Dołącz do nas na Facebooku

x

Nasza strona używa plików cookies. Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej.

Zapomniałem hasła
Nie mam jeszcze konta
Połącz z Facebookiem Połącz z Google+ Połącz z Twitter
Esensja
dzisiaj: 20 maja 2024
w Esensji w Esensjopedii

Komiksy

Magazyn CCXXXV

Podręcznik

Kulturowskaz MadBooks Skapiec.pl

Nowości

komiksowe

więcej »

Zapowiedzi

komiksowe

więcej »

Hugo Pratt
‹Mistrzowie Komiksu: Pustynne Skorpiony›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPustynne Skorpiony
Scenariusz
Data wydania8 marca 2023
RysunkiHugo Pratt
PrzekładAndrzej Szewczyk
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN9788328152892
Format344s. 216x285mm
Cena199,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup

Magiczna opowieść złożona z niemagicznych elementów
[Hugo Pratt „Mistrzowie Komiksu: Pustynne Skorpiony” - recenzja]

Esensja.pl
Esensja.pl
Bogusław Polch zwracał kiedyś uwagę na narzekania czytelników, że kogokolwiek rysuje, to wychodzi mu Funky Koval. Pozostawiając otwartą kwestię w przypadku Polcha, podobnie można rzec o twórczości Hugo Pratta. Cokolwiek zacznie robić, wychodzi mu „Corto Maltese”. I nie należy traktować tego jak zarzut.

Marcin Osuch

Magiczna opowieść złożona z niemagicznych elementów
[Hugo Pratt „Mistrzowie Komiksu: Pustynne Skorpiony” - recenzja]

Bogusław Polch zwracał kiedyś uwagę na narzekania czytelników, że kogokolwiek rysuje, to wychodzi mu Funky Koval. Pozostawiając otwartą kwestię w przypadku Polcha, podobnie można rzec o twórczości Hugo Pratta. Cokolwiek zacznie robić, wychodzi mu „Corto Maltese”. I nie należy traktować tego jak zarzut.

Hugo Pratt
‹Mistrzowie Komiksu: Pustynne Skorpiony›

EKSTRAKT:80%
WASZ EKSTRAKT:
0,0 % 
Zaloguj, aby ocenić
TytułPustynne Skorpiony
Scenariusz
Data wydania8 marca 2023
RysunkiHugo Pratt
PrzekładAndrzej Szewczyk
Wydawca Egmont
CyklMistrzowie Komiksu
ISBN9788328152892
Format344s. 216x285mm
Cena199,00
Zobacz w
Wyszukaj wMadBooks.pl
Wyszukaj wSelkar.pl
Wyszukaj wSkąpiec.pl
Wyszukaj wAmazon.co.uk
Wyszukaj / Kup
Oczywiście trochę przesadziłem w pierwszym akapicie, bo opisana sytuacja nie dotyczy dosłownie wszystkich dzieł Pratta, ale w dużym stopniu można ją odnieść do wydanych niedawno przez Egmont „Pustynnych Skorpionów”. Jak łatwo domyślić się po okładce, rzecz dzieje się w czasie II wojny światowej gdzieś w Afryce Północnej. Już tutaj można doszukać się elementów, do których Pratt lubi wracać w swojej twórczości. Ileż to przygód przeżył wspomniany Corto Maltese w podobnych klimatach – afrykańskich i muzułmańskich z domieszką europejskich dziwaków wszelkiej maści. Ale jak już wspomniałem, Pratt zdecydował się umieścić swoją opowieść w realiach drugiej wojny. Bardzo możliwe, że opowieści z wiekowym Corto miałyby swój urok, ale jednak Pratt wprowadził (mniej więcej) równolatka Maltańczyka – porucznika Koïnsky’ego, Polaka żydowskiego pochodzenia. Dziwne to trochę nazwisko niby polskie, ale trochę niepolskie. Ponoć w jakimś stopniu jest to historia oparta na faktach i coś w tym może być, jeśli przyjrzymy się bliżej dzieciństwu i młodości Pratta.
Wczesne dzieciństwo spędził w Wenecji, ale już w wieku dziesięciu lat wraz z matką udał się do Abisynii, aby dołączyć do ojca, pełniącego służbę we włoskich jednostkach okupujących ten kraj. W chwili wybuchu wojny, mając trzynaście lat, sam wstąpił do milicji kolonialnej. W wyniki działań zbrojnych wraz z matką dostał się do brytyjskiego obozu dla internowanych i tam też rozwijał swoje umiejętności graficzne, dokumentując obozowe życie. Jak widać, kluczowe dla kształtowania się ludzkiej osobowości lata Pratt spędził właśnie w Afryce i to w dużym stopniu tłumaczy to, jak wiele ten kontynent zajmuje miejsca w jego twórczości. Zresztą, swojemu bohaterowi kazał się udać do Dire Dauy, etiopskiego miasta, w którym właśnie znajdował się wspomniany obóz dla internowanych Włochów.
Dostajemy zatem opowieść rozgrywającą się w czasie wojny, na jednym z jej bardziej intrygujących teatrów, czyli w Afryce, ale najwyraźniej ta wojna to dla Pratta głównie pretekst, aby swojego bohatera wrzucać w skomplikowane sytuacje, spotykać z oryginalnymi postaciami, dawać możliwość poznawania różnych kultur. Dlatego też czytelnik nie znajdzie tutaj wielkich operacji wojskowych, bitew i temu podobnych. Klimaty, w jakich rozgrywa się akcja, są żywcem wyjęte z tych o Corto Maltese – akcja zamknięta jest w małej grupce dosyć przypadkowych osób, z których praktycznie każda ma swoje własne cele i dążenia. Główny bohater spotyka Brytyjczyków, żołnierzy włoskich, afrykańskich bojowników, francuskich legionistów, w tym także przedstawicieli narodowości z odległych Indochin. Czy takie spotkania były możliwe? Zapewne tak, zwłaszcza w takim chaosie, jaki generuje wojna. Czy mogły się przydarzyć jednej osobie? Raczej nie, ale to przecież nie jest opowieść historyczna. Pratt w typowym dla siebie stylu buduje magiczną opowieść z niemagicznych klocków.
Opowieści o przygodach porucznika Koïnsky’ego składają się z kilku epizodów, w miarę płynnie tworzących jedną opowieść. Pratt tworzył je w latach 1969–1992, czyli praktycznie równolegle do swojej sztandarowej serii o Corto. To, co „Pustynne Skorpiony” odróżnia, to stosunkowo krótki okres, w którym rozgrywa się akcja całego cyklu. Jest to zaledwie kilka miesięcy na przełomie lat 1940 i 1941. Co więcej, całość jest przedstawiona w porządku chronologicznym. Natomiast wielbiciele Corto Maltese znajdą też bezpośrednie odniesienia do cyklu o Maltańczyku. To od Cusha (postać z albumu „Etiopiki”) można dowiedzieć się, co stało się Corto. Zalecam uważne czytanie rozdziału „Drewniana chatka”.
Co ciekawe, chociaż w komiksie pojawiają się przedstawiciele różnych nacji, to nikt nie jest przedstawiony jako ten zły. Jako ten, który przyczynił się do rozpętania wojny. Według Pratta zła jest sama wojna, a ludzie są tylko trybikami w tej maszynie. Takie symetrystyczne podejście do wojny, nawet tak jednoznacznej, jak II wojna światowa, być może jest spowodowane chęcią Pratta do usprawiedliwienia rodzinnej, a w pewnej mierze także osobistej „przygody” z faszyzmem.
koniec
18 sierpnia 2023

