciec, poróżniony przed laty z matką i mieszkający od tamtej pory w małym, ciemnym, obskurnym mieszkanku. Życie Charliego ulega dramatycznej zmianie – zmuszony jest, choćby nawet nie chciał, poznać na nowo swego ojca i nadrobić wszystkie stracone lata. Najważniejszym krokiem do celu wydaje się odkrycie tajemnicy rozstania rodziców i prawdy o okolicznościach, w jakich ojciec stracił wzrok. Oficjalna wersja mówi o tym, że w dzieciństwie wybrał się z kumplami na polowanie, a śrutówka wypaliła mu prosto w twarz. Tylko, czy tak rzeczywiście było?
Charlie dorasta i zmienia się jego relacja z ojcem. Najpierw zbudowana jest na chęci zaimponowania oczytanemu i obdarzonego wielką erudycją rodzicielowi – potem zaczyna opierać się na buncie wobec niego. Gdy Charlie wpada w tarapaty (akcja komiksu dzieje się w chicagowskiej Małej Italii, z której duch Ala Capone’a nigdy nie ulotnił się całkowicie) i ma naprawdę poważne problemy, ojciec zaczyna mu snuć historię własnego, jakże tragicznego i trudnego życia. W tle pobrzmiewają echa jednej z najohydniejszych zbrodni w USA pierwszej połowy dwudziestego wieku – okrutnego i bezsensownego morderstwa małego Bobby’ego Franksa, popełnionego przez dwóch inteligentnych, zamożnych młodych ludzi, którzy chcieli dokonać „zbrodni doskonałej”. Matt opowiada Charliemu o poezji, będącej jednym ze sposobów opisu rejestrowanej rzeczywistości, o platońskiej jaskini i jej znaczeniu, o „Piekle” Dantego (bez jakiegoś specjalnego przypominania, że jest jeszcze „Czyściec” i „Niebo”) i więzieniu (nie tylko tym zbudowanym z betonowych ścian i metalowych krat, ale głównie przez własne ciało i umysł). A nade wszystko o prawdzie.
„Wypadek na polowaniu” jest fikcją literacką inspirowaną prawdziwymi wydarzeniami. Autor scenariusza, David L. Carlson, pisze w posłowiu, że fabuła komiksu powstała na podstawie wspomnień jego przyjaciela – uwaga – Charlesa Rizzo. Charlie opowiadał Carlsonowi o swoim ojcu, który relacjonował mu swoje życie i robił to w sposób metaforyczny, alegoryczny i niejednoznaczny. Był wszak pisarzem – niespełnionym, niedocenionym co prawda, ale jednak pisarzem, kreatorem fikcji. Dołóżmy do tego fakt, że Matt był niewidomy, „zamknięty w więzieniu własnego umysłu”, więc siłą rzeczy kreował w nim całą rzeczywistość, wypełniając poznawcze luki produktami swojej wyobraźni. A świat wyobrażony jest czasami wszystkim, czego możemy doświadczyć, bo niektóre jego elementy nigdy nie będą dostępne naszej percepcji – platońska jaskinia to nasza rzeczywistość. Carlson nazywa tego rodzaju konstrukt – cytując Johna Keatsa – „prawdą wyobraźni”. Prawda subiektywna, „prawdziwa” w określonych momentach i dość „poetycka” w pozostałych. Czyli dokładnie taka, jak we wszystkich (naprawdę wszystkich) tworach literatury pięknej.
„Wypadek na polowaniu” zdecydowanie do niej należy. Nie tylko przez wielowarstwową, pełną znaczeń fabułę, ale i kunsztowny, bardzo mroczny i oniryczny rysunek. Landis Blair używa gęstego kreskowania, wręcz przytłaczającego swym „horror vacui”. Tu nie ma żadnej niezagospodarowanej przestrzeni, wszędzie pełno kropek, kresek, cieniowania i grubych połaci tuszu. Daleko tu do realizmu, postacie są bardzo umownie nakreślone, a lokacje i scenografie to zdecydowanie nie fotorealizm – ale tak przykuwającej wzrok grafiki ze świecą szukać. Każda strona to popis artystyczny – w taki sam sposób urzeczony byłem ostatnio podczas lektury „Potworów” Barry’ego Windsor-Smitha.
Mamy luty, ale ja już wiem, że „Wypadek na polowaniu” będzie jednym z objawień tego roku. Wielkie brawa dla wydawnictwa „Lost in Time” – ten komiks jest najlepszym, jaki do tej pory znalazłem w Waszej ofercie.
koniec
10 lutego 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Urodziny Pająka
Marcin Knyszyński

20 V 2024

Ale dużo czytania będzie w najnowszym albumie z cyklu „The Amazing Spider-Man. Epic Collection”! Jest to tom najbardziej wypełniony materiałami dodatkowymi, podsumowaniami, esejami, wypowiedziami twórców i wspominkami. Okazja jest w końcu nie byle jaka – człowiek-pająk skończył trzydzieści lat! Dokładnie tyle – mamy wszak rok 1992.

więcej »

Film animowany w gratisie
Marcin Osuch

19 V 2024

Czy tom trzynasty serii może być pechowy? Na pewno dla Jona Arbucle’a, pod tym względem niewiele się zmienia.

więcej »

Sześćdziesiąt lat minęło…
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

18 V 2024

„Wasp: Małe światy” to pozycja, po którą powinien sięgnąć każdy fan Marvela znad Wisły. Głównie z pobudek patriotycznych. W większości jest bowiem zilustrowana przez naszego człowieka w Ameryce – Katarzynę Niemczyk, ukrywającą się pod pseudonimem Kasia Nie.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż autora

Urodziny Pająka
— Marcin Knyszyński

Obrazy grozy
— Marcin Knyszyński

Wiosna, wiosna wkoło, zabłysły kły
— Marcin Knyszyński

Plateau
— Marcin Knyszyński

Beznadziejna piątka
— Marcin Knyszyński

Oto koniec znanego nam świata
— Marcin Knyszyński

Miecze i sandały
— Marcin Knyszyński

Z rodzynkami, czy bez?
— Marcin Knyszyński

Hola, hola, panie Straczynski!
— Marcin Knyszyński

Żadna dziura nie jest dość głęboka
— Marcin Knyszyński

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.