Komentarze

Dodaj komentarz

Imię:
Treść:
Działanie:
Wynik:

Dodaj komentarz FB

Najnowsze

Urodziny Pająka
Marcin Knyszyński

20 V 2024

Ale dużo czytania będzie w najnowszym albumie z cyklu „The Amazing Spider-Man. Epic Collection”! Jest to tom najbardziej wypełniony materiałami dodatkowymi, podsumowaniami, esejami, wypowiedziami twórców i wspominkami. Okazja jest w końcu nie byle jaka – człowiek-pająk skończył trzydzieści lat! Dokładnie tyle – mamy wszak rok 1992.

więcej »

Film animowany w gratisie
Marcin Osuch

19 V 2024

Czy tom trzynasty serii może być pechowy? Na pewno dla Jona Arbucle’a, pod tym względem niewiele się zmienia.

więcej »

Sześćdziesiąt lat minęło…
Piotr ‘Pi’ Gołębiewski

18 V 2024

„Wasp: Małe światy” to pozycja, po którą powinien sięgnąć każdy fan Marvela znad Wisły. Głównie z pobudek patriotycznych. W większości jest bowiem zilustrowana przez naszego człowieka w Ameryce – Katarzynę Niemczyk, ukrywającą się pod pseudonimem Kasia Nie.

więcej »

Polecamy

Ambasadorka pokoju

Niekoniecznie jasno pisane:

Ambasadorka pokoju
— Marcin Knyszyński

Jedenaście lat Sodomy
— Marcin Knyszyński

Batman zdemitologizowany
— Marcin Knyszyński

Superheroizm psychodeliczny
— Marcin Knyszyński

Za dużo wolności
— Marcin Knyszyński

Nigdy nie jest tak źle, jak się wydaje
— Marcin Knyszyński

„Incal” w wersji light
— Marcin Knyszyński

Superhero na sterydach
— Marcin Knyszyński

Nowe status quo
— Marcin Knyszyński

Fabrykacja szczęśliwości
— Marcin Knyszyński

Zobacz też

Tegoż twórcy

Nieodkryta tajemnica labiryntu
— Maciej Jasiński

Ostatnia (?) podróż Corto
— Marcin Osuch

Zagadka nieśmiertelności?
— Marcin Osuch

Nie tak boskie Buenos
— Marcin Osuch

Nocą w Wenecji
— Marcin Osuch

Nie ma takiego miasta, jak London! Jest Mukden
— Sebastian Chosiński

Mój przyjaciel Stalin
— Marcin Osuch

Nie zabili go i uciekł
— Marcin Osuch

Nie jestem bohaterem
— Marcin Osuch

Ludzka twarz wojny
— Marcin Osuch

Tegoż autora

Film animowany w gratisie
— Marcin Osuch

Kraina bez gwiazd
— Marcin Osuch

Uczmy się języków!
— Marcin Osuch

„Szalony Kojot” przez dwie chmury?
— Marcin Osuch

Aparat, góry, człowiek
— Marcin Osuch

Niech prezydent się tym zajmie
— Marcin Osuch

Ratunek czy porwanie?
— Marcin Osuch

Zatrzymane w słowach
— Marcin Osuch

Broń i pieniądze
— Marcin Osuch

Tylko wkrętacza brakuje
— Marcin Osuch

Copyright © 2000- – Esensja. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Jakiekolwiek wykorzystanie materiałów tylko za wyraźną zgodą redakcji magazynu „Esensja”